Zoals jullie een tijdje terug hebben kunnen lezen heb ik de Megalight van Lindinger gekocht.
Lang heb ik gedacht dat het de Salome maar moest gaan wordenaangezien die in mijn budget paste maar op het laatste moment kwam Lindinger met de Megalight in hun programma. Dit model met balsa schaalvleugel is op het oog een exacte kopie van de Highlight van Franken modelbau. Toen ik in Dortmund op de beurs aan de heer Franken vroeg naar de Megalight vroeg wou hij de discussie niet met mij aangaan maar wende zich brommend af met de mededeling dat het inderdaad een kopie betrof. De Megalight is (nog wel) goedkoper dus vandaar dat die besteld is.
Binnen anderhalve week had ik hem in huis. Keurig verpakt in een joekel van een doos. Het hele pakket bestaat uit een kant en klare vleugel, rompje, staartboom en kielvlak met stabilo. Verder enkele A4-tjes en daar moet je het mee doen.
Alles ziet er goed uit en is superlicht. Klein materiaal zit er helemaal niet bij dus zoek zelf uit wat je het beste lijkt.
Als eerste heb ik de roerheveltjes gemaakt van een plaatje 0.8mm triplex die ik aan weerszijde met 25 grams glasdoek heb gelamineerd.
Op naar de staart. Zal ik deze demontabel maken of niet?..... Toch maar wel. Het model past dan later mooi in een vervoerskist. Misschien wordt hij dan iets zwaarder, maar ja.
In de roeren worden als eerste 0.3mm stalen torsieveertjes gelijmd. Dit gaat heel makkelijk door eerst even met een speld een gaatje te prikken. Ik zie nu goed dat de gehele staart van depron is gemaakt. Ik had nog nooit zo de roeren gemaakt maar het werkt echt super!!!
Zoals je op de foto kunt zien heb ik in de planning eigenlijk iets fout gedaan. Ik was van plan twee openingen in de romp te maken waar de dynema stuurlijntjes door zouden gaan. Daarom had ik de roerheveltjes ook 1 links en rechts van de romp geplaatst. De romp verzwakt behoorlijk bij zo'n doorgang en moet op die plek ook weer extra verstevigd worden met carbon. Al die verstevigingen is direkt ook weer gewicht dus...... het bleef uiteindelijk bij 1 opening. Hierdoor gaan nu zowel het lijntje voor hoogte en richting. De lijntjes zijn van zichzelf superglad en er is geen enkele weerstand of speling ondanks dat die voor het richtingsroer helemaal over de romp gaat. Die dunne Dynema lijntjes hebben een breeksterkte van 8 Kg!!
De aansturing voor de rolroeren is wat minder elegant en gaat middels .8mm staal. Ik heb dit gedaan zoals in de handleiding aangegeven. De rolroeren gaan vrij zwaar. Dit komt omdat er een knik in het scharnierpunt zit. Er wordt geadviseerd om ze daar los te snijden maar ik wil het eerst zo proberen. de uitslag neemt per roer wel sterk af naarmate je verder richting de vleugeltip komt.
Een minpuntje vond ik dat de roeren niet netjes in het midden gezaagd waren.
Precies de juiste plek vinden waar de werpstift moest was ook niet makkelijk. Of me dit gelukt is zal straks blijken. Tegen het licht houden van de vleugel om de ligger op te zoeken hielp niet. uiteindelijk op gevoel en prikken met spelden de ligger gevonden. De werpstift kon niet verder naar buiten. Dat vind ik wel jammer. Had hem liever iets verder richting de rand gehad.
Zo ziet het er in het vooronder uit. Vier keer Dymond 5.4 servo's met Jeti Rex5 ontvanger en 4 x 350 Nimh celletjes. Als je naast zo'n servo een 9 grams zet zie je goed hoe klein deze zijn. En het zijn nog geen eens de kleinsten!
En dan als alles klaar is kijken hoeveel lood er in het neusje moet. Ik ber erg zuinig met lijm omgegaan. Netjes het overtollige wegvegen enzo vooral achter het zwaartepunt. Deze ligt volgens de handleiding 70 tot 80mm achter de neuslijst. Dit is een ruim begrip. Dus als uitgangspunt alles maar afgewogen op 75mm. Er hoefde maar een heel klein stuke lood in de neus. 9 gram slechts.
En dan snel alles op de weegschaal
WOWWWWW 269 gram vliegklaar
Geweldig tot zover. Hoe alles vliegt dat is even afwachten. Hopen dat het weekend de eerste tests toestaat.
Wordt vervolgd....................................................

