DLG & thermiek

• Topicstarter Topicstarter dentompie
  • Startdatum Startdatum
D

dentompie

Guest
Hallo,

Ik heb nu al enige weken mijn apogee gevlogen, in uiteenlopende omstandigheden.
Helaas lijkt het dat, hoe meer thermiek er is, hoe korter mijn vluchten zijn. 's Avonds rond een uur of 9-10 haal is steeds vluchten van rond de minuut. Overdag in volle zon lijkt ie heel hobbelig te vliegen en haal ik slechts een 40-tal seconden. Af en toe wel eens een lucky uitschieter van een minutenhalf, maar echt thermiek? Nope. Stijgen ook nooit, soms eens wat blijven hangen.

Wat ik er wel moet bijzeggen, is dat ie bij relatief scherpe bochten snel hoogte verliest...

Iemand een idee wat ik zou kunnen verkeerd doen?

Ik heb niet meteen een antwoord maar misschien helpen deze tips:

- In stil weer hoef je nauwelijks te sturen. Als het thermisch is en er wat wind staat heb je vaak de neiging om veel meer te sturen. Probeer je stuurbewegingen wat te minimaliseren.

- Vaak proberen mensen in het begin véél te scherpe thermiekbochten te maken. Kost vaak meer hoogte dan het oplevert. Probeer eens, als je thermiek vindt, ruimere maar regelmatige bochten te maken. Stuur tegen de richting in waar je heen wordt gedrukt. Misschien vlieg je niet de hele tijd in het snelst stijgende deel van je bel maar wat je pakt gaat tenminste niet meteen verloren.

- Vlieg misschien ook wat sneller in thermiek om stalls te voorkomen. Een stall kost je zo een paar meter hoogte, terwijl je meer snelheid wel weer in hoogte kunt omzetten.

- Waar thermiek is, is ook sink. Ieder belletje wordt meestal omringd door sink, ook na een grote bel komt vaak een heel zog van lucht waarin je zwever als een baksteen naar beneden komt. Leer sink te herkennen en vlieg eruit als je het merkt. Veel zwevers gaan in sink met hun staart hangen.

- Misschien werp je anders met wat wind?

Of zou het aan het terrein kunnen liggen? M'n grotere zwevers vinden er op hogere hoogte snel termiek, maar m'n DLG zakt echt als een baksteen. Vluchten van 25sec zijn meer regel dan uitzondering :-s
Thermiek = beetje blijven hangen
Sink = direct beneden

Tja het blijft latig dat thermiek vliegen, maar dat is nu juist ook de uitdaging!!!! Gisteren was het naar mijn waarnemingen ideaal DLG weer. Het was een redelijke koude nacht geweest en overdag volop zon die krachtig instraalde. (het leek Jomanda wel :lol: )
Op het veld bleek he toch heel anders. Samen met Aaalie staan gooien met de micro's. Man man wat lastig. Het was zo allemachtig turbulent. Nergens een mooi belletje te vinden. Zelfs een buizerd ter plekke zag je niet meer dan 5 slagen draaien en weer wegsteken. Voor je gevoel moest het er echt zitten maar het lukte gewoon niet. Ook mijn Supergee kon amper de minuut volmaken. Een enkele keer slechts dat je richting de twee minuten ging en dan heb ik het echt over 1 op 20 worpen.
Totdat... ik aan het eind van de middag iets te pakken had en redelijk de bel kon volgen die zich zigzag over het veld bewoog. De wind stak op en er ontstond een wervelwind met een behoorlijke diameter die het nodige zand opzoog. Daar vloog ik dus boven, werd alle kanten opgegooid en van controle over het model was amper sprake maar het steeg wel :P
Eenmaal ernaast ging het heel hard naar beneden en kon ik het veld niet eens terug halen. Maakt niet uit het was een enorme ervaring.

