Do it your self CNC vraagje

Discussie in 'CNC' gestart door gerraldpeters, 16 dec 2009.

  1. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Hallo allemaal,

    Plotterwelt heeft me over de streep getrokken om toch maar zelf een cnc te bouwen. Uiteraard niet zo uitgebreid als die van plotterwelt (Johan).

    Heb de meeste materiaal binnen voor de cnc. Het word het ontwerp van JGRO. Deze tekeningen kan je vinden op cnczone.com.
    Dit is een cnc gebouwd uit MDF. Uiteraard weet ik dat er beterematerialen zijn om een frees uit te bouwen. Maar om de kosten voor de eerste machine een beetje te druken ga ik hier toch maar voor. Eerst maar eens proberen.

    Ik wil deze machine gaan gebruiken voor het bouwen van schepen.

    Met dit gezegt te hebben komen er uiteraard vragen.
    Om te beginnen will ik ook mijn dremel hier voor gaan gebruiken voor het kleinere werk en voor het grotere werk mijn Portacable frees.
    De vraag is: Wat denken jullie van het gebruiken van een dremel hier voor?
    En ten 2de kan ik niet ontdekken wat voor freesjes to kopen voor het snijden van hout. Enig advies zou ik zeer op prijs stellen.

    Dit project word een uitdaging omdat ik helemaal niew ben in de cnc wereld.

    Groetjes,
    Gerrald
     
  2. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    Als ik ook een vraagje mag stellen:
    De uitzettingscoëfficiënt van MDF is zeer weinig bij normale temperatuursverschillen, die van aluminium en staal zijn meer. Als je de MDF afsluit van vocht, door een epoxyhars, is de uitzetting door vocht ook vrijwel geen probleem meer. De stijfheid bepaal je zelf met de dikte. Vanwaar is MDF dan minder geschikt dan een staal of aluminium soort?
     
  3. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Susho,

    Dat was ook mijn gedachten. Maar wat ik lees op de verschillende forums is vochtigheid de reden dat men MDF af raad.

    De machine zal in mijn kelder komen te staan en daar is ook CV aanwezig dus verwacht ik niet al te veel problemen. En op dit moment ben ik ook niet van plan om er light metaal op te frezen. En zodoende ook geen koel vloeistof nodig.

    De dikte van de mdf is 3/4 inch of te wel 19 mm. Bepaalde delen zijn zelfs uitgevoerd in een dubbel onderdeel dus 1.5 inch (38mm) dus redelijk stijf.

    Gerrald
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Nadeel van de dremel is dat de lagers snel speling gaan krijgen en dan gaat ie kabaal maken .:D

    Een kleine kress zou op de duur goedkoper zijn .

    Freesjes bestel ik in duitsland bij Sorotec .

    Over de uitzettings verschillen zou ik me niet druk maken , je gaat er niet mee in de regen .:D

    Mvg Johan
     
  5. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Gerrald,

    Leuk project, zelf heb ik ook eens een portaal gebouwd en ook van mdf. Ik heb geen problemen hiervan ondervonden. Alleen inderdad er goed voor zorgen dat je het hout conserveerd. Maak het geheel zo stijf mogelijk. Ik heb toen 20 mm mdf gebruikt.

    Gert-Jan
     
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Je zou ook watervast (dus niet waterbestendig) MDF kunnen gebruiken.
    Voordeel:
    - geen nabehandeling nodig
    - veel zwaarder geperst, dus harder en stabieler
     
  7. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    dat je hem uit metaal wilt maken wilt niet altijd zeggen dat dit duur moet worden
    ik heb er samen met mijn vader een gebouwd van gewone U profielen (uit de oud ijzer container) dit werkt ook prima. wel zien dat deze recht zijn natuurlijk


    ivo
     
  8. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Heren,
    Allemaal heel hartelijk dank voor je berichtjes.
    MDF zal zo te horen geen probleem zijn. Zoals gezegt ik gebruik 19mm (3/4 inch) MDF. Het is niet anders ik heb met die vreemde maten temaken hier in de US. :)

    Maar goed na 10 jaar ben ik daar ook al aan gewend.

