Dockyard V stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 6 mei 2020.

  1. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ik kan maar 43km bieden maar zeker evenveel zin als jullie om aanwezig te zijn.
    vgr Marc
     
    Potter, Stoompomp en R Groen vinden dit leuk.
  2. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.628
    Locatie:
    noord-limburg
    Ik doe het voor 60.

    Willum
     
    Potter, Marc w, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Heb jou een pb gestuurd
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Hebben Julie het over 20 maart (morgen ) of 24 april ?
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.231
    Locatie:
    Elburg
    Ik heb het over 24 April, volgens mij de rest ook.
    Groet, Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  6. Juki

    Juki

    Lid geworden:
    16 okt 2021
    Berichten:
    460
    Locatie:
    Voorthuizen
    Oke top
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Op het opnieuw maken van de nieuwe schuifstangen uit AISI 304, Werkstoff 1.4301, zijn de scharen gereed.
    Daar ik deze moet uitrekenen, ben ik even verder gegaan met de stoom aan- en afvoer aansluitingen.
    In de stoom aanvoer zit het condenssmeertoestel.
    Deze moest ca. 5mm omlaag om ruimte te geven aan de isolatie van de stoomafvoerleiding.
    Op de onderstaande foto met aan de bovenkant het smeertoestel met proefpassing van de leiding.

    SAM_4008verkleind.jpg

    Daaronder de oliehouder, enkele vandaag gemaakte wartelmoeren SLW 8mm/M6 x 0,75 en de andere aansluiting voor het condenssmeertoestel..
    Het smeertoestel komt tussen de beide cilinders.
    De stoomtoevoer leidingen zijn uit koper uitw/inw : 4/3mm.
    Daaronder de stoomafvoer aansluiting voor de eerste cilinder : 5/4mm
    De tweede cilinder wordt met een T-verbinding aangesloten.
    Hierna een tussenstuk maken, zodat de stoomuitlaat precies aansluit op de leiding in het schip.
    De machines moeten één op één uitwisselbaar zijn.
    Henk
     
    Jan Walpot, Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn laatste bericht had ik het over het aansluiten van de stoomuitlaat van de tweede cilinder met een T-verbinding.
    Voor mij is het een probleem, dat als je drie leidingen wilt solderen op een T-verbinding bestaande uit de 2 losse delen, dat alles tijdens hardsolderen uit elkaar valt.
    Daarom snij ik schroefdraad op de steel en tap schroefdraad in de bovenkant.
    Hierdoor kunnen deze delen niet meer uit elkaar vallen.
    Onderstaand de huidige stand, let op de schroefdraad M6 x 0,75
    SAM_4011verkleind.jpg

    De leidingen zijn ø5/4 met bijbehorende ferules, nu nog hardsolderen.

    Hardsolderen heb ik vandaag gedaan voor de aansluitingen van het condensaat smeertoestel en de samenstelling.
    De leidingen zijn ø4/3 en zijn met ferules ø4,5/4mm op de leidingen gesoldeerd.

    SAM_4010verkleind.jpg

    Voor de volgende stap, het solderen van de ø4mm leidingen aan het condens smeerstoetslel heb ik een steun gemaakt.

    SAM_4012verkleind.jpg

    Door deze steun komen de toevoerleidingen van de verse stoom overeen met de aansluiting op de machine.

    Nog een laatste indruk over de opstelling, waarschijnlijk is dit de opstelling voor hardsolderen, alleen ik zal een trekstang moeten gebruiken, zodat de oliehouder er niet afvalt.

    SAM_4013verkleind.jpg

    Van de week verder.
    Henk.
     
