DJI F450 Lipo keuze

Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer een half jaar geleden een DJI f450 in elkaar geknutseld. Deze bestaat uit een Propulsion set met 15A ESC's, DJI 2212 motoren en hij is uitgerust met een Naza M v2. Ik maak gebruik van Zippy Compact 5000mAh 3s 25C LIPO's. De volgende: http://hobbyking.com/hobbyking/store/__21370__ZIPPY_Compact_5000mAh_3S_25C_Lipo_Pack.html
Hier heb ik altijd prima mee gevlogen. Vluchttijden van ongeveer 16minuten.

Nu heb ik de set uitgebreid met Quadframe landing gear, een Arris CM2000 Gimbal en een Xiaomi Yi. Met dezelfde accu haal ik nu een vluchtduur van ongeveer 8 min. Wat naar mijn idee niet vreemd is door het flink toegenomen gewicht. Vanmiddag begon de led indicator van de Naza echter na een minuut of 6 al flink te knipperen. Ik zet vervolgens een daling in die steeds sneller gaat, zelfs bij full throttle remde hij niet meer af. Het was geen heel harde crash, maar hij stuiterde wel een stukje op en viel om. Resultaat een puntje van een prop afgebroken. Al met al dus geen drama. Na controle bleek er nog 11,40v in de Lipo te zitten. Er was ook gewoon nog te vliegen met de Lipo, alleen bij full throttle begint de led direct te knipperen.

Het lijkt er wel op alsof de Lipo niet de gevraagde power kan leveren in sommige gevallen. Volgens mij moet een 25C lipo in mijn setup ruim voldoende zijn. Deze Lipo kan constant 125A leveren en in burst zelfs nog meer, 175A. Zijn er toch nog andere factoren waar ik rekening mee moet houden? Zou een Lipo met een hogere C waarde hiervoor de oplossing zijn?

Ik hoor graag van jullie. Elk advies is welkom!

Groet, Hugo

Hi Hugo,

In mijn ervaring voldoen de Zippy Compacts in geen enkel opzicht aan de opgegeven specs...
Ik had met mijn mini quad eenzelfde probleem; volgens de specs overcapaciteit voor mijn setup, maar in de praktijk presteerde de Zippy Compacts al snel te slecht om mijn quad in de lucht te houden.
Vooral de C rating laat in de praktijk dus veel te wensen over.

Ik zou je aan willen raden toch op zoek te gaan naar een betere kwaliteit lipo.
Als je bij Hobbyking wilt blijven zou je eventueel naar een van de Nanotech's kunnen kijken,
die hebben over het algemeen een hogere c rating en zijn ook beter van kwaliteit dan de Zippy's.

Mvg,
Tom

Back