DLG en Lipo...

Vandaag kreeg ik me Blaster 3 binnen en ben aan het kijken wat het beste past en werkt qua accu,, Nu zie ik op het net veel over lipo's en andere werken nog met NiMh...
Nu ben ik wel eens benieuwd waar de meeste mee vliegen hier,,,

graag hoor ik van jullie

groet,

Jeedee

Lipo in beide DLG's, volgens dit principe: Lipo met voltagebooster - F3K Nederland . In één woord, Super! Meer gemak kan je niet hebben.
Zat voldoende capaciteit om de hele dag te vliegen. Als je hem na het vliegen weer oplaad, is hij altijd klaar voor gebruik want de lipo's kennen geen zelfontlading.

heb het gelezen,,, maar geeft dat geen problemen met laden??? verschillende spanningen op de cellen,,, en hoe hoog zet je dan je amperes??

Nee joh... alle cellen staan parallel, het kan niet eenvoudiger en veiliger. Gewoon de capaciteit van alle cellen optellen, en dat is dan maximaal je laadstroom. Minder laadstroom kan altijd. Uiteraard instellen op 1S lipo. Je hoeft nooit te balanceren.

Ik heb ze in NL nog niet gezien. Hier behoren ze tot de "standaard modelbouwersuitrusting", net als een potje lijm. Bovendien heb ik zelf de ervaring, een bestelling zo klein is er soms binnen een week.

ik las dit bij de reacties,,,
Digital Servos zittern bei 1S und Spannungserhhung durch den Booster.
Einsatz hier nur wenn unbedingt 1S Akkus verwendet werden mssen.(Leichtbau)

enige ervaring mee? of geen digi servo's ?

ik las dit bij de reacties,,,
Digital Servos zittern bei 1S und Spannungserhhung durch den Booster.
Einsatz hier nur wenn unbedingt 1S Akkus verwendet werden mssen.(Leichtbau)

enige ervaring mee? of geen digi servo's ?

Ik heb 2 digitale Hyperions in mijn vleugel en geen problemen.
Vlieg sinds 3 maanden met 1S Lipo en Voltage booster, ik ben een eikel dat ik dat niet eerder gedaan heb.:yes:

Loet

enkele 2.4 Ghz systemen meten het voltage t.p.v. de ontvanger en sturen dit door naar de zender (o.a. Jeti). Ik was in de veronderstelling dat de booster een vaste uitgangsspanning van 5 Volt heeft bij een accu spanning tussen 2.7 en 4.2 Volt (zie: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Voltage Booster for BEC). Als dat zo is heb je geen indicatie hoe vol je ontvanger accu is (de ontvanger meet de uitgangsspanning van de booster en die is dan altijd 5 Volt totdat de ingansspanning van de booster onder de 2.7 Volt komt dan heb je 0 volt en een probleem).
Op Lipo met voltagebooster - F3K Nederland zie ik echter dat de uitgangsspanning afhankelijk is van de ingangsspanning (gemeten met een weerstand van 4 Ohm). Als dat zo is heb je wel een indicatie hoe vol de ontvannger accu is.

Kan iemand bevestigen dat de uitgangsspanning van de booster wel/niet afhankelijk is van de accuspanning.

Bas

loet,

???? wat is er mis met een 500 mah nimh pack?

-kristof-

Met een 4 cellen Nimh heb je veel meer kans dat je je toestel verliest. Er hoeft maar één cel het te begeven, en je spanning is weg.
Indien met een 3P lipo één of zelfs twee cellen het begeven, dan nog stuurt je kist. Je kan echter alleen tijdens het laden vernemen dat je mogelijk één of twee cellen defect hebt door de snel oplopende akku (die dus veel te snel vol is dan).
Daarnaast is een lipo cel aanmerkelijk stabieler dan tegenwoordig ge kleine Nimh's. Deze vallen bij bosjes uit, nog maar niet te spreken over de belachelijke inzakkende spanning bij wat heftige stuurbewegingen (met bij mij als gevolg een onderspanning/brownout van de spektrum ontvanger).

