Bouwverslag DJI F550 met FrSky Taranis en AeroXcraft landing gear

Goedemiddag,

Allereerst zal ik mij even voorstellen; Ik ben Frank en nieuw in het multicopter gebeuren. Wel handig en enige ervaring met modelbouw maar dit is een nieuwe uitdaging. Waarom deze uitdaging? Omdat ik, buiten dat ik graag met dit soort dingen bezig ben, wil gaan fotograferen en filmen met een multicopter. Ik ben namelijk fotograaf. Nu zal dit op hobbymatige basis zijn, voor het plezier dus en zal het fotograferen en filmen nog wel even op zich laten wachten. Eerst maar eens een multicopter in elkaar zetten en goed leren vliegen.

Mijn keuze is uiteindelijk na veel lezen en advies her en der gevallen op een DJI F550 met de volgende setup (zeker met dank aan Kenny ( Klucky_13 ) en zijn verslag: dji-f550-beginner):
  • DJI F550
  • NAZA M V2 met uiteraard GPS
  • FrSky Taranis X9D zender met X8R ontvanger
  • FrSky Lipo Sensor w/Smart Port
  • Zwarte armen voor de DJI F550
  • AeroXcraft Landing Gear
  • 2x Turnigy 5000Mah 4S 30c accu's
  • Wat klein spul als lipo bags, krimpkous, kabels etc
  • Bij Klucky_13 de ESC klemmen, LED bevestiging en antennehouder voor de FrSky besteld
Mocht ik wat vergeten zijn dan vul ik het lijstje aan..

Met alle info via dit forum en daarnaast YouTube (met name de films van Arthur Konze zijn, als je de Duitse taal kunt volgen, zeer makkelijk te volgen) ben ik ondertussen al een eindje op weg.

Begonnen met het landingsgestel, een klein klusje maar met de duidelijke uitleg die overal te vinden is zeer eenvoudig. Alleen jammere dat er geen foam voor de dragers bijgeleverd wordt (en de foam die ik had te dun is) zodat het geheel wankelt op het middengedeelte:
nXoDsA.jpg

De rest volgt later (ondertussen zit de gehele F550 al in elkaar maar moet nog wat foto's maken en verzamelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen aan de hand van de diverse bouwverslagen is de F550 helemaal in elkaar geschroefd. Wel handig om het onderstel te monteren voordat je de electronica gaat installeren anders kun je in de knoei komen met de plek waar de bouten van het onderstel gemonteerd worden.
Naar het ziet er mooi uit zo alles in het zwart. Alle kabels bekleed met gevlochten bescherming en krimpkous zodat alles er netjes afgewerkt uitziet.

LQIXjW.jpg

Ook de klemmen van Klucky_13 gebruikt om de esc's op te hangen en dat werkt echt fantastisch! Nogmaals mijn dank voor deze mooie klemmen...

PXLYT9.jpg

Ondertussen is de F550 helemaal afgemonteerd en deze foto zal snel volgen.

Nu wordt het tijd voor de grootste uitdaging, het instellen van de Naza en de FrSky Taranis. Lang geleden dat ik een zender heb ingesteld!

Super! Heel mooi afgewerkt met die gevlochten geinen. Heb er ook zo 1ntje over de stroomdraden getrokken waar je steeds de batterij aan plugt, gewoon om deze kabels wat duurzamer te maken :-)

Dat landingsgestel heb ik ook al een tijd lang in de gaten, maar heb uiteindelijk voor een goedkoop gestel op banggood gekozen (25 euro) omdat ik wat bang had van het gewicht van dat gestel. Enig idee hoeveel deze weegt?

Btw, het instellen van de taranis ben je even mee bezig maar leer je wel heel veel uit. Als je interesse hebt wil ik je altijd wel mijn config doorsturen en ben je gelijk klaar maar dan leer je de Taranis wel niet kennen :-)

Misschien nog een kleine tip, als ik aan de F550 werk als de bovenplaat eraf is plaats ik deze meestal in een kartonnen doos zodat de armen op de rand van de doos rusten. De armen staan maar vast met 2 schroefjes op de onderplaat en je moet maar eens wat te bruut tegen 1 van de armen stoten... Ik heb er altijd wat schrik voor dat deze afbreekt. En ik zal hem ook nooit een lange tijd laten staan zonder de bovenplaat erop omwille van dezelfde reden (dat de onderplaat misschien gaat vervormen van het gewicht van de armen). Maargoed, is maar een kleine (over-voorzichtige) tip :-D voorkomen is beter dan genezen :-)

Ik zie net ook op je foto's dat je soldeercontacten nog bloot liggen. Ik isoleer deze steeds met hot-glue om te voorkomen dat daar iets kan kortsluiten of storen (opnieuw: voorkomen is beter dan genezen). De dag dat je het wil verwijderen gewoon een flesje isopropylalcohol halen bij de apotheek, daar komt het relatief gemakkelijk mee los :-)

Ik zie net ook op je foto's dat je soldeercontacten nog bloot liggen. Ik isoleer deze steeds met hot-glue om te voorkomen dat daar iets kan kortsluiten of storen (opnieuw: voorkomen is beter dan genezen). De dag dat je het wil verwijderen gewoon een flesje isopropylalcohol halen bij de apotheek, daar komt het relatief gemakkelijk mee los :-)
plastidip! Komt nog veel makkelijker los, en er blijft NIETS plakken, ideaal!
Hotglue is rommel

Ik heb inmiddels ook een F550 kit in de bestelling staan dus ik ben ook informatie aan het tanken ;) : welke maat krimpkous en vlechtkous heb je genomen Frank?

