DLE/DLA en geluidsdemping

Bij ons op vliegveld Valkenburg wordt de volgende geluidsnorm gehanteerd. Voor 4 takt geld 79 db en voor 2 takt geld 74 db. Voor 2 takt is de lagere norm omdat het geluid snerpender/aggresiever is. Die 79 db voor 4 takt is prima haalbaar en die potjes zijn prima zelf te maken. De 74 db voor 2 takt is bijna niet te doen, grote proppellor, demper met extra baffles nademper dan lukt het soms net. Hoe zit dit met de benzinemotoren ik mik hier op de DLE/DLA varianten? Relatief draaien deze een lager toerental tav de nitro 2 takten dat betekent minder geluid. Wat is er nodig om deze motoren op de 74 db te krijgen of is dit gewoon weg niet te doen?

Bij ons op de club zijn de geluidseisen als volgt;
80 dba max 2takt
84 dba max 4takt en benzine motoren

Zijn jullie club-/huishoudelijkeregels nog wel actueel dan?

Het belangrijkste is: Hoe wordt er gemeten? Welke afstand, welke hoek, hoe hoog staat de kist, etc?

Belangrijkste dingen om aan te denken om een grote brandstofkist stiller te krijgen (zo even uit mijn hoofd):

-carbon drieblads prop
-goede demper (4 of 5 kamer demper)
-luchtfilter op de inlaat
-resonanties in de kist tegengaan (ik heb bijvoorbeeld de aansluiting van de cockpitkap, vleugels en stabilo op de romp met vilt beplakt)
-motor op rubbers kan helpen
-eventueel maximaal toerental beperken op de zender.

Heb mijn dle55 op 79.6dB gekregen

Dit heb ik gedaan:
Mejzlik 21x12x3blad (6400 tr/min) met mejzlik 21x11.5Nx3 (6800 tr/min)
4 kamer KS demper
mousse in de vleugel
kelk en filter aan carb.
depron aan binnenkant tunnel
vilt waar de vleugels tegen de romp duwen

Dus ik denk dat 74dB niet mogelijk is

Heb mijn dle55 op 79.6dB gekregen

Dit heb ik gedaan:
Mejzlik 21x12x3blad (6400 tr/min) met mejzlik 21x11.5Nx3 (6800 tr/min)
4 kamer KS demper
mousse in de vleugel
kelk en filter aan carb.
depron aan binnenkant tunnel
vilt waar de vleugels tegen de romp duwen

Dus ik denk dat 74dB niet mogelijk is

Dat ligt aan de meetopstelling die men gebruikt. Alleen een dB waarde zegt niets als je niet ook een vaste meetopstelling gebruikt. Dus bij de TopicStarter op de club kan men jou kist misschien best onder de 74dB meten.

Maar even los van die opmerking, ik ben het wel met je eens. Als jij naar 74dB zou willen in exact dezelfde meetopstelling als waarin je kist nu bijna 80dB maakt, dat is onrealistisch. Dat zou 6dB minder zijn. Elke 3 dB minder is een halvering van de geluidssterkte. Dus die kist zou dan 4x stiller moeten worden dan hij nu is. Dat kan niet. Waarschijnlijk maakt ie al meer herrie als de motor gewoon stationair loopt.

Laatst bewerkt:
dit is waar.
die van jasser is gemeten 1meter boven de grond(uitlaat en de meter)
en aan beide zeiden van het toestel een DB-meter op 7meter afstand van de motor

Het is echt wel zo, 74 db voor 2 takt en 79 db voor 4 takt, zie ook op site van de Leidse luchtvaartclub. het schijnt dat de omwonenden hier oren op steeltjes hebben :-). Een paar jaar geleden kwam er niet zover van het veld een oud hoofdinspecteur van Politie (altijd je beste vriend!) te wonen. Deze kon ons niet uitstaan en had vriendjes bij de gemeenteraad. Hierdoor kon er 3 jaar niet gemotoriseerd gevlogen worden na tussenkomst van KNVVL zijn hier de huidige eisen gesteld en mocht er weer gemotoriseerd gevlogen worden. Als deze man ongemotoriseerde zwevers zag vliegen belde hij al over geluidsoverlast. En aan de andere kant van zijn woning ligt een drukke provinciale(n206) weg die veel meer herrie maakt. Later ging deze man ook bellen over zeilbootjes die in het water rondom lagen. Deze waren van het personeel van de marinebasis, die waren intern en gingen als ze vrij waren niet naar huis maar verbleven semi permanent op het vliegkamp. Kortom deze bootjes moesten daar weg.

Zo zie je maar wat een azijnpisser met macht kan bereiken! :evil:

In ieder geval iedereen bedankt voor de reakties, ik zal eens vragen bij het bestuur waar benzinemotoren nu onder vallen. Want uit de reaktie van eitje zie ik dat het bij hun vereniging onder 4 takt valt.

