hi,
tuurlijk is elke kist verschillend maar hetgeen alex opgeeft van een veranderlijk zwaartepunt dat bij lichtgewicht , naar voren licht dan bij ballasteren naar achter gaat en bij zwaar balasteren naar voor gaat kan ik mij in vinden ...
ikzelf neem het eigenlijk niet erg nou met afstelling en zwaartepunt enzo , op de goeie plek vliegen is veel belangrijker maar ik zou er beter wat meer tijd aan spenderen en dat zal ik ook doen...
dit terzijde ben ik op de vorige wedstrijd in belgie aangekomen met 2 lege kisten waar ik nog geen ballast voor had , er stond op een gegeven moment meer wind dan ik verwachte en leende een stuk ballast van een andere piloot , op goed gevoel die staaf erin geramd en maar gevlogen , voelde redelijk goed , ik merkte dat het zp wel iets naar voren lag . na de wedstrijd thuis bleek het zp 15mm naar voren te liggen met het lood , juist ja 15mm! ik kon het zelf eerst niet geloven het voelde aan alsof het hooguit 2-3mm verschil was....
maar over dat veranderlijk zwaartepunt , ik denk dat ik daar volgende uitleg aan kan geven , als de kist heel licht is wil je toch wat stabiliteit door het zp iets naar voren te brengen , om niet bij elk tikje weggeduwd te worden , naarmate er meer wind komt en/of de bellen sterker zijn wil je meer lood , dat maakt de kist stabieler en mag het zp iets naar achter om toch meer voeling met je dlg te hebben , het extra gewicht zorgt toch voor goede penetratie ...
dan als het echt mega onstuimig word wil je naast veel extra gewicht om terug te steken ook terug wat extra stabiliteit om die ruige omstandigheden de baas te kunnen .
ik weet niet of anderen dit ook zo ervaren maar dit is hoe ik het aanvoel ...