Voor degenen die eens wat simpels (niet state of the art) willen proberen, kan ik een aardig Rudder Elevator kistje aanraden, dat ik nu een poosje in gebruik heb. De opbouw is erg eenvoudig, zoals gezegd, dus de performance is niet te vergelijken met de 'echte'. De lol die je van zo'n kistje kunt hebben is echter onvergelijkbaar en gezien tegen de eenvoud is de performance verbazingwekkend goed. De V-stellig moet erg groot gehouden worden om op een kwartje te kunnen keren. 15 cm, aan een zijde gemeten voldoet goed. Met minder wordt het emmeren en kun je wel goed vlak vliegen maar niet kort draaien.
Vleugel opgebouwd volgens de bouwwijze van de bug, met de volgende mods: Profiel Clark Y mod 6 %, camber 1,72%. De ligger is zelfgemaakt van balsa met CF omwikkeling, ongeveer 20 graden par. aan lengte as en epoxy. De ligger is in het midden gekoppeld met CF staf en Kevlar omwikkeling. De vleugel weegt, met bespanning iets van 45 gram bij 1 meter. Ik heb een throwing winglet gemonteerd, die direct aan de ligger gelijmd is met epoxy. Die winglet is van plex met CF aan twee kanten. Vleugeltje wat lastig te bouwen vanwege de geringe dikte, met name de achterlijst (2,5 mm aan de dikste zijde) is wat lastig goed aan de ribben te verbinden. Minuscule druppeltjes epoxy houden de boel tot nu toe goed bij elkaar. Dat lukt omdat de hele 'slingerbelasting' via de ligger naar
alle ribben wordt overgebracht.
Rompje 1:1 copie van de bug, met 1 laag glasbekleding 25 gr/m2. Binnenzijde op strategische plaatsen met CF roving verterkt. Tail boom afkomstig van een oude CF hengel, mooi getaperd en een gram of 6. Stabilo 1,5 mm balsa, veel gaten en oralight. Stuurstangen 1 mm CF.
RC is Jeti rex, batt. 250 mAh nimH (31 gram) en 2 st. D57 dymonds.
AUW is 145 gram en vluchten in dead air zijn rond de 45 sec.: voldoende om thermiek te vinden. Ik heb nog geen gelegenheid gehad om er ook in thermische omstandigheden mee te vliegen. Ik denk dat het lage gewicht bijna wel noodzakelijk is vanwege de lage Clmax agv de geringe camber. Volgens Xfoil heeft de clark Y net boven Cl = 0 echter zo weinig weerstand dat ie niet onder doet voor de bekende serieuze profielen. Bij een zorgvuldige trim (0 load op het stabilo bij lauch) voldoet het goed.
Ik heb het ding erg, erg hard geslingerd (2 rondjes en volle inzet) en doe dat nu al een paar maanden. Grote zwakte is gebrek aan torsiestijfheid in de vleugel, maar het voldoet.
De ribafstand is 37,5 mm en de ribben zijn 2,5 en 1,5 mm in de buitenvleugel. Voorlijst cfm Bug 3 mm beuken rond.
Onderstaand ongeveer de footprint van de kist. De vin (niet afgebeeld) zit daarbij achter het stabilo en gewoon boven en onder de boom. Er zit geen ballast in en waarschijnlijk zou dat ook niet echt werken. Ik wil em nog eens op een gram of 200 vliegen. Werphoogte is behoorlijk (waag me maar niet aan schattingen) en zou met die 200 gram natuurlijk toenemen.
>>Edit<<
Schiet me net te binnen dat ik dit ding in oktober bij me had op de Wasserkuppe. Daar was op een windstille dag lichte helling thermiek op de zuidhelling. Alle anderen moesten die dag geregeld het dal in om hun spullen op te halen: Het draagt niet was de algemene mening. Met dit fladderding kon ik in die condities precies lekker vliegen en moest regelmatig op de kop naar beneden. Ik beschouw dat niet als representatief voor thermiek- of DLG vliegen, maar 't was grappig zoveel belangstelling er toen voor dit kistje was.