    Jan Walpot, Potter, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Als je aan het hulpstuk nog een stukje hoek schroeft waarop de oliehouder steunt kan het niet fout gaan.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Bij de laatste foto uit mijn bericht #427, schreef ik, "ik zal een trekstang moeten gebruiken, zodat de oliehouder er niet afvalt".
    Later op de avond gaf @Jan Walpot het advies: "Als je aan het hulpstuk nog een stukje hoek schroeft waarop de oliehouder steunt kan het niet fout gaan".
    Beide samengevoegd, geeft een steun, die de trekstang vasthoudt.

    SAM_4014verkleind.jpg

    Ik kan nu in elke positie hardsolderen, zonder dat het geheel uit elkaar valt.
    Voor mij is het mooie, dat je door een opmerking ineens anders tegen de eigen bedachte oplossing kijkt.
    Groet. Henk
     
    Jan Walpot, Potter en Peter58 vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag het geheel met zilver gesoldeerd.
    De proefpassing.

    SAM_4015verkleind.jpg

    Probleemloos, de stoomtoevoerleidingen kunnen nu van isolatiegaren voorzien worden.
    Onderaan de foto ligt de stoomafvoer leiding, welke nog nader bewerkt moet worden.

    Het hardsolderen heb ik weer gedaan met een prikbrander met menggaspatroon propaan/butaan.
    Het solderen van de ferules weer met de bekende "Blokker" brander, staat naast de prikbrander.

    SAM_2671verkleind.jpg SAM_3015verleind1.jpg

    Bij de prikbrander staan twee mondstukken, op de brander de standaard brander, daarboven de "Turbo"brander, die een heel hete gerichte puntvlam, 1750°C, levert.
    Dit mondstuk heb ik gebruikt voor het samen solderen van het smeertoestel.
    De Blokker brander heb ik gebruikt voor het hardsolderen van de messing ferules op de leidingen.
    De ferules voor de stoomtoevoer ø4mm, zijn inwendig x uitwendig: 4 x 4,5mm, geeft een wanddikte van 0,25mm.
    Als je op deze wanddikte een hete vlam zet, dan is deze gesmolten voordat je zilversoldeer hebt kunnen toevoegen.
    Goed, het gaat langzamer, maar het is hobby en geen productie werk.
    Groet. Henk.
     
    Potter, Johannes59, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De leiding voor de afgewerkte stoom is gesoldeerd en gemonteerd op de machine.
    Hiermede zijn de stoomtoevoer- en afgewerkte stoom leidingen gereed.

    SAM_4016 bewerkt, verkleind.jpg

    Het condenssmeertoestel past mooi onder de leiding voor de afgewerkte stoom.
    Op onderstaande foto uit een andere hoek.

    SAM_4018Bverkleind.jpg

    Aan de bovenkant van het smeertoestel is een draadopening te zien.
    Hierin komt de vulopening afsluitschroef.
    Het verschil in afstand heb ik nodig voor het aanbrengen van de isolatie.
    De stoomtoevoer ø4mm wordt geïsoleerd met asbestvrij "Isoliergarn". helaas is de leverancier www.dampfmodellbau-keifler.de gestopt en tot op heden heb ik geen alternatief kunnen vinden.
    De afgewerkte stoomleidingen worden geïsoleerd met een katoen omwikkeling op ijzerdraad, die ik ooit heb gevonden als kerstmis versiering bij de Wibra.
    Op de foto aan de linkerkant de "Wibra" draad met kern uit staaldraad en aan de linkerkant het 'Keifler" isolatiegarn, ook met een kern uit staaldraad.
    Hierdoor zijn de beide mooi rond de leidingen te wikkelen.

