DLE55 stil krijgen

Er lopen al diverse draadjes erover, maar geen echt concrete om een dle55 of 50cc type motor stiller te krijgen.

Mijn doel is 80dB, dit is wel heel stil.

Dus dit zijn de dingen die het eerst in mijn hoofd komen om het stil te houden:

- BMB muffler, met perfecte bochtlengte (zijn de stilste volgens aerobertics)
- 3 blads carbon prop
- motor op rubbers (secraft)
- benzine slang tussen koelribben
- uitlaat op rubbers
- cowl en tunnel vanbinnen met geluidsisolatie bekleven
- baffles installeren
- aanzuiging via romp (carb.)
- venturie of luchtfilter op carburator
- schotten in romp, want werkt als klankkast

Ik had graag geweten welke van deze aanpassingen het beste werken.

Sommige van deze dingen vind ik wel erg duur,
mej prop (70eur, en dan breken, pfff)
secraft rubber carter (100eur)
luchtfilter (25 eur)
ks comfortmount (15 eur)

Deze vakantie doe ik mijn vakantiejob, dus dan kan ik alle dingen die goed werken aankopen en meten op het aantal dB)

Oja, het gaat om een 88" peakmodels yak 54.

alles samen zal wel lukken, spinner vullen met iets helpt ook...

een kelk heb ik hier nog voor jou, een luchtfilter kan je van 3w hebben( is in principe ook zelf te maken)

carbon prop, tja( ik heb er nog geen gebroken)
hiervan hangt ook het merk af denk ik, ik schat de super silents van engel dat die de stilste zijn( heb iik toch gemerkt tussen mejslik en engel op de 2blad uitvoering)

rubbers,... weet ik niet. romp klankkastvrij maken zal denk ik ook wel wat schelen, binnenkant motorkap bekleden ook.

Om de motor zo stil te krijgen, zijn alle zaken die je noemt nodig.
Belangrijkste is de prop, je hebt een stil ontwerp props nodig (kijk ook eens naar Guchs), en een maat prop die de motor nog net rond kan draaien zonder te oververhitten. Moe minder toeren de motor maakt, hoe stiller. Dit kan wel wat experimentren kosten met verschillende props, wellicht kun je her en der 1tje lenen voor een proefvluchtje, voor je je uiteindelijke keuze maakt.

Groet,
Gerben

De prop scheelt echt ENORM veel. Van een 2-blads carbon naar een 3-blads carbon is al een wereld van verschil in geluid! We hebben het niet eens over een houten prop. Dat is gewoon geen optie. Dus een goede prop, daar zou ik het eerste in investeren.

Daarnaast kun je het maximum toerental (in je zender) terugbrengen. Heb je wel al die volgas power nodig?

Ik heb op beide brandstofkisten mijn motor op rubbers hangen. Ik heb alleen de 4 rubbers gekocht (MVVS model engines main page). Kost iets van 30 euro ofzo. De rest heb ik zelf gemaakt.

Hier een voorbeeld van 1 van de kisten.
IMG_4393.jpg

K+S comfortmount? Gewoon een beetje creatief met rest-materiaal!
IMG_5252.jpg

IMG_5262.jpg

Kelk + luchtfilter van 3W heb ik ook op beide kisten zitten. Scheelt ook!

Een goede uitlaatdemper spreekt voor zich!

Wat er daarna nog overblijft (en wat vaak vreselijk onderschat wordt!) zijn de trillingen/rammeltjes in de romp en vleugels. Dat zijn grote klankkasten en alles rammelt en trilt. Eerste waar ik dan naar kijk is de aanhechting van de vleugels op de romp (vilt ertussen!) en de cockpitkap + motorkap.

Dus.. boodschappenlijstje:
Set motor-rubbers => 30 euro (beetje multiplex, carbon en epoxy moet je als modelbouwer wel hebben)
Kelk + Filter => 25 euro
3-blads carbon prop => 60-80 euro afhankelijk van merk
plak-vilt => 5 euro?
BMB demper + bocht => POEH! das wel prijzig.

Tja.. niemand had gezegd dat vliegen met grote modellen goedkoop was! En niemand hoort graag een lawaaiige kist.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info.
Dus ik denk dat die rubbers meestal maar helpen met de elektronica tegen rillingen en niet echt tegen geluid?
Met een homemade rubber ophanging voor de motor heb ik al gehoord dat er daardoor een kist gecrasht is, doordat de rubbers kapot gingen.

Die luchtfilter ga ik zelf maken, en mss de kelk van eclipse86 gebruiken :p

Weet iemand of de dB veel schelen bij BMB en KS, want die uitlaten van KS zijn een stuk goedkoper.

Dan nog een 3 blads (mejzlik of engel super silent?)

Dan nog 1 vraagje: is dat niet slecht voor je motor als je nooit op max. toeren gaat?

Dan nog 1 vraagje: is dat niet slecht voor je motor als je nooit op max. toeren gaat?

Nee , doe je met je auto toch ook niet .:D

Als je rond de 5700-5800 gaat is er niks aan de hand en het geluid is veel minder.

En de rubbers helpen echt wel tegen geluid , een hydromount systeem kost een paar € maar op mijn Piper komt het ook weer .

Alles rammelt veel minder en hij is een heel stuk stiller.

