DLG reparatie - Stappen plan en vragen

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Ralphie, 17 jun 2021.

  1. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
    Hoi Allen,

    Tijdens het opgooien heb ik de PEG te hard vastgehouden i.c.m. harde wind.
    Hierbij hoorde ik een krak en zag een kleine breuklijn in de vleugel nabij de PEG.

    Stappenplan reparatie:
    - weerzijden van de breuk kleine gaatjes boren
    - epoxy laagje in de gaten en om de breuk
    - carbon doek op de breuk en laag expoxy eroverheen
    - boterham zakje strak op de carbon en dan laten uitharden.

    Boterhamzak zou niet hechten aan de epoxy (hoop ik).

    Vragen:
    - Is bovenstaande stappen plan correct? Ik ben een leek.
    - Welke epoxy kan ik hiervoor gebruiken? Ik heb thuis G4 en 5 min epoxy, 30 min epoxy

    Dank alvast
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2021
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Ik zou voor het echte lijmen UHU-endfest gebruiken en voor het lijmen van de carbon vezel/glasdoek de lamineer epoxy.
    5min en 30min blijft een soort rubber, dat hard niet goed uit en G4 is geen lijm
     
    Ralphie vindt dit leuk.
  3. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
    Ralphie vindt dit leuk.
  4. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hoorn
  5. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Ik zou het iets anders doen.

    Ik neem aan dat de breuk haaks staat op het scharnier? En dus over de breedte van de vleugel? En is de breuk aan beide zijde van de vleugel? Of is de vleugelhuid aan 1 kant gebroken en is de andere kant intact? Misschien effe een fotootje posten...

    Belangrijk is dat je haaks op de breuk verstevigingen aanbrengt. Ik knakte vroeger met regelmaat mijn vleugeleinde en nu verstevig ik e.e.a. preventief.

    Naar mijn idee is het het beste wanneer je haaks op de breuk carbon roving aanbrengt. Dus een ondiepe sleuf frezen en hierin de roving met epoxy leggen en aandrukken. Zorg dat het goed aansluit op je vleugelhuid. Vervolgens glad schuren en een matje erop - eventueel dus aan beide zijde van de vleugel, zie fotos reparatie hieronder

    Bij nieuwe inbouw van mijn werp-pennen frees ik de boel vanaf de bovenkant van de vleugek helemaal leeg en breng ik roving aan tussen de beide vleugelhuiden. Ik vul de boel helemaal op, schuur het dan glad, en vervolgens een matje carbon erop.

    Je moet eerst afplakken, dan de de epoxy aanbrengen op de vleugel, dan het carbon matje erop, en met keukenpapier aandrukken. De epoxy gaat dan door het matje en de overtollige epoxy komt dan in het keukenpapier. 30 minuten epoxy is prima, het hard goed uit en enige elasticiteit is juist prima.

    Dan plastic erop, ik gebruik plastic insteekmappen. Daar knip ik een stuk af en dat leg ik op het matje. Dan aan beide zijde een stukje spons, een plankje erop (verf roer staaf), en vastklemmen. Pas op, gebruik geen heel sterke klemmen daar krijg je deuken van ( vraag niet hoe ik dat weet....)


    Zie onderstaande fotos.

    Succes

    Roger



    REPARATIE STREAM NXT (eigenlijk geen reparatie maar een verbetering....)

    Matje aan beide zijde, maar je ziet even niet dat ik eerst, haaks op de breuk, tussen beide vleugeloppervlakken, ook carbon roving heb ge-epoxied.

    CACA52C4-9B45-4EA1-BFFA-8EBE3999F2EF.jpeg BDD64682-378E-47E5-84CF-E1E87B204B5E.jpeg 8DD9A3EC-81E1-4A11-987F-ED84785D861F.jpeg C96B8A30-1805-4D19-B989-95D5A3A13263.jpeg





    PREVENTIEF VERSTEVIGEN, INBOUW BIJ MIJN FALCON:

    Dus met carbon roving en een extra matje - en hier dus aan een (1) zijde, de bovenkant.

    B3B58A9B-43F0-4B60-82D5-834AB34E8314.jpeg









    E89DFE33-8297-4BA6-86E2-1CF4A6F8D22D.jpeg C51A3F3D-8870-44AC-8486-A0039FAD387D.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2021
    BastiaanD, Ralphie, spedter en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    232
    Locatie:
    Rhoon
  7. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Zie je die strepen over je vleugel? Dat is carbon roving. Dat zijn strengen van carbon vezel. Als je ze plat legt en de vezels een beetje uitspreid komen ze naast elkaar te liggen en dan krijg je zo’n band of streep.

    Mijn reparatie methode is hier echt aan te raden. Eerst de breuk beetje vullen met dun vloeibare CA. dan zit de boel vast. Zorg dat je vleugelpunt dan goed is uitgelijnd en compleet vlak is.

    Let op! Is je schuim van je vleugel CA veilig?

    Als je dat niet weet dan beter om epoxy te nemen en met een speld epoxy in de scheur te frotten en 24 uur wachten voor je verder gaat.

    Als de boel is gefixeerd dan haaks op de breuk 3 of 4 sleuven van zo’n 10 tot 20 mm frezen. Hoeft niet helemaal tot aan de huid van de andere zijde. Maar gebeurt dit wel dan geen probleem. In die sleuven vervolgens een klein beetje epoxy aanbrengen bijvoorbeeld met een wattestaafje of tandenstoker. Niet te veel, een heel dun laagje. Dan de sleuven opvullen met carbon roving dat eerst ‘gedrenkt’ is in epoxy.

    Je mengt wat 30 minuten epoxy en drukt de eerste centimeters van een stuk carbon roving in de epoxy. Dan wrijf je de epoxy erin en strijk je met een houtje het overtollige epoxy uit de carbon roving. Je knipt dan 15 mm van het kleverige puntje af en je legt het in de sleuf. Vervolgens doe je dat nog een paar keer totdat iedere sleuf gevuld is. Gebruik tandestokers om de vezels in de sleuven te frotten. Goed aandrukken met keukenpapier zodat het overtollige epoxy eruit wordt gedrukt en de hele boel goed wordt aangedrukt. Maakt niet uit als je teveel roving in de sleuven legt. Dat schuur je later weg. Dan plasticje erop, houtje, sponsje en klemmetje. (Zie boven). Schaar schoonmaken met azijn!

    Dan 24 uur wachten. Je moet net iets teveel roving hebben aangebracht. Dan kun je vervolgens de vleugelhuid glad schuren met een diamantvijltje en/of schuurpapier. Je neemt dan ook iets van de vleugelhuid weg. Dat is prima, want hierover gaat vervolgens nog een matje Carbowave. Tweelaags carboweave van 39 gram per m2 is perfect hiervoor. Eventueel voor extra sterkte ook aan de onderzijde de huid iets opschuren (eerst afplakken!, zie fotos boven) en een 39 grams matje op doen.

    Maak de de sleuven en vleugelhuid vetvrij met alcohol 70 % (kruidvat) voordat je epoxy aanbrengt.

    Nou heb jij natuurlijk geen carbon roving en geen carbon matje.... en ik wel ( zie foto )....

    Ik heb meters van die roving en nog net genoeg carboweave om je een paar stukkies te geven. Stuur een pb met je adres en ik stuur het naar je op....

    Geen probleem, ik doe het graag.

    Roger


    D2C4C331-FBAD-4B71-9C55-66E779CDF03D.jpeg






    C0072406-5107-4660-B8C8-DA0E7E11CAC4.jpeg
     
    BastiaanD, flytonio en Ralphie vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina