Dockyard V stoommachine.

Stoom is inderdaad leuk.............
maar gezien uw eerdere problemen met het samenstellen van de machine, misschien toch iets te hoog gegrepen voor u en was het werken van een bestaande tekening b.v. de Hercules uit het Handboek een betere optie zeker na ruim 10 jaar werk.

U weet veel van de theorie lees ik hier en heeft altijd veel positief maar ook negatief commentaar op anderen vandaar mijn reactie.

Maar IK ben niet echt onder de indruk van de afwerking.

groet René
 
In de model stoomsleepboot Dockyard V https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/ staat de eerder gebouwde twee cilinder dubbelwerkend voldruk stoommachine.
Deze werkt naar behoren.
Daar ik geen zin heb om de tweede machine op gelijke wijze te maken, heb ik naar andere opties gekeken, bijvoorbeeld het cilinderblok, volgens tekening bestaande uit:
2 losse cilinder bussen, 2 huizen met stoomkanalen en 2 flenzen om het geheel met hardsoldeer tot één geheel te solderen.
Deze te vervangen door één cilinderblok uit massief aluminiumbrons.
Verder de Stephenson schaar.
Deze binnen de hoogte beperking van de machine aan te passen, voor een betere regel mogelijkheid van de stroomtoevoer, machine snelheid.
Dus ik wil nu de schaar gebruiken om de snelheid te regelen en niet met een stoom regelafsluiter.
Daarnaast nog een betere mogelijkheid om de excentrieken onderling te verstellen.
Nu dan kom je problemen tegen.
Zonder vallen en opstaan kom je niet verder.
Daarom is voor mij stoom leuk.
Lukt het mij, dan heb ik een unieke stoommachine.
Indien niet, dan heb ik mij gedurende de Corona tijd niet verveeld.
Henk
 
Laatst bewerkt:
Gisteren had ik aangegeven, dat ik enkele uitdagingen heb bij het maken van de nieuwe stoommachine van de model Dockyard V.
Wat ik niet had genoemd, was het aanpassen van de kruishoofd geleiding, die in het grootbedrijf wordt gebruikt.
Kruishoofd op leibaan verkleind.jpg

Dit is geheel anders, dan in de huidige stoommachine van de DY toegepast.
Hierop moest ik een nieuw kruishoofd ontwerpen, de linker is de afkeur.
SAM_3619verkeleind.jpg

Het is goed te zien, dat het kruishoofd een lange voet heeft om de rotatie kracht van de krukas op te vangen, zodat de pakkingbus van de stoomcilinder niet zijdelings belast wordt.
De machine met leibanen ziet er als volgt uit:
SAM_3983verkleind.jpg

Zijaanzicht met de kruishoofden in de geleiding.
SAM_3981verkleind.jpg

Op alle foto's steken er pennen uit boven de bovendeksels.
Deze zijn het verlengde van de meetpennen door boven- en onderflens voor het exacte uitlijnen van de plaats van de kruishoofden op de leiplaat.

Ondertussen heb ik naast de meeste onderdelen van de schaar ook de zuigers met afdichting gereed.
SAM_3900verkleind.jpg

Het gaat niet snel. maar een steek in de week maakt een hemdsmouw in een jaar.
Stoom is leuk, per stap een nieuwe uitdaging. Groet Henk
 
De nieuwe trektangen zijn gereed en ik kan nu beginnen aan de basisafstelling.
De definitieve afstelling zal ik doen onder stoom.
De trekstangen heb ik gemaakt uit een hoeksteun van gegalvaniseerd staal, dik 1mm.
Alvorens te solderen met zilver had ik het materiaal op de soldeerplaats blank geslepen.
De soldeerplaats is na zuren mooi schoon, maar er is een groot verschil te zien tussen wel en niet blank geslepen deel.
In het verleden had ik geschreven over het maken van polijstschijven uit schuurvlies, schuurpads.
Zie onderaan de foto.
SAM_3995Verkleind.jpg


Een stukje uitgeknipt uit het schuurpad, opgespannen op een slijpstift van de Dremel en het resultaat is prachtig, geen kleur verschil en de eventuele bramen zijn ook verwijderd.
Dat het uitgeknipte stukje niet rond is, is geen probleem daar binnen enkele seconden gebruik mooi rond.
Het schuurpad komt uit de A hobby winkel in drie kleuren, groen=grof, rood=middel en zwart=fijn.
Kosten?
Wordt vervolgd. Henk.
 
