Om een 60 cc 120 cm boven de grond te zetten moet je wel iets hebben wat erg stevig is.
Maar je hebt gelijk zo zijn de regels net als bij de f35 in Leeuwarden en op schiphol

Maar goed om de hobby voor anderen niet verder in te perken, is het wel wijs om te doen wat mogelijk is om je kist stil te krijgen.
Als het simpel was waren de regels er ook niet want dan kwam een motor stil uit de doos.
Om een model stiller te maken moet je best wel wat doen.
Daarom kocht ik geen arf model zodat je alle keuze had om de boel zonder eerst te breken op de goede manier in kon bouwen.
Met alleen een goede demper ben je er niet.
Hoe men het nu doet weet ik niet maar ik had de volgende zaken gedaan (of alles echt een vermindering van het geluid gaf weet je nooit precies)
Het betrof bij mij een 45 zenoah
Een krumscheid resonantie uitlaat.
Deze lag in een tunnel in de romp.
De tunnel had ik weer bekleed met 1 mm balsa om de trillingen te dempen.
Aan het einde had ik een stuk siliconen slang gedaan om weer wat trillingen te absorberen (dit bleef wonderwel heel)
De motor stond op een hydromount van toni Clark
(Bij een andere kist heb ik ook wel rubbers ipv olie dempers gebruikt)
De inlaat had ik in de romp met trompet en filter.
De motorkap was met geluiddempend materiaal beplakt.
En een drieblads koolstof prop (ook stiekem vaak een 2 blads koolstof prop gebruikt

) met relatief veel spoed en zo groot mogelijk zodat het toerental wat lager blijft.
Om de trillingen naar de vleugel te verminderen had ik 3 mm dik beglazingsband op de wortelrib geplakt.
De cockpit aankleding was van deprop, om ook zo nog de klankkast te verminderen.
En ja ik was altijd gek op een reso uitlaat lekker stil en een berg meer power.