Lang heb ik gedacht dat het de Salome maar moest gaan wordenaangezien die in mijn budget paste maar op het laatste moment kwam Lindinger met de Megalight in hun programma. Dit model met balsa schaalvleugel is op het oog een exacte kopie van de Highlight van Franken modelbau. Toen ik in Dortmund op de beurs aan de heer Franken vroeg naar de Megalight vroeg wou hij de discussie niet met mij aangaan maar wende zich brommend af met de mededeling dat het inderdaad een kopie betrof. De Megalight is (nog wel) goedkoper dus vandaar dat die besteld is.
Binnen anderhalve week had ik hem in huis. Keurig verpakt in een joekel van een doos. Het hele pakket bestaat uit een kant en klare vleugel, rompje, staartboom en kielvlak met stabilo. Verder enkele A4-tjes en daar moet je het mee doen.
Alles ziet er goed uit en is superlicht. Klein materiaal zit er helemaal niet bij dus zoek zelf uit wat je het beste lijkt.
Als eerste heb ik de roerheveltjes gemaakt van een plaatje 0.8mm triplex die ik aan weerszijde met 25 grams glasdoek heb gelamineerd.
Op naar de staart. Zal ik deze demontabel maken of niet?..... Toch maar wel. Het model past dan later mooi in een vervoerskist. Misschien wordt hij dan iets zwaarder, maar ja.
In de roeren worden als eerste 0.3mm stalen torsieveertjes gelijmd. Dit gaat heel makkelijk door eerst even met een speld een gaatje te prikken. Ik zie nu goed dat de gehele staart van depron is gemaakt. Ik had nog nooit zo de roeren gemaakt maar het werkt echt super!!!
Zoals je op de foto kunt zien heb ik in de planning eigenlijk iets fout gedaan. Ik was van plan twee openingen in de romp te maken waar de dynema stuurlijntjes door zouden gaan. Daarom had ik de roerheveltjes ook 1 links en rechts van de romp geplaatst. De romp verzwakt behoorlijk bij zo'n doorgang en moet op die plek ook weer extra verstevigd worden met carbon. Al die verstevigingen is direkt ook weer gewicht dus...... het bleef uiteindelijk bij 1 opening. Hierdoor gaan nu zowel het lijntje voor hoogte en richting. De lijntjes zijn van zichzelf superglad en er is geen enkele weerstand of speling ondanks dat die voor het richtingsroer helemaal over de romp gaat. Die dunne Dynema lijntjes hebben een breeksterkte van 8 Kg!!


De aansturing voor de rolroeren is wat minder elegant en gaat middels .8mm staal. Ik heb dit gedaan zoals in de handleiding aangegeven. De rolroeren gaan vrij zwaar. Dit komt omdat er een knik in het scharnierpunt zit. Er wordt geadviseerd om ze daar los te snijden maar ik wil het eerst zo proberen. de uitslag neemt per roer wel sterk af naarmate je verder richting de vleugeltip komt.

Een minpuntje vond ik dat de roeren niet netjes in het midden gezaagd waren.

Precies de juiste plek vinden waar de werpstift moest was ook niet makkelijk. Of me dit gelukt is zal straks blijken. Tegen het licht houden van de vleugel om de ligger op te zoeken hielp niet. uiteindelijk op gevoel en prikken met spelden de ligger gevonden. De werpstift kon niet verder naar buiten. Dat vind ik wel jammer. Had hem liever iets verder richting de rand gehad.

Zo ziet het er in het vooronder uit. Vier keer Dymond 5.4 servo's met Jeti Rex5 ontvanger en 4 x 350 Nimh celletjes. Als je naast zo'n servo een 9 grams zet zie je goed hoe klein deze zijn. En het zijn nog geen eens de kleinsten!

En dan als alles klaar is kijken hoeveel lood er in het neusje moet. Ik ber erg zuinig met lijm omgegaan. Netjes het overtollige wegvegen enzo vooral achter het zwaartepunt. Deze ligt volgens de handleiding 70 tot 80mm achter de neuslijst. Dit is een ruim begrip. Dus als uitgangspunt alles maar afgewogen op 75mm. Er hoefde maar een heel klein stuke lood in de neus. 9 gram slechts.
En dan snel alles op de weegschaal
WOWWWWW 269 gram vliegklaar
Geweldig tot zover. Hoe alles vliegt dat is even afwachten. Hopen dat het weekend de eerste tests toestaat.
Wordt vervolgd....................................................