DLG Maar welke?

• Topicstarter Topicstarter Handsome
  • Startdatum Startdatum
H

Handsome

Guest
Hallo allemaal,

Zelf heb ik wat ervaring met een HLG (Handy), hier heb ik veel plezier mee.
Maar na alle mooie filmpjes gezien te hebben over DLG's lijkt mij dat ook heel erg leuk.
Maar er zijn zo veel modellen, daar is als beginner niet uit te komen.
Ook dit forum heb ik doorgezocht op DLG maar ik ben er nog niet uit.
Wie heeft ervaring en kan een goede tip betreffende een model geven.
Eerst wil ik er een kopen, en eventueel kijken of ik later er zelf een kan gaan bouwen. Dit lijkt mij trouwens niet echt gemakkelijk, je hebt mallen e.d. nodig, en natuurlijk de kennis om er een te maken.

Hans

Ik denk dat je eerst moet nadenken wat je wilt besteden.
Bij de wedstrijdmodellen moet je ook je aparatuur op afstemmen.
Ook daar geldt hoe lichter hoe meer plezier je hebt van de kleine belletjes (weer Bertus ;-).

Er zijn tegenwoordig als modellen van 230 gr.

Op het net barst het van de info. http://members.aon.at/wstark/bobo/dlgs.html
voor uren uitzoekplezier.....

ik zelf vlieg al jaren met een kromgetrokken wurfmaus van cs-modelbau http://www.cs-flugmodellbau.com/ 280 gr

Ik heb al een tijdje een Highlight van Franken Modellbau. Sinds kort vliegt ie weer na een tijdje kapot te zijn geweest. Niet duur kistje, maar ik heb er al 2 in tweeen weten te gooien. 8O

Bij allebei brak de romp vlak achter de vleugelpylon. Dus nieuwe romp besteld bij Lindinger (De highlight heet daar de megalight) met het idee om er extra rovings in te doen. Die bleken er al in te zitten (blijkbaar bekend probleem) maar ik heb er toch wat bij gedaan. So far so good maar ik heb nog niet echt zo hard als voorheen gegooid...

Gooien doet het kistje supergoed en hoog. Geen richtingsroer correcties nodig. Zweeft als een zonnetje. De aileron response zou van mij wel wat beter mogen. Die van mij weegt ca. 290 gram met 4 9-grams servo's.

afb11858.jpg

Paul

Ik denk dat een GFK model voor het DLG-en sterker is dan een houten model of zit ik hier fout.
Deze link http://members.aon.at/wstark/bobo/dlgs.html had ik zelf ook al gevonden, maar omdat ik nog weinig verstand heb van DLG's zie ik de mooiste kistjes maar heb ik toch echt jullie ervaring/hulp nodig.
Die APACHE ziet er ook leuk uit maar omdat de vleugel houtbouw is lijkt hij mij minder sterk dan een kevlar/carbon/glas-vleugel.
De wurfmaus ziet er erg leuk uit en voor een mooie prijs, is echter een HLG.
Mijn prijs voor een model incl servo's ontvanger e.d is rond de Euro 300,-

Bestellen jullie de servo's ,ontvanger en accu (lipo?) bij dezelfde leverancier of kun je dat bij de lokale dealer ook aanschaffen?

Ik heb de apache romp in m'n hand gehand. Afgezien van het feit dat het niet echt superlicht gebouwd was leek de romp een substantiele versteviging nodig te hebben om de krachten van een slingerworp te kunnen hebben.

Ik heb hem zelf nooit gezien maar de slingshot van http://www.lindert-flugmodelle.de/ schijnt ook wel een goede te zijn voor weinig geld.

Overigens is de Wurfmaus een HLG en geen DLG.

Paul[/url]

Ik heb dit voorjaar de Megalight gekocht omdat die toen veel goedkoper was dan de Highlight. Momenteel ligt de prijs bijna gelijk geloof ik.
De Megalight heeft de ligger iets anders dan de highlight. Mijn model weegt 270 gram. Heb er dit jaar niet zo erg veel mee gevlogen, maar bevalt verder erg goed.

jan brilman zei:
Overigens: de Apache is geen herhaal geen DLG-model. :nooo:

Wordt door bv. Staufenbiel expliciet afgeraden.

Hier:
http://members.aon.at/wstark/bobo/apache/ap.html
Staat toch echt:
APACHE F3K FLUGBERICHTE 12.12.2002 :
Endlich, bei nahezu "idealen" Flugbedingungen: 10 cm Neuschnee, 0 Grad, schwacher Wind, habe ich mit "voller Hose"
die ersten SAL Starts versucht:

Bei 25 SAL Starts habe ich maximal 75 Prozent meiner momentanen "Wurfenergie" eingesetzt und besonders darauf
geachtet, während der letzten 90 Grad nicht mehr zu beschleunigen:

Der Apache geht ohne Presets schnurgerade hoch, Wurfhöhen ca. 25 - 30 Meter, Flugzeiten um 60 Sekunden.
Das "flache" Kreisen geht nur mit gezieltem Gegen-Querruder...

