DLE 55 welke 3 blad prop ?

wij hebben sinds kort een (gerepareerde) Yak 54 van Pilot 2,2 mtr
vliegt uitstekend met een 23x8 prop van JFX, maar de houten prop produceerd toch wel wat herrie ( snelle meting 94 dba op 3 mtr)

er is een PeFA 4 kamer demper gemonteerd.

om het geluid te reduceren zat ik te denken aan een 3 blad van Elster 21x12
maar is dit niet te zwaar voor de motor ?

zijn er andere alternatieven die ook het 3D vliegen mogelijk maken maar ook het geluid acceptabel maken ?

Ik gebruik een Mejzlik 21x12 en die werkt prima, dus gewoon die gebruiken.
Ik heb ook nog een 21x11,5N maar die lijkt minder goed te werken, hij lijkt meer in de wind te snijden.

Mijn 55cc kist blijft onder de 80dB, maar van 7 meter afstand, ik denk niet dat je onder 80dB kan blijven van 3 meter.

Maar als je hem stil wilt maken dan heb je zeker een 3 blads nodig.

propkeuze

Hallo , ik ben ook bezig e.e.a onder of op de 80 db te krijgen. Heb net een zending van Aerobertics binnen en op advies van hun heb ik ipv een Engel Super Silence een Mejzlik 21x11,5n gekocht (77 euro jawel), want deze zou toch nog wat meer trekkracht hebben dan de Engel. Nu lees ik dat hij minder goed bevalt?
Ik heb ook een inlaatopzetstuk gekocht , weet iemand of daar ook nog een filter met olie in moet?
Om hem verder stil te krijgen heb ik ook in Dld Dammermatte gekocht ( zit ook in motorkappen van auto's en boten)

Groet,
Marc

leuk alternatief Mueller propeller, weet je iets over levertijden ?
moet je ze nog opnieuw uitbalanceren ? een tweeblad statisch en dynamisch uitbalanceren kan ik wel, maar een drieblad ?

groet Ralph

Vandaag naar het veld geweest, er wordt anders gemeten dan bij oude club.
De grens is 95 db op exact 3 meter afstand. Met een Biele 23x8 97,8 db en met een Mejzlik 21x11,5N drieblad 94,7 Db. Enigste wat er tot nu toe is toegevoegd is een inlaat kelk. Maar die prop is nu z,n geld al dubbel en dwars waard. Ga wel nog een hydromount monteren, sowieso voor nog meer geluiddemping maar zeker ook voor het trillen.

Mag ik vragen wat de zin is om op 3 meter afstand te meten?

Ik zit zelf in de "geluidscomissie" van onze club en doe geregeld metingen maar wij doen alles op 7 meter afstand. Ook leert me de ervaring dat ook grotere kisten met benzinemotoren rond de 80 db te krijgen zijn, mits er wat moeite voor gedaan is.
Wat ik bijvoorbeeld gedaan heb bij mijn Ultimate is het vullen van de vleugels met piepschuimkorrels en de romp van binnen bekleed heb met materiaal om het trillen tegen te gaan. Verder een 4-kamer uitlaat gemonteerd, bocht op de carburateur en een 3-blads prop op de 62cc ZG. Zender ingesteld op 80% van het vermogen (wat meer dan zat is qua vermogen) en ik kom net niet aan de 80 db. Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn. En er zijn nog wel wat foefjes om aan de limiet te komen.

Maar op 3 meter afstand meten heeft toch weinig zin lijkt me? Niet om vervelend te zijn maar gewoon een vraag;).

Marc

Dat weet ik niet waarom dat is van die 3 meter, het is nu eenmaal de regel.

En hoeveel db mogen jullie dan hebben op 3 meter als ik vragen mag?

Zo ver ik weet is de huidige milieu wetgeving nu zo geregeld dat er gemeten moet worden op 7 meter....en als je het helemaal officieel wil doen op een bok van ik meen 1,2 meter. Wij hebben net een nieuwe milieuvergunning waar alles op papier staat hoe dit te doen en ik denk toch dat dat voor heel nederland hetzelfde is.

Meten op 3 meter lijkt me onzinnig als ik zo vrij mag zijn, of staat dat in jullie club regelement?

op 7 meter mogen wij ook gewoon 80 DB hebben en als je op 3 mtr afstand meet is het 89 db. je hoeft dan maar 3 mtr uit te stappen en je elimineert wat meer omgevingsgeluid.
dit heet bij ons een snelle meting, het is meer dat je een indicatie heb hoeveel DBA je kist hebt.
officieel moet er worden gemeten zoals je beschrijft.
dat gebeurt pas, zodra je denkt dat je kist aan de norm voldoet, en dan krijg je ook een certificaat. niks anders dus als bij andere clubs en voldoet aan de milieuvergunning die wij ook hebben.

Elke verdubbeling/halvering van afstand geeft 6dB minder/meer, doordat geluids-vermogen uitgesmeerd wordt over grotere/kleinere bol.

wilde iets toevoegen aan de vraag van Ralph, hij vroeg welke 3 blad prop voor een 55 dle. Ik heb dus goede ervaring met de Mejzlik 21x11,5N 3 blad.
Waarom het op drie meter gemeten wordt zal ik wel eens navragen, ben daar nieuw.

Back