Idd Bas, de VB behoort zijn spanning op 5Volt te houden, maar doet dat niet helemaal. Zelf kan ik eenvoudig de spanning van het lipo packje op het telemetriesysteem aansluiten (Spektrum), en deze op de zender instellen als 1S lipo, echter ik zie de noodzaak niet. Een weekend vliegen betekend gewoon toestel pakken, aanzetten, en pas weer uit als je stopt. Dat lukt makkelijk twee lange middagen, daar ga ik me never nooit meer zorgen over maken ;). Even laden bij thuiskomst en hij staat klaar voor de volgende vliegmiddag, wanneer die ook maar mag zijn.

Vriendelijke groeten,
Aldert

heb in al die jaren die ik vlieg 23 jaar nog nooit 1 cel kapot gehad dus nicad of nimh
als ik merkte dat het pack minderde gingen ze wel weg
maar hoeveel pack lipo daar ben ik de tel van kwijt
ik sluit me bij kristof aan wat is er mis met een 500 mah pack

heb in al die jaren die ik vlieg 23 jaar nog nooit 1 cel kapot gehad dus nicad of nimh

Bij mij gaat alles stuk. Het lijkt me dat Aaalie heeft aangegeven wat de voordelen van de booster in combinatie met LiPo's zijn. Hou er wel rekening mee dat een booster ook stuk kan gaan :-).

Loet,

vanwege stuk gaan van twee NiMh packs ben ik op zoek naar een 350 mAh pack NiMh, ik begrijp dat jij er een paar over hebt.

Niets verkeerd aan nimh, maar zelf ben ik ook aan lipo's gegaan en ga nooit meer terug naar nimh.
Groot voordeel vind ik dat de lipo geen zelfontlading heeft en je de hele middag kan vliegen met 1 pakketje.
Tevens is deze met 1C te laden.
En makkelijk te solderen!

Hey Peter,

de Nicads zijn idd een stuk stabieler. En als er één cel Nicad stuk ging, dan werd de weerstand 0, en de andere drie vingen het wel op. Met 3,6 Volt was nog te vliegen, helemaal met de 35Mhz en de analoge servo's van destijds. Je kwam veilig aan de grond.
Als een Nimh het begeeft word de weerstand erg hoog... en alle spanning valt weg.

Zelf heb ik helaas vaak Nimh's moeten weggooien, mogelijk omdat ik ze verkeerd gebruik? Daarintegen gebruik ik nog steeds al m'n lipo's, slecht een héél enkele die bewust misbruikt zijn, zijn afgeschreven. Ik vlieg nog heli met een 15C lipopack 6S3P die richting de duizend (misschien er wel voorbij) cycli heeft gehad. Hij presteert veel minder dan een huidige lipo, maar heeft nog meer dan voldoende capaciteit. Ook draaien hier nog lipo's van ca 10 jaar oud. Grote platte 5C cellen, die tot voor kort nog dienst deden in een EZ*.

Maar goed... ik wijk af... Het moge duidelijk zijn dat ik overtuigd ben van de stabiliteit van Lipo's.

Vooral het gemak i.c.m. de DLG is heerlijk!

Bij mij gaat alles stuk. Het lijkt me dat Aaalie heeft aangegeven wat de voordelen van de booster in combinatie met LiPo's zijn. Hou er wel rekening mee dat een booster ook stuk kan gaan :-).

Loet,

vanwege stuk gaan van twee NiMh packs ben ik op zoek naar een 350 mAh pack NiMh, ik begrijp dat jij er een paar over hebt.

Ja, genoeg packs en ook nog een paar losse nieuwe cellen als je wilt.

Ja, genoeg packs en ook nog een paar losse nieuwe cellen als je wilt.

Loet,

ik heb 1 pack nodig met deze opstelling:

b_52618.jpg

Zou je e.e.a. naar Elburg kunnen meenemen?

Bas

ik durf wel eens men accu vergeten uit te schakelen als ik stop met vliegen , lipo kan dit niet goed hebben....

Niets verkeerd aan nimh, maar zelf ben ik ook aan lipo's gegaan en ga nooit meer terug naar nimh.
Groot voordeel vind ik dat de lipo geen zelfontlading heeft en je de hele middag kan vliegen met 1 pakketje.
Tevens is deze met 1C te laden.
En makkelijk te solderen!

Back