DLG kielvlak

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Justus, 30 jan 2020.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vraag het even hier want ik denk dat het gevraagd-forum niet heel druk bezocht wordt.

    Ik heb een nieuwe romp voor mijn Helios 1 te pakken weten te krijgen en zou hier graag een nieuw kielvlak op willen zetten.
    Het kielvak op mijn overleden romp is zwaar gehavend en vaak gerepareerd en een nieuwe romp verdiend eigenlijk een nieuw kielvlak. (Stabilo is al eens vernieuwd en nog wel goed)

    Volgens de bouwer kan in principe elk kielvlak er op en nu eindelijk mijn vraag:

    Heeft iemand nog een mooi DLG kielvlakje liggen die ik mag overnemen/kopen? (Ik kan zelf niet lamineren)
    Het mag voorzien zijn van een richtingroer maar heel effectief was die niet echt dus eventueel rudderless kan ik ook mee leven.

    Hoor graag

    Justus
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Of weet iemand waar ze los te koop zijn?
     
  3. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Je kan Kristoff Verschoren het beste even vragen of ie nog wat heeft liggen voor je en anders hier posten en duimen;) Een kielvlak zelf maken is op zich een klein genoeg project om het eens te proberen. dat hoeft niet gelijk de wereld te kosten als begint met wat glas in plaats van carbon. Een oude koelkast motor en wat drukvaste slangen die erop passen zijn wellicht het lastigst aan te komen. Het is best de moeite waard om jezelf te trakteren op de tutorials op onder andere youtube. In de toekomst zal het gelamineerde spul eerder regel dan uitzondering worden, als je dan een beetje kan repareren en zelf onderdelen maken is dat geen overbodige luxe.
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Daarom dit berichtje...Kristoff heeft niets liggen:(

    Wat zelf bouwen betreft geef ik je gelijk dat het best te leren valt om zelf te lamineren/vacuumeren. Maar er is op dit moment maar 1 ding waar ik dat voor nodig zou hebben en dat is 1 kielvlakje voor een dlg.

    Naast mijn andere modelvliegactiviteiten weet ik niet waar ik de tijd en de zin vandaan moet halen om die techniek onder de knie te krijgen en zelfs de relatief kleine investering in geld weegt niet op tegen zo'n ding kopen als mijn insteek alleen maar is om mijn oude gehavende dlg een beetje netjes te krijgen.
     
  5. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Als je de maten en het profiel weet en je regelt een schuimkern voor me, wil ik wel een kielvlakje voor je lamineren. Ben er toch mee bezig op dit moment. Mocht je dat doen laat er dan meteen 2 of 3 snijden voor het geval er 1 mislukt. Ik kan 25 en 50 g glas voor je gebruiken. Als je fancy carbon wilt moet je dat zelf regelen, carbon wat ik heb liggen is te dik voor een DLG kielvlak.
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Als ik echt niets bruikbaars kan kopen ga ik wel aan de slag met eigen kernen snijden en dan zal ik graag in gaan op jouw aanbod Hein.

    Zo dun heb ik nog niet eerder gedaan maar heb al meerdere hellingzwevertjes gebouwd met zelf gesneden schuimkernen alleen heb ik die altijd ingedekt met balsa en dat zal voor deze toepassing te zwaar gaan worden.

    Maar ik hoop eerst iets kan en klaars te kunnen vinden:rolleyes::rolleyes:

    Als je ziet hoeveel er vliegen zou je denken dat er meer zijn die wel eens iets moeten vervangen of ergens hebben liggen
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    iedereen komt kielvlakken tekort Justus, zelfs de ervaren rotten onder ons kraken wel eens iets en 9 vd 10 keer is dat het kielvlak. Het is nu eenmaal een relatief zwak onderdeel wat best wel veel te verduren krijgt, zeker met ruwe landingen. ruwe landingen met zijwind(je weet wel, te laag met de wind mee vliegen en dan al stallend toch nog de neus in de wind willen zetten) zijn welhaast een garantie op een gebroken kielvlak. Wellicht is het een typisch hollandse gang van zaken dat niemand je naar een vd fabrikanten doorverwijst, zo'n kielvlak kost al gauw 100x zn gewicht, maar ik denk niet dat je veel 2e hands kielvlakken gaat vinden. Vandaar dat zelf aan de gang gaan een veel gehoorde reactie is. Het ligt er maar net aan hoe hoog je de eisen stelt, maar als je gewoon iets wil hebben wat net staat en de kist vliegbaar maakt, overweeg dan om gewoon vol balsa te gebruiken , mooi schuren,lakken(die fijne spanlak;)) en als je wil, bespannen met folie of spuiten. Zeker wanneer je rudderless wil gaan vliegen een overweging waard en het is verreweg de goedkoopste oplossing.

    Succes!
     
    Huey en Justus vinden dit leuk.
  8. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Kijk eens bij de andere "leveranciers" tussen de 25 en 50 euro kan je volgens mij wel wat vinden...
    Bij mijn flitz had ik destijds gelijk een spare kielvlak besteld, voor 30 euro (meen ik). Apart betaal je natuurlijk ook nog verzending...
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    :thumbsup::thumbsup:

    Ik heb een reactie van een forumlid gekregen van wie ik een Helios2 staart ga over nemen. Moet wellicht een klein beetje aangepast worden maar is dan nog altijd mooier dan wat ik nu heb.
    Daarnaast heb ik er als reserve bij hyperflight eentje van een Blaster besteld. Als ik ze beide in huis heb ga ik kijken wat ik makkelijker/mooier vind en dat wordt de 1ste keuze.

    Rompje is inmiddels binnen uit Oostenrijk, daar moet ik wel de vleugel nog op pas maken want deze heeft 2 schroefgaten in het midden en mijn vleugel heeft er 3 (2 voor en 1 achter) maar dat gaat wel goed komen denk ik.
     
    crins vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina