DJI Naza + GPS vragen.

• Topicstarter Topicstarter Cobra
  • Startdatum Startdatum
C

Cobra

Guest
Even voorstellen, Mijn naam is Reinder en woon in Groningen.

IK heb sinds gisteren onder mijn Gaui 500x een Naza controller + gps gezet, alles afgesteld en klaar denk je dan:p niet dus :(

Mijn probleem is de gps en mogelijk het kompas.
Ik heb direct op de zwarte deksel van de Gaui 500x mijn kompas gemonteerd met het pijltje naar voren en met klittenband vast gezet. Toen ik wilde gaan kalibreren werkte dit niet, steeds rode led, echter toen ik na +-15x (en behoorlijk duizelig) dacht ik zet de gps wat hoger +- 10cm was het in 1x goed.
Heb de gps nu weer direct op de kap van de Gaui 550x gezet.

Nu het probleem, ik zet de quadcopter aan in gps mode en wacht tot ik een fix krijg, als ik de motoren aanzet is alles ook goed maar als ik ga opstijgen gaat de rode led knipperen en verlies ik blijkbaar mijn gps signaal?
Ik heb trouwens de Lipo beveiliging ook aanstaan in de Naza kan deze ervoor zorgen dat hij rood gaat knipperen als ik opstijg in gps mode?

De Naza vlieg verder wel mooi en stabiel, hangt een beetje scheef naar links.

Oja heb ik nog een probleem maar dat vraag ik later wel.

Even voorstellen, Mijn naam is Reinder en woon in Groningen.

IK heb sinds gisteren onder mijn Gaui 500x een Naza controller + gps gezet, alles afgesteld en klaar denk je dan:p niet dus :(

Mijn probleem is de gps en mogelijk het kompas.
Ik heb direct op de zwarte deksel van de Gaui 500x mijn kompas gemonteerd met het pijltje naar voren en met klittenband vast gezet. Toen ik wilde gaan kalibreren werkte dit niet, steeds rode led, echter toen ik na +-15x (en behoorlijk duizelig) dacht ik zet de gps wat hoger +- 10cm was het in 1x goed.
Heb de gps nu weer direct op de kap van de Gaui 550x gezet.

Nu het probleem, ik zet de quadcopter aan in gps mode en wacht tot ik een fix krijg, als ik de motoren aanzet is alles ook goed maar als ik ga opstijgen gaat de rode led knipperen en verlies ik blijkbaar mijn gps signaal?
Ik heb trouwens de Lipo beveiliging ook aanstaan in de Naza kan deze ervoor zorgen dat hij rood gaat knipperen als ik opstijg in gps mode?

De Naza vlieg verder wel mooi en stabiel, hangt een beetje scheef naar links.

Oja heb ik nog een probleem maar dat vraag ik later wel.

Hoi,
2 puntjes:

1) Het compas en de Naza unit dienen 'ver' uit elkaar te staan om interferentie op elkaar te voorkomen. Ik begrijp dat je dat ondertussen gedaan hebt.
2) De rode knipperende LED wekt bij mij de indruk dat je Lipo bij het stijgen te weinig energie levert! Hoeveel C gebruik je? Als je stijgt vragen de motoren veel energie en moet dat uiteraard als piek moment wel geleverd kunnen worden door de lipo.

Gr Norbert

phantomfreak zei:
1) Het compas en de Naza unit dienen 'ver' uit elkaar te staan om interferentie op elkaar te voorkomen. Ik begrijp dat je dat ondertussen gedaan hebt.

Als je de naza en gps aan de scoop koppelt, zal je zien dat deze zo schoon zijn als de injectienaald van de dokter. Er komt wel iets uit, maar dat is niet noemenswaardig, de gemiddelde ontvanger heeft meer rotzooi.
De naza moet je proberen zo dicht mogelijk in het zwaartepunt te monteren. Alleen de gps/kompas heeft hinder van magnetisme, vaak veroorzaakt door kabels en geleiders waar hoge stromen door lopen. Ook, zal je begrijpen, heeft de gps unit hinder van andere RF uitstralingen, aangezien een gps een antenne is.
Om te zorgen dat de gps zo weinig mogelijk wordt beïnvloed kan je hem het beste ver weg plaatsen van al deze invloeden. En als de naza in het zwaartepunt gemonteerd is waarbij deze invloeden (RF straling en magnetisme) nihil zijn, dan kan je zelfs de gps antenne bovenop de naza plakken. Maar meestal zit de naza in het zwaartepunt, en meestal is dat de plek die het meeste de gps/kompas beïnvloed. Dat is de enige reden om een gps/kompas ver weg te plaatsen van de naza, en niet omdat de naza de gps beïnvloed.

