Dockyard V stoommachine.

Henk@ heb het gevraagd, maar daar kan je als partuculier niet bestellen. Kan er wel 1 voor je bestellen en opsturen.
Grt peter.
 
@Peter58, bedankt voor je antwoord, dit stel ik zeer op prijs.
Maar, aan 1 stuks heb ik weinig.
Wil ik het goed doen, dan heb ik nodig:
2 snijplaatjes M2, de ene voor gebruik in messing en de andere voor staal.
2 sets tappen, voor dezelfde reden.
Het nadeel bij draadsnijgereedschap is, dat één maal gebruikt in staal deze eigenlijk niet meer geschikt zijn voor messing.
Dus alvorens op je voorstel in te gaan, vraag ik je van welk merk dit gereedschap is.
Groet. Henk.
 
Ja Sauerbier heeft deze ook en nog sterker, het merk waarmee ik de pasbouten heb nagesneden.
SAM_3864 verkleind.jpg


Links de Völkel en rechts de snijplaat waarmee ik nagesneden.
Daar dit soort kleine snijplaatjes eigenlijk slijtgereedschap is heb ik een kwartier geleden ook bij Sauerbier besteld.
Groet. Henk.
 
Ik schrijf messing, maar had eigenlijk moeten schrijven koperlegeringen.
Verspanen is eigenlijk niets anders, dan doorbreken van de oppervlakte spanning voor het verwijderen van materiaal.
Staal heeft een hogere treksterkte en ook een hogere oppervlakte spanning dan koper.
Hierdoor slijt het gereedschap bij gebruik in staal, wordt bot.
Bij koper gelegeerde materialen is de treksterkte lager en ook de oppervlakte spanning.
Nu het vreemde, hoe lager de treksterkte, oppervlakte spanning hoe scherper het gereedschap moet zijn.
Denk b.v. aan snijden van brood met een broodmes en dan snijden van vis of vlees, lukt niet met een broodmes.
Daarom, na gebruik in staal heeft het gereedschap, door de slijtage niet meer de oorspronkelijke scherpte, en is niet meer geschikt voor koperlegeringen.

In de tweede zin had ik het over doorbreken van de oppervlakte spanning.
Voor veel verspanings toepassingen wordt snijolie aanbevolen.
De snijolie heeft het doel om de oppervlakte spanning te doorbreken, zodat de verspaningskracht kleiner is, ergo een kleinere warmte ontwikkeling op de beitel.
Let wel, ik schrijf snij- en geen koelolie, overigens in de laatste zit ook de toevoeging om de oppervlakte spanning te breken.
Voorbeeld, als ik schroefdraad M2 wil snijden op RVS 304, Werkstoff 1.4301, zonder snijolie is de snijkracht heel hoog, gaf soms aanleiding tot schade in de snijplaat, bij gebruik van snijolie, was snijden zonder schade aan het gereedschap mogelijk.
Groet. Henk.
 
In een Rotterdamse haven Henk. Die elevators hadden geen vaste werkplek. Vraag staat uit op het Binnenvaartforum. Zal zo wel een antwoord op komen. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Henk, De "deskundigen" zijn het er over eens dat de Schwyz in de Merwehaven moet liggen. Als je even terug gaat via de oude link kun je daar de discussie volgen. Gr. Klaas.
 
Bedankt.
Als Rotterdammer ben ik geboren op Zuid, bij de Maashaven, de Merwehaven ligt in Noord.
Ik heb altijd gedacht, dat de noordkant voor fruit en stukgoed was.
In dit geval waarschijnlijk, schip naar schip.
Groet. Henk.
 
Tussen 1966 en 1972 dobberde ik veel in de Rotterdamse havens om zeeschepen van brandstof (stookolie) te voorzien. In de Merwehaven ook wel meegemaakt dat er kaliezout werd overgeslagen. Bananenboot in de Margriethaven gebunkerd en een 30 trossen bananen "gescoord". Waren tegelijk rijp. Kwestie van ogen groter dan de maag. Pas weer erg in toen het in een slaapkamer erg naar bananen ging ruiken. Denk dat het plaatje met de Schwyz ergens uit de 50-er jaren is. Was een havenboot van Alpina. Gr. Klaas.
 
Vandaag heb ik de zuigers gemaakt voor de nieuwe stoommachine.
Deze gemaakt uit brons.
De zuigers zijn ø13mm met een zuigerveer groef van breed 3mm en een kerndiameter van 6,8mm.
De zuigerveren zijn uit Teflon.
SAM_3900verkleind.jpg

Op de foto, aan de bovenkant de spiraalveer ø14mm, waaruit ik de zuigerveren maak.
Aan de linkerkant de zuiger met zuigerveren en aan de rechterkant de kale zuiger uit brons.
Het voordeel van dit soort zuigerveren is, dat door de grotere diameter de windingen onder spanning staan en dat tevens de windingen werken als een soort van labyrint.
Groet. Henk.
 
Vandaag weer kunnen werken aan de stoommachine.
Nu het huis voor het huis van het condenssmeertoestel.
Dit is gemaakt uit brons met de inwendige kanalen voor de stoomaansluiting en de mogelijkheid tot afsluiten van condensaat tijdens opstarten van de machine.

SAM_3909verkleind.jpg


De getekende schaal is 4:1.
Zagen van dit soort kleine onderdelen, lintzaag, doe ik niet meer.
Ik gebruik een haakse slijper diam. 125mm met een dunne doorslijpschijf en snij het benodigde materiaal uit.
In beide gevallen, slijpen, lintzaag moet je toch nabewerken.
Machine kosten zijn alleen lager.
Wordt vervolgd. Henk
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik het naaldventieltje gemaakt.
De spindel is uit staf ø2mm AISI 304, Werkstoff 1.4301, met M2 schroefdraad en een punt van 30°.

SAM_3913verkleind.jpg


De naaldafsluiter zet je tijdens opstarten van de machine dicht en voorkomt dat de olie houder, de koper buis, wordt gevuld met condensaat, waardoor de olie in korte tijd wordt uitgespoeld.
Bij opstarten van de machine zorgt het condensaat voor smering van de teflon zuigerveren.
Als de droge stoom wordt toegevoegd moet er gesmeerd worden, dus het ventiel enkele slagen openen.
De stoom kan nu door het dunne kanaal ø1mm bij de olie, zal condenseren naar water en dit water zal de stoomolie omhoog drukken in de stoomtoevoer naar de cilinders.
Water is nu eenmaal zwaarder dan olie.
In elkaar gezet, bijna gereed voor hardsolderen, de cilinderaansluitingen moeten nog gemaakt worden.

SAM_3917verkleind.jpg


Na enige tijd is de olie op en zit de houder vol met water.
In de vorige uitvoering had ik een aftapschroef, maar dit was onhandig, daar deze aan de onderkant bij een hete machine zit.
Nu trek ik met een injectiespuit met een lange en dikke naald het water vanaf de bovenkant eruit.
Op onderstaande foto is te zien hoe het condenssmeertoestel zit op de oude machine.

SAM_0677 (2).JPG


Nu is ook de volgende stap te zien, maken van de trekschalmen voor de schaarverstelling.
Wordt vervolgd. Henk.
 
Back
Top