    SAM_4019verkleind.jpg

    Beide zijn asbest vrij.
    Voorlopig heb ik genoeg, maar ik heb geen alternatieve leverancier kunnen vinden.
    Wordt vervolgd, Henk
     
    k-k, R Groen, Johannes59 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wanneer kan er stoom op Henk? Neem aan dat je eerst gaat proefdraaien en dan de boel inpakken. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, bij het bekijken van je laatste foto's viel me pas op dat je de zuigerstangen hebt verlengd door het top deksel.
    Waarom heb je dat toegepast bij een verticale machine ?
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik moet nog enkele delen maken, o.a. nieuwe schuifstangen uit AISI 304.
    Dan onder stoom testen, hiervoor de veel gebruikte stoomeend weer inzetten.
    Met een beetje pech zal ik deze eerst moeten ontkalken..
    In elk geval hoop ik de machine voor 24 april gereed te hebben voor het evenement : https://stoomgroepzuid.blogspot.com/p/stoomgroep-zuid-is-een-vereniging-die.html
    Ik sta daar bij de NVM, afd. Rotterdam.
    Henk
     
    Potter, Johannes59 en R Groen vinden dit leuk.
  16. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    471
    Locatie:
    Zuidholland
    Een heel ooi stuk werk!:kwijl:
    Alvast succes met proefdraaen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    De stangen, die je uit de bovendeksels ziet komen zijn de doorstekende meetpennen, om op de krukas uit te lijnen, maar ook om het kruishoofd op de leibaan af te stellen.
    De meetpennen zitten in het center van de cilinderboring en worden stijfvast in het kruishoofd geschroefd.
    Nu kun je de leibaan d.m.v. vullingen zo afstellen, dat het kruishoofd correct over de leibaan beweegt.
    Deze week zal ik de meetpennen gebruiken om er zuigerstangen van te maken.
    Ik weet nu. dat de uitlijning van zuigerstag, kruishoofd en drijfstang correct is.
    Misschien omslachtig, maar ik weet geen betere manier om het kruishoofd op de leibaan af te stellen.
    Zie ook de aanpassing van het kruishoofd : https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-21#post-4232299

    Hopelijk heb ik je vraag beantwoord. Henk
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2022
    Johannes59, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  18. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.200
    Locatie:
    Giessenburg
    Duidelijk Henk.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.594
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik moet nog 5 onderdelen maken om de machine onder stoom te kunnen testen.
    De delen zijn: 2 afdicht pluggen M5x0,5 voor het smeertoestel, de 2 zuigerstangen ø2,5mm en de aansluitnippel op het smeertoestel voor de stoomtoevoer.
    Vooruitlopend op onder stoom testen, ben ik begonnen met het monteren van alle schroefnippels met teflon tape.
    Vervolgens heb ik de bladveertjes uit fosforbrons gemaakt, die tussen de bakschuif en het schuifblokje komen.
    Bij mijn machine staan de bakschuiven verticaal op de stang, waardoor ik vrees, dat deze van de spiegel kunnen losvallen.
    Onderstaand de opstelling van de delen.

    SAM_4020verkleind.jpg

    Aan de rechterkant van boven naar beneden: de bakschuif, de fosfor bronzen veer en het schuifblokje.
    Midden, schuifhuis met stoomaansluiting, pakkinghuis en nieuwe schuifstang met de geborgde gaffel.
    Naast de nieuwe schuifstang ø2mm, de oude, de schroefdraad was te kort.
    Aan de linkerkant de blauwe teflon tape houder voor water.
    Deze gebruik ik om de inschroef pijpaansluitingen af te dichten, maar ook als stangafdichting.
    Ik draai van dit dunne teflon tape een snoer en deze vult de pakkingbus.
    Het voordeel is, dat dit snoer samendrukbaar is, zodat je de druk, klemming, wrijving kunt instellen.
    Ik heb hiervoor gekozen, daar een stangdichting met "O" ring de afdichting niet instelbaar is.
    Rubber is niet samendrukbaar, dus of de dichting klemt te veel, of te weinig.
    Daar naast is er bij "O" ringen geen mogelijkheid om lekkage, slijt, te corrigeren.
    Alles ontworpen op onderhoud en reparatie mogelijkheid.
    Wordt vervolgd. Henk
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2022
    Jan Walpot, Potter, Johannes59 en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug

Deel Deze Pagina