DLE 30 loopt niet.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door onno10, 12 mei 2019.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De volgende vraag voor jullie.
    Mijn DLE 30 loopt op de bok prima en start simpel.
    Gemonteerd op het vliegtuig slaat hij aan en dan is het gelijk over. Lijkt op te weinig brandstof.
    Het verschil tussen op de bok en op het vliegtuig is dat de motor op het vliegtuig op zijn kop staat en op de bok rechtop. Tevens is op de bok alles horizontaal (slangen) en op het vliegtuig (Wilga) staat alles achterover. Ivm de stand van het vliegtuig op de grond in de vliegstand is alles wel horizontaal.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Slangen en membramen nalopen. Is een brandstof-toevoer probleem. Of je hebt per ongeluk slangen verkeerd om aangesloten, of het pompje in de carb werkt niet goed.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Slangen zitten goed. Revisiesetje in de carb gemonteerd. Maakt niet uit zowel in de originele toestand en met het revisiesetje is het hetzelfde.
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En TOCH is het een brandstoftoevoer probleem. Een motor zoals een DLE, of welke ex-utility motor dan ook, gaat niet nukkig doen van op de kop gemonteerd worden.
    Hij heeft "lucht en brandstof in de juiste verhouding" nodig, compressie, en een vonk. De vonk heeft hij (anders gaf hij geen leven) de compressie ook (idem, anders deed hij helemaal niks), lucht, tsja... dat is gewoon ruim voorhanden, dus dat is het ook niet, dus dan kan het alleen nog maar de brandstof toevoer zijn.

    De tank kun je mischien niet verkeerd aansluiten, maar als je een carb met een bulb-pompje hebt, heb je twee nippels, en dáár kan het nog fout gaan.

    Hoe dan ook, er blijft maar één kandidaat over, die vermaledijde brandstoftoevoer. Hoe dan ook, waar dan ook. Heb je, om de motor in te kunnen bouwen, iets moeten demonteren? (carb los gehad of wat dan ook?)
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Duidelijk Bert.
    De motor is van de bok direct op het vliegtuig gegaan. Daarna wel de revisie gedaan ivm het vermoeden dat het membraan wellicht de oorzaak is.
    De Carb heeft maar 1 aansluiting. Die zit aangesloten op de voorkant van de tank naar de clunck.
    Het verschil is dat op de bok de brandstaf gaat hevelen als is de slang van de carb afhaal. Op het vliegtuig doen hij dat niet. Tank hoger ??
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... die carb heeft een ingebouwd pompje, en die moet moeiteloos brandstof tot wel een meter hoogteverschil kunnen opzuigen. Maar als het tankje op de bok hevelt, hoeft dat pompje helemaal niks te doen, en kan het goed zijn dat dat pompje vanaf het begin defect was zonder dat je dat in de gaten had.

    Check eens of, met volle tank maar LEGE slang, de motor brandstof oppompt als je de prop heen en weer beweegt?

    Je moet dan ongeveer op de compressieslag de prop heen en weer bewegen van begin compressie tot ongeveer top, in een zo vlot mogelijk tempo (ontsteking uit schakelen). Dat zou het membraan pompje moeten activeren, en je zou de brandstof millimeter voor millimeter naar de carb toe moeten zien kruipen.

    Doet hij dat niet, dan kan het zijn dat dat komt omdat het pompje droog is: met de vinger op de inlaat brandstof aanzuigen tot je nattigheid aan je vingertop voelt (zeker weten dat pomp en regulateur "nat" zijn), nogmaals het slangetje leegblazen en opnieuw op de boven beschreven manier testen of de pomp het nu wel doet....

    Doet hij het dan nog niet, kan het ook nog zijn dat het tempo te laag is: bougie er uit, slang weer leegblazen, electrische starter er op (zonder bougie red die dat wel), dan MOET hij aanzuigen.

    Hebben alle drie de tests geen resultaat, dan is er echt iets met het pompje aan de hand.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Dat doet hij op de bok met bijna een halve cm per keer. Op het vliegtuig gaat het meet een paar mm per keer.
    Ga het proberen met een langere slang en de tank lager.
    Bedenk me nu dat er nog een verschil is. Op de bok heb ik een clunk zonder filter de tank in het vliegtuig heeft een viltclunk.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat mag niet uitmaken.