Wat ik maar zeggen wil is dat thermiek er niet altijd is als jij het verwacht. Soms is het zakken in het kwadraat als jij juist stijgen verwacht en andersom. Het is een kwestie van heel veel vliegen en zuinig leren sturen en vooral doorgaan :wink:

Haha Theo, heel bijzonder dat je een wervelwind hebt gezien en nog uitzonderlijker dat je er net boven vloog! Ben het ook helemaal eens met je "moraal van het verhaal" ;)

Wat betreft je veld dentopmie: het kan zijn dat het minder geschikt is voor DLG, bijvoorbeeld door teveel turbulentie laag bij de grond dor bv. obstakels die de wind blokkeren. Het veldje waar ik vaak ga vliegen is bv. aan twee zijden omringd door dijken en als de wind daar met enige kracht overheen waait ontstaat er een behoorlijke rotor achter die veel verderop en hoger nog turbulentie opwekt dan je zou verwachten. Daar houd ik weer rekening mee als ik vlieg door er zo ver mogelijk vandaan te starten. De beste test is natuurlijk eens ergens anders te gaan vliegen! Vind ikzelf altijd leuk en leerzaam.

Verder kan het ook zijn dat je model minder goed thermiek aanwijst of de stuurfuncties niet toereikend zijn. Dat kan bijvoorbeeld een verkeerd zwaartepunt zijn of te veel of te weinig uitslag op de roeren. Experimenteren en oefenen dus!

Ook mijn duit maar in het zakje doen.

Het is mogelijk dat overdag er heel veel kleine thermiek belletjes ontstaan. Hierdoor krijg je een heel onrustig vliegbeeld, maar op iets grote hoogte zijn deze bellen reeds samengegaan in grote thermiek bellen.
- Dit verklaard dat de grote zwevers wel boven het veld kunnen thermiek vliegen. De eerste 100m zijn lastig, daarna wil ie bijna niet meer naar beneden :)

Later op de dag, zal de zon het veld niet meer verwarmen. Maar de grond is wel de gehele dag verwarmd. Deze blijft dus warmte afgeven en thermiek produceren, zij het wat minder heftig als overdag.
- Hierdoor kun je 's avonds nog prima thermiek vliegen.

Maak je DLG eens iets zwaarder, hierdoor zal ie wat minder een speelbal zijn van de kleine thermiek belletjes. Hij zou dan ook minder stallen, waardoor je niet zoveel hoogte verliest. Maar nog wel reageren op de iets grote thermiek bellen. Die zoek je tenslotte, daar kun je rondjes maken.

Het 'centreren' van een thermiekbelletje vraagt ook wel enige oefening. Je zal meestal niet recht op de bel afvliegen. De kern van het stijgen ligt vaak links of rechts van je koers.

Als je dan niets doet zal je zwever uit zichzelf van de thermiek weg sturen!

Ligt de thermiekbel bijvoorbeeld iets rechts voor het toestel, dan zal de rechter vleugel méér opgetild worden dan de linker. De zwever draait dan naar links, weg van de thermiekbel.

Nadert je DLG een stijggebied, let dan goed op of er een vleugeltip wordt opgetild. Gebeurt dat, dan moet je niet alleen tegensturen, maar het model iets naar de kern toe sturen. Vlieg dan even rechtdoor, totdat je het idee hebt bij het maximale stijgen te zijn, maak dan bochten in de richting van de tip die werd opgetild.

het centreren kan ik nog wel wat over zeggen, maar nu even niet :D. komt wel.

als je er eenmaal goed in zit hoef je trouwen niks meer te doen. Als je een beetje een lekkere bel heb, dan houd hij het vliegtuigje "vast". Dan draai je dus zonder enige input korte mooie bochtjes zonder te stallen. Fruitvliegjes worden trouwens helemaal in de bel gezogen. Daarom moet je altijd goed naar de zwaluwen kijken. Als je die op een kluitje door elkaar heen ziet raggen, en de kluwe stijgt :), dan weet je het wel zeker. Die vliegjes zie je niet, de zwaluwen wel en die vreten die vliegjes weer :D

Ik vond onderstaande link nog. Heb er nog niet goed naar gekeken, maar ziet er wel mooi en interessant uit:
http://www.research.ibm.com/people/l/lloydt/demo/weather.htm

antwoord op je vraag is heel simpel als er thermiek is heeft men ook zaklucht dus eigenlijk vliegt men naast de thermiekbellen als er weinig zaklucht is zal er ook minder thermiek ,en nog iets in de winter zal men ook langere vluchten doen omdat de lucht dikker is tegenover de zomer is lucht warmer en zal je niet zo lang vliegen

Back