DJI Naza H Test/review

Discussie in 'Flybarless' gestart door Anko, 21 jan 2013.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Begin december stond er op het forum een oproep voor wie het nieuwe systeem, de Naza H van DJI te testen, en hierover een verslag, review met fotos en videos te plaatsen.

    Inmiddels zijn we een flinke tijd verder, en heb ik ook flink kunnen testen. Het weer zit de laatste tijd niet mee, en ook de komende tijd zal flink ruk worden.. maargoed.

    Laten we bij het begin beginnen; DJI is al enige tijd actief in de multirotor wereld, met diverse systemen van complete autopilots tot trainermodule’s zoals de Naza M., DJI wil de nieuwe weg inslaan door de makkelijkheid van het vliegen van multirotors ook naar CP heli´s te brengen.

    Het gaat hier dus om een flybarless unit van DJI, Niet zomaar 1, want deze kan meer als een normale unit! We hebben het hier over meerdere modes(3), ‘’Manual mode’’, waarin de heli vliegt als een normale FBL heli, ‘’Atti mode’’, daarin zal de heli zich een als een Coaxiaal heli(of een multirotor) gedragen en niet meer als 45 graden tilt angle toestaan, en tot slot is er een ‘’GPS Atti mode’’ waarbij je (mits de GPS unit gebruikt wordt) de heli door middel van een schakelaar omhalen in positie van ongeveer 2.5m groot kan laten hoveren, zonder ook maar 1 stick aan te raken zal hij dan op dezelfde plek blijven. Om dit alles te bereiken zitten er 6 sensoren in, 3 gyroscopen en 3 accelerometers.

    Tevens heeft het systeem de optie om op 4 manieren gemonteerd te worden, waarbij als enige ‘’nadeel’’ geldt dat ie niet op zn kop kan, maar anders als anderen, kan je deze unit gewoon met kabels opzij monteren.. iets wat op sommige heli’s best leuk uit kan komen.

    Ook zit er een wat DJI noemt een ‘’internal dampening system’’ in, wat in zou moeten houden dat je de unit bijna kan hardmounten, dus met een heel dun schuimpje.. zonder bang te hoeven zijn voor vibraties.

    Ik was eerst wat sceptisch, want ja, leuk die opties.. maar is dat nou echt nodig op een full-on 3d machine? Zal wel een hoop instelwerk zijn dacht ik… Bleek uiteindelijk heel erg mee te vallen, de DJI program suite is uiterst makkelijk te begrijpen, met 90% plaatjes en uitlegballonnetjes!


    DJI verpakt de spullen wel op een vrij apparte manier.. normaal ben ik gewend dat alle losse spullen onderin doosjes ligt, met de unit er in schuim of karton erbovenop, DJI kiest ervoor om alles los verpakt in hersluitbare antistatische zakjes te doen, en het in een (piepklein) doosje te doen. Opzich wel handig voor figuren zoals ik, want ik bewaar altijd alles kwa doosjes en verpakkingen…..
    Hierbij wat foto zoals de doosjes komen van zowel GPS module als de Naza zelf.

    [​IMG] [​IMG]

    Inhoud van de GPS, en het zakje met de BEC, van links naar rechts: BEC, GPS module zelf, Verlengkabel en een zakje met plakkers, en een speciale boom Mount.
    [​IMG]

    Hier alles op tafel, van links naar rechts, boven naar onder:
    Micro usb kabel (1.2meter lang.. had langer gemogen!!), Naza unit, ruime verpakking met kabeltjes(stuk of 8, genoeg in ieder geval), de GPS module, de BEC, de GPS boom Mount, de remote LED en usb port, en 2x verlengkabel(bij de naza zit er ook 1 voor de led module!)

    [​IMG]


    Hier zie je hoe een en ander eengesloten zal worden. De bec zal ik nog even achterwege laten, hier kom ik later nog op terug.. zowel de GPS als de led module hebben een zeer degelijke (misschien te degelijk?) stekker die in de unit gaat.

