Buiten dat ik op ons Forum schrijf, schrijf ik ook op de Duitse tegenhanger, www,Dampfforum.info
Het jammere is, dat je lid moet zijn van dit forum om de bijdragen te kunnen lezen.
Op mijn draadje #309:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-16#post-4207175
had ik het over problemen met snijden van schroefdraad M2.
Ondanks dat ik de dure Völkel snijplaten gebruikte paste de schroefdraad niet.
Vanuit Duisland heb ik twee reacties ontvangen van modelbouwers, die het zelfde probleem ondervonden hadden.
Een van de twee had dit geclaimd bij Völkel:
Even de Duitse tekst: Genau mit Schneideisen M1,4 der Firma Völkel hatte ich vor Jahren Probleme. Da war es nicht möglich, Muttern mit M1,4 Gewindebohrern hergestellt (ebenfalls von Völkel) aufzuschrauben.
Natürlich wollte zunächst niemand dem Modellbauer Glauben schenken.
Samenvatting, goed nu voor M1,4, maar het probleem is het zelfde, vertaling van het antwoord: de tolerantes van kleine schroefdraden niet probleemloos is.
Maar het mooiste de tweede zin: Natuurlijk zal niemand de modelbouwer geloven.
Voor mij s het probleem opgelost, daar ik gefrustreerd werd door het gebruik van "goed" snijgereedschap en geen geen goed resultaat bereikte.
Hoe verder weet ik niet, zoeken naar en nog betere leverancier van snijplaten, die wel constant binnen de tolerantie 6g kan leveren.
Groet. Henk.