Laatst bewerkt:
De machine vordert aardig Henk maar het doel van deze machine begint me te ontgaan.
De oude en nieuwe machine vertonen heel veel gelijkenis ook wat de schaar betreft.

Succes en groet, Jan.
 
Jan, dat klopt.
Na de stoompomp,
SAM_1151verkleind.jpg

was de stoommachine voor de stoomsleepboot Dockyard V de tweede stoommachine, die ik gebouwd heb.
Destijds was mijn kennis van model stoomwerktuigen beperkt.
Daarom wil ik een reserve stoommachine maken, waarin ik de opgedane kennis kon toepassen en kijken hoever ik kon gaan.
Goed, ik heb ondertussen enkele mislukkingen op mijn naam staan, maar door fouten word je wijzer.
Vandaag heb ik de nieuwe schaar met de nieuwe trekstangen gemonteerd en afgesteld.
De eerste in de middenstand om de stand van het schuifblokje en de handel te tonen.

SAM_3998middenstand.jpg


De volgende twee foto's in de uiterste stand van de schaar, bakschuif.
Vol stoom op de bovenkant zuiger.
SAM_3996 schuif beneden.jpg

In de boven stand, vol stoom op de onderkant van de zuiger.
SAM_3997 schuif boven.jpg


Goed te zien, dat het handel stil blijft staan en het schuifblokje nagenoeg niet verschuift.
Dus dit probleem opgelost.
Door alle modificaties en aanpassen van de machine hoogte heb ik toch een probleem.
Ik moet 2 nieuwe schuifstangen RVS 304 met M2 maken.
Stoom is leuk. Groet. Henk.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag verder gegaan met de trekstangen en grove afstelling van de bakschuiven.
Nog niet afgesteld op de juiste hoek t.o.v. de krukas, maar op de verplaatsing van de bakschuif, stoomtoelaat.

Nu de andere kant, ook hier botst de schuif tegen de onderkant van het schuifhuis, de stand is te hoog op de schuifstang.

SAM_3999verkleind.jpg


Door de vele aanpassingen aan de machine moet ik toch een nieuwe schuifstangen maken, daarna kan ik ook de afstelling optimaal maken.

Een probleem was wel het borgen van de pasbouten M2 van de trekstangen.
Deze mogen niet loswerken en in verband met onderhoud heb ik deze geborgd met M2x3 stelschroeven.

SAM_4000verkleind.jpg


Indien ik de pasbouten M2 met Loctite had vast gemaakt, dan was demontage moeilijk.
Nu een kwart slag lossen van de stelschroeven met kratereind en het geheel is demontabel en zonder schade weer te monteren.
Bij een stoommachine moet je bouwen, gericht op onderhoud.
Groet. Henk
 
Gisteren ben ik actief geweest op het draadje van @Juki.
In het bericht #45: https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoomafvoer.281068/page-3#post-4233766, gaf @Jan Walpot aan: Henk, iedere excentriek maakt dezelfde boog om de krukas.
Nu dit was ook mijn stellige overtuiging, maar de schaar maakt nog een beweging, verticaal op- en neer.
In bericht #372: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-19#post-4228917
gaf @Gea aan: Die beweging komt niet alleen doordat de excentrieken niet op 180° tegenover elkaar staan , maar ook omdat de stangen de ene halve omwenteling recht staan en de volgende halve omwenteling gekruist.
Dit ging even tegen mijn overtuiging, maar na enkele antwoorden en dagen viel het kwartje.

