DLG De Megalight van Lindinger

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Theo, 21 mei 2004.

  1. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zoals jullie een tijdje terug hebben kunnen lezen heb ik de Megalight van Lindinger gekocht.
    [​IMG]
    Lang heb ik gedacht dat het de Salome maar moest gaan wordenaangezien die in mijn budget paste maar op het laatste moment kwam Lindinger met de Megalight in hun programma. Dit model met balsa schaalvleugel is op het oog een exacte kopie van de Highlight van Franken modelbau. Toen ik in Dortmund op de beurs aan de heer Franken vroeg naar de Megalight vroeg wou hij de discussie niet met mij aangaan maar wende zich brommend af met de mededeling dat het inderdaad een kopie betrof. De Megalight is (nog wel) goedkoper dus vandaar dat die besteld is.
    Binnen anderhalve week had ik hem in huis. Keurig verpakt in een joekel van een doos. Het hele pakket bestaat uit een kant en klare vleugel, rompje, staartboom en kielvlak met stabilo. Verder enkele A4-tjes en daar moet je het mee doen.
    Alles ziet er goed uit en is superlicht. Klein materiaal zit er helemaal niet bij dus zoek zelf uit wat je het beste lijkt.
    Als eerste heb ik de roerheveltjes gemaakt van een plaatje 0.8mm triplex die ik aan weerszijde met 25 grams glasdoek heb gelamineerd.
    Op naar de staart. Zal ik deze demontabel maken of niet?..... Toch maar wel. Het model past dan later mooi in een vervoerskist. Misschien wordt hij dan iets zwaarder, maar ja.
    In de roeren worden als eerste 0.3mm stalen torsieveertjes gelijmd. Dit gaat heel makkelijk door eerst even met een speld een gaatje te prikken. Ik zie nu goed dat de gehele staart van depron is gemaakt. Ik had nog nooit zo de roeren gemaakt maar het werkt echt super!!!
    Zoals je op de foto kunt zien heb ik in de planning eigenlijk iets fout gedaan. Ik was van plan twee openingen in de romp te maken waar de dynema stuurlijntjes door zouden gaan. Daarom had ik de roerheveltjes ook 1 links en rechts van de romp geplaatst. De romp verzwakt behoorlijk bij zo'n doorgang en moet op die plek ook weer extra verstevigd worden met carbon. Al die verstevigingen is direkt ook weer gewicht dus...... het bleef uiteindelijk bij 1 opening. Hierdoor gaan nu zowel het lijntje voor hoogte en richting. De lijntjes zijn van zichzelf superglad en er is geen enkele weerstand of speling ondanks dat die voor het richtingsroer helemaal over de romp gaat. Die dunne Dynema lijntjes hebben een breeksterkte van 8 Kg!!
    [​IMG]

    [​IMG]

    De aansturing voor de rolroeren is wat minder elegant en gaat middels .8mm staal. Ik heb dit gedaan zoals in de handleiding aangegeven. De rolroeren gaan vrij zwaar. Dit komt omdat er een knik in het scharnierpunt zit. Er wordt geadviseerd om ze daar los te snijden maar ik wil het eerst zo proberen. de uitslag neemt per roer wel sterk af naarmate je verder richting de vleugeltip komt.
    [​IMG]

    Een minpuntje vond ik dat de roeren niet netjes in het midden gezaagd waren.
    [​IMG]

    Precies de juiste plek vinden waar de werpstift moest was ook niet makkelijk. Of me dit gelukt is zal straks blijken. Tegen het licht houden van de vleugel om de ligger op te zoeken hielp niet. uiteindelijk op gevoel en prikken met spelden de ligger gevonden. De werpstift kon niet verder naar buiten. Dat vind ik wel jammer. Had hem liever iets verder richting de rand gehad.
    [​IMG]

    Zo ziet het er in het vooronder uit. Vier keer Dymond 5.4 servo's met Jeti Rex5 ontvanger en 4 x 350 Nimh celletjes. Als je naast zo'n servo een 9 grams zet zie je goed hoe klein deze zijn. En het zijn nog geen eens de kleinsten!
    [​IMG]

    En dan als alles klaar is kijken hoeveel lood er in het neusje moet. Ik ber erg zuinig met lijm omgegaan. Netjes het overtollige wegvegen enzo vooral achter het zwaartepunt. Deze ligt volgens de handleiding 70 tot 80mm achter de neuslijst. Dit is een ruim begrip. Dus als uitgangspunt alles maar afgewogen op 75mm. Er hoefde maar een heel klein stuke lood in de neus. 9 gram slechts.
    En dan snel alles op de weegschaal
    WOWWWWW 269 gram vliegklaar
    Geweldig tot zover. Hoe alles vliegt dat is even afwachten. Hopen dat het weekend de eerste tests toestaat.
    Wordt vervolgd....................................................
     
