DLG Twister III (Alex Hoekstra model)

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Raymond Zahradnik, 20 apr 2019.

  1. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Hallo,

    Ik wou hier een draadje starten over mijn DLG vliegtuig gemaakt door Alex Hoekstra.
    Het is de DLG Twister III voor vele de welbekende Twister III model.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Hij vloog heerlijk.

    Ik ben een beginnende DLG vlieger en heb helaas de DLG nu al 2x laten neer storten door 2 domme fouten.

    1. fout: De ontvanger zat te diep in het carbon samen met de antenne's. Die hadden geen goed bereik.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze hebben we met glasmatten redelijk goed kunnen fixen:

    [​IMG]

    2. fout. Ik had na veel afstellen van de DLG niet in de gaten dat de lipo op was. Hij vloog kaars recht de grond in.


    Twister III


    [​IMG]
    Twister III

    Nu de crash foto's hieronder:

    de Romb is gescheurd.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En de vleugel is kapot:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Maar nu de vraag zouden we dit nog kunnen fixen??
    Of heeft er iemand een vleugel voor me die op dit rombje past?

    Graag hoor ik jullie reactie!

    Groetjes Raymond uit Nijmegen.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2019
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.339
    Locatie:
    belgium
    Foto's niet zichtbaar ?
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.023
    Locatie:
    REO
    De foto's staan waarschijnlijk nog op privé. Zijn in iedere geval niet te zien.

    groet,

    Erik
     
  4. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Zien jullie ze nu wel? Ik had ze eerst namelijk met google foto's de link geplaatst, maar nu even met modelbouwforum album gemaakt.

    gr raymond
     
  5. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Weurt
    Hej Kerel. Goed om te lezen dat je hier een draadje bent gestart. Het zat je niet mee afgelopen week! Wellicht kun je hier je DLG perikelen bij houden zodat de kundige DLG vliegers je wellicht wat op weg kunnen helpen.

    Korte introductie: Een tijdje geleden begonnen met het bouwen van mijn eigen DLG maar door de koude temperaturen (niet alleen nadelig voor de vingers maar ook voor de epoxy) het werk even neergelegd. Op dit forum in de te koop sectie kwam ik een rompje tegen van Theo Schoorl. Na een korte conversatie eindigde ik een aantal dagen later met een rompje en een complete DLG. Ray was al een behoorlijke tijd wild van het DLG vliegen maar wist niet goed hoe hij moest beginnen zodoende heb ik hem deze gebruikte Twister maar weer verkocht. De eerste vluchten gingen fantastisch en we waren lekker aan het afstellen. Hij was iets neuslastig dus hebben we eerst de ontvanger wat naar achter geschoven. We waren zo druk met afstellen dat we niet meer hebben gelet op de details zoals ontvanger antennes die weg moeten blijven van het carbon. Dit resulteerde al gauw in een harde klap richting moeder aarde.
    De vleugel was gescheurd en op sommige plekken gedelamineerd. De romp was gebroken. Ik heb aangeboden de zut voor hem te repareren zodat hij er wat van kon leren. Wat epoxy in de vleugel geinjecteerd en de romp voorzien vab wat roofing en een matje.
    Daarna de boel afgesteld en wat tijd genomen voor wat mixers in zijn zender.
    Er vanuit gaande dat de accu was geladen zijn we terug gegaan naar het veld. De DLG deed het weer voortreffelijk en samen zijn we gaan smijten. Nog geen 15 minuten later volgde er direct na een goede launch een harde klap. Er was geen besturing meer en de accu was leeg.

    Ongelooflijk, hoe kom zoiets over het hoofd worden gezien!? Vast gerot in de elektro vlieg modus waar accu's worden geladen om de motor te spinnen en waar naar beneden wordt gezweefd als de accu leeg is?

    Hoe dan ook zijn er harde lessen geleerd alleen lijkt de DLG nu wel afgeschreven. De carbon huid is volledig gedelamineerd van de Rohacell kern. Daarbij is het carbon gescheurd en lijkt de stijfheid verloren. De romp is rondom gescheurd. Het valt te repareren maar dit zal dan de 3de flinke reparatie worden wat het gewicht niet ten goede komt. Althans, niet samen met een 3x gerepareerde vleugel.

    Goed, een heel avontuur in maar een paar dagen maar ik weet zeker dat je binnenkort weer lekker aan het slingeren bent Ray. Uit huilen en weer doorgaan zou mijn oud leraar verspaning zeggen;).
     
