DJI FPV Racer voor RC vliegtuig chasing?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Tadango, 25 mei 2022.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik was benieuwd of er mensen een DJI FPV racer gebruiken om RC vliegtuigen te filmen vanuit de lucht. Mijn lijkt de racer hier ideaal voor. Nu sta ik op het punt om er 1 op te halen (2e hands) maar voordat ik een miskoop bega ben ik benieuwd naar de meningen hier.

    De reden om hiervoor te gaan: Geen gedoe / geklooi met zelfbouw en qua prijs maakt het weinig uit (DJI FPV Goggles V2 zijn toch nodig en dat is een groot deel van het bedrag). Ik zoek vooral iets wat simpel en betrouwbaar werkt als systeem. Ook voor mijn zoon is het in de normal modus wellicht een leuke optie om te beginnen (met de motion controller).
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Miskoop. Als je een zender hebt die bijv Frsky protocol kan praten, ben je beter af qua vliegen met een fatsoenlijke quadcopter waar je al dan niet een action cam op plakt. Haal je de action cam eraf kun je prima freestylen of LOS vliegen. Je kan veelal in betaflight het vlieggedrag tunen. Nieuwe props proberen? Geen probleem, setje voor een paar euri is zo aangeschaft. Etc. Een 5” is een perfecte maat, 4s 1300mAh of 1550mAh LiPo erop en genieten maar. Verder kun je in Betaflight talloze vliegmdi beschikbaar maken: horizon, angle, student acro, 3d en default acro. Voilà, in een handomdraai geregeld. Op Marktplaats is vast wel iets leuks te vinden….
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2022
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dezelfde props werken ook prima op e FPV racer (Aikon adapters), dat is geen voordeel. Een zelfbouw wordt duurder dus dat is een flink nadeel. Het gaat mij niet om LOS vliegen, juist om het volgen via FPV en opnemen in hoge kwaliteit. Een goede camera met EIS maakt het meteen flink duur. Ook is het RC signaal een stuk beter dan via een normale RC verbinding. Ook de emergency brake optie gaat handig zijn net als de RTH indicator edg. Dat kan allemaal via een FC met GPS en OSD maar kost meer moeite om te integreren.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De emergency brake optie??? Wat ben je van plan? Het RC signaal van een DJI quadcopter is beter? Hoe kom je daar bij? RTH indicator? Goeie genade, in de OSD zit gewoon een voltage indicator (vlieg-accu totaal of desgewenst per cel). Beetje logisch nadenken en je weet wanneer het tijd is naar de vliegbasis terug te keren, toch?

    Je bent model-piloot voor iets. Niet om je door DJI volledig aan de hand te laten nemen, toch?
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2022
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Als je de eerste post en titel zou lezen: RC vliegtuig chasing. Dus vliegtuigen volgen en filmen door erachteraan te vliegen. Beeldkwaliteit is dus belangrijk. Als je er vlak achter vliegt in manual mode en je komt in de prop wash terecht (erg grote kans) dan is een emergency brake mode erg handig om te herstellen.

    RC signaal van DJI is een stuk beter dan FrSky, want FrSky stopt echt na 2km waarbij het DJI FPV tot 10km bereik heeft. Is niet nodig, wel fijn om te hebben.

    RTH indicator is een OSD optie waarbij je kan zien welke kant op je home positie is. Sowieso is een goede RTH optie wenselijk want als je een brandstof vliegtuig volgt en je krijgt olie op je lens dan zie je niet veel meer.....
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Als dit, als dat, als zus, dan zo.... Nee, nog nooit meegemaakt en ik heb al honderden vlieguren met m'n quadcopters inclusief achtervolgingen en al wat dies meer zij. Ik denk dat je met een stevige 5" Freestyle Quadcopter en actioncam èn goede beelden kan opnemen èn heel veel vliegplezier kan beleven. Ik zou niet allerlei denkbeeldige scenario's gaan mee laten wegen bij de keuze.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Dan nog is dat een stuk duurder, dus wat zijn de voordelen? En waarom dat duurder is:
    - FPV Camera systeem: 200 euro
    - Bril: 650
    - Camera met EIS: 300? Wellicht kan dat iets goedkoper

    Dan ben ik nu al net zo duur uit als een complete FPV racer. En nee, analoog wil ik niet. Heb ik reeds maar de kwaliteit is gewoon niet leuk (beeld is strak maar lang niet genoeg). Daarnaast wil ik het FPV beeld uit de camera waarmee ik film, dat kan met een goprop edg niet met een lage latency en digitaal. De DJI Air units zijn een redelijke oplossing, maar bieden geen stabilisatie dus zijn niet echt geschikt als opname camera.