Zeker bij de gaui , kan het handig zijn een alu plaatje eronder te leggen en hem daarop te monteren.
De esc zijn op zich niet zo schoon, en daar komt veel ruis weg. zeker bij de nieuwere nazas merk ik gewoon de gps/ compas toch wat meer moeite heeft dan de eerste generatie..

Wat ik altijd deed, is de payload set kopen voor de gaui en deze is van alu, en daar hem op plakken, en NIET meteen op het zwarte dekseltje...

Zie ook een paar bouwverslagen van me waar je dit goed kan zien...

Gaui 500x ombouw naar naza + gps
gaui-500x-met-naza-gps-controler-bouwverslag-maidenflight-filmpje

Gaui 500X met doorzichtige led armen en naza + gps
bouwverslag-gaui-500x-met-naza-gps__-geen-doorzichtige-led-verlichte-armen-wel-led-frutsel-maiden-__-update-08-11-2012-a

Filmpje van in opdracht gebouwde gaui 500x met naza + gps en gopro mount:
maiden-flight-van-gaui-500x-naza-gps-1-axis-go-pro-mount

Groningen is dichtbij dus wil het nog steeds niet lukken kom een keer langs.. kijken we der samen na..

DIngen even ter voorbereiding!

Pas op met yaw gain, deze eerst niet hoger dan en 80 tot 90% Omdat de motoren onder een hoek staan reageert hij hier erg fel op. het gewicht is ook erg laag, samen vormt dat soms een risico op een fly away omdat hij teveel over corrigeert, en de props erg veel flexxen..

Zorg ervoor dat de hoek welke iedere motor maakt EXACT gelijk is met de tegen overgestelde, en ook onderling moet dit gelijk zijn! Beter haal je de nokjes in de motor gondel/ behuizing weg, en zet de motoren recht.

Ga ook over op Graupner props, deze flexxen veel minder waardoor je veel hoger kan met de gains (en je hebt ene stuk minder trilling) en een veel strakker geheel krijgt. Gaui motoren zijn over het algemen niet zo blij met trillingen, de lagers liggen er zo uit..

Dat klinkt nogl negatief emil..... ;)
Nee hoor....:)
Mits je je houd aan deze aanbevelingen kun je veel plezier hebben en gaan de motoren lagers ook net zo lang mee als iedere andere vegelijkbare motor. (bv die van dji) Zie ook de filmpjes, vindt he tnog steeds een mooi ontwerp dat frame van hun, zeker me tde optionele led kit, is het fantastisch om te zien. En vliegne doet he took erg leuk met een 3s 2200 lipotje... met de standaard gaui 2000mah is het een erg licht raggeretje, maar niet geschikt voor boven de kracht 3 a 4.. Met de 2200mah accu word dit al een heel stuk beter. En met graupner props is het echt een leuk ding!

Suc6

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke het gps probleem is verholpen en krijg nu vrijwel direct een goede fix, lampje knippert dan groen. Heb inderdaad nu het metalen plaatje onder de gps gezet en tegelijk staat hij nu ook hoger.

yam ? (ronddraaien om de as bedoel je) probleem heb ik inderdaad, als ik links of rechtsom ga dan gaat de quadcopter er vandoor links af of rechts af. Dus als ik de motoren recht omhoog zet en de gain naar 80 op de zender dan moet het beter gaan?

Emil, volgens mij hebben wij jou gisteren gebeld via Johnny, Kompas probleem ;)

Idd. Was er ten onrechte vanuit gegaan dat de gps op een payload setje was gemonteerd...
Fijn dat het nu werkt...

De copter goed afstellen... en per keer met max 10 % en dan zou het op zich al moeten lukken... Pas echt op met de yaw gain, dez eis echt picky en lichtelijk onvoorspelbaar op een gaui met originele props en gehoekte motoren.

Hier een voorbeeltje met betrekking tot afsteleln van gains...
Zie ook de tekst...

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi emil,

Lijkt me wel leuk om eens langs te komen, dan wel met Johnny heb zelf geen auto of je mag hier ook wel een eens langskomen.

Je filmpje had ik ook al gezien, heb al veel gelezen hier, maar je vergeet ook weer veel als je te veel leest.