    Raymond Zahradnik vindt dit leuk.
  6. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leeuwarden
    Grappig, dat is mijn oude Twister 3 volgens mij. Ik zie het aan de ingebouwde servo in de linkervleugel met de holografische tape erop. Ik heb deze vleugel gekocht van Alex, bij de bouw was er epoxy in de servo gekomen waardoor hij het niet meer deed. Ik heb toen de servo er het RDS systeem vervangen. Volgens mij zie ik zelfs mijn oude accu er nog in zitten. Vond dit altijd een heerlijke kist om te vliegen!

    Ze is vast nog te repareren, maar ik ben geen repareerkoning. Gewoon doen wat je goed lijkt, op basis van tips van de verschillende fora. Veel succes en plezier met de Twister!
     
    Raymond Zahradnik vindt dit leuk.
  7. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Beste Jorn,

    Wat leuk om dit te horen. Zo zie je maar hoe dit balletje kan gaan rollen. Hij is dus nu van Leeuwarden naar Nijmegen verhuisd. :)
    Ik heb weer een update.
    Nadat de vleugel een heavy crash heeft gemaakt, heb ik toch alle moet bij elkaar geschraapt om deze toch te repareren. Weg gooien kan je altijd nog!
    Dus ik heb van Remy van Wijk glasmatjes gekregen en roofing en een cupje expoxy.
    Ik ben aan de slag gegaan. Ik heb achterin de vleugel wat roofing gelegd, ingesmeerd met wat epoxy daarna een stukje glasvezelmat erin gelegd.
    Daana hiier en daar wat versterkt met carbon staafjes. Toen flink gesmeerd aan de binnenkant. Daarna dicht gedrukt en een hoop lipos erop gelegd voor de druk zegmaar. deze 24uur laten droegen en ik moet zeggen. hij voelde nog goed sterk aan. zie foto hieronder als resultaat. niet mooi meer maar wel vliegbaar.

    [​IMG]

    De voorkant was ook gescheurd en daar heb ik ook flink wat epoxy in laten lopen. daarna heb ik een stukje tape eroverheen geplakt. Dit was sterk genoeg.
    zie hier onder, ook niet mooi maag ach vliegbaar genoeg voor mij :)
    [​IMG]

    Toen ben ik aan het rompje begonnen. Deze was dus ook gescheurd, niet helemaal door maar toch. Hier heb ik ook rondom roofing gebruikt en in gesmeerd met epoxy. Daarna ook een glasmat eromheen. Daarna ingerold met huishoudfolie. Deze was na drogen ook sterk geworden.
    zie foto eronder.:
    [​IMG]

    Daarna de romp een beetje opgeschuurd en mat zwart gespoten. Dacht dit is wel aardig zo.

    Het staartje ook maar ff licht zwart gespoten:
    [​IMG]

    Toen alles weer in elkaar gezet en afgesteld. Het ging aardig goed.: Zie resulaat hieronder:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Daarna heb ik de batterij opgeladen. Heb inmiddels de batterij eruit gekregen. was ook een lastig iets. Ik wou weten wat voor een batterij dit was:

    [​IMG]

    Ik heb deze gewogen en de batterij weegt 30 gram. Er zat zelfs wat lood aan de voorkant. Totaal gewicht in de neus was 43gram. Het is dus een graupner LiFe 2/500mah , 6,6volt.
    Ik weet niet hoe oud deze batterij is Jorn? Misschien kan jij dit mij vertellen?

    Daarna ben ik het veld opgegaan. Super mooi vlieg weer met een hoop thermiek in de lucht.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zo ver mijn update. Ik zal hier onder proberen om een filmpje te uploaden via youtube. Ik moet nog aan mijn launch werken zegmaar. Misschien tips??? Ik gebruik wel een start launch button, met iets elevator up en aile klein beetje omhoog. Na de gooi dan laat ik hem los en komt het in de cruise mode.

    groetjes Raymond
     
  8. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Hier een filmpje van mijn launch in SLo-mo
    (thx to Remy van Wijk)



    groetjes Raymond
     
    robert pietersz en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  9. jorn

    jorn

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heej Raymond, ik denk dat de accu zeker 5 jaar oud is. Hij ziet er op de foto wat bol uit, misschien vervormt de foto het beeld een beetje, maar als dat niet zo is dan zou ik hem vervangen.

    Prima reparatie trouwens, goed dat ie weer vliegt!
     
  10. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Hoi Jorn,

    Ja, echt bol isie nie. Maar ik denk wel idd dat hij zijn beste tijd heeft gehad. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een vervanging. Ik heb iets gevonden.
    Dat precies kwa afmeting mooi in het rompje past. Alleen het gewicht is lichter. Daarvoor moet ik de neus toch iets verzwaren met lood.