  2. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb in Dortmund de Highlight gekocht. Het gewicht weet ik niet precies maar het vliegt fantastisch. Heb er nog geen superlange thermiekvluchten kunnen maken maar het langste is nu 4,5 minuut.

    Ik was een beetje bang voor de eerste slingerworpen met dit model maar dat viel reuze mee. Sterker nog, hij gooit supermakkelijk :D

    Ik zal eens kijken of ik wat mooie vliegfoto's kan regelen.

    Paul
     
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Paul.

    Welkom!!! Alweer een DLG'er :D
    Heb jij nog wat bijzonders aan de rolroeren gedaan of heb je ze net als ik onveranderd gelaten. Hoever heb jij de werpstift naar binnen staan?
     
  4. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hoi Theo,

    Ik heb de ailerons op dezelfde manier gedaan. Ik heb alleen 2 koolstof staafjes met aan de uiteinden staaldraad. In de franken modellbau handleiding stond dat ik de ailerons in de vleugel moest doen maar daar heb ik gelukkig vanaf gezien.

    De werpstift heb ik vrij ver naar buiten zitten. Ik wilde de het vlees tussen m'n vingers niet ophalen :) Vanaf de het puntje van de vleugeltip heb ik hem 2 cm naar binnen en van boven gezien 3 cm hoger.

    Paul
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zit de werpstift dan nog wel in de ligger :?: Zo niet dan is de kans groot dat hij eruit scheurt. :?
     
  6. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    In de handleiding stond dat de ligger doorliep tot de vleugeltip. Nog geen rare dingen gemerkt gelukkig.

    Hier wat foto's:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Paul[/img]
     
  7. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Zit de werpstift op de megalight niet wat ver naar binnen :?:
    Het lijkt me dat je er zo vrij lange vingers voor nodig hebt om je vingertoppen er omheen te krullen.

    Voor de gein ook even een foto van m'n highlight tijdens de start

    [​IMG]
     
  8. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @ Nico

    Zoals ik al vermelde had ik hem ook liever iets verder naar buiten gehad echter was daar geen enkele stevigheid. De ligger in de vleugel loopt met de ronding van de tip mee. Waar de stift nu zit is het uiteinde van de ligger. Verder naar de rand plaatsen zou betekenen dat de stift enkel door twee dunne plankjes balsa gaat en dus geen enkele stevigheid heeft. Na 1 keer flink gooien had ik dan denk ik alleen de stift nog in handen.

    Hoe heb jij dat gedaan bij jou Highlight vat betreft de stugge rolroeren. Heb je deze aan de tipkant los gehaald of ook maar gewoon vast laten zitten.
     
  9. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik heb het gat voor de pen wel wat verstevigd. Ik heb wat glasmat versnipperd en in de vleugel rond het gat geduwd, daarna gefixeerd met CA.
    Het hart van het gat zit bij mij 35mm van de achterlijst en 32mm van de voorlijst/tip (haaks gemeten). Ik heb wel het idee dat de ligger bij de highlight doorloopt tot de tip

    De rolroeren heb ik zo gelaten. Ze waren bij mij niet zo heel stug trouwens, alleen bij grote uitslagen.
     
  10. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Nou, gisteravond de maiden flight.
    Bijna windstil en even na achten de eerste handstarts. Het trimmen bevatte een paar tikkies up (kan wat lood uit het neusje) een een tikkie rechts. Verder geen correcties nodig. Voorzichtig de eerste dlg-starts en dat ging zonder enkele problemen. Vliegt mooi rustig, reageert wat traag op de rolroeren verder no problem. Geen thermiek meer natuurlijk dus rustig uitdraaien en na een minuutje landing in het handje :wink:
    Komend weekend bij goed weer verder tunen, hopen op thermiek en oefenen op het draaien van kleine cirkeltjes.
    Draaien draaien altijd maar draaien............
     
  11. ErikvanderKooij

    ErikvanderKooij

    Lid geworden:
    10 mei 2004
    Berichten:
    455
    Locatie:
    Zevenhoven
    Leuke info , ga me ook maar eens verdiepen in het juiste modelletje! Wat ik me nou al de hele tijd afvraag: wat betekent DLG, volgens mij kwam ik vroeger de term handlaunched glieder tgen maar waa staat de D voor?

    Ben ook wel benieuwd wat de ervaringen zijn met de thermiek, lukt het inderdaad om een belletje op te pakken en lang boven te blijven?
     