Ik ga nu eerste de motoren recht zetten op de Gaui en dan vanavond even testen als het niet meer zo hard waait.

Op zich als je alles rustig doet (stap voor stap) moet het aleen ook wel lukken hoor, maar idd je vergeet nog al snel iets als je veel leest, bekend probleem...

Wil je idd geen risico, dan ben je hier welkom, met of zonder john, ;)
Mocht ik bij hem zijn om even zijn flipperkasten te bewonderen, of ik in de buurt zijn dan hoor je het, dan stel ik meteen even je gaui af...

Suc6.

Vanavond 3 accu's leeg gevlogen en hij is bijna perfect. Ik vloog als een dolle over het voetbalveld, tjonge wat vliegt dat mooi en stabiel zeg.

Morgen nog even wat tweaken en dan gaan we weer vliegen.

Emil, tot zo ver bedankt :thumbsup:

Wilde ik vanmiddag nog even met mijn tbs met naza lite en gps gaan vliegen, liep dit uit op een crash. Ter info en misschien kan iemand mijn vragen oplossen.

Ik ging vliegen vlak voor "donder" in de lucht zat. Na te zijn opgesteken ging de quadcopter na ca 10 sec er van door, hierbij snel hoogte verliezend en eindigde met een crash. De schade viel mee, slechts 1 gebroken prop.

Na de prop te hebben vervangen even kijken of hij het weer doet. Ik krijg geen gps fix. Na het groene lampje steeds weer 2 flitsen groen.

vraag: kan de naderende donder een oorzaak geweest zijn van de crash? Krijg nu geen gps-fix, is dit het gevolg van de bewolking die nu boven het zuid-limburgse land hangt?

kan zeker !! alles is STATISCH in de LUCHT
is oook heeeeeel Gevaarlijk als je met donder & bliksem gaat vliegen !!!

je kan via je quad/zender een oplawaai krijgen 8O

Idd was behoorlijk onstabiel met de KP index.
Altijd opstijgen in atti, dan pas over op gps. Gps is HULP middel, gebruik hem ook als zodanig. Maar er is niets mis mee om op gps te vliegen, zolang je OOK op atti kan vliegen...
En bij dreigend onweer niet gaan vliegen, je wilt de goden niet verzoeken.. ;)

Bedankt voor alle antwoorden en tips. Vanochtend kon ik het niet laten om te kijken of de naza wel de gps-satellieten kon vinden. En jawel, binnen 4 minuten geen rood lampje meer te bespeuren.

Jammer dat je dit probleem in geen manual van NAZA kunt vinden (of ik lees zo slecht). Een oorzaak wellicht voor de vele fly aways die ik inmiddels op you-tube heb mogen zien.

Kp index en GPS horen, iig bij onze hobby bij elkaar.. ;)
Maar idd DJI mag er wel iets meer aandacht aan spenderen.. Heb ze al een paar keer verzocht via mail om dit te doen...

Schreef ik gisteren nog dat m'n naza lite de satelliten zonder problemen vond, vanavond bleef steeds toch het ledje rood knipperen (steeds 1 keer, dit na 1 x groen). Te weinig ontvangst dus. Dit in de tuin achter het huis.

M'n graupner inmiddels zo ingesteld dat att vliegen mogelijk is. Naar het veldje om te kijken of ik hier wel een goede ontvangst zou hebben. Ook hier geen goede ontvangst. Dan maar de lucht in, ik moest me toch bekwamen in het att vliegen. Na verloop van tijd toch volledige ontvangst. Geen rood ledje meer, overgeschakeld op gps mode.. bleef perfect in de lucht hangen.

Omlaag, camera aangezet, naar boven in att, over geschakeld op gps mode, gaat even goed, maar dan gaat de tbs er vandoor als een gek, fly away dus. Door over te schakelen op att kreeg ik de quad weer onder controle en safe in att mode kunnen landen, wel erg geschrokken.

wie geeft me raad. Ik heb geen vertrouwen meer in de gps van m'n naza lite.

ter info: vlak voor m'n eerste fly away heb ik de naza en gps ca. 1.5 cm naar voren gezet om de batterij ook iets naar voren te kunnen plaatsen. Dit om de tbs in evenwicht te krijgen.

dankzij de nu aanwezige att mode m'n quad weten te redden, nogmaals dank voor het vorige advies, hopelijk nu ook goede raad.

Back