    [​IMG]


    De bec is een verhaal appart, Lijkt me een zeer leuk dingetje, is 2x3x1 cm groot(ongeveer), kan 12S lipo input hebben, en 5.8v OF 7.4V uit geven, met 5A /15A Piek..
    Tevens kan je mits je deze met de naza gebruikt, als alarm gebruiken voor je lipo voltage! Hij kan namelijk over een extra draad(normaal de signaal) zowel het output als input voltage doorgeven aan de naza unit! Welke dan via de remote led unit laat zien hoe de status van de accu is! Zeer handig voor als je het bijv op een camera heli gebruikt waarbij de vliegtijd teveel afhangt van gevlogen figuren en of uitrusting! Het alarmvoltage is instelbaar in de Naza Unit.

    [​IMG]


    Hierbij een foto van de Naza unit zelf, het is een zeer degelijk ding, zit goed in elkaar geschroeft en de stekkers zijn mooi krap zodat je ze niet hoeft te locken met tape of lijm. Voor een 450 is de unit wel wat aan de plompe kant, en voor een 250 gaat het echt niet werken… Hij kan zowel analoge input signalen krijgen van een ontvanger, alsook single line, en Futaba SBus.
    Ik heb voor de laatste optie gekozen omdat ik dat gelijk wilde testen(ik las namelijk dat mensen er veel errors mee hadden, heb ik gedurende +- 50 vluchten niet mee kunnen maken in ieder geval.
    [​IMG]

    Hierbij toch ook even een fototje van de remote led unit, de led die erin zit lijkt niet veel, maar op 50M afstand zie je de 3 kleuren toch nog heel duidelijk. Naast de eerder beschreven low voltage aanduiding, zie je met de led ook de status van GPS signaal ontvangst(mits gebruikt), en in welke modes je vliegt.. ook is het een handig hulpmiddel met het aanzetten, omdat je met de led kan zien of ie wel of niet geinitialiseerd is.
    Ook zeer handig, in plaats van de USB poort op de naza unit(die je wegbouwt in je heli), hebben ze de usb poort op dit kleine kastje gemaakt.. die plak je ergens makkelijk bereikbaar op de heli, stekker in de naza en je kan makkelijk je heli afstellen zonder met n usb kabel in je heli te moeten porren.
    [​IMG]

    Hierbij een fototje hoe ik de main unit in mn heli(eigenbouw HEX50) heb gepropt.. niks speciaals opzich, maar hierbij staken de stekkers wel erg ver uit de heli. Je ziet maar 1 servokabel in de unit steken nog, die is voor de Sbus ontvanger welke eronder zit.

    [​IMG]


    En ook nog even een foto waarbij je de gps unit op de heli ziet, deze zit met n speciaal gevormd mountje en 2 twraps vast op de boom, de unit zit dan met speciale bijgeleverde 3m tape op de Mount. Ze raden aan om de gps unit zover mogelijk naar achteren te plaatsen, maar niet naast de tailrotor.

    [​IMG]


    Vervolgens ben ik de setup gaan doen, hierover komt nog een deel vd review.
    Wel kan ik verklappen dat dit het resultaat is; een hands off hover .. heli is echt doodstil als het niet waait. Waait het dan zie je de heli duidelijk corrigeren.

    [​IMG]

    Voor hen die alvast 1 van de eerste vluchten willen zie, was erg mistig en de camera wilde dus slecht focussen..


    Volgende deel gaat over de setup, inclusief printscreens van het setup scherm en uitleg over hoe en wat in te stellen! ik hoop dat met een paar dagen online te hebben..(beetje tussen al het werk door prakken:rolleyes:) er komt dan ook een kleine flight test bij.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Gaan we even volgen, leuk, leuk!
     
  3. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    nette review, ben benieuwd naar het vervolg, zo te zien vliegt het ook erg goed.

    Hahah alleen kan jij zelfs met een natte krant zo nog vliegen ;):D.

    Goed bezig man!
     
  4. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Shit man , naza en gps voor een heli :)
    Zal wel super stabiel zijn en zal heli vliegen een stuk makkelijker maken voor beginners.
     
  5. FLYBIRD

    FLYBIRD

    Lid geworden:
    7 apr 2013
    Berichten:
    2
    Ik heb zo'n stabilisatiesysteem laten installeren op een logo 500 flybarlesheli. Om op te gaan en te landen, stel ik vast dat het systeem zowel in attitude mode als in GPS modus, de heli onestuurbaar maakt. Landen en opgaan moet dus in manuele modus gebeuren. Is dat een normale situatie of kan daar iets aan verholpen worden. Pas nadat de heli manueel is opgestart werkt het systeeem, maar voor het landen moet ik het weer uit schakelen. Ik had gehoopt dat precies deze kritische momenten te kunnen uit voeren met het Naza- H systeem. Vermoedlijk ben ik een beetje te enthousiast geweest?:wink:
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zou zeggen, normaal...

