Altijd al gezegd dat je niet bij hoogspanningslijnen/kabels moet gaan vliegen.....

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Wubbe zei:Eigenlijk snap ik het niet. Vogels kunnen ook op hoogspanningskabels zitten zonder schade. Ik denk dat de enige mogelijkheid is dat de vleugel precies tussen twee kabels terechtgekomen is, dáár staat natuurlijk wel spanning tussen.
Als je tegen een enkele kabel zou vliegen heeft die alleen een potentiaal van 10.000 volt of zo, maar dat is niet erg.
Leon
[ex-student electrotechniek]
In Nederland liggen de 10-15kV lijnen (meestal?) onder de grond, voor dat spanningsniveau is isolatie nog makkelijk en goedkoop te realiseren. Bovengrondse leidingen zijn meer dan 100kV. De vogels kunnen zonder probleem op een spanningvoerende draad gaan zitten. De reden dat ze dat niet doen is, naar ik vermoed, dat ze de hoge elektrische veldsterkte (uitgedrukt in Volt per meter) rond de spanningsvoerende draden niet prettig vinden.wiebe zei:... als je goed kijkt zitten vogels alleen maar op de massa[nul]draad . meenstal is dit de bovenste draad . Ze zitten nooit op de spanningvoerende draden. groeten wiebe.
Of twee spanningsvoerende draden (phases) moeten raken, of de nuldraad en een phasedraad. (Je ziet vaak 3 draden gecombineerd, die hebben dezelfde spanning)IJsbrand zei:En dan nog? Je zult eerst de grond moeten raken voor je onderstroom wilt staan...