DJI F450 op 4S: 8x5 of 10x5 props?

Ik ben sinds dit weekend ook eigenaar van een DJI Flame Wheel F450 met de NAZA. GPS Upgrade besteld. inmiddels een paar accu's gevlogen, nog zoekend naar de juiste autopilot afstellingen (gains) en zie dat de meningen en ervaringen heel erg uiteenlopend zijn.
Maar nu de hamvragen:

a. kun je met de stock esc en motoren met 4S lipo's ook de 10x5 props gebruiken? (m.a.w. is dit geen overbelasting voor de esc of motor?)

b. wie heeft er ervaring met 4S lipo's in combinatie met 10x5 props? (en natuurlijk welke ervaring)

Hey,
In het bouwverslag van emil (alfa-manual-bouwverslag-how-van-een-dji-flame-wheel-f450-f330-instellen-dji-naza-controller-update-22-5-2012-a) staat een prop test.
Daar staat o.a. dat je 8x5 alleen moet gebruiken met een 4s lipo.

het lijkt me dat een 10x5 langzamer draait dan een 8x5. Een 3S of 4S met 10x5 zou wel dezelfde rotatie snelheid hebben voor dezelfde lift. Zal het verbruik dan anders zijn bij 11,1v of 14,8v. mmm, nu ben ik ook nieuwschierig geworden.

Een 8x5 op 3S zal wel teveel Amp trekken (of is er een andere reden?), maar een 10x5 op 4S zou wel moeten kunnen zou je zeggen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vlieg nu ook met een 4s 4000 lipo en 10 inch props. Bevalt me beter als met de 9 inch. Hij hangt mooier in de lucht en draaid beter om zn as. Let er wel op wat je op de 4s aansluit. Mijn freeflightbord kan het bijvoorbeeld wel aan, weet niet hoe het zit met de HK bordjes bijvoorbeeld. Ook bij mn ESC's en motoren stond 3-4s dus dan zit het wel goed. Uiteraard heb ik eerst een minuutje gevlogen en dan steeds meer en voelen of het warm word. ( niet te warm )

als je een bord hebt die door de esc's gevoed word 9zoals de kk's dan kan je er zoveel cellen aanhangen als je motoren en esc's kunnen hebben.

heb je een flightboard die aan de lipo moet (zoals de FF) dan is het opletten dat je je aan het maximaal aantal cellen houd.

Zou de sticky van de f450 of hexa even lezen, geeft prima uitleg welke de betere props zijn. en ook waarom.
persoonlijk zou ik gaan voor de 9 vanwege luchtstroom en gewicht, de 10 kan ook maar is ie niet lekker stabiel

Laatst bewerkt:
Natuurlijk heb ik de stickies gelezen. Maar ook vele andere posts op fora en ook comments op youtube. Ik zag dat sommigen zeggen dat 8 inch voor sportvliegen is en 10 inch voor rustiger stabieler camera werk (payload). Anderen zeggen weer dat de 8 inch speciaal voor 4S is bestemd en de 10 inch voor 3S. De manual van DJI zegt er niets over. Trouwens de ervaringen/meningen over bijv. de gain settings van de autopilot lopen ook gigantisch uiteen. Ik denk dus dat het een kwestie van uitproberen is, wat voor mij het beste werkt. Vandaar dat ik even wilde weten of het kwaad zou kunnen (voor de motor of de esc) om er met 4S 10 inch props op te zetten. Ik zie nu wel enkelen die dat hebben, dus kan dat blijkbaar geen kwaad en ga ik dat maar eens proberen.

Natuurlijk heb ik de stickies gelezen. Maar ook vele andere posts op fora en ook comments op youtube. Ik zag dat sommigen zeggen dat 8 inch voor sportvliegen is en 10 inch voor rustiger stabieler camera werk (payload). Anderen zeggen weer dat de 8 inch speciaal voor 4S is bestemd en de 10 inch voor 3S. De manual van DJI zegt er niets over. Trouwens de ervaringen/meningen over bijv. de gain settings van de autopilot lopen ook gigantisch uiteen. Ik denk dus dat het een kwestie van uitproberen is, wat voor mij het beste werkt. Vandaar dat ik even wilde weten of het kwaad zou kunnen (voor de motor of de esc) om er met 4S 10 inch props op te zetten. Ik zie nu wel enkelen die dat hebben, dus kan dat blijkbaar geen kwaad en ga ik dat maar eens proberen.

Ik neem aan dat dit geen slowflyer props zijn, dan maak je veel te veel toeren.16 volt x 960 kv = 15.360 toeren bij vol gas. Ruim het dubbele van wat is toegestaan. Ook bij een 'electric' overschrijdt je het maximale toerental behoorlijk.

Verder krijg je met deze props bijna 900 gram trust per props waardoor je met 25% gas al hovert. Je geeft de controller en jezelf dan weinig ruimte voor correcties (instabiel).

Dit is overigens mijn mening. Wellicht dat andere praktijkvoorbeelden hebben van waar het wel goed gaat, maar volgens mij moet de quad dan minimaal zwaarder zijn.

Edit; bovengenoemde thrust van 900 gram is dus bij het maximale toerental van de prop en niet het maximale toerental van jouw beoogde setup.

Ik neem aan dat dit geen slowflyer props zijn, dan maak je veel te veel toeren.16 volt x 960 kv = 15.360 toeren bij vol gas. Ruim het dubbele van wat is toegestaan. Ook bij een 'electric' overschrijdt je het maximale toerental behoorlijk.

Verder krijg je met deze props bijna 900 gram trust per props waardoor je met 25% gas al hovert. Je geeft de controller en jezelf dan weinig ruimte voor correcties (instabiel).

Dit is overigens mijn mening. Wellicht dat andere praktijkvoorbeelden hebben van waar het wel goed gaat, maar volgens mij moet de quad dan minimaal zwaarder zijn.

Edit; bovengenoemde thrust van 900 gram is dus bij het maximale toerental van de prop en niet het maximale toerental van jouw beoogde setup.

Behalve dat vlieg ik zelf ook4 cellen en ik ben serieus aan het overwegen naar de 9 inch te gaan. 10 is gewoon te...

Back