Bouwverslag Dji s800 evo + carbon wrap + Zenmuse z15 gh4 + fpv.

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hier mijn bouwverslag van een s800 evo, met carbon wrap om de armen, en een zenmuse voor de gh4 van Panasonic. Uitgerust met een immersion video downlink, en een 2 zender setup.

Dit keer weer in een youtube filmpje. Dit is helaas nog de enige mogelijkheid om dat mijn webspace helemaal vol zit, en ik weiger te betalen voor meer webspace. 99,8% gaat op aan het modelbouwforum.

Ik ben aan het kijken voor een betrouwbare goede low cost oplossing, maar tot die tijd zullen de bouwverslagen in filmformaat gaan komen....

De s800 is er al een poosje en nu is de s900 ook op komst, dus, vanwege het niet zo nieuw meer zijn , zie ik geen probleem met een video.

Mocht er in de toekomst wel een compleet nieuw (zeer recent) frame gebouwd gaan worden, dan zal ik de "ouderwetse" manier gaan gebruiken, met veeeeel foto's en tekst.

Momenteel staat het nog niet in de planning, dus ik houd me aanbevolen!

mvrg: Emil

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Emil,
waarom heb je de IMU in het frame geplaatst en niet op het daarvoor bestemde plaatje op het landinggear? (zie 2'22")

Ik neem aan dat dit geen toestel is wat commercieel ingezet gaat worden?

Gr Norbert

Vrij simpel, er waren te veel trillingen daar. Dus verhuist. Maar zoals met alle s800evo's was dat nog niet genoeg, en moest er ook nog een carbon wrap aan toegevoegd worden, om alles binnen de perken te houden.

Na deze wijzigingen, was alles in orde.

Dat klinkt heel erg bijzonder Emil. Het 'plankje' is een latere upgrade van DJI omdat er in het begin veel problemen waren met de S800 vwb trillingen. Men heeft toen de anti vib kit (je blauwe rubbers) en de positie van de IMU aangepast. Begrijp nu dat jij dus aangeeft dat je direct aan de armen en 'voor' de dempingsrubbers MINDER trillingen hebt dan erna??

Bij testen bleek dit de manier voor de minste trillingen. Hoe raar het ook klinkt. Echter niet alle "upgrades die dji doet zijn daadwerkelijke upgrades. Dus heel erg verbaasd ben ik hier niet over.

De s800 evo is beter dan de s800, maar nog lang van perfect.
De 900 is hier een goed antwoord op.Daar hebben we weer vertrouwde stevige carbon buis armen. Ala quadframe. De s900, is zoals de s800 initieel had moeten zijn..
Bij goed bestuderen van de s900,zie je hier alle tekortkomingen van de s800 en s800evo opgelost zijn. Net zo sprong als van de ph1 naar de ph2..

Back ontopic: Zoals gezegd hebben we hier ook te maken met een carbon wrap, en dat is ook niet een idee van DJI. Of voorgesteld van dji. Wel verander je BEWUST de eigenschapen van de s800evo. Dus dat dan ook een voorgestelde optie/verbetering, dan niet meer werkt zoals in een "ongemodde" machine, is dan niet opmerkelijk...

Btw geen idee hoe het zonder de carbon wrap is / was op deze machine..
De carbon wrap is een beproefde manier om een stuk extra stabiliteit /stevigheid/minder vibraties te waarborgen. Dat is met de s800 evo , helaas niet anders dan de normale s800Dit hebben meerdere helaas al ondervonden.

Zeker met deze setup neem je geen risico. Het eerste wat je doet, in dit geval, is een profi carbon wrap (nee dit doe ik niet zelf)

Daarna is het meten, en weten, en komen we uit op deze oplossing. Ik had zelf ook het idee dat de vooropgestelde plek , beter was..., Maar mag graag dingen testen.. Zeker met deze setup.

Testen en wat metingen geven dus een andere plek aan..
Dan heb je een keus. Of je volgt de manual, met een machine die niet meer voldoet aan de initiële eigenschappen, waarop de update gebaseerd is, of je gaat voor de plek met de minste trillingen.

Ik ken je als een zeer goed bouwer die weet wat hij doet Emil. Hoewel het een bijzonder verhaal is ben ik er van overtuigd dat je metingen juist zijn en begrijp ik je keus.

Het plankje is voor bouwers die de imu niet goed in het frame krijgen. De imu raakt de rand van de bovenste frame plaat als ze dit niet goed doen. Gevolgd door white flashes gevolgd door een wookong of a2 die in de stress raakt.
De imu wil je zo goed mogelijk laten voelen wat de heli doet. Dus wat het frame doet. En niet wat het landing gestel met zenmuse en batterijen doen die opgehangen zijn aan slappe rubbers. Dit geeft een wazig vlieggedrag. Sloom en niet goed aan de sticks voor zover dat mogelijk is met een zware ap heli.
Ik heb ook goede ervaringen met de carbon wrap. Dit verandert het frame met slappe plastic armen en trillingen in een stijf frame zonder trillingen. Een trillend frame versterkt de trillingen die de imu en mc verwerken moet wanneer de imu ook de rand van de frameplaat raakt.
Stijf frame en originele plek geeft ook bij mij de beste ervaringen. By far!

Back