    Enige wat ik verder kan bedenken is dat er iets met de drukregelaar aan de hand is.
    Heb je al andere sproeierstanden geprobeerd?
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Net een test gedaan Tank ongeveer 20 lager dan de carb. Met het gas dicht en de choke open zuigt hij redelijk snel brandstof in de slang. Na 12 cm gaat het heel traag. Als ik dan het gas vol open zet en de choke open dan zuigt hij een halve cm per tik. Nu proberen met de choke dicht.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Misschien ten overvloede maar het pompje in de carburateur werkt met de drukpulsen van het carter. Om die pulsen bij het pompje te krijgen zit er een gaatje in het carter waar de crab op wordt gemonteerd. Dat gaatje moet corresponderen met een gaatje in de carb. In de pakking en de isolator tussen de carb en het carter moet ook een gaatje zitten. Wanneer je de pakking en/of de isolator verkeerd om monteert kan het gaatje afgedekt zijn en kan het pompje niet werken. Aanzuigen doet hij dan alleen door de venturie werking en die is te zwak om voldoende brandstof uit de tank aan te zuigen
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Met de choke dicht gaat alles nog beter.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat bedoel je met "choke open"? Sommige mensen verwarren die term.
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Geen choke.
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    @Ernst Grundmann .
    Jouw tip ga ik controleren. Is wel even knutselen, maar het zou wel eens de verklaring kunnen zijn waarom hij met het gas dicht niet zuigt.
    In de pakking zitten 2 gaatjes, maar de isolator heeft zo vanaf de buitenkant te zien maar 1 kanaal. Verkeerd monteren is dus heel goed mogelijk.

    Foto van een carb van een bladblazer:
    Bedoel je het gaatje aan de onderkant ?


    upload_2019-5-12_20-54-9.png
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit klinkt alsof de pomp normaal werkt. Als de gasklep dicht staat, is normaliter de drukvariatie in het carter kleiner, en doet de pomp het minder goed, met de gasklep open pompt hij beter.
    Is ook logisch, het inlaatvacuum wat de dichte choke bewerkstelligt, trekt de drukregelaar open en helpt de pomp met aanzuigen.

    Het wordt even lastig.... Hij krijgt geen brandstof (anders liep hij wel door) maar het is me nog even geheel onduidelijk waarom niet....
     
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Eerst ga ik het verhaal van Ernst controleren. Dan testen op de bok. Kan deze week niet wat er is een nieuwe ontsteking onderweg om dat de huidige zo af en toe vonkt in de bougiekap wat soms wat hakkelen van de motor geeft. En, ja ik weet dat er geen nieuwe ontsteking nodig is bij een bougiekap probleem. Een extra ontsteking kan wel van pas komen. B.v,. om een nitro om te bouwen naar benzine....:rolleyes:
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het vervangen van een "gewone" bougiekap voor een 1/4"-32 kap is best een lastig klusje, heb ik me laten vertellen....
    Ik kijk natuurlijk slechts mee vanachter een computerscherm, maar het klinkt mij in de oren alsof het pompje het gewoon doet: met de gasklep vol open en gewoon met de hand de prop heen en weer draaiend, is er geen inlaatvacuum wat via de venturi de brandstof aan kan zuigen. en toch zeg je:


    Ik zit me nog even de kop te breken wat er nog meer aan de hand kan zijn.
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Het probleem wat Ernst aangaf is het niet. Wat er wel was is dat de pakking die het (Ernst) gat dicht moet houden gebroken is. Deze heb ik vervangen. Nu geeft hij een piep geluid als ik "pomp"
    Dat geluid klinkt bekend. Had ik eerst ook.
    Nu eerst testen zodra de ontsteking binnen is daarna meld ik mij hier weer.
    Bedankt voor de hulp tot nu.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De handleiding en werking van de Walbro carburateur als bijlage.
    Ik heb ooit eens de fout gemaakt de carburateur 180 graden gedraaid op een motor te zetten ivm de aansturing.
    Toen deed ie ongeveer hetzelfde, zoog niet (goed) aan.

    GJ
     

    Bijgevoegde bestanden:

    onno10 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina