DJI F550 Beginner

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Klucky_13, 7 jun 2014.

  1. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Hallo,

    Ik ben Kenny en ik ben al enkele maanden bezig met googlen over alle mogelijke dingen in verband met quadcopters. Ik wil er namelijk zelf eentje samenstellen.
    Ik ben vroeger wel wat bezig geweest met RC's op de grond maar dit is de eerste stap richting de quadcopter (niet helemaal aangezien ik een nano Q4 heb, maar dat is speelgoed in vergelijking met deze grote dingen). Na lang zoeken en twijfelen tussen al dan niet een kant en klare kit (phantom 2) heb ik toch besloten om voor een DJI F550 te gaan. Ik ben zelf altijd een DIY-er geweest en dit leek dan ook de beste oplossing. Ik wil later ook altijd kunnen uitbreiden als ik dat wens.

    Op dit moment heb ik een DJI F550 frame kit + GPS + Naza V2 in bestelling staan die ik binnen een 3-tal weken kan verwachten. Nu is de zoektocht gestart naar een goede zender. Mijn eisen: failsafe, togglebaar tussen de 3 vliegmodussen (ati, gps, manueel) en genoeg kanalen voor een 2-asser gimbal. Dus als ik goed tel kom ik op een minimale zender van 8 kanalen.
    Ik heb dan ook mijn oog laten vallen op een spektrum DX8. Deze worden echter geleverd zonder ontvanger. Daarom ben ik op zoek naar een geschikte ontvangen die naadloos werkt met de Naza V2 en de spectrum DX8. Daar hoop ik hier op het forum een antwoord op te vinden.

    Ik zal de bouw en al mijn vorderingen hier op deze pagina blijven posten zodat iedereen wat mee kan volgen :)
    Ik denk dat ik aan deze hobby nog veel plezier zal kunnen beleven!

    Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen en eventuele raad over de keuze van de zender!

    Ok de bestellingen zijn rond! Nu is het wachten geblazen :)

    Update 11/06/2014
    Na veel gegoogle ben ik eraan uit, alle bestellingen zijn rond en nu is het afwachten:

    F550 Kit met GPS:
    [​IMG]

    Taranis zender:
    [​IMG]

    Turnigy 5000mAh 4S 25C Lipo Pack:
    [​IMG]

    Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger:
    [​IMG]

    Update 19/06/2014

    De eerste spulletjes zijn aangekomen. De lader ziet er zeer goed uit. Heb hem snel al eens aangesloten aan de batterij van de wagen. Tot de conclusie gekomen dat er heel wat functies inzitten maar geen handleiding in de doos te vinden. Straks even op zoek naar een online handleiding.

    [​IMG]

    mini-Update 20/06/2014

    Ik heb vandaag een bullet connector en XT60 plug gekocht. Aan elkaar gesoldeerd en nu heb ik een adapter voor de accucel 8 :)
    [​IMG]

    En ook meteen wat super flexibele kabel gekocht voor de bullet-connector kabel die op de hexacopter wordt gesoldeerd:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2014
  2. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    DX9 is een prima zender en meer mogelijkheden dan de DX8.
    Ik gebruik zelf een mx20 HoTT van Graupner, ook een prima zender.
    MX16 kan je ook overwegen.
    Dan zijn er nog zenders uit het verre oosten waar ik geen ervaring mee heb.
    Meerdere draaiknoppen zijn aan te raden!
     
  3. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Aangezien dit mijn eerste bouw is en verder nog geen ervaring heb met deze dingen lijkt een DX9 nogal duur om mee te starten. Lijkt een DX8 niet meer dan genoeg? Ik bedoel, vliegen en togglen door de verschillende modussen is 5 kanalen, gimbal bewegen in 2 richtingen is 2 kanalen, dan zit ik op 7. Dus ik heb 1ntje over en ik kan in de nabije toekomst geen extra uitbreiding bedenken. Tenzij ik iets over het hoofd zie natuurlijk?

    Btw, staat mijn post hier eigenlijk wel op zijn plek? Anders moet ie nog verplaatst worden naar algemeen :-/
     
  4. trinity999

    trinity999

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    M-Limburg
    Ik heb voor dezelfde keus gestaan. Ik heb gekozen voor de DX8. Ik vond de meerprijs van de DX9 t.o.v. DX8 te hoog om mee te starten. In principe heb je met de DX8 meer dan genoeg kanalen.
    de DX8 is inderdaad bijna niet incl.ontvanger te krijgen.
    Voor zover ik weet is er 1 nederlandse online winkel die hem uit voorraad met ontvanger kan leveren. Je krijgt dan i.p.v. de standaard AR8000 ontvanger een AR9020 ontvanger. Een 9 kanaals ontvanger met 2 satelliet ontvangers. Dus mocht je ooit willen overstappen op de DX9 dan is de ontvanger al geschikt.
     
  5. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Ik moet wel zeggen dat het bereik van de spektrum zenders minder is dan dat van de Graupner of Futaba.
    In ons MCOL groepje vliegers zitten al deze varianten, al zal de spektrum met een goed geplaatste sateliet ook wel voldoen...
     