    Johan,

    Ik het toch eerst maar proberen met mijn dremel.
    Nu even terug op de freesjes zelf. Nu begrijp ik dat er freesjes zijn die het afval materiaal naar boven en onder toe weg kunnen voeren. In mijn geval met een portaal frees moet ik naar boven toe wegvoren correct?

    Laat ik aan nemen dat ik een plaat multieplex neem van 5 mm en wil daar een spant uit frezen wat kan ik dan het beste voor een freesje gebruiken?

    Gerrald
     
  9. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Voor heel veel meer info zou ik even kijken op het cnc forum.
    Ik weet niet wat je wilt besteden maar ik zou niet voor een dremel gaan mar voor een kress spindel bv de 1050 watt. Ik denk dat een dremel niet goed genoeg gelagerd is. Maar neem 1 ding van me aan alle spindels maken veel herrie. Alleen jager zijn stil maar ook heel duur.

    Als je links wilt van bv zelfbouw drivers etc moet je maar een gil geven.

    Gert-Jan
     
  10. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik gebruik de normale vhm freesjes 1,2 mm spiraalvertand voor multiplex tot 5 mm. (afval dus naar boven)

    Als je dat harde vliegtuigmultiplex hebt moet je in 2 x fresen (1x 3mm dan de rest)

    Mvg Johan
     
  12. gerraldpeters

    gerraldpeters

    Lid geworden:
    15 okt 2005
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Wheeling, IL USA
    Gert-Jan,

    Ik ben zeer zeker geintereseerd in links naar van alles wat te maken heeft met CNC
    Hoe meer ik er over kan leren des te beter toch?

    Gerrald
     
  13. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    Hallo,

    Persoonlijk vind ik het temperatuursgedoe van je constuctiemateriaal niet echt een heel sterk argument om daar je keuze uit te maken. Professionele CNC's worden immers ook niet van MDF gemaakt..

    Bovendien is de stijfheid van MDF bij lange na niet zo hoog als dat van alu of staal. Uiteraard hangt je stijfheid af van de toepassing.

    Heb je al bedacht welke lineaire lagering je gaat gebruiken? Ik heb slechte ervaring met bureaulagers :p

    Voor freesjes en de frees KRESS 800 ofso zou ik kijken op ebay. Voor hout lijkt me iets van een 2 flute endmill goed genoeg? Lijkt me iig niet dat je meteen de duurste moet nemen, als je op de machine bespaard.

    Als je geen verstand van elektronika hebt zou ik zeker niet aan zelfbouwen van drives beginnen. Je kunt ten eerste geen microstepping gebruiken, wat je stappenmotoren "smoother" laat bewegen plus drives zijn helemaal niet zo duur meer. Op ebay zijn meer dan genoeg drives te vinden voor zelfs 5 assen tegelijk voor een zacht prijsje. Dus daar zou ik niet echt mee gaan klooien. Zelf microstepping implementeren lijkt me niet echt snel te doen, dat wordt een project opzich.

    Succes!

    Gr. Rik
     
  14. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hey,

    Ik heb mijn cnc machien ook gebouwd naar idee van JGRO , maar wel van ijzer, zie bouw-portaal-cnc-freesmachine

    Kosten voor het frame was iets van 50 euro met wat las-pruts-werk van mezelf . 't zal niet duurder zijn geweest als mdf en het eindresultaat is zeer goed.

    Freesjes bestel ik ook bij sorotec, voor hout heb ik deze http://www.sorotec.de/shop/product_info.php/info/p472_vhm-fraeser-zweischneider--flach---1-0mm.html kosten een 4 euro per stuk en ik gebruik deze zelfs voor Aluminium. Goede service daar trouwens.

    Cor
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina