DJI Phantom 2 - Gains, props, accu & ervaringen

Goede avond allemaal,

Ik ben sinds twee weken de gelukkige eigenaar van een Phantom 2 met Zenmuse H3-3D, GoPro Hero Black 3+ en FPV set. Het vliegt heerlijk en ik trek er dagelijks een uurtje voor uit om een vlucht te maken. Mijn vlieg doel is het maken van stabiele en bruikbare shots en daarnaast het beleven van veel plezier aan dit toffe (professionele) speeltje.

Er is veeeeel informatie te vinden op internet en er worden veel meningen verspreid en gedeeld, ook op dit forum. Toch heb ik de afgelopen dagen een drie tal vragen verzameld die ik graag aan jullie wil voorleggen en samenvoegen. Daarnaast vindt ik het interessant elkaars ervaringen, instellingen en veranderingen aan de setup te delen aan de hand van deze 3 vragen:

1: De instellingen / afstellingen: Welke gain instellingen gebruiken jullie op basis van je vlieg doel? Ik heb de gains iets lager gezet om stabielere beelden te creëren. Echter merk ik dat de Phantom daardoor wel wat drift / drijft en niet optimaal op zijn plek blijft hangen in GPS mode. Bij welke gains is de Phantom het makkelijkst te vliegen (blijft hij echt goed op zijn plek hangen bij voldoende satellieten) en bij welke gains genereer je de beste shots?

2: De Self-Tightening props: Deze zijn ontzettend flexibel maar wel speciaal voor de Phantom 2 ontwikkeld. Hij vliegt er prima op maar zijn carbon props of E-props beter? Bij toemen.nl bieden ze bijvoorbeeld deze props aan: Carbon propellers self locking. Dit zijn ook Self-Tightening props alleen dan van carbon. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de verschillende mogelijkheden / meningen? En hoe balanceer je dit soort props het beste?

3: De accu: Een mooi systeem zo'n intelligente accu maar wel erg duur en lange laad tijd. Zijn hiervoor geen andere opties? Zou je een gewone lipo ook kunnen gebruiken door de speciaal gemaakte DJI connectie te omzeilen? Of wat vinden jullie van dit idee wat is vond op YouTube?

Charge Your Phantom 2/Vision Battery with A LiPo Charger

En ook vond ik deze opties:

Battery Parallel Charger Board 3 Batteries

Battery Rapid-Charger Adapter XT60

Hopelijk vinden jullie het leuk en interessant om elkaars meningen, ervaringen en ideeën over deze 3 onderwerpen te delen. Wellicht ontwikkelingen we hierdoor een aantal verschillende mogelijkheden en feiten die door ieder ander gebruikt kunnen worden.

Groeten,

Jayroen

Laatst bewerkt:
Phantom 2

Hallo allemaal,

Ik ben sinds enkele dagen ook de trotse eigenaar van exact hetzelfde pakket. Heb mijn f550 met zenmuse h3-2d en aeroxcraft onderstel verkocht.

Mijn configuratie:

Phantom 2
Zenmuse h3-3d gibmbal
Gopro hero 3 black
Immersion 600 mw video zender met immersion spironet antenna
Foxtch PVR 58 5inch fpv scherm met ingebouwde accu, 5,8 ontvanger en dvr recorder met immersion spironet antenna (past prachtig op de dji zender)
Dji iosd mini
Lightweight backpack voor phantom

Wat een verschil met de f550, de phantom met de nieuwe gimbal geeft veel stabielere video. Mijn zoontje van drie al leuk op video gezet terwijl hij met zijn elektrische quad door de paardenbak scheurt. (Direct Bewerkt met Imovie)

Het eerste wat ik erbij gekocht heb is een passende rugzak waar alles in past:

Link naar winkel in duitsland:
Lightweight Backpack for all DJI Phantoms (hand baggage compatible),

Video ervan:
DJI Phantom Backpack Review - That HPI Guy - YouTube

Op die manier heb je alles bij je als je gaat wandelen of gewoon achter in de auto. Binnen 2 minuten ben je overal vliegklaar en in de lucht. De zender met bevestigde fpv monitor past er zo direct in. Ook de lader, gereedschap extra accu enz. Zelfs een kleine laptop zou er bij passen.

Ik ben zelf ook aan het oriënteren op de gains. Ik ga in ieder geval de attitude gains iets verlagen. Hij regeert wel erg direct op de inputs. Niet handig als je wilt filmen. De gewone gains laat ik maar met rust al vind ik ze wel erg hoog af fabriek! Maar dat is schijnbaar nodig omdat hij verder prima scherp vliegt.