    De oude accu 2/500mah heeft als afmeting: L49 x B19 x H19 weegt 31gramm
    Ik ga hem vervangen door een nano-tech lipo 2s 300mah weegt 19gram

    [​IMG]

    groetjes Raymond
     
  11. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.353
    Locatie:
    Haarlem
    Waarom gebruik je een 2S accu? Een 1S werkt prima, zonder booster of BEC.
     
  12. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Weurt
    Ha Ray. Het is niet de bedoeling dat je een micro accu in de neus stopt en verder vol propt met lood. Probeer zoveel mogelijk accu in de neus te proppen en van lood af te blijven. Prop er round cell lipo's in of hetzelfde accutje, of dremel het plankje uit voor een andere accu, of koop losse cellen en soldeer ze in mekaar als een pakketje die past. Ga voor mijn part voor een Nimh cellen pakketje. Die kun je nog eens (per ongeluk) ontladen. Zo zie je, genoeg oplossingen!

    Jij hebt 43 gram in de neus nodig. (Accu plus lood dat er uit gekomen is) Een 19 gram' s accu en 24gram lood slaat dus als een tang op een varken.

    Wellicht dat anderen er anders over denken. Ik heb gezien dat sommige 350mah paketten gebruiken maar wel meerdere in een koffer hebben en blijven verwisselen. Ik vermoed dat je dat niet wilt. Althans, het rompje laat het niet echt toe.

    Trouwens, heb je het accutje zelf al opgemeten? Hij lijkt niet echt 20x20 zo op de foto te zien maar dat kan behoorlijk vertekenen natuurlijk:)
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2019
    Wubbe vindt dit leuk.
  13. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Weurt
  14. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.353
    Locatie:
    Haarlem
    Zijn die op voorraad dan????
    Veel DLG-ers wachten opmeet moment dat ze weer leverbaar worden.

    De 900 mAh of 1200 mAh zijn misschien ook toepasbaar. Of de graphene 1S accu’s. Ook mooi.
     
  15. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.353
    Locatie:
    Haarlem
    De 650 mAh Round LiPo's zijn inderdaad op voorraad. Meteen besteld. Dank :thumbsup:. Inderdaad een prima accu voor een DLG.
     
  16. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Hey Jongens,

    Goed idee. Ik heb deze nu ook maar besteld bij hobbyking. 2 stuks.
    [​IMG]


    Maar ze wegen 13gram perstuk. Ik heb ongeveer 43 gram nodig in de neus.
    Dus 43-26=17gram te kort. Vul ik dit dan op toch met beetje lood? want 3 van die batterijen past er niet in denk ik.
    Hoe kan je dit het beste aanpakken dan?

    Groetjes Raymond
     
  17. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Weurt
    In dit geval Heb je je best gedaan. 650mAh aan board! Da's een pak meer dan 300mAh.
    De rest idd opvullen met lood. Da's dan al een heel stuk minder erg.

    Correct me if I'm wrong..
     
  18. Raymond Zahradnik

    Raymond Zahradnik

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    35
    Maar zet je deze batterijen dan in Serie of Parallel?

    Serie krijg je 3,7 + 3,7 = 7,4volt met 650mah in totaal.

    Of parallel 3,7volt met 1300mah.

    Wat zou beter werken dan?

    groetjes Raymond
     
  19. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.353
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt: 24 apr 2019
  20. Apfpv

    Apfpv

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Weurt
    Hoi Ray,

    Jou d47 servo's kunnen makkelijk 2s aan. Ik zou ze dan dus niet op 1s laten draaien, ook omdat je toch al 650mAh aan board hebt. Over je graupner servo's in de vleugel ben ik niet zeker, maar gezien het feit dat er al een lifo pakket in zat, 6.6v en 7v wanneer hij volgeladen is vermoed ik dat dit geen probleem is. De keren dat ik met een 1cell lipo vloog was i.c.m. een booster zoals men adviseerde toen.

    Ik zou de cellen dus in serie zetten, 7.4v.


    900 en 1200 zal niet passen vermoed ik?

    Ik heb er met een hoop gedoe 2 1000mah cellen in kunnen krijgen. Eerst de ene cell er in schuiven, daarna de ander. Zodra de 2de bijna zit soldeer je ze aan elkaar. Ik kreeg dus niet een 2 cellen pakket in één keer in de neus geschoven.
     

Deel Deze Pagina