DLG en Evo 9

Lo mannen,

Zoals je misschien weet , ik heb een enorm kekke DLG gescoord van Don Franco, ben er werkelijk belissimo blij mee!!! turbo 2004 romp, Ballo versie van de twister II vleugel en 100% Ballo staartdeeltjes.....het ziet er allemaal als nieuw uit :D

apok+fotos+067.jpg

Ik heb vanmiddag mn evo 9 geprogrammeerd, start/thermiek/cruise standen werken perfecto.

Alleen flaps bedienden met de gasknuppel daar kom ik niet uit, en met inet / manual kom ik niet echt verder.

Op gas wil ik ailerons als flaps kunnen bedienen proportioneel, met daarmee gemixed het hoogteroer. dus gas dicht is nix, volgas is vol flaps / down hoogteroer.

Wie helpt me op weg ?

Laatst bewerkt:
Hoi Planck,

Ik zal het proberen uit te leggen in stappen Heb overigens royal pro

Setup
Zuord.-liste
Geber
Spoiler en dan de knuppel symbool kiezen. Knuppel wel in de uiterste hoek voor geen spoiler

Mixer
Höhe
Spoiler aus. 20% ( kan plus of min zijn. Bij mijn is 20% afdoende)

Mixer
Quer+
Spoiler aus 100%

Als het niet lukt stuur een pb met telefoonnummer. Kunnen we even bellen.

Vlieg inmiddels al zo'n 8 jaar met DLG-MPXevo combi.
Heb 4 vliegstanden onder de de linker knoppen O en M zitten. Waarom?
Deze knop kan je altijd bedienen. Je heb je zender altijd in je linker hand (als je rechts bent natuurlijk). Bij de start en ook bij de doorstart. Daardoor kan je de knop O en M altijd bedienen. Dus terwijl je de kist vangt bij de doorstart kan je van Remmen naar Start of welke stand je ook wil. Alles met je linker wijsvinger.
Knop O is Start, Cruise, Thermiek. en drukschakelaar M is vol kleppen.

Natuurlijk is het handig om met knuppel ook nog eens te kunnen spelen met je flaps in allerhande situaties, maar als ik dat ook nog bij moet houden raak ik de draad kwijt. Ik ben man en de enige multi-tasking wat ik kan is naar twee borsten tegelijk kijken.

Tijdschakelaar heb ik onder J. Zodra je de kist loslaat bij het werpen gaat je rechterhand automatisch naar die schakelaar en start je bijna vanzelf de timer.

....... wat ik kan is naar twee borsten tegelijk kijken.

Hahahahahaha :D het is me zelfs gelukt naar 4 tegelijk :eek:

klopt Theo, wat je zegt is ook een beetje zoals frans het me heeft uitgelegd. Maar ik kan maar niet snappen hoe ik een knop / schakelaar verbind met ailerons stand / hoogteroer stand

knopje linksonder (sleuteltje) kom je in het setup menu
kies > Assign list
kies > switches
wijs M aan Main Phase toe en O aan Phases 1-3 (dit alles onder aan de lijst met switches)
ga terug naar je home scherm en kies nu de rechter menu knop Memory ( het mapje)
Selcteer flight phase en nu kan je alle vlucht fases toekennen aan de stand van de schakelaar.
In al deze standen worden nu de trimstanden, flapstanden en al onthouden.

en klaar :)

Hi franck, de romp is van een turbo 2004, niet van de cobra... de cobra17 is voor mees 30nov!

Zit er al een peg op de rechtertip? Moehaha! Ge gaat niet weten wat ge bestuurt... het lijkt totaaal niet op een mimi qua vlieggedrag.

Op gas wil ik ailerons als flaps kunnen bedienen proportioneel, met daarmee gemixed het hoogteroer. dus gas dicht is nix, volgas is vol flaps / down hoogteroer.

Wie helpt me op weg ?

Ik doe het juist andersom, vol gas is nix, gas dicht is vol remmen.
(als je gas terug neemt, ga je ook langzamer)
Vind ik natuurlijker, maar is natuurlijk strikt persoonlijk.
Het gekke is alleen, als ik met een "full house" kist vlieg, staat het gas (uiteraard) open, vlieg ik een rudder only, dan vlieg ik met gas dicht.......

Ik ben er redelijk uitgekomen, dank dwarswind. Nu wel weer een ander probleem, ik heb geen accus's die in de neus passen....de ontvanger past nog net... Dan maar nieuwe celletjes kopen.

