DLG en hoogspanning

Altijd al gezegd dat je niet bij hoogspanningslijnen/kabels moet gaan vliegen.....

Polecat2005+014.jpg

AUW! dat doet al pijn om naar te kijken! Waarschijnlijk de het carbon in de voorrand wat goed de stroom geleide? Rompje lijkt nog heel, misschien is die nog te redden, Vleugels kan je in ieder geval weggooien. Volgens mij zijn zelfs de servoos gesmolten....

Eigenlijk snap ik het niet. Vogels kunnen ook op hoogspanningskabels zitten zonder schade. Ik denk dat de enige mogelijkheid is dat de vleugel precies tussen twee kabels terechtgekomen is, dáár staat natuurlijk wel spanning tussen.

Als je tegen een enkele kabel zou vliegen heeft die alleen een potentiaal van 10.000 volt of zo, maar dat is niet erg.

Leon

[ex-student electrotechniek]

@leon,
ik denk idd ook dat hij dan tegen 2 draden moet zijn gekomen. Zelfde reden als met die vogels idd.

Heb een keer in frankrijk in een ultralight gevlogen, Volgende dag stond in de kracht dat die man waarmee ik vloog met een cursist tegen hoogspanningskabels was gevlogen. Die was ook volledig afgefikt. Waarschijnlijk ook meerdere kabels geraakt. Met de spanwijdte van een DLG lijkt me dat trouwens wel knap eigenlijk....

Wubbe zei:
Eigenlijk snap ik het niet. Vogels kunnen ook op hoogspanningskabels zitten zonder schade. Ik denk dat de enige mogelijkheid is dat de vleugel precies tussen twee kabels terechtgekomen is, dáár staat natuurlijk wel spanning tussen.

Als je tegen een enkele kabel zou vliegen heeft die alleen een potentiaal van 10.000 volt of zo, maar dat is niet erg.

Leon

[ex-student electrotechniek]

als je goed kijkt zitten vogels alleen maar op de massa[nul]draad .
meenstal is dit de bovenste draad .
ze zitten nooit op de spanningvoerende draden.
groeten wiebe.

En dan nog? Je zult eerst de grond moeten raken voor je onderstroom wilt staan...

of het kringetje rond maken zoals bij de dlg... 8)

Maar dat doet er verder niet toe wel een heftige reactie. Doet me denken aan dat filmpje van die rc jet die tussen de draden door vloog.

wiebe zei:
... als je goed kijkt zitten vogels alleen maar op de massa[nul]draad . meenstal is dit de bovenste draad . Ze zitten nooit op de spanningvoerende draden. groeten wiebe.
In Nederland liggen de 10-15kV lijnen (meestal?) onder de grond, voor dat spanningsniveau is isolatie nog makkelijk en goedkoop te realiseren. Bovengrondse leidingen zijn meer dan 100kV. De vogels kunnen zonder probleem op een spanningvoerende draad gaan zitten. De reden dat ze dat niet doen is, naar ik vermoed, dat ze de hoge elektrische veldsterkte (uitgedrukt in Volt per meter) rond de spanningsvoerende draden niet prettig vinden.

IJsbrand zei:
En dan nog? Je zult eerst de grond moeten raken voor je onderstroom wilt staan...
Of twee spanningsvoerende draden (phases) moeten raken, of de nuldraad en een phasedraad. (Je ziet vaak 3 draden gecombineerd, die hebben dezelfde spanning)

Vogels zitten inderdaad nooit op de draad met spanning.
Zij voelen al van afstand welke draad dit is.
Er staat hier op het forum ook wel een linkje naar een filmpje van een jet die tegen de hoogspanning vliegt. vlam vlam boem
Ik geloof in het cafe in topic crash filmpjes

Bij draden waar stroom doorheen loopt, heb je niet alleen te maken met veldsterkte van de spanning, maar ook het magnetisch veld eromheen.

Misschien dat de vogels dit kunnen voelen.

Taco.

je ziet ook op het filmpje dat in Amerika, de draden veel dichter bij elkaar hangen. daar is het dus ook niet zo moeilijk om de vliegtuig in de breete te parkeeren op de hoogspannigskabels.

Back