Onderstaand de schaar met gekruiste stangen, X opstelling.

SAM_3976verkleind.jpg


De schuifmaat staat op "0", de stangen gekruist, X stand.

Onderstaand na 180° draaien, de stangen staan nu in de "O" stand.

SAM_3977verkleind.jpg


Dus door het kruisen van de stangen gaat het hart van de schuif op- en neer.
Achteraf simpel, puur goniometrie, maar iemand moet je er op wijzen.
Dirk, bedankt.
Groet. Henk.
 
Gisteren ben ik actief geweest op het draadje van @Juki.
In het bericht #45: https://www.modelbouwforum.nl/threads/stoomafvoer.281068/page-3#post-4233766, gaf @Jan Walpot aan: Henk, iedere excentriek maakt dezelfde boog om de krukas.
Nu dit was ook mijn stellige overtuiging, maar de schaar maakt nog een beweging, verticaal op- en neer.
In bericht #372: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-19#post-4228917
gaf @Gea aan: Die beweging komt niet alleen doordat de excentrieken niet op 180° tegenover elkaar staan , maar ook omdat de stangen de ene halve omwenteling recht staan en de volgende halve omwenteling gekruist.
Dit ging even tegen mijn overtuiging, maar na enkele antwoorden en dagen viel het kwartje.

Onderstaand de schaar met gekruiste stangen, X opstelling.

Bekijk bijlage 486207

De schuifmaat staat op "0", de stangen gekruist, X stand.

Onderstaand na 180° draaien, de stangen staan nu in de "O" stand.

Bekijk bijlage 486208

Dus door het kruisen van de stangen gaat het hart van de schuif op- en neer.
Achteraf simpel, puur goniometrie, maar iemand moet je er op wijzen.
Dirk, bedankt.
Groet. Henk.
Ik leer steeds meer ,interessant
 
Henk, je vergelijkt wat ik schreef met iets anders namelijk met de schaar in de middenstand. Dat de schuif in de middenstand op en neer beweegt weet ik maar wat ik schreef was met de schaar in vooruit en achteruit stand. Als de schuif in de vooruit stand misloopt van de schuifkast zal dat ook in de achteruit stand zo zijn.
 
Laatst bewerkt:
Beste Juki,
Ik weet niet of de bakschuiven een lap hebben, zo nee ... probeer het volgende eens:
* zet de excentriek op de as zodanig vast dat deze er voor zorgt dat de bakschuif snijdend staat met de zuiger in het bovenste of onderste dode-punt.
Op moment dat de zuiger maar iets wil gaan bewegen moet de poort van de bakschuif open gaan.
Als de zuiger de andere zijde van de cilinder heeft bereikt dan moet de bakschuif weer snijdend staan aan de andere kant van de poort.

probeer dit per cilinderzijde en laat van de andere zijde even de schaarstangen eraf.
na het afstellen van de eerste cilinder doe het zelfde bij de andere cilinder , en haal je de eerste afgestelde schaarstangen er even af. Maar laat de excentrieken zitten op hun plaats.

Als je bakschuif een lap heeft is het iets lastiger en moet je het eigenlijk meten.
succes

kom je er niet uit , kun je altijd even langs komen en kijk ik er even naar.
mogelijk kom je naar de voorjaarsstoomdag , kun je hem ook meenemen en kijk ik er daar naar.

groet René
 
Wel een eindje weg , zal eens kijken ,bedankt

Goed, voor jouw meer dan 130km, voor mij meer dan 140km.
Het voordeel is wel, dat we dan minder BTW en accijns over benzine hoeven te betalen.
Over de machine.
Ik vind het een wijze beslissing, stressen heeft geen zin, ik spreek uit ervaring.
Ga verder met wat je aangeeft en verzamel informatie over het afstellen van de schaar.
Succes met je project en blijf ons op de hoogte houden.
Henk.
 
Back
Top