Vandaag heb ik het naaldventieltje gemaakt.
De spindel is uit staf ø2mm AISI 304, Werkstoff 1.4301, met M2 schroefdraad en een punt van 30°.
De naaldafsluiter zet je tijdens opstarten van de machine dicht en voorkomt dat de olie houder, de koper buis, wordt gevuld met condensaat, waardoor de olie in korte tijd wordt uitgespoeld.
Bij opstarten van de machine zorgt het condensaat voor smering van de teflon zuigerveren.
Als de droge stoom wordt toegevoegd moet er gesmeerd worden, dus het ventiel enkele slagen openen.
De stoom kan nu door het dunne kanaal ø1mm bij de olie, zal condenseren naar water en dit water zal de stoomolie omhoog drukken in de stoomtoevoer naar de cilinders.
Water is nu eenmaal zwaarder dan olie.
In elkaar gezet, bijna gereed voor hardsolderen, de cilinderaansluitingen moeten nog gemaakt worden.
Na enige tijd is de olie op en zit de houder vol met water.
In de vorige uitvoering had ik een aftapschroef, maar dit was onhandig, daar deze aan de onderkant bij een hete machine zit.
Nu trek ik met een injectiespuit met een lange en dikke naald het water vanaf de bovenkant eruit.
Op onderstaande foto is te zien hoe het condenssmeertoestel zit op de oude machine.
Nu is ook de volgende stap te zien, maken van de trekschalmen voor de schaarverstelling.
Wordt vervolgd. Henk.