    Dus als de prijs niet uitmaakt, wat is het voordeel van een zelf bouw quad? Alleen goedkopere crash kosten zover ik zie maar als ik de crash kosten bepalend zou vinden zou ik met de meeste modellen niet meer vliegen :)
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Tsja... dat is het enige waar je bij een "zelfbouw" 5" Freestyle Quadcopter een kleine concessie zou moeten doen in voorkomend geval. Verder klopt de prijsvergelijking niet echt, lijkt me zo. Een stevige 5" Freestyle Quadcopter heb je voor <200€ van marktplaats. De verkoper wil je vast wel helpen de door jou gewenste parameters in de OSD te zetten (Bètaflight). Een kwalitatief goede action-cam hoeft (tweede hands) ook echt niet veel centjes te kosten en de meeste freestyle FPV-piloten hebben er nog wel ene voor weinig geld in de lade liggen. De crash-bestendigheid van de gemiddelde 5" freestyle quad laat een DJI quadcopter natuurlijk in de 'dust' :). Ze worden niet voor niets vaak vliegende tanks genoemd.
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Crash bestendigheid heb je gelijk maar verder.....
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Voor vliegtuig achtervolgingen zou een quadcopter met wat extra punch juist in het voordeel zijn. Dat is geen DJI dan, realiseer je dat wel. Beeldkwaliteit? Mwah... daar laat DJI ook puntjes liggen v.w.b.t. kleuren/ stabilisatie. De tune van de DJI? Pfoeh... en je wilt gaan achtervolgen in de lucht?
     
    Laatst bewerkt: 25 mei 2022
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Waarom zou meer punch nog beter zijn? Ik vindt vliegtijd ook belangrijk en de FPV racer lijkt me een redelijk compromis. Goed volgen / filmen is ook alleen mogelijk als het vliegtuig voorspelbaar rustig vliegt en met 140kmh moet de racer toch aardig bijblijven gemiddeld. Een snelle zelfbouw zal sneller op zijn plek zijn maar haal je 10+ minuten vliegtijd daarmee?

    Qua beeld kwaliteit zal een gopro inderdaad beter zijn, zeker bij minder licht. Stabilisatie ook, zeker omdat je dat achteraf nog kan bepalen via de app. Bij de FPV racer kan je de camera bijstellen in flight wat kan helpen maar dat is het dan ook. Wat betreft de kleuren, je moet altijd na bewerken voor het beste resultaat D-cinelike opnamen en graden en je komt een heel eind.
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    10+ minuten vliegtijd is veel en aan 140kmh (avg) zie ik een DJI dat evenmin doen. Voordeel van de Freestyle is dat een extra LiPo of LiIon-accu makkelijk aangeschaft is. Bij DJI wordt het dan erg prijzig. Ik heb een 5" freestyle al wel 10+ zien vliegen, maar dat was wel op een LiIon, niet op een LiPo. Bij de freestyle quadcopter heb je keuze .... bij DJI niet, die bepaalt welke battery-pack er in kan en tegen welke prijs.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    140kmh is max volgens opgave uiteraard. Maar ik ben bang dat een DIY drone, zonder perfecte LiOn setup, welke flink sneller is ook flink minder vliegtijd heeft. Als je daar een goede compromis setup in zet ben je ook niet veel sneller ben ik bang. Props en gewicht zal niet veel uitmaken dus prestaties ook niet. Je hebt wel veel meer keus maar DJI heeft dit ook niet zomaar bij elkaar gegooid, die besteden hier vrij veel aandacht aan.

    Accus klopt, die zijn erg prijzig. Nu kan je een accu wel aanpassen met wat werk, maar makkelijk maken ze het je niet. Er zitten weinig voordelen aan de DJI accu's behalve het gemak en de automatisch store functie. De prijs maakt dat alleen niet goed (129euro voor 6s 2000 van DJI, 55 euro van een bekend goed merk) maar dat is alleen een portemonnee kwestie. De accu's zitten wel iets beter beschermd maar in een goede crash helpt dat ook niet meer natuurlijk. Dan is de accu wel het minste probleem.

    Ik zie vooral veel meer opties bij DIY, maar of dat een voordeel is? Wat als die DIJ Racer nu precies het goede compromis is qua snelheid / vermogen / vliegduur voor mijn gebruik? Beeld kwaliteit valt mij niet tegen (na graden) en het gemak van de controls / bril en hoe alles samen werkt zou een hogere prijs nog iets rechtvaardigen. Nu is deze set niet eens duurder als je een losse drone wilt maken met een goede digitale fpv feed en het scheelt enorm veel tijd met het uitzoeken / bouwen / inregelen en optimaliseren van een zelfbouw oplossing.
     
