DLG in bijna traditionele bouw

Ik kreeg van de zomer een DLG in mijn handen en heb daar even mee mogen spelen. .......Dat wil ik ook..........!!!!

Nu ben ik een traditionele bouwer die hier en daar wel wat koolstof toepast en in het verre verleden heb ik eens vleugels gebouwd ingedekt met balsa en afgewerkt met glas en epoxy.

Mijn vraag is, is het wel mogelijk om een DLG te bouwen met traditionele materialen zoals balsa en spanfolie en een beetje koolstof???? De profielen zijn zo enorm dun.

Ik wil me namelijk niet aan de moderne bouw wagen met een hobbykamer vol met chemische middelen speciaal gereedschap en dat soort dingen. Oh en de kosten om dat op te bouwen....
 
Hi Erik,

Ik ben wel eens een 1,5 meter traditionele houtbouw DLG tegengekomen, maar ik kan hem niet meer vinden op het internet.

Hyperflight verkoopt een paar bouwpakketten. De Spinnin Birdie (1 meter) en de Schloiderding (1.2 meter), zijn de bekenste.

https://www.hyperflight.co.uk/products.asp?cat=RC+Models&subcat=DLG+F3K+Hand+Launch

Ziet er best fraai uit,

Groet, Roger

CACA4BD7-F76B-4919-9140-11D155719E20.png
 
@wvr dank voor het aanbod, ik zal het onthouden, maar in eerste instantie ga ik voor zelfbouw, ik moet toch wat doen deze winter.

@Bankzitter ik heb je bouwverslag met belangstelling gelezen en me met name verbaasd over de tip, wel ongeveer wat ik zoek, zal het alleen wel weer modificeren, want ja..... dat doe ik nu eenmaal...... :)
 
Dank je @RJA

Nu ik die namen heb kon ik wat meer vinden bij de Duitse collega's...... dat wordt dus nog een uitdaging, met name het gewicht...
Ik kreeg van de zomer een DLG in mijn handen en heb daar even mee mogen spelen. .......Dat wil ik ook..........!!!!

Nu ben ik een traditionele bouwer die hier en daar wel wat koolstof toepast en in het verre verleden heb ik eens vleugels gebouwd ingedekt met balsa en afgewerkt met glas en epoxy.

Mijn vraag is, is het wel mogelijk om een DLG te bouwen met traditionele materialen zoals balsa en spanfolie en een beetje koolstof???? De profielen zijn zo enorm dun.

Ik wil me namelijk niet aan de moderne bouw wagen met een hobbykamer vol met chemische middelen speciaal gereedschap en dat soort dingen. Oh en de kosten om dat op te bouwen....
 
Beste mensen,
even een vraag die raakt aan dit onderwerp. Ik vlieg al enkele jaren met veel plezier met een MiMi en wil een maatje groter gaan proberen. Ik verwacht dan iets hoger te kunnen gooien en heb behoefte aan rolroeren. Het liefst heb ik iets in houtbouw. Nu zie ik enkele opties online:
- Slingshot KIS
- Highlight

Deze toestellen bestaan al best lang. Misschien zijn er nog andere/nieuwere modellen? Welke zouden jullie mij adviseren?
 
Goed plan @jitze ik heb de manta gebouwd en ben daarna overgegaan op koolstof.... om op gewicht te blijven is er in traditionele bouw toch wel erg veel ervaring en inzicht nodig....
Hierboven staan wel wat voorbeelden, ik vlieg nu met een Tweagle en dat is toch wel anders.
 
