Dizzy bird rolt niet

Hallo allemaal,

Ik heb een dizzy bird gebouwd.deze is geschaald naar 75 procent.
Vandaag heb ik de gemaindend en kwam al vrij snel tot een probleem: de dizzy bird rolt niet tot nauwelijks. Dit vindt ik heel erg raar want hij reageert wel goed op het hoogteroer. Rechtdoor vliegt hij zeer goed en zweeft hij lekker.

Iemand een idee? Uitslagen zijn groot genoeg.
Zou hij te licht kunnen zijn? Hij weegt namelijk maar 70 gram.

Groeten Robin.

Hoi,
Is het een depron vliegende vleugel? Dan zou je in DIT DRAADJE wel eens meer kunnen vinden. En daar je vraag stellen trekt direct de juiste mensen aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
PH_AJH bedankt voor je antwoord.
Heb het probleem inmiddels opgelost: het aangegeven zwaartepunt klopte voor geen meter. Het lag veel te ver naar achter. Ook heb ik de uitslagen nog een stuk vergroot.

Dan heb ik nog een vraag welke misschien een beetje off topic is:
Hoe merk je dat je zwaarte punt goed ligt? Als hij te veel naar achter licht is hij heel gevoelig op het hoogteroer. Maar wat nou als hij een klein stukje te ver naar achter ligt? En te ver naar voren?

Alvast bedankt!
Robin

Makkelijkste indicatie daarvoor:

Zet je toestel in een duik (op veilige hoogte natuurlijk!) van rond de 30% en laat de knuppels los.

Stabiliseert je toestel en gaat deze weer rechtuit vliegen > CoG goed
Blijft je toestel duiken > CoG te ver naar achteren
Gaat je toestel pompen (op-neer-op-neer-op) > CoG te ver naar voren.

Overigens scheelt het wel of je wil dat een toestel goed zweeft of goed reageert op de besturing. Normaal gesproken beide. Echter, het CoG verder naar achteren kan zorgen voor een vlakkere glijhoek waardoor je langer kunt vliegen. Verder naar voren zorgt voor beter 3D reacties. Bij mijn zwevers ligt het CoG zo ver naar achteren dat ze met moeite starten maar eindeloos vliegen :)

Dit...
...hij reageert wel goed op het hoogteroer. Rechtdoor vliegt hij zeer goed en zweeft hij lekker.
en dit:
Heb het probleem inmiddels opgelost: het aangegeven zwaartepunt klopte voor geen meter. Het lag veel te ver naar achter.
......
Hoe merk je dat je zwaarte punt goed ligt?
is totaal tegenstrijdig. Als het zwaartepunt veel te ver naar achter ligt heb je geluk als je nog kunt landen. Zeker een vliegende vleugel met een te achterlijk zwaartepunt is onvliegbaar.
Ik snap dan ook niet helemaal hoe je er bij komt dat het zwaartepunt te ver naar achter lag.

Je zou DIT DRAADJE eens moeten lezen. Wat er staat over instelhoekverschil moet je dan vergeten, dat is bij een vliegende vleugel niet van toepassing. De reactie op een zwaartepunt wat te ver naar voren of naar achter ligt zoals beschreven in dit draadje is wel hetzelfde, alleen reageert een vliegende vleugel veel sterker op kleine verschuivingen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Allemaal,

@PH_AJH
Ja ik snap het ook niet. zou het misschien kunnen zijn omdat ik de uitslagen heel klein had? het vloog veder ook niet goed hoor. hij reageerde alleen op het hoogteroer. ik heb heb een stuk van het topic doorgelezen. volgens mij begrijp ik het:
omdat je het model vlak uit trimt zal hij afhankelijk van het zwaarte punt op het hoogte roer een beetje up of down getrimd zijn. omdat er met een duikvlucht de snelheid wordt vergroot (en daarmee het reynoldsgetal) zal het stabilo een stuk effectiever gaan werken. omdat het stabilo effectiever gaat werken wordt het "up of down" geven van de trim sterk uit vergroot.
enigste wat ik niet terug kan vinden is: wordt het vlak trimmen met of zonder gas gedaan? niet voor dit model maar voor de toekomst.

ik heb deze test ook al geprobeerd uit te voeren maar tot nu toe wil het nog niet echt zoals ik wil. als het morgen lekker weer is ga ik het nog een keer proberen. in ieder geval bedankt voor jullie uitleg.

Robin

Hoi Robin,
Afstellen van het zwaartepunt en de duikproef doe je zonder motor.
Het is belangrijk dat je het model EERST uittrimt zodat het zonder dat jij iets doet met een lage snelheid blijft zweven. Als dat klaar is doe je de duikproef en let op hoe het toestel zich gedraagt als je vanuit de duik de knuppels gewoon los laat en in het midden laat staan.

De bedoeling is dat het héél rustig vanzelf uit de duik komt. Gaat het snel omhoog (en valt het bovenaan dus weer vanzelf naar beneden) dan kan je zwaartepunt nog iets naar achter.

Vervolgens eerst weer trimmen voor vlakke glijvlucht (je zult zien dat je dan een paar klikjes down moet geven) en opnieuw duiken.

Maar let op, er komt een moment dat het helemaal niet meer omhoog komt maar juist vanzelf steeds steiler gaat duiken. Dan ben je te ver gegaan.
Je zult ook merken dat net daarvoor het hoogteroer al erg gevoelig begon te worden. Meestal moet je eerst de uitslag weer wat verkleinen omdat het anders echt niet lekker vliegt.

Als het toestel erg gaat klimmen als je gas geeft weet je nog niet hoe dat komt; het kan zijn doordat de motor te veel omhoog trekt, óf door een te voorlijk zwaartepunt. Dus dat moet je eerst goed hebben.
Pas als je het zwaartepunt goed hebt kun je gaan kijken hoe het toestel reageert op gas.
Als het bij een correct zwaartepunt heel erg gaatklimmen moet je de motordomp iets groter maken (dus dat de prop iets meer naar beneden trekt). Iets klimmen is goed. Gaat hij op het gas juist duiken dan moet de domp kleiner.

Succes.

Beste Arjan,

Bedankt voor je reactie.
helaas was het vandaag niet echt lekker weer en waaide het hard.
dus heb ik het niet kunnen proberen. ik laat het weten als ik heb het kunnen doen!

Groeten Robin

Back