Insgesamt sehr vielversprechend.Frage ist nur, was passiert wenn ich 100 % Energie einsetze.
Vermutlich werde ich ein 3.tes Servo für Flaperons einbauen um die "Wölbklappen" Wirkung zu testen....

Voor degenen die eens wat simpels (niet state of the art) willen proberen, kan ik een aardig Rudder Elevator kistje aanraden, dat ik nu een poosje in gebruik heb. De opbouw is erg eenvoudig, zoals gezegd, dus de performance is niet te vergelijken met de 'echte'. De lol die je van zo'n kistje kunt hebben is echter onvergelijkbaar en gezien tegen de eenvoud is de performance verbazingwekkend goed. De V-stellig moet erg groot gehouden worden om op een kwartje te kunnen keren. 15 cm, aan een zijde gemeten voldoet goed. Met minder wordt het emmeren en kun je wel goed vlak vliegen maar niet kort draaien.

Vleugel opgebouwd volgens de bouwwijze van de bug, met de volgende mods: Profiel Clark Y mod 6 %, camber 1,72%. De ligger is zelfgemaakt van balsa met CF omwikkeling, ongeveer 20 graden par. aan lengte as en epoxy. De ligger is in het midden gekoppeld met CF staf en Kevlar omwikkeling. De vleugel weegt, met bespanning iets van 45 gram bij 1 meter. Ik heb een throwing winglet gemonteerd, die direct aan de ligger gelijmd is met epoxy. Die winglet is van plex met CF aan twee kanten. Vleugeltje wat lastig te bouwen vanwege de geringe dikte, met name de achterlijst (2,5 mm aan de dikste zijde) is wat lastig goed aan de ribben te verbinden. Minuscule druppeltjes epoxy houden de boel tot nu toe goed bij elkaar. Dat lukt omdat de hele 'slingerbelasting' via de ligger naar alle ribben wordt overgebracht.

Rompje 1:1 copie van de bug, met 1 laag glasbekleding 25 gr/m2. Binnenzijde op strategische plaatsen met CF roving verterkt. Tail boom afkomstig van een oude CF hengel, mooi getaperd en een gram of 6. Stabilo 1,5 mm balsa, veel gaten en oralight. Stuurstangen 1 mm CF.

RC is Jeti rex, batt. 250 mAh nimH (31 gram) en 2 st. D57 dymonds.

AUW is 145 gram en vluchten in dead air zijn rond de 45 sec.: voldoende om thermiek te vinden. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om er ook in thermische omstandigheden mee te vliegen. Ik denk dat het lage gewicht bijna wel noodzakelijk is vanwege de lage Clmax agv de geringe camber. Volgens Xfoil heeft de clark Y net boven Cl = 0 echter zo weinig weerstand dat ie niet onder doet voor de bekende serieuze profielen. Bij een zorgvuldige trim (0 load op het stabilo bij lauch) voldoet het goed.

Ik heb het ding erg, erg hard geslingerd (2 rondjes en volle inzet) en doe dat nu al een paar maanden. Grote zwakte is gebrek aan torsiestijfheid in de vleugel, maar het voldoet.

De ribafstand is 37,5 mm en de ribben zijn 2,5 en 1,5 mm in de buitenvleugel. Voorlijst cfm Bug 3 mm beuken rond.

Onderstaand ongeveer de footprint van de kist. De vin (niet afgebeeld) zit daarbij achter het stabilo en gewoon boven en onder de boom. Er zit geen ballast in en waarschijnlijk zou dat ook niet echt werken. Ik wil em nog eens op een gram of 200 vliegen. Werphoogte is behoorlijk (waag me maar niet aan schattingen) en zou met die 200 gram natuurlijk toenemen.

Aerophant.jpg

>>Edit<<

Schiet me net te binnen dat ik dit ding in oktober bij me had op de Wasserkuppe. Daar was op een windstille dag lichte helling thermiek op de zuidhelling. Alle anderen moesten die dag geregeld het dal in om hun spullen op te halen: Het draagt niet was de algemene mening. Met dit fladderding kon ik in die condities precies lekker vliegen en moest regelmatig op de kop naar beneden. Ik beschouw dat niet als representatief voor thermiek- of DLG vliegen, maar 't was grappig zoveel belangstelling er toen voor dit kistje was.

Back