  12. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    D staat voor Discus. DLG is dus discus launched glider. De bekende draaibeweging zoals die ook bij het discuswerpen in de atlethiek gebruikt wordt.

    Tja thermiek pakken is natuurlijk het streven bij iedere worp. Zelf ben ik er niet zo handig in. Zeker dat hele korte draaien en het maximale eruit halen is een kunst. Maar als je een kenner aan het werk ziet blijf ik me verbazen wat die uit een mierescheet :wink: kan halen. Het spul is zo licht dat het bij het minst of geringste hoogte kan winnen. Thermiek zit echt niet boven de 100 meter hoor. Je ziet immers ook wel eens buizerds draaien op boomtophoogte om vervolgens zonder vleugelslag te stijgen naar grote hoogtes.
    Echt kikke als je op geringe hoogte een belletje pakt!!!!!
     
  13. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    Volgens mij is hier het woordje "alleen" weggevallen.
    [/code]
     
  14. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Even een shoppie omhoog na merkbare toename DLG interesse.

    @Jan
    Dat pullsysteem bestaat uit een 0.3mm staaldraadje dat in een U-vorm wordt gebogen. Je legt vervolgens het hoogteroer op het stabilo (180 graden uitslag zeg maar) en lijmt zonder torsie het ene uiteinde van het stangetje in het hoogteroer en het andere uiteinde in het stabilo. Nu zet je het roer weer neutraal. Het ene pootje van de U is dus in neutraalstand 180 graden gedraaid en levert voldoende torsie voor een pullsysteem.
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mooi!!!....maar wel een paar vraagjes:

    Heb je dan maar 1 zo'n U in het hele hoogteroer?
    waar zit die t.o.v. het roerhoorntje?
    Heb je niet na verloop van tijd dan de hoeveelheid torsie afneemt?


    groeten

    Justus
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @ Justus

    Veertje zit in het midden van het roer. Nee de torsie is na 1 jaar nog niet afgenomen en ja er zit 1 veertje per roer.

    Toch maar eens een DLG dag organiseren??
     
  17. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Strak plan! :p


    Ja dat zei ik toch?

    Of niet? . . . :oops:


    jan.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Theo!


    Misschien moet je een nieuw topic starten: 'DLG-dag', 'eerste Nederlandse DLG-dag', whatever.

    En dan maar eens kijken of we een aantal mensen kunnen trekken. :D

    Hier op het forum zijn er toch zeker 10 actief!

    Wat zou een goede lokatie zijn? :roll:

    Overigens: waar DLG / vlieg jij zelf (als het mooi weer wordt)?


    jan.
     
  19. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @Jan,

    Ik zal een draadje starten!

    Alweer een lange tijd geleden dat ik de DLG in handen had. Zodra het weer het toelaat vlieg ik op het vertrouwde veldje in Zuidlaren of op de es in Annen.

    Ik ben echt een mooi weer zwever. De "echte DLGers" vliegen ook bij harde wind en koud weer.
     
  20. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    :p :p :p

    Waar die DLGmeeting wel niet goed voor geweest is. De Megalight vloog in mijn ogen al prima maar bij het zien van de Turbo's viel het me toch op dat die heel kort konden draaien zonder veel hoogteverlies of juist met hoogtewinst in een belletje. Mijn kist verloor altijd een metertje op z'n minst. Flink experimeteren met het zwaartepunt was Goswijn z'n tip. Voor je gevoel te ver naar achteren. En het verschil kan hem in de millimeters zitten.
    Nou dan moesten we dan toch maar eens flink aan de slag vandaag bij 30 graden en bijna geen wind. Ik weet niet meer precies hoeveel lood ik in de neus had maar het zal een gram of 10 zijn geweest. Eerst maar een paar gram eraf gehaald en voor mijn gevoel inderdaad een stukje beter. En zo bleef ik er wat afhalen wahtend op het moment dat hij echt staartlastig werd.
    Welk een verbazing dat dat moment maar niet kwam!!! Ik zal alle tussenfases even overslaan. Op een gegeven moment dacht ik "Weg met dat lood" en heb alles er gewoon uitgehaald. GEWELDIG. Draai nu mooi kort en vlak. Zak niet meer weg op rugwind en het model is in mijn gevoel stuk rustiger te vliegen.
    Zelfs een serie van 4 achtereenvolgende worpen gehad waarbij de kortste 2min 28sec was.
    Een nadeel is nu wel dat ik een stuk minder tegen de wind in kom.
    Maakt niet uit. Mijn dag kon niet meer stuk.


    Heren moderator: Dit draadje kan naar het HLG/DLG forum
     

Deel Deze Pagina