DLE 30 loopt niet.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door onno10, 12 mei 2019.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    als ik het zo lees, is het enige echt grote verschil in de situatie op de bok, en in de kist, de viltclunc in de kist.
    Weet je zeker dat deze "open"is, en niet ingdroogd?
    Probeer eens zonder filterclunc, zoals op de bok.....
    of desnoods, hang de tank van de bok tijdelijk in je kist.
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De clunc is nieuw van Hobby-in big plane versie.
    Als alles meezit ga ik de motor vanavond testen op de bok.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Vanavond de motor getest op de bok en hij deed weer hetzelfde als op het vliegtuig. Even lopen dan was het klaar.
    Bougie eruit die was mooi nat dus brandstof zat.... Aan de aanvoer van brandstof ligt het niet blijkbaar. Maar,.... Zoals ik eerder aangaf heb ik een nieuwe ontsteking gekocht omdat er af en toe vonkjes in de bovenkant van de bougiekap overslaan. De motor gaf daardoor af en toe een hik. Dit bleek uiteindelijk het probleem te zijn. Wanneer de magneet rustig langs de hallsensor gaat dan vonkt de bougie. Zodra we hem sneller langs de magneet laten gaat, flink heen en weer bewegen, dan vonkt hij behoorlijk vaak in de kap. Wat er blijkbaar gebeurt is dat bij het aanslaan van de motor voldoende vonk is om hem te laten lopen. Zodra er wat toeren zijn dan vonkt de bougie niet of te weinig en de motor stopt. De metalen mantel van de bougiekap gesloopt en een massa verbinding gemaakt tussen de kabelmantel en de motor steun. Dat gaf een veel beter resultaat een mooie sterke vonk. 1 tik met de choke erop was even een pruttel. Choke eraf 2 tikken en lopen.:)
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2019
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.967
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat had ik niet verwacht.... Dat het in de ontsteking zou liggen...
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik ook niet en nog een paar meer die er naar gekeken hebben en/of hier gereageerd hebben. Komt ook door het verhaal. Op de bok liep hij goed en op het vliegtuig niet meer. Dan verwacht je niet dat het de ontsteking is. Zeker gezien hij wel start en dan stopt. Het was ook toeval dat ik gezien had dat hij af en toe vonkt in de bougiedop.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Maak gebruik van die gelukkige hand van oplossen die je momenteel schijnt te hebben.
    Pak ook even de Babe Bee en laat 'm ('r?) draaien.
     
    onno10 vindt dit leuk.
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    De BB heeft geen vonkendoosje....
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.967
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het verhaal leek inderdaad erg "duidelijk"... Nou ja, opgelost, en wat Bruno al zegt: gelijk doorgaan richting Cox....
     
  10. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bij deze het goede voorbeeld van een paar weken terug:)
    Moest wel het membraampje even los maken want er zat wat rotzooi op.

    Jan
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.967
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, maar die hadden het probleem met je DLE ook opgelost... jij komt ook altijd met het zout als het ei op is, he? :D ;)
     
    onno10 vindt dit leuk.
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Als je een probleem heb met een motor of wat dan ook dan is het prettig als je er ook achter komt waardoor het probleem ontstaan is.
    In dit geval denk ik dat ik de oorzaak gevonden heb. Vandaag de nieuwe ontsteking ontvangen en daar past de bougie niet in. De ontstekingen zijn voor een NGK CM6 bougie.
    Die zit ook in de motor dacht ik, maar dat klopt niet in de motor zit een CMR6A en die is langer dan de CM6. De CMR6A zat/moest dieper in de kap waardoor de boel bovenin de kap samen geperst zat en dichter bij het metaal van de kap. Het gevolg is vonkoverslag. De bougiekap zat ook behoorlijk strak op de bougie. Morgen naar onze vriend in Waalwijk om een nieuwe juiste bougie te halen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.967
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kijk.... dat moet je maar net opvallen... Voor hetzelfde geld had je die nieuwe ontsteking ook gesloopt op die verkeerde bougie....
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Het lijkt een "niet meezit" motor te zijn. Tijdens het demonteren van de bok moest ook de brandstoftoevoer er af. Die zat wat vast even flink trekken en toen was hij los... alleen zat de helft van de nippel nog in de slang.:hammer:Is een kunststof ding en blijkbaar niet erg sterk. Heb het opgelost met een nippel van een andere carburateur en die is van metaal.:)
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Inmiddels de nieuwe ontsteking en de juiste maat bougie erop gezet die vonk als de beste.
    Bij de nieuwe ontsteking zit een reserve bougie dop en die wil ik op de oude plaatsen.
    Alleen snap ik niet hoe dat te doen. In de oude dop zit een spiraal/veer dat in de draad geprikt zit. Die montage is duidelijk.
    De nieuwe dop zou volgende hele duidelijke handleiding:confused: ook zo'n spiraal/veer moeten hebben los bijgeleverd. Dus niet hij zit al in de dop.
    Hoe krijg ik daar een draad aan ??? Iemand ervaring daarmee ?
     
  17. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  18. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Niemand een suggestie voor het aansluiten van de bougiedop ?
    Gisteren de motor op het vliegtuig getest met de nieuwe ontsteking.
    Dat ging geweldig. Hij loopt super. Pakt mooi op, helemaal goed. Veel beter dan met de oude ontsteking.
    Motor afstellen was niet nodig. Laag 1,5 open en hoog 1,8 volgens de handleiding.
     
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Kijk eens in de dop daar waar de draad in moet. "Vroeger" zat daar een soort van stift met een scherpe punt en grof schroefdraad in. Die stift moet je feitelijk in de koperen geleider van de bougiekabel "schroeven". Druk de kabel er in en draai de dop met de klok mee om de pen in de kabel te draaien.
     
  20. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ja die ken ik nog van mij brommertijd. Helaas is het bij deze niet zo. Er zit een veer/spiraal in het siliconen omhulsel. De spiraal die je op de foto van de oude zit is er niet bij.
     

Deel Deze Pagina