    Maar wat versta je onder onbestuurbaar?
    Raar gedrag van de heli, reageert hij nergens meer op, knalt hij opeens rechtsaf de grond in?
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Klopt, in GPS zal de naza er alles aan doen om de heli niet te laten driften... als die dan aan de grond blijft hangen of in het ground effect hovert krijg je rare dingen.

    In atti tolereerd ie geen hoek anders dan 0 en zal die dat dus willen corrigeren...land je op een scheve ondergrond, valt ie dus om.

    Staat ook duidelijk beschreven in de manual dat je in manual mode MOET landen.
     
  8. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    als je niet kan opstijgen en zelf landen zou ik als ik jou was voorlopig maar niet aan vliegen beginnen :p
     
  9. Martien

    Martien

    Lid geworden:
    21 apr 2013
    Berichten:
    1
    Hallo Allemaal.

    Ben helemaal nieuw hier.

    Vlieg nu 2 jaar met diverse heli's maar nog steeds een beginner.
    Heb onlangs de DJI Naza-H aangeschaft. Deze heb ik voor een Thunder Tiger 90 3D welke ik heb omgebouwd naar elektrisch. Niet FBL.
    Ben al bezig geweest met instellen maar doet de tuimelschijf toch niet helemaal wat ie moet doen.
    Ben dus wel nieuwsgierig naar het tweede deel van de test/revieuw 'de instellingen'.
    Is die er al?

    Heb voorts ook nog een Align Trex 500Pro FBL met vier bladen, een Align Trex 500E, een Align Trex 450Pro FBL in een airwolf body en een Align Trex 450.
    Ook nog wat coaxiale mini heli's.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

    Martien.
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Wanneer komt de beloofde setup gedeelte en de rest ??? Had vanwege de aankondiging wel iets meer verwacht dan dat er nu staat... Mvrg: Emil
     
  11. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hoi Anko,
    Erg interessant en wacht op jouw tweede deel.
    Twee vragen. Is dit systeem ook geschikt voor flybar helies en wat zijn de kosten van deze unit!
    Groeten, Cor van EVA
     
  12. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik had dit ook graag al online willen hebben, echter na een crash met de heli waarbij deze compleet totallos ging heb ik het niet meer aangedurft dit op mijn heli te plakken..

    Heli stond in dat moment op GPS mode, en ik denk dat de gps sensor even ''gestoord'' is geworden door de trillingen van de boom(aangezien ik 3d vlieg met het daarbijbehorende toerentak)..
    Ik kan dus niet zeggen of dit aan de Naza ligt of aan de heli. een combinatie van beide zou ook heel goed kunnen. na het uit/aan zetten van de heli leek alles wel weer gewoon te werken.

    Heb de Naza nog wel even gebruikt op een 450 size, en ook daar vliegt het eigenlijk best goed! :yes:
    De bec heb ik echter nog wel steeds in gebruik, en ik kan zeggen, dat zelfs bij 3D, de bec het echt heeel goed uit houdt! ik krijg geen low voltage meldingen en ook met benchtests blijft de spanning stabiel.(met 3x align ds610 servo's en 1 MKS 980)


    @CorM_Heli, om even je vragen te beantwoorden, Ja, je kan de stabilisatie van GPS en Level hold ook gebruiken op flybarhelis, je moet dan een vinkje aanvinken in de setup wat aangeeft dat ie dus NIET op een flybarless heli zit gemonteerd.

    De complete set kost ongeveer €400. incl de GPS ontvanger.
     
