DLG / SAL beginners / gevorderden / experts

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door jan brilman, 16 mrt 2004.

  1. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    @ Theo:
    Ik gebruik pull-pull besturing op mijn highlight. Uitstekend beschreven op de website van de Advance Competition (Ralph-Lindert). Deze vorm is zeer licht van gewicht (mijn highlight weegt 184 gram, met 4 servo's). Als draad heb ik dyneema visdraad gebruikt. Te verkrijgen in elke viswinkel.

    http://www.handlaunchglider.de/pdf/bauanleitungen/advancecompetitionv20.pdf

    Het hoogteroer heb ik dan aangestuurd via een klein heveltje. 'k zal 'ns kijken of ik er een fotootje van kan maken en dat kan uploaden
     
  2. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Mmmm dat heveltje voor het hoogteroer ziet er zwaar uit. De hele konstruktie een grammetje of twee, dat is dan weer 10 gram lood in de neus.
    Anyway bedankt voor de foto!!!
    Hoe zwaar is de vliegklare highlight van jou?
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Theo!


    Ja, inderdaad, wat 'ie weegt, nou, daar wou ik het net even met Nico over hebben. 8)

    184 gram 8O :?:

    Vliegklaar? 8O :?

    Moet die 1 geen 2 zijn? :evil:

    Weegschaal eens eiken?

    jan
     
  5. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Die 184 klopt inderdaad niet :oops: :oops: :oops:
    Zat verkeerd in m'n geheugen. De weegschaal geeft nu een gewicht van 274 gram... dat zal dan wel +10 gram zijn.

    Ik heb niet veel lood in de neus, 6-7 gram. Wel gebruik ik een 300mAH Nimh accupakketje (30 gram ) en een 15 grams ontvanger.

    het heveltje draait om een 3mm koolstof 'as' en is een uitgeboorde servo-hevel. het stangetje is 0,8mm staaldraad
     
  6. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.446
    Locatie:
    groningen
    Kijk, ik dacht al . . . :wink:

    Overigens: wat is de functie van dat heveltje? :roll:

    Volgens mij kun je het er net zo goed tussenuit slopen. :yes:

    Of mis ik nu iets? :?

    jan
     
  7. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    De besturing is met 2 draden, 1 links en 1 rechts. Voor het richtingsroer is dat mooi.
    Voor het hoogteroer zou ik de servo dwars moeten monteren met draden boven en onder. dat was me wat te ingewikkeld. vandaar het heveltje, dat zorgt eigenlijk voor een draaiing van de beweging van 90 graden.
    Voordeel van deze aansturing: direct, spelingsvrij en in de neutraalstand hoeft de servo geen kracht uit te oefenen. met zo'n torsie veertje wel. => hoger stroomverbruik => minder lang vliegen.
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Theo, het lijkt me wel beter om te kiezen voor een aansturing waar geen permanente spanning op staat dan kiezen voor 2 tot 10 gram (volgens mij best redelijk hoog ingeschat, want een veertje of elastiekje is niet echt lichter dan Nico zijn koolstof heveltje. ) minder gewicht. In een zwever van deze maat durf ik wel te stellen dat dit 0,0 effect heeft op het vlieggedrag. Liever zo dan een servo die altijd een bepaalde hoeveelheid blokkeerstroom nodig heeft.
    :D
     
  9. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    @ Eelco

    Elk grammetje bij de staart teveel is al snel 3 gram lood in de neus. Het vlieggedrag zal het inderdaad niet beinvloeden maar wel de vliegduur en werphoogte. Vorig jaar liet ik mijn zelfgebouwde DLG zien aan een kenner. Ik had een heeeel klein schakelaartje ingebouwd voor de accu. Hier werd direkt afkeurend naar gekeken. Toch weer snel 2 gram was de opmerking.
    Je ziet dat het bij DLG's net zo gaat als bij het indoor gebeuren. Licht, licht en het liefst nog lichter!!!
     
  10. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    http://www.tmrmodel.cz/technologie_dlg.htm

    Op deze site veel info over DLG's maar vooral veel mooie video's. 8) 8) 8)
    Ik heb ze zelf nog niet allemaal gezien maar er staat zelfs 1 op van zo'n 90Mb
    Voor diegene die niet van dat rondjes draaien houden kunnen zien wat er nog meer met een DLG te doen is. Een kleine demo wordt gegeven op de video van de FireworksIII
     

Deel Deze Pagina