Ik ben op zoek naar een leuke vleugelprofiel voor een nieuwe plank. Het moet een 2-3 meter zwever worden voor aan de helling en een soort warm-liner bij de club.
Intussen was ik dit draadje (Knecht Ruprecht - flying wing by Peter Wick & me) van een vriend (Raphael) op RCGroups aan het volgen. En Raphael is toevallig een goede vriend van Peter Wick en samen zijn ze met een super plank bezig. Daarbij gebruiken ze een nieuwe profielenreeks van PW die ze liever niet willen publiceren.
PW heeft wel de polairen van de profielen met wat uitleg op het web gezet.
Vandaag ben ik gaan experimenteren met het ontwerpen van eigen profielen. Eerst begonnen met het doorrekenen (met Profili) van de in CorelDraw getekende profielen. Gewoon om te kijken hoever ik ermee kwam. Tot mijn grote verbazing bleekt het niet zo moeilijk te zijn om wat bruikbaars te ontwerpen. Alleen was de workflow niet geschikt om er snel, vele varianten mee te creëren. Toen heb ik zelf een programmatje geschreven om wat efficiënter te kunnen werken.
Als referentie heb ik ook mijn resultaten naast de TP100 gezet:
De rode "Si 10+21...." is dus mijn profiel. Het is dikker (8.2%) dan de TP100 (7.2%), toch lijkt het bijna overal beter te presteren. Het ziet er ook beter uit dan die van PW.
Niet slecht toch, of zie ik iets over het hoofd?
Groeten, Sinan
Intussen was ik dit draadje (Knecht Ruprecht - flying wing by Peter Wick & me) van een vriend (Raphael) op RCGroups aan het volgen. En Raphael is toevallig een goede vriend van Peter Wick en samen zijn ze met een super plank bezig. Daarbij gebruiken ze een nieuwe profielenreeks van PW die ze liever niet willen publiceren.
PW heeft wel de polairen van de profielen met wat uitleg op het web gezet.
RC Groups - View Single Post - Knecht Ruprecht - flying wing by Peter Wick & me
Because the Knecht should be able to DS and come down fast from heights with ballast the airfoils should not be too thin.
Thicker airfoils do also show some increase in lift at higher RE. This is god for big sky acrobatics and F3F style of flying. This comes at the cost of some more drag at low CL´s at lower Re. Thats whats basically was the tradeoff for the airfoils of the Knecht.
The wing has 5 airfoils along the span. The root airfoil is just a tad thicker and more cambered that the main airfoil, around 8,6% to get room for RC gear. The main airfoil is 8,24% thick and has 1,44% camber and is maintained for most of the wing. At spanstation 70cm from the root, is a new airfoil with 8,21 % thickness and it is better at low RE. At spanstation 105 the airfoil is just 7,82% thick and has 1,37% camber and the tip the airfoil is 7,57% thick and has 1,21% camber.
Lets compared the polars to the TP 100 Plank airfoil which is one of the fastest made public. It is thin 7,25% and has 1,36% camber. First picture is at RE 200k and you can see, that the polars are very similar, even the PW is much thicker. The TP has lower drag at low CL, will therefor accelerate faster....which means also that the RE is raising and at the second picture, RE 500k, you see, that the polars are almost a match.
![]()
![]()
Hmm, ik wil ook zo een profiel! Misschien zou ik de profielen kunnen krijgen als ik er om zou vragen maar het is natuurlijk veel leuker om ze zelf te ontwerpen.RC Groups - View Single Post - Knecht Ruprecht - flying wing by Peter Wick & me
The picture is very similar, almost identical polars, even the PW is a bit thicker. But more lift and a broader CL/Alpha range near stall, which should make the plane very forgivning at low speeds.
CM curve very similar too.
![]()
![]()
Vandaag ben ik gaan experimenteren met het ontwerpen van eigen profielen. Eerst begonnen met het doorrekenen (met Profili) van de in CorelDraw getekende profielen. Gewoon om te kijken hoever ik ermee kwam. Tot mijn grote verbazing bleekt het niet zo moeilijk te zijn om wat bruikbaars te ontwerpen. Alleen was de workflow niet geschikt om er snel, vele varianten mee te creëren. Toen heb ik zelf een programmatje geschreven om wat efficiënter te kunnen werken.
Als referentie heb ik ook mijn resultaten naast de TP100 gezet:

De rode "Si 10+21...." is dus mijn profiel. Het is dikker (8.2%) dan de TP100 (7.2%), toch lijkt het bijna overal beter te presteren. Het ziet er ook beter uit dan die van PW.
Niet slecht toch, of zie ik iets over het hoofd?
Groeten, Sinan