Het enige grote nadeel van dit pakket is dat elke extra accu €130 euro kost!

Ik ga zelf niet vogelen met andere type laders. Binnen ruim 1,5 uur is de accu weer vol en dat vind ik prima. Er is wel net een autolader van dji uitgekomen maar die kost €90 euro. Gaat er wel komen maar nog even van de financiële schrik van de quad zelf bekomen.

Ik haal ongeveer 16 a 17 minuten vliegtijd (20% over). Alles weegt 1,3 kilo bij elkaar.

Ik heb de iosd mini en hub ingebouwd in de phantom zelf om alles netjes weg te werken naar het volgende voorbeeld op youtube:

Phantom2 iOSD Mini FPV Transmitter & Zenmuse H3-2D install - That HPI Guy - YouTube

Mijn quad gschiedenis:
1. Hobbyking frame met multiwii pro open sorce controller.
2. Dji f450
3. Team Blacksheep Discovery (fatshark goggles)
4. Dji f550 met aeroxcraft onderstel en zenmuse h3-2d gimbal

En nu de kant en klare phantom. Nooit gedacht dat ik daar op uit zou komen maar verreweg de beste aankoop sinds ik met quadcopters vlieg. Heb ik het verleden veel gevlogen met rc helicopters en rc vliegtuigen in alle soorten en maten.

Ik moet allen nog een zonneschermpje bouwen voor de 5 inch monitor omdat die niet echt scherp genoeg is bij zonlicht.

Ik zag in de gimbal instellingen dat je een FPV setting aan kan klikken. Dan beweegt de gimbal mee met de horizontale bewegingen van de phantom ipv de tegengestelde beweging. Werkt super voor als je alleen FPV wilt vliegen. (Heb het getest)
Echter zie ik deze optie nog niet in de iphone app van dji met de bluetooth (btu) connection. Iemand ervaringen?

Ik overweg nog een BTU in te bouwen voor het snel kunnen veranderen van de instellingen via de ipad of iphone. Weegt 18 gram dus kan er nog wel net bij. Kan ik zo inpluggen in de vrije hub poort op de iosd mini en er is ook nog wel ruimte om hem in de phantom zelf weg te werken.

Voor wat betreft de carbon props ben ik ook benieuwd of ze de €50 investering waard zijn. Wat mij betreft alleen als de vliegtijd toe neemt, maar dat vraag ik me af.

Ben zelf ook benieuwd naar andermans ervaringen.

Gr. Kevin

Goede avond allemaal,

Ik ben sinds twee weken de gelukkige eigenaar van een Phantom 2 met Zenmuse H3-3D, GoPro Hero Black 3+ en FPV set. Het vliegt heerlijk en ik trek er dagelijks een uurtje voor uit om een vlucht te maken. Mijn vlieg doel is het maken van stabiele en bruikbare shots en daarnaast het beleven van veel plezier aan dit toffe (professionele) speeltje.

Er is veeeeel informatie te vinden op internet en er worden veel meningen verspreid en gedeeld, ook op dit forum. Toch heb ik de afgelopen dagen een drie tal vragen verzameld die ik graag aan jullie wil voorleggen en samenvoegen. Daarnaast vindt ik het interessant elkaars ervaringen, instellingen en veranderingen aan de setup te delen aan de hand van deze 3 vragen:

1: De instellingen / afstellingen: Welke gain instellingen gebruiken jullie op basis van je vlieg doel? Ik heb de gains iets lager gezet om stabielere beelden te creëren. Echter merk ik dat de Phantom daardoor wel wat drift / drijft en niet optimaal op zijn plek blijft hangen in GPS mode. Bij welke gains is de Phantom het makkelijkst te vliegen (blijft hij echt goed op zijn plek hangen bij voldoende satellieten) en bij welke gains genereer je de beste shots?

2: De Self-Tightening props: Deze zijn ontzettend flexibel maar wel speciaal voor de Phantom 2 ontwikkeld. Hij vliegt er prima op maar zijn carbon props of E-props beter? Bij toemen.nl bieden ze bijvoorbeeld deze props aan: Carbon propellers self locking. Dit zijn ook Self-Tightening props alleen dan van carbon. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de verschillende mogelijkheden / meningen? En hoe balanceer je dit soort props het beste?

3: De accu: Een mooi systeem zo'n intelligente accu maar wel erg duur en lange laad tijd. Zijn hiervoor geen andere opties? Zou je een gewone lipo ook kunnen gebruiken door de speciaal gemaakte DJI connectie te omzeilen? Of wat vinden jullie van dit idee wat is vond op YouTube?