Op onze Piper meeting ga ik wel eens meten met andere Pipers qua geluid.

Mvg Johan

Als je je kist ECHT stil wilt hebben moet je alle, maar dan ook alle truuks uit de kast trekken. Je lost het ene rammeltje op en vervolgens hoor je weer iets anders rammelen.

Bedankt voor de info.
Dus ik denk dat die rubbers meestal maar helpen met de elektronica tegen rillingen en niet echt tegen geluid?
Met een homemade rubber ophanging voor de motor heb ik al gehoord dat er daardoor een kist gecrasht is, doordat de rubbers kapot gingen.
Nou. Bij mij scheelt het niet alleen in trillingen, maar ook in geluid. Die trillingen veroorzaken trouwens ook overal in de kist weer geluid (er gaat vanalles mee resoneren!) Zou het zeker aanraden! En ik heb met mijn kisten nooit problemen met de rubbermounts. Rubbers slijten ook niet. Rubbers hebben ook bijna geen speling (het is geen hydromount systeem. Al is dat wel mooier en beter, maar lastiger te installeren). Ze halen net 'het scherpe randje' eruit.

Dan nog een 3 blads (mejzlik of engel super silent?)
Ik vlieg alleen met Mejzliks. Maar ik denk dat de Engel stiller is. De prop is trouwens serieus de grootste verbetering. Voor je iets anders doet, eerst een 3-blads carbon prop gaan gebruiken!

Nope. Op mijn 2.2mtr Raven zit een MVVS 58 prosport motor. Die motor is echt een BEER! kist gaat op 1/3e gas oneindig recht omhoog. Dus ik vlieg eigenlijk nooit volgas.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info.

wij hebben 2 62cc zenoah's lopen die enkel op rubbers staan, je ziet ze echt heel erg schokken op de kisten, maar scheuren doen de rubbers niet.. nog noiot problemen mee gehad, en ik ken ook geen mensen die er problemen mee gehad hebben. Je moet natuurlijk wel kijken dat je voldoende rubbers, en rubbers die dik genoeg zijn gebruikt. (ik wil dit morgen wel eens nameten..)

Grt

Misschien dat ik die rubbers nog koop, vermits ze echt wel goed werken...

En ik ga ook voor een KS 4 kamer uitlaat gaan i.p.v. een BMB, want die zijn een stuk goedkoper. Dat geld kan ik dan beter gerbuiken voor de 3 blads prop.

Misschien dat ik die rubbers nog koop, vermits ze echt wel goed werken...

En ik ga ook voor een KS 4 kamer uitlaat gaan i.p.v. een BMB, want die zijn een stuk goedkoper. Dat geld kan ik dan beter gerbuiken voor de 3 blads prop.

ik zou niet voor de ks demper gaan, ik heb ze hier en ze zijn lang niet zo stil als een PEFA
Schalldämpfer - PEFA-Modelltechnik
KS is mijns inziens te duur voor wat ze leveren.

Hmm, zijn ze zeker stil genoeg?
want ik wel een stille uitlaat

Hoe bestel je ze? Rechtstreeks van de site? En hoeveel bedragen de verzendingskosten.

je kan de pefa potten bij kees maas bestellen en anders gewoon een mail daar heen doen,

heb je niet de mogelijkheid om eens wat te experimenteren?

ik heb pefa , ks en china dempers de china potten heb ik nog niet geprobeert, maar de pefa zijn stiller dan de KS.

als ik het goed heb, heeft alex de zelfde ervaring opgedaan..

staat er toch bij dle55.

als de pefa's echt stiller zijn dan ks zou ik pefa pakken, tunnel wat verlengen dan( heb ik trouwens ook gedaan bij mn ks...) wil ik nog mee helpen indien gewenst

Bij ons vliegen er enkele DLE-55,s.

Allen hebben : 22x10 of 21x10 3 blads carbon.
KS 4/5 kamerdemper, Rammels uit de kist halen.

Ook zijn sommige kisten niet volledig dicht geplankt maar zit er over de romp b.v alleen oracover zonder balsa eronder. Wat dus werkt als een drumstel.
In dat geval balsa op maat maken/erinleggen en tegen de folie aanstrijken.

Dan tijdens de geluidsmeting volgas, en volgasgas terugschroeven tot 80Db.

Bij allen bleef er meer dan voldoende power over.

Geen een werkt er met rubbers of iets.

Ik heb in het verleden een Mc Culloch benzinemotor op mijn Fokker s11 gehad en daarop een inlaat demper gemaakt volgens tekeningen van Model Airplane News van dec 1995 en dat scheelde heel veel. 82dB met standaard demper
Zonder inlaatdemper was het 4 dB hoger

De inhoud van de demper is 5x de cyl inhoud en de inlaatbuis moet dezelfde lengte hebben als de demper en er met de helft inzitten.

eric

Dan tijdens de geluidsmeting volgas, en volgasgas terugschroeven tot 80Db.

Dat is ook niet zo als het hoort . :D

Je krijgt een DLE 55 wel onder de 80dbA met volle power .
Je moet de motor dan wel ontkoppelen van de romp .
Er zijn genoeg systemem op de markt , van D-Locks tot Hydromount

Mvg Johan

Back