  13. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    DJI Naza H Test/review Reageren op discussie

    Hoi Anko, Jammer van je heli!. :( Zelf vlieg ik geen 3D :p, maar ik kwam de NAZA H GPS info toevallig tegen net zoals jouw posting (topic). Zelf hou ik ook van dit soort geëxperimenteer en daarom ook jaren de flymentor van KDS gebruikt en getest. Ondanks veel kritiek vliegt het systeem meer dan prima, mits je maar aandacht besteed aan de afstellingen en dergelijke. Enige tijd geleden bedacht ikzelf dat ze daar ook een GPS op zouden moeten kunnen aansluiten en warempel het bestond al! :).
    En toevallig kwam ik jouw topic ook tegen :). Inmiddels weet ik al meer en kwam deze goede uitleg tegen! DJI Innovations Naza-H - Review - RC Groups

    Nu hou ik van geknutsel en iets uit proberen. Ik wil namelijk deze set gaan gebruiken op mijn Bell 47 G. Deze dame is relatief onstabiel (maar begin haar onder controle te krijgen).

    Ze heeft fixed pitch bladen en de swash wordt maar door twee servo's aangestuurd. Volgens mij is het geen H1 swashplate en ik heb dus twijfels of dit zou kunnen, maar wat zou het mooi zijn om deze heli met de GPS pas op de plaats te kunnen laten maken!:)

    Wat denk jij. Kan het? IK heb geen Futaba en mijn K-7XII zender heeft (nog)geen drie standen schakelaar voor de modussen maar dat is aan te sluiten en aan te passen op het AUX kanaal van de zender. Hier zet ik nu de Flymentor mee aan en uit! Kwestie van solderen van een schakelaar met drie standen en dan weer monteren.

    Verder ben ik ook wel benieuwd of de BEC beter is met of zonder! en zo ja kan de ESC dan ook gelijk hierop aangesloten ivm de eigen bec stroomvoorziening. Of moet dan de rode draad van de ESC eraf?!

    Ik hoor graag jouw mening!

    Groeten, Cor
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2013
  14. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ze heeft fixed pitch bladen en de swash wordt maar door twee servo's aangestuurd. Volgens mij is het geen H1 swashplate en ik heb dus twijfels of dit zou kunnen, maar wat zou het mooi zijn om deze heli met de GPS pas op de plaats te kunnen laten maken!:)


    Ten eerste die BEC, De rode draad moet ZEKER van je esc af anders krijg je sluiting;)

    In principe als jij een 7e kanaal met 3 standen weet te creeren kan je de Naza aansturen ja. Vaak is het zomaar omsolderen van 2 naar 3 standen schakelaar wat lastiger dan het lijkt.;) je moet namelijk ook dat kanaal trimmen zodat de standen kloppen in de Naza.

    Dat fixed pitch verhaal weet ik niet zeker hoe ik dat moet opvatten, maar lijkt mij dat je 1 servo hebt voor aileron, en 1 voor de elevator? in dat geval zou je idd de GPS hold kunnen gebruiken, en de 3e servo het gas toewijzen. echter kan ik je wel vertellen dat je dan goed moet opletten hoe die reageert in bijv de gewone of de level (atti) mode.

    Anders kom je langs, bouwen we het er op en kijken we of het bestuurd zoals het hoort. dan weet je in ieder geval zeker of het kan of niet.
     
  15. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Hey Anko, Van die BEC ben ik mij bewust (heb ik in het verleden al eens kennis mee gemaakt!:)) Doorgebrande ESC, BEC en servo's :(.

    Maar op mijn zender zit geen kanaal met een driestanden toewijzing.
    Ik heb wel een Gear (AUX switch) SW1 en SW2 maar die heeft on/off/on) en dat is niet goed genoeg volgens mij!

    De fixed pitch bladen worden inderdaad aangestuurd door 1 aileron en 1 elevator.
    Er zit een ingenieuze flybar op die toentertijd zeer innovatief was :).
    IK moet zeggen dat ze nu eigenlijk best stabiel vliegt. In het begin had ik daar wat moeite mee (omdat ze ongelooflijk dweild!). Maar ik begin dat al aardig door te krijgen.
    Op mn you tube site "CorM Heli"zie je hoe ze vliegt! (filmpje in de sporthal). Die ander (boven het water van de ijsbaan) lijkt er op maar daar zit een moderne TREX 500 onder!

    Het lijkt me leuk eens langs te komen. Zeg maar wanneer jouw dat uitkomt. Via de EVA site en email maar!

    Groeten, Cor
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2013
  16. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Gebruik je hem nog?
     

Deel Deze Pagina