Charge Your Phantom 2/Vision Battery with A LiPo Charger

En ook vond ik deze opties:

Battery Parallel Charger Board 3 Batteries

Battery Rapid-Charger Adapter XT60

Hopelijk vinden jullie het leuk en interessant om elkaars meningen, ervaringen en ideeën over deze 3 onderwerpen te delen. Wellicht ontwikkelingen we hierdoor een aantal verschillende mogelijkheden en feiten die door ieder ander gebruikt kunnen worden.

Groeten,

Jayroen

mijn tip:
niks anders opzetten wat er orgineel voor te krijgen is.
de orginele props werken Perfect.
zelfde geld voor de lader , deze laad met 1C
er is ook een optionele autolader voor te krijgen.

Gains zijn voor IEDER toestel anders, als je echt alles eruit wilt halen wat erin zit.. Geen copter is gelijk. Er zijn wel "begin" waarden. Dus waarden waarmee het iig vliegbaar is. Fine tunen moet je dan nog wel. Uit de doos vliegen ze al redelijk goed. Maar het kan beter. Echter heb je niet veel ervaring zou ik het lekker laten, de kans dat je dingen erger maakt ipv beter is dan re-eel aanwezig. Vraag even iemand die met je meekijkt. Daarnaast is ieder persoon weer anders, dus dat zal je ook terug vinden in de gain en attitude gain..

Pas met de carbon props een beetje op... Heb er genoeg geien die niet echt lekker waren, waarbij de moeren in de prop loskomt. Kies dan lossen props en losse moeren. BALANCEER de props altijd! De dji props komen al gebalanceerd. De meeste props moet je zelf nog balanceren!

Accu, dit is een perfect systeem. Tsja , wat duurder, maar dat wist je al toen je deze kocht. ;) Imo weegt dit voor mij niet op tegen de vele voordelen wat hij heeft. Het accu "nadeel" kom ik wel overheen.

Neen een scherm met 450mcd helderheid of hoger. Dan heb je van zon niet zoveel last meer ;)

Zelf heb ik ook de Phantom 2 met volledige FPV setup. IOSD mini, vtx, schermpje etc. Vandaag even alles geupdate maar kreeg de hevel voor de tilt van de gimball niet aan het werk. Bleek dat het hele potmetertje plat was gedrukt. Werkt ook niet goed meer. Complete P2 weer ingepakt en retour gestuurd. Ik krijg een nieuwe. Wederom updaten dus als ik hem krijg ergens deze week.

Er is inderdaad veel te vinden op youtube. Gebruik het als leidraad en kijk wat voor jou goed is. Gains kun je steeds wat hoger zetten tot hij begint te wiebelen. Dan moet je iets terug. Normaal gesproken zit je dan redelijk goed. Om te beginnen gewoon op de 120-220 instelling laten staan. Vergeet ook niet om alle assistent software te downloaden en alles op het laatste level te zetten. Voor de zender en IOSD mini is er aparte software.

Interessante reacties en een leuke rugtas @kevin! Ik heb een neppe Pelicase bij de Phantom gekregen en die voldoet ook prima. Het vliegen gaat out of the box inderdaad al best prima maar doordat ik in verschillende topics las dat het wel beter kan was ik heel benieuwd, hoe dan? Dat gains ook een persoonlijk verhaal zijn begrijp ik.
Welke gains gebruiken jullie? @Psygho en @Burp

Ik wil ook de zelfde setup als @Burp, ik mis alleen nog de miniOSD.

Wat betreft de props heb ik gemerkt dat niet alle DJI props even goed gebalanceerd zijn.
Ik schrok eigenlijk een beetje van het resultaat wat ik wel is waar met een cheapy balancer behaalde. 3 van 8 props waren flink uit balans. De flexibiliteit van de props zorgen voor meer trillingen neem ik aan? Wie vliegt er met carbon props op de Phantom 2?

Dat setje van Toemen.nl kost 45 euro. Ik mag toch hopen dat je dan wel wat kwaliteit op je Phantom schroeft.

Yep intresse!

Edit, gain instellen, hier op een f450 ZONDER de gps toen nog, maar idee is wel duidelijk...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben eigenaar van een phantom 2 h3-2d met mini iosd en 10 inch scherm.
Wil graag de h3-3d versie, dus vandaar mijn zemuse of phantom te koop gezet.
Model bevat super. Vliegt heerlijk en filmt mooi.
Mini iosd werkt top kan ik een ieder aanraden.

Back