DLG rolroer servo's in vleugel bevestigen

Fotor

Forum veteraan
Mijn Fireworks heeft de aansturing van de rolroeren in de romp zitten. Vanaf de rolroeren lopen hevels de romp in, die door servo's een stuk verder naar voren worden aangestuurd. Nu heb ik al sinds het begin problemen met flutter op de rolroeren. Na een crash enige tijd geleden en de bijbehorende reparaties is het alleen nog maar erger geworden. Ik probeer nu nieuwe stijvere stuurstangen in te bouwen, maar het is een onmogelijk systeem. Ik krijg het niet goed voor elkaar, en baal ook van de slechte demonteerbaarheid van de vleugel door deze vorm van aansturing.

Nu wil ik servo's in de vleugel gaan zetten. Hebben jullie misschien wat foto's van hoe je de rolroerservo's in de vleugel kan bevestigen? Hoe zet je ze goed vast in de vleugel?

D47's?

Ik ken de Fireworks niet goed, maar ik denk dat je de juiste beslissing neemt.

Zijn jouw rolroerservo's D47's? Bij mijn Tantalus heeft Loet de huid waar de servo komt tijdens het lamineren versterkt met koolstof en de servo in de pocket gelijmd. Dat zou ik niet doen. Als een servo het begeeft moet je hem er uit slopen, en dat wil je niet. Bij D47's zitten heel mooie klemmetjes zodat je hem keurig 'verwijderbaar' in de vleugel kunt schroeven.

Ik zou wel kunnen verzinnen hoe je zo'n servo-pocket maakt, maar dat weten de andere DLG-ers beter. Dat laat ik dus graag aan hun over.

Ik heb inmiddels van 2 mensen per mail goede info gehad, inbouwen moet gaan lukken. Er zitten nu D47's in, maar als ik plaats heb wil ik 2xD60 plaatsen. Ik heb het idee dat de D47 maar net (of net niet) krachtig genoeg is en mogelijk bijdroeg aan de flutter.
Nog een vraagje: hoe dik zijn de stuurstangen die jullie gebruiken? Ik dacht aan zo'n 1,2 mm.

als ik plaats heb wil ik 2xD60 plaatsen.
Nog een vraagje: hoe dik zijn de stuurstangen die jullie gebruiken? Ik dacht aan zo'n 1,2 mm.
Die D60's hebben ook zo'n mooie bevestigingsmogelijkheid?
Bij mijn Tantalus zijn de stuurstangen 1 mm precies. Het zijn er eigenlijk 2 die met krimpkous en CA aan elkaar zijn bevestigd na precieze afstelling.

Alleen zo'n Z-bocht maken vind ik altijd moeilijk. Ik heb niet zo'n speciale tang.

Die D60's hebben ook zo'n mooie bevestigingsmogelijkheid?
Bij mijn Tantalus zijn de stuurstangen 1 mm precies. Het zijn er eigenlijk 2 die met krimpkous en CA aan elkaar zijn bevestigd na precieze afstelling.

Alleen zo'n Z-bocht maken vind ik altijd moeilijk. Ik heb niet zo'n speciale tang.

En waar krimpkous staat bedoel je vast en zeker koolstofpijp:mrgreen:

Loet

Inderdaad! Ik zie het nu ook. Het is een koolstof pijpje!
Mooie constructie hoor!

Tegenwoordig gebruik ik een messing pijpje, dan kan je solderen en mooi glad afwerken. En kan de aansturing lekker aan de onderkant blijven:cool: Is het ook weer een verbetering t.o.v. vroeger en blijft er gelukkig nog steeds iets te verbeteren over.
Want de aansturing hoort natuurlijk aan de bovenkant te zitten, wordt mij steeds verteld.
RDS, nog mooier natuurlijk maar dat is voor als het helemaal niet meer wil met vliegen:mrgreen:

Loet

Bas,

Wees eerlijk, je bent er wel fractioneel beter door gaan vliegen.

Loet

Loet, dat klopt! Behalve die ene keer in Swalmen dat m'n model in botsing kwam met het model van Arjen. Als ik geen RDS had gehad was ik onder zijn model doorgevlogen.

Bas

Laatst bewerkt:
Bas, bedankt voor dit uitstekende excuus om bij de volgende wedstrijd onderaan in de bel te hangen. Dat doe ik dan om bovengenoemde reden geheel bewust! ;)

Back