Hoi Leon,

Ik heb het geluk dat ik van mijn werk van alle maten krimpkous wat mee mocht nemen. Dus ik heb een lekker voorraadje thuisliggen en kijk ter plekke wat het beste past. Kijk dus eigenlijk helemaal niet naar de maat.. :)
Maar ik zou gewoon een assortidoos bestellen bij Conrad ofzo, dan heb je van alles wat en zijn de kosten niet.

Vlechtkous is 3.2mm en ik heb 6.4mm besteld voor om de kabel voor de batterijaansluiting. Gekocht bij conrad, artikelnummer 000542852.

Ondertussen zijn de eerste vlieguren en wijze lessen al achter de rug. De FrSky is ingeregeld (leuk klusje) en de Naza ook... toch maar even een BTU module aangeschaft, werkt handig om ter plekke zonder computer snel de ideale afstelling in te regelen...
Ik ben nog steeds de foto's verschuldigd maar die gaan er komen!

Ondertussen met de volgende stap bezig; FPV.

Nu heb ik het volgende samengesteld; in eerste instantie wil ik alleen deze opstelling gebruiken, later wil ik deze uitbreiden met een goede gimbal en Gopro en dan onderstaande camera vast monteren als FPV.

Totaal 240 euro exclusief verzendkosten en bij pech wat invoerrechten.... Maar met verdeling over meerdere zendingen kunnen we proberen dat te beperken.. :)

Mijn vraag is natuurlijk wat jullie vinden van deze samenstelling en of ik nog iets over het hoofd zie?

Eindelijk eens tijd genomen om foto's te nemen.
En tevens alweer wat aanpassingen doorgevoerd. Had het geluk om aan een gopro her4 black te kunnen komen en daarom de set gelijk uitgebreid met een Zenmuse HD-3D en IOSD mark II. Reden om deze te bestellen ipv een ios mini is dat hierin gelijk een cameraswitch zit (die gebruik ik nog niet) en een hub om de overige apparaten aan te sluiten (de Zenmuse en een Bluetooth module).

De setup zoals hierboven beschreven is ook aangeschaft en geïnstalleerd (behalve dan de Mobius en toebehoren, het vast monteren van een mpv camera heb ik nog even acherwege gelaten). Zodra alles uitgebreid getest is zal ik laten weten wat mijn ervaringen met deze artikelen zijn.

Eerst nog een detailfoto van de ophanging van de ESC's:

IMG1270.jpg

De ophanging van de Zenmuse HD-3D met de beugels die bij de AeroxCraft zijn geleverd (was even uitzoeken hoe dit werkt dus kan handig zijn voor anderen):

IMG1272.jpg

Aangezien de eerste plaat van de F550 vol was zijn we vrolijk doorgegaan met het monteren van items op de bovenste plaat:

IMG1273.jpg

Detailaanzicht van de montageplaat voor de antenne die ik besteld heb bij Klucky 13, deze was ook nodig om de cover die in de maak is goed te kunnen monteren:

IMG1275.jpg

DeE monitor gemonteerd op de beugel en aan de Taranis zender, de beugel is van een wat bedenkelijke kwaliteit maar daar is de prijs ook naar. Ik ga nog wat klittenband tussen de monitor en de beugel plaatsen zodat alles wat steviger vast zit:

IMG1276.jpg

IMG1277.jpg

IMG1278.jpg

Nu moet de kap die ik besteld heb nog gespoten worden, inmiddels is het geheel wel al afgeplakt. Kleur wordt zwart en de afgeplakte lijnen worden uiteindelijk oranje:

IMG1280.jpg

En ook andere carbon propellers aangeschaft, 9 inch ipv de standaard 10 inch. Het geheel weegt ondertussen ook al bijna 2,4 kg.
Deze moeten nog wel gebalanceerd worden:

IMG1281.jpg

Nu is het wachten op wat fatsoenlijk weer voor de eerste testvluchten...
Wordt vervolgd!

Komt in orde zo te zien. Ben benieuwd hoe de dome er komt uit te zien :-) ik heb het voor de gemakkelijkheid maar gewoon volledig zwart gespoten en afgewerkt met stickers :-)

Ik ben ook benieuwd! :) het is inderdaad wel behoorlijk bewerkelijk om op deze manier te spuiten, ik hoop dat het goed gaat...

Hopelijk splintert de verf niet te veel als je de tape los trekt. Dat is het enige waar het in mijn ogen fout kan gaan. En je zwarte laag dik genoeg leggen dat je het oranje er niet door ziet :-)

Hopelijk splintert de verf niet te veel als je de tape los trekt. Dat is het enige waar het in mijn ogen fout kan gaan. En je zwarte laag dik genoeg leggen dat je het oranje er niet door ziet :-)

Verf niet gesplinterd, 2 laagjes aangebracht en is op wat schoonheidsfoutjes best gelukt voor een eerste keer. Komend weekend de oranje kleur aanbrengen en dan is het klaar...

390e7fcd334ce752355c2bb983335fa6.jpg

5de7849db6a9dc760a613097a585f149.jpg

Back