Als je nu een maatje kleiner zou willen, dan zou ik zeggen : 'Splunk'

Superleuk klein, lichtgewicht kistje, daardoor natuurlijk voor licht weer. Gooit toch nog wonderbaarlijk hoog voor 100gr....
Kost weinig, veel plezier, ik heb deze van FoamToAir (www.foamtoair.com)
 

Bijlagen

  • IMG_1608.jpeg
    IMG_1608.jpeg
    930,4 KB · Weergaven: 241
helaas @wvr inderdaad, dan komt de ELF ook in beeld, maar hij gaf aan..."Ik verwacht dan iets hoger te kunnen gooien en heb behoefte aan rolroeren. "
 
[QUOTE="Het liefst heb ik iets in houtbouw. Nu zie ik enkele opties online:
- Slingshot KIS
- Highlight

Deze toestellen bestaan al best lang. Misschien zijn er nog andere/nieuwere modellen? Welke zouden jullie mij adviseren?[/QUOTE]

Ik heb al jaren een Highlight (dus enkele versies terug). Het is een heel leuk kistje waarvan ik er destijds een stuk of vier bestelde binnen de club. Die van mij weegt (na enkele reparaties) iets van rond 280 gram. Helaas is dat 40 gram neusballast dus de stabilo en vindelen zijn wat zwaar. Ik zou nog eens full carbon feathers willen maken om er weer gewicht vanaf te krijgen. Overigens vliegt de kist hiermee (zeker voor recreatief slingeren) best goed.

Als opvolger bestelde ik recent een Albatros; ik denk de voordeligste all carbon DLG die nu te krijgen is. Daarop wacht ik voorlopig nog dus kan ik niet over rapporteren maar dat lijkt een mooi alternatief voor de echte topkisten en met rond € 400 niet duur.
 
maar denk toch sterk aan de 1500 mm en dan het model Super Gee traditioneel gebouwd

Het is al een oude post maar ik zie dat je hier ook nog bent. Heb je dit plan nog ten uitvoer gebracht?

Ik deed het meer dan tien jaar geleden (althans een vrij derivaat toen de Supergee het ding was) en heb het kistje nog steeds. er zitten wel koolstof spar caps in en een gedeeltelijke indekking met 1mm balsa en daarmee is het vleugeltje zelf stijf zat. Torsiestijfheid lijkt me ook bruikbaar maar ik kreeg de ailerons bij lange na niet stijf genoeg om te DLGen. Dat wilde ik wel graag want ik heb in die periode heel veel met opgebouwde 1 metertjes gegooid en dat ging mooi. Hoe dan ook: het kistje vliegt als een droom en met een haakje en een licht elastiekje gebruik ik em af en toe. Afgelopen februari nog mooi thermiek kunnen vliegen want een mierenscheet is genoeg: flaps een stukje naar beneden en je kunt bijna stil gaan staan in een belletje.

Ik vermoed dat het met de rolroeren wel gaat wanneer je ze met bijvoorbeeld glas overtrekt en dat glas (of kevlar) direct ook als buigscharnier gebruik.

Overigens heb ik ook 1 metertjes met bijvoorbeeld SD7037 op 8% en zonder rolroeren. Dat wil ik eigenlijk ook nog eens op 1,5 meter doen maar staat niet hoog op de longlist.
 
Leuk mannen, bedankt voor alle reacties.

Ik heb toevallig ooit via dit forum een setje schuim/glas/carbon staartdelen (stabilo en kielvlak) voor de MiMi op de kop getikt maar ze uiteindelijk niet op de MiMi gemonteerd. Zou ik deze kunnen gebruiken voor de Highlight, of moet dat echt een maatje groter zijn? Als ik op de foto's kijk lijken de staartdelen van de grotere DLG's nauwelijks groter dan die van de kleintjes. Zou wellicht een leuke gewichtbesparing opleveren.
 
@peytr ik ben het al een beetje kwijt want het model was een kort leven beschonken, ik kreeg de rolroeren niet stijf genoeg en de flutter er niet uit, was niet goed mee te gooien, neergestort met een "stall" en toen gesloopt en weer wat nieuws gebouwd, Een tantalus in koolstof en die is het blijven doen en doet het nog steeds, maar ben nu wel wat lichter aan het vliegen met een Tweagle.
 
Back
Top