Ja, heb ik gedaan het pst nu wel, alleen de antennetjes vallen binnen de romp, qua bereik niet zo handig, dus ik heb een kleine sateliet nu even net buiten de cockpit gefixeerd. Niet ideaal, maar voor nu werkt het even. Huey heeft wat ontvangers besteld, kijken of die beter passen (ik heb natuurlijk alleen ontvangers waar de stekkers rechtopstaan ipv in het verlengde van de ontvanger)

De cellen zijn iig onderweg, ik heb 3 losse en smalle 1S 500mAh gekozen. Zo te zien moet er behoorlijk wat lood bij.

dus ik heb een kleine sateliet nu even net buiten de cockpit gefixeerd.
Uhhh je had toch een Evo9 van MPX? De mpx ontvangers hebben slechts 1 antenne. Deze gaat in geval van carbon neus een klein stukje door de romp naar buiten. Dat is voldoende bij mij.
De cellen zijn iig onderweg, ik heb 3 losse en smalle 1S 500mAh gekozen. Zo te zien moet er behoorlijk wat lood bij.

Ik neem aan dat je een voltagebooster gaat gebruiken ?

Ik gebruik de evo met spektrum zendmodule/ontvangers, deze ontvangers werken tot 3.0V goed (getest), dus ik houd het bij 1S lipo met een ledje wat gaat knipperen als de cel op 3,6 volt zit, gaat tot nu toe prima.

Ik krijg de programmering toch niet zoals ik wil, flightfases werken goed, en per fase onthoud de zender de triminstelling, ik krijg alleen niet voor elkaar dat de ailerons beiden een paar mm naar boven of beneden te krijgen per fase. Als ik de ailerons op het gaskanaal zet is dit wel voor elkaar te krijgen, maar daarmee werkt dit los van de fasen..Nog maar eens de manual doorlezen.

Ik gebruik de evo met spektrum zendmodule/ontvangers, deze ontvangers werken tot 3.0V goed (getest), dus ik houd het bij 1S lipo met een ledje wat gaat knipperen als de cel op 3,6 volt zit, gaat tot nu toe prima.

Ik krijg de programmering toch niet zoals ik wil, flightfases werken goed, en per fase onthoud de zender de triminstelling, ik krijg alleen niet voor elkaar dat de ailerons beiden een paar mm naar boven of beneden te krijgen per fase. Als ik de ailerons op het gaskanaal zet is dit wel voor elkaar te krijgen, maar daarmee werkt dit los van de fasen..Nog maar eens de manual doorlezen.

Ha Planck,

Ik ga ervan uit dat je de gewenste schakelaars toegekend hebt aan de 4 vluchtfases.

- Geber (stuurknuppeltje)
- flaps
(schakelaar (O volgens mij bij jouw) op startstand zetten)
- percentage (%) invoeren
vervolgens cruisestand -> weer % invoeren en zo ook bij thermiekstand en vervolgens je landingsstand (M?)

Volgens mij moet het lukken zo:D

Het werkt zo idd, met uitzondering dat de percentages ingesteld op flap in de ailerons1 mixer niet in te stellen zijn per fase!

[edit ; gevonden!! :D in control menu --> flap --> OFF , die moet natuurlijk op +/- XX % staan, en kan per flight-phase worden ingesteld ... ik ben een pannenkoek :hammer:]

Laatst bewerkt:
Sow dat was een moooi dagje vandaag zeg....volop kunnen spelen met instellingen / startstanden / zwaartepunten en wat al dies meer zij...De boel werkt nu (en alles is nog heel !!!! :D :D) Edoch 1 ding is nog niet zoals ik het wil.

Ik wil de rem op de gasknuppel hebben, edoch ik krijg dat niet voorelkaar, tenminste...wel met met rem 0 / neutraal als ik gasknuppel in het midden zet...... maar dan is volgas = ailerons omhoog, gas dicht = ailerons omlaag.

Ideaal is natuurlijk volgas = 0 rem/ flaps neutraal --> gas dicht vol rem/flaps. (of andersom)

Misschien iemand een tip waar ik dat moet zoeken?

Laatst bewerkt:
Vanochtend de auto maar eens uitgeruimd, en ik was even benieuwd hoeveel ik gister op terlet verbruikt had uit de 500mAh/1s accu.

Ik denk dat ik bij elkaar twee uur heb lopen zwiepen met de "Ballo" DLG , de accu had een spanning van 3.8V / lader geeft aan 36% vol. Ontvanger blijft werken tot 3.0V.

Prima waarde lijkt me.

Laatst bewerkt:
Hoi Planck,

Ik zal het proberen uit te leggen in stappen Heb overigens royal pro

Setup
Zuord.-liste
Geber
Spoiler en dan de knuppel symbool kiezen. Knuppel wel in de uiterste hoek voor geen spoiler

Als je in dit menu bent, zie je aan de rechterkant een pijltje naar boven of naar onder al dan niet met een sterretje. Daar moet je even mee spelen.

Vol gas is toch naar voren?
Bij mij staat het pijltje naar boven met een sterretje. Naar beneden (gas dicht?) verdwijnt het sterretje.

Back