Dlg ailerons

Hallo Dlgers,
Ik ben van plan een mini dlg te gaan maken. Ik heb wel ervaring met bouwen en met vliegen en ben van plan om een dlg te maken met een elevator en ailerons (zonder rudder). Zo remt hij minder af tijdens het maken van bochten. Ik heb al veel informatie opgezocht over dlg's maar ik heb nog nooit een mini dlg met ailerons gezien. Meestal is het evelator en rudder.
Dus mijn vraag; Zijn de ailerons een goed idee of is een gewoon staartroer tot beter?
Graag hoor ik van jullie!
MVG :D

Freek

Hallo,

Ik vlieg al enige tijd met de mini fireworks.
Dit is een DLG met rolroeren.

MINI

Vliegt heel leuk, vooral met wat meer wind

Misschien is dit wat je zocht??

Groetjes

Martin

Hmm, ziet er goed uit! Maar ben toch echt een houtbouwer, ghehe. En ben van plan om toch zelf 1 te designen (hou van experimenteren). Was van plan om een beetje de vleugel van de mimi te maken alleen dan met minder V-vorm en dus ailerons. De romp word natuurlijk een carbon pook met een platte romp van massief balsa waar ik de servo's en rest op monteer (zit dus aan de buitenkant. ALs het goed is zag ik ook een mimi ophet forum die de romp ook zo had. Ik wil dan bijvoorbeeld de accunog iets meer verwerken in de romp maar vrijwel hetzelfde idee.
Ik heb 2 4.3 grams servo's (trekt 0.8kilo) en een micro ontvanger van 4.7 gram. Best netjes toch qua gewicht? Zit erover te denken om een accupakketje van een 9V batterij temaken. Weet iemand hoeveel volt die celletjes die binnenin zitten per stuk zijn? Gewoon 1.2 volt? Want als ik 9 deel door 7(aantal celletjes die in de batterij zitten) dan kom ik op ongeveer op 1.3 volt uit. Dus als ik 4 celletjes neem zit ik op 5.2 volt, en ik weet niet of mijn ontvanger dat trekt. Want daarstaat 4.8V op. Heeft iemand hier ervaring mee?
Vriendelijke groeten,

Freek

vliegen binnen nederland wel redelijk wat zelfbouw rolroer mini's rond. soms zelf gemaakt met vacuum en zoms van kapotte fullsize kisten (blastini van mij bv). van de spinning birdy was volgens mij ook een qr (querrudder = rolroer) versie van.

accu wil prima ;)
nominale spanning van de cel is 1.2 volt maar vol gaat zon pakketje wel boven de 5 volt afgeven inderdaad,. meeste ontvangers kunnen zonder problemen 6 volt of zelfs meer aan.

Doen!

Hmm, ziet er goed uit! Maar ben toch echt een houtbouwer, ghehe. En ben van plan om toch zelf 1 te designen (hou van experimenteren). Was van plan om een beetje de vleugel van de mimi te maken alleen dan met minder V-vorm en dus ailerons.
Gewoon doen! Ook bij de ' grote' kisten is het rudderless vliegen helemaal hip! Er zijn meer Mini's met ailerons, bv. de laatste Mini van Sietse. Gebruik dan wel een ander profiel. AG03/AG11 zijn niet ontworpen voor gebruik met flaperons. Je moet geloof ik AG45 gebruiken, maar dat moet je even aan de deskundigen vragen (bv. Bart de materiaalverzamelaar, Alex Hoekstra of Bas B.)
De romp word natuurlijk een carbon pook met een platte romp van massief balsa waar ik de servo's en rest op monteer (zit dus aan de buitenkant. ALs het goed is zag ik ook een mimi ophet forum die de romp ook zo had. Ik wil dan bijvoorbeeld de accu nog iets meer verwerken in de romp maar vrijwel hetzelfde idee.
Ik heb een mini gehad waar de accu in de romp zat (de accu wás de romp) en de servo's en ontvanger zaten in de vleugel. De Mini van Sietse heeft dat trouwens ook. Dat is best aerodynamisch. Kijk voor mijn Mini hier .
Ik heb 2 4.3 grams servo's (trekt 0.8kilo) en een micro ontvanger van 4.7 gram. Best netjes toch qua gewicht? Zit erover te denken om een accupakketje van een 9V batterij temaken. Weet iemand hoeveel volt die celletjes die binnenin zitten per stuk zijn? Gewoon 1.2 volt?
Inderdaad 1,2 volt. Gewoon 4 celletjes gebruiken. Werkt prima!