  6. trinity999

    trinity999

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    10
    Locatie:
    M-Limburg
    mmh, met het bereik heb ik nog geen problemen ondervonden. maar nu vlieg ik enkel LOS.In iedergeval niet als je de hoogte opzoekt. Daarbij blijft de afstand redelijk binnen het bereik lijkt me. Als je FPV vliegt en relatief laag met obstakels dat is dan weer een ander verhaal.
    Maar daar kom ik dan wellicht nog achter want om te gaan FPV vliegen begint nu toch wel erg te kriebelen als ik al die gasten van MCOL hier zie raggen met hun supermuggen.
     
  7. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga een beetje uit van mezelf en mijn uitgangspunt is dat je een zender voor een hele tijd koopt.
    Draaiknoppen zijn bij naza en een gimbal heeeel erg handig.
    Nog handiger dan je nu denkt.
    Een DX8 heeft maar 1 draaiknop.
    Dat zijn mijn overwegingen.
    Succes met de puzzel.
     
  8. FGRacer

    FGRacer

    Lid geworden:
    25 jan 2007
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    België
    Voor de nieuwprijs van een DX8 kan je bv ook een gebruikte Futaba 10CG kopen, dan ben je voorlopig klaar voor de toekomst en kan je die ook nog verder uitbreiden, het is maar een tip als je niet perse nieuw wil hebben, knoppen en schakelaars genoeg op die zender.;)
     
  9. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Super al deze hulp en reacties :) De draaiknoppen, die gebruik je dan enkel voor de sturing van de Gimbal of ook voor andere dingen? Tot nu lees ik nog maar 1 voorstel voor de ontvanger. Stel dat ik toch voor de DX8 ga, waar moet ik dan op letten als ik een ontvanger koopt (buiten dat ie 8kanalen moet tellen). Hij moet natuurlijk goed samenwerken met de Naza :)

    ondertussen kan ik altijd 2dehands sites in de gaten houden voor een "future-proof" zender :)

    Alvast heel erg bedankt voor de reacties
     
  10. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Draaiknoppen zijn voor het instellen van remote gains (instellen van de PIDs van je flight controller) mits ondersteund ook handig
     
  11. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
  12. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    FrSky Taranis en je leven neemt een nieuwe wending :p
     
  13. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Idd, top zender!
     
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik heb de Taranis zelf nu een paar weken. Heb Futaba en Spektrum gehad. Snap niet helemaal wat ik al die tijd heb gedaan. De Taranis is extreem compleet en echt zeer goede kwaliteit. Niet te verwarren met de Turnigy zenders..
    Standaard 16 kanaals met telemetrie. Uitbreidbaar met EzUHF module als dat nodig is. Verder is de bouwkwaliteit van de zender vergelijkbaar met de concurrentie. Daar is echt niks op af te dingen. Verder via USB aan de PC te hangen voor backups van je modellen of eventueel je modellen te configureren middels software.
    En hij komt voor 200 euro inclusief koffer, accu, lader en 8 kanaals receiver.
     
  15. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Als je toch voor spektrum gaat zou ik een DSMX ontvanger nemen. Mijn ervaring is dat ik met DSMX verder kom dan met DSM2. Ik gebruik onderstaande en dan aan de ander kant van de F550 de satellite. Ik kom toch zeker 4 weilanden ver :)

    Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

    en dan de satellite

    Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*


    Maar als je later nog verder weg wil vliegen dan is de Taranis met UHF module een goede optie. Ik heb zelf de Turnigy 9XR die ik ga gebruiken met de EzUHF module. Er is nu ook net een Turnigy 9XR PRO uit.
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Taranis komt ook 4 weilanden ver. Je videolink stopt eerder dan je besturing... Wat dat betreft maakt het weinig uit. Nadeel van Spektrum is dat de meeste Uhf systemen gemaakt worden voor Futaba en Taranis/Turnigy en minder voor Spektrum.
     
  17. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    Spectrum is echt verouderde techniek.. heb je lage budget ga voor de turnigy 9x met frsky module kom je nooit ingedrang met bereik problemen.. spectrum wil bereik nog wrl wrg vallen en heeft niet heel ver bereik.

    voor hoger budget de taranis nemen. De overstemd de meeste zenders en is vaak de helft goedkoper.
    Spectrum komt er bij mij niet meer in!

    Succes met je keuze...
     
  18. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Wow, die taranis zender klinkt wel zeer goed! Zo goedkoop en daarmee heb ik meteen alles wat ik zoek.. Iemand die deze gebruikt in combinatie met de f550/nasa v2? Deze ga ik zeker overwegen..

    Waar kan ik deze best bestellen? Is er een Europese webshop waar ik er kan aan geraken?
    Het is toch deze zender he?

    http://www.multiwiicopter.com/products/taranis
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik gebruik hem met een F450 en Naza. Werkt vlekkeloos.
     
  20. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ok, super. Is het de zender die ik hierboven heb gepost? Waar heb jij hem gehaald?
     

Deel Deze Pagina