Onze meetopstelling; 7 meter afstand rondom op een meter boven de grond. Ik kies altijd hoog gras dat scheelt.

Laatst bewerkt:
Zal het niet eerder 84Db zijn ? :o 74 is wel heeel weinig, das bijna elektro waardes ??

Ik lees nergens 74 dBa (edit :overheen gelesen)

Rond de 80 dBa is een benziner te krijgen .
74 dBa is niet mogelijk bij volgas.

EU norm is 1 meter hoogte en 7 meter afstand .
(sommige gemeentes horen niet bij de EU en hebben hun eigene methode) :D

Mvg Johan

Laatst bewerkt:
74 db haal je niet eens met een electro kist van het formaat 55cc
maar daar geld die regeling ook niet voor geloof ik?

dan lekker een dikke vette electro motor erin, en vliegen maar...

Dit is duidelijk beleid waar met 2 maten gemeten wordt, zou niet moeten kunnen.
Ben het eens dat de beleving van 2 takt anders is, maar 6 Db anders ruikt naar een verkeerde invloedsfeer ergens in het process.
Als je toch met een grote bezinemotor wilt vliegen dan neem je toch een 4 takt? Is iets duurder maar ze zijn er wel hoor.
Moki VT50
Roto engines
Armin de Vries (lopen heel mooi)
En zo zijn er met wat speuren nog wel merken te vinden

Zo zie je maar wat een azijnpisser met macht kan bereiken! :evil:
Het zou niet mogelijk moeten zijn dat een enkel persoon de hobby van een grote groep mensen dwars zit, zonder dat er objectief gekeken wordt of deze persoon wel echt overlast ondervindt! Maargoed, ik neem aan dat jullie dat argument ook hebben gebruikt richting de gemeenteraad.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reakties, ik zal eens vragen bij het bestuur waar benzinemotoren nu onder vallen. Want uit de reaktie van eitje zie ik dat het bij hun vereniging onder 4 takt valt.

Onze meetopstelling; 7 meter afstand rondom op een meter boven de grond. Ik kies altijd hoog gras dat scheelt.

Met die meetmethode kom je niet onder de 74dB met een benzine kist. Zoals ik al zei, het zal me niet verbazen als een brandstofkist 74dB produceert als hij stationair loopt. MAAR! Wanneer is de laatste keer dat men een calmato gemeten heeft op die manier? Want het lijkt me vreemd dat een normale methanolkist onder de 74dB blijft.

Als ik jou was zou ik een 3mtr Yak kopen met een moki 250cc stermotor (dat zijn 4-takt motoren) Een paar dikke dempers erachter en een lekkere grote 3blad erop. En vliegen maar! ;)

Nee hoor, die ga je waarschijnlijk ook niet onder de 80dB krijgen. MAAR nu even heel serieus! Moki maakt ook een 1-cylinder 50cc 4-takt benzinemotor. Misschien is dat een idee? Daarmee is de 80dB misschien wel haalbaar?

MOKI50VT

(Niet schrikken van de prijs! Motor kost 799 euro en levert iets minder vermogen dan een 50cc tweetakt)

Filmpje van die motor op een bok. Loopt schitterend! Dat geluid ook! Heerlijk!
http://www.airworld.de/Gemeinsame Bilder/Videos/Moki50VT.wmv

Laatst bewerkt:
@ Fraggy

Je hebt helemaal gelijk wat betreft het geluid van de standaard Calmato. Die krijg je met een tweetakt niet stil genoeg. Daarom zie je bij ons bijna alleen maar viertakten met een Merker demper of een 'Stef van der Steen' demper hiermee haal je het precies.

Doorsnede van de Stef van der Steen demper, simpel maar zeer doeltreffend en eenvoudig zelf te maken.

full

En inderdaad die viertakt moki is erg mooi maar wel erg duur, DLE/DLA is gewoon een stuk voordeliger daarom mijn vraag.

PS; Stef van der Steen was een (bestuurs) lid van onze Valkenburgse vliegclub heeft veel mensen leren vliegen en geholpen met bijv. een dempertje die hij zelf maakte.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een mooie 2-kamer demper! Dat zal inderdaad best werken.

Zo'n Moki kost inderdaad veel geld in verhouding tot een DLE/DLA motor, maar kwalitatief is een Moki ook wel een van de beste motoren die je kunt kopen. Hij is dus niet duur voor wat je er voor krijgt, maar het inderdaad wel veel geld.

Laatst bewerkt:
Ik zelf heb de nog betere variant hierop dat is de nademper van Just Engines, heeft precies dezelfde maat, hoef je er alleen nog het schotje met het buisje in te maken.

secsil1sm.jpg

Back