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke, bedankt voor de informatie:D
Die servo's in de vleugel is opzich ook een goed idee!
Robert, ik wil de vleugel uit een balsa plankje snijden(net als bij de mimi). Dat wil opzich toch ook goed met ailerons?
Denk dat ik komende woensdag begin met bouwen. Misschien is er nog een leuke dlg wedstrijd of bijeenkomst waar ik bij kan zijn binnenkort?

Groeten, Freek

Gewoon doen! Ook bij de ' grote' kisten is het rudderless vliegen helemaal hip! Er zijn meer Mini's met ailerons, bv. de laatste Mini van Sietse. Gebruik dan wel een ander profiel. AG03/AG11 zijn niet ontworpen voor gebruik met flaperons. Je moet geloof ik AG45 gebruiken, maar dat moet je even aan de deskundigen vragen (bv. Bart de materiaalverzamelaar, Alex Hoekstra of Bas B.)

Zie: Charles River Radio Controllers - Mark Drela's AG and HT Airfoils

Laatst bewerkt:
Swalmen, toe maar weer. Wel een beetje ver weg voor een noorderling als mij.
Maar misschien komt het er nog van. Weet iemand trouwens ook welk merk 9V batterij je moet hebben als je gewoon 7 kleine cilindervormige celletjes wil?
showthread.php
Ik zag al het merk tronic maar daaronder staan ook nog afbeeldingen van andere celletjes die ik juist niet wil. Zijn er trouwens meer dlgers in groningen?

En nogeen kleine vraag.
Hoe zal ik de rolroeren bevestigen? Kleine schaniertjes of schaniertape. Probleem is dat mijn modelbouwshop, krikke, geen schaniertape heeft (schandalig!).
Weten jullie misschien ene ander soort tape wat goed werkt? Bij schaniertape moet ik een klein V-vorm uit snijden, zodat hij 2kanten op kan. Maar dan ontstaat er aan 1 kant een kleine inham. Moet die aan de boven of onderkant? Ik kan me voorstellen dat die aan de bovenkant zou moeten omdat de bovenkant bol is om de lucht mindersnel telaten gaan dan aan de onderkant (profiel). En die inham kan aan de onderkant delucht ook af gaan remmen dus dat zou de vliegeigenschappen geen goeds doen(kan ik me voorstellen). Weten jullie hier misschien meer over?

Als scharnier kun je gewoon cello-tape gebruiken. probeer wel dure tape te kopen, want ik heb slechte ervaring met action en wibra tape. plakt gewoon niet zo goed. oracover werkt natuurlijk ook goed.
Bij de meeste (eigenlijk bijna alle) dlg modellen met rolroeren is de scharnier aan de onderkant van de vleugel, dus aan de platte kant. het roer zelf schuur je dan 45graden af. dan plak je de cello met een overstekend gedeelte onder je vleugel, legt de vleugel plat op het werkblad en dan leg je je rolroer op het overstekende gedeelte. Je kunt dan het rolroer helemaal omvouwen en dan aan de binnen kant ook nog stukken tape plakken, maar dat heb ik nog nooit gedaan, het werkt vast goed.
over de vliegeigenschappen, of de verandering daarvan door de spleet bovenop de vleugel. iedereen doet het zo, dus zal het wel goed zijn, naar de reden kani ik allen gissen.

Het scharnier bij de DLG's zit altijd aan de onderkant. Dat is omdat de uitslag naar beneden altijd veel groter is dan naar boven. Met de rolroeren (flaperons, heten ze dan, een combinatie van flaps en ailerons) vol naar naar beneden kun je uitstekend remmen. En dat is weer makkelijk om snel naar beneden te komen en je kist zo elegant met de hand op te vangen. Daarom dus.

Voor scharniertape zou ik geen cellotape aanraden maar leukoflex. Iedere potheek heeft het wel of kan het bestellen.

Oke, maar de rolroeren gaan functioneren op 1 servo. Dus flaps zitten er niet in.
Maar we will see! Ik denk dat ik die tape maar ga halen bij de apotheek. Ik ga ook nog ff bij een bouwmarkt kijken. Bij de karwei bij ons in de buurt hebben ze een groot assortiment aan tape dus misschien kom ik er daarook wel uit;)

Op een servo?

Oh, op een servo. Dat bouw je die niet in de vleugel, toch?

2 servo's in de vleugel lijkt me toch meer aan te bevelen. De eerder genoemde profielen van Drela zijn er helemaal op gemaakt dat je het profiel verandert met de stand van de flaperons: een gooi-stand, een speed-stand en een thermiek-stand.

Bovendien kun je de aansturing dan meer in het midden van de vleugel doen wat de kans op flutter weer verkleint.

Oke, ik heb nognooit gewerkt met 2 servo's voor rolroeren. Hiervoor heb je ook weer speciale aansluitingen enzo nodig toch?

Back