  14. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Persoonlijk zou ik beginnen met tweedehands 5" Freestyle / Race Quadcopter, dat drukt de kosten enorm. En, zo'n machine is al ingevlogen, dus dat scheelt veel tijd (uitzoek werk). Geschikte zender heb je al wss. Dan moet je nog op zoek naar FPV Goggles en een leuke cam. Al die opties van DJI.... persoonlijk betwijfel ik of je die ooit gaat gebruiken/ nodig bent. In het begin ga je wss eerst vliegen zonder extra cam om te ervaren hoe dat vliegt in de achtervolging. Wil je daarna bij de plaatselijke motorcross hetzelfde doen (achtervolging) dan ga je blij zijn met je veelzijdige Freestyle quadcopter. Action cams zijn er te kust en te keur ... ook daar heb je met zo freestyler keuze vrijheid/ kun je lekker variëren.

    minimaxregret - minimaliseren van de maximale spijt == freestyle 5''
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb al FPV gevlogen (quad en vliegtuigen) en ben daar vooral mee gestopt omdat de analoge kwaliteit me tegen begon te staan. Dat is leuk maar het ervaart elke keer als niet prettig. Ik heb de meeste spullen, op een snelle quad na, nog liggen. Ik wil dus niet meer goedkoop, ik wil het nu goed. Ik weet wat het is en waar voor mij de beperkingen liggen. Digitaal beeld is voor mij het belangrijkste en dat is ook het duurste onderdeel eigenlijk.

    Ik heb naar zo'n freestyler gekeken. Die zijn er ook kant en klaar met een digitaal FPV systeem compatible met de DJI goggles. Het is alleen duurder om daarmee te beginnen omdat een set met de racer goedkoper is als je een nauwelijks gebruikte 2e hands koopt. Ook qua action cams is er inderdaad een hoop maar niet heel veel welke beeld geeft wat de moeite waard is. 200 is het absolute minimum, 300 is al redelijk goed. De bril (650 euro los) is eigenlijk het duurste deel.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Valt de analoge kwaliteit je dan tegen tijdens het vliegen? Ik merk zelf grote verschillen in analoog 3” quadcopter en analoog 5” quadcopter. Op de laatste zit een relatief grote FPV-cam en als dat niet afdoende is zet ik de VTX-signaal sterkte van 200mW naar 500mW (of meer).
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Signaal sterkte is het probleem niet. Het ruist en flitst nauwelijks, maar het is gewoon zoveel minder dan digitaal. Een betere camera zal uiteraard ook helpen, die maken een hoop verschil natuurlijk. Toch komt het niet in de buurt van een digitale set. Die zijn niet voor niets zoveel duurder. Als ik ga investeren in een betere bril en betere camera dan kan ik net zo goed overstappen naar digitaal. Ik zie niet in waarom analoog beter zou zijn als het om kwaliteit gaat.
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Nee, zeker niet beter. ‘t Is maar net waar je de prioriteiten legt. Zelf ben ik zeer tevreden met zelfs het slechte analoog beeld van de 3” quad. Er zijn wel ontwikkelingen op de markt die digtaal betaalbaar gaan maken (buiten DJI om). Maar ik snap dat je daar niet op gaat wachten.
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    en dan kijk je in zon pietepeuterig ruisend en trillend 1984 analoog kutbeeldje in je fatshark brilleke...

    nee geef mij maar de enorme kijkervaring in digitaal hd in de dji bril.

    en de dji werkt, aanzetten en gaan, fpv volk met zelfbouw quadjes moeten altijd tinkeren prullen en tunen aan die zooi, dat moet je ook maar willen.
     
    Helikapoter en Ard Schell vinden dit leuk.
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Opzich niet erg want het is hobby en je kan dan aanpassen wat je wilt. Dat zie ik meer als voordeel dan nadeel. Maar mijn oudste wil met de motion controller ook wel vliegen, dat is een voordeel van de DJI racer. De DJI racer is erg veelzijdig en dat is zijn sterkste punt. Hij blinkt verder nergens in uit en op elk punt zou een zelfbouw beter zijn maar zelfbouw is alleen beter in enkele punten tegelijk.

    Eens kijken hoe mijn mening is over 2 maanden. Hoe dan ook is de bril een duur onderdeel en altijd een goede aanschaf.
     

Deel Deze Pagina