Dockyard voedingspomp

Deze week verder gegaan met de voedingspomp.
Naas de passende plunjer ø6mm heb ik ook een aangepaste onderflens gemaakt.

SAM_4137verkleind.jpg


De plunjer moet nog voorzien worden van een gaffel oog.
Onderstaand in onderdelen.

SAM_4138verkleind.jpg


Op de onderstaande foto, voor het tonen van de ruimte van de pakkingbus, zit de plunjer in het pomphuis.

SAM_4140verkleind.jpg


De wartelmoer is reeds gemaakt, nu nog de pakkingdrukker.

In de pomp gebruik ik Grifi-Sil kogels.
Bij het pompen mag het niet zo zijn, dat de kogel bij omhoog gaan aan de bovenkant de kamer/doorvoer afdicht.
Daarom heb ik aan de bovenkant van de kamers met een frees ø2mm een lek opening aangebracht, zie onderstaand.

SAM_4145verkleind.jpg


Indien de kogel nu tegen de bovenkant van de kamer stoot, dan kan via de lek openingen het water doorstromen.
Ik had ook kunnen kiezen tussen een diepere kamer met een stift om de lifthoogte te begrenzen.
Wordt vervolgd, Henk.
 
Laatst bewerkt:
De pakkingdrukker en de gaffelopening in de plunjer zijn gemaakt.
Tevens de pakkingen gemaakt uit grafietstoompakking dik 0,5mm.

SAM_4150.JPG


Jammer genoeg is er een puntje van de pakking van de onderflens afgescheurd, voor de afdichting is dit niet van belang.
De volgende stappen zijn:
- Kolomschroeven M2 vervangen door draadeinden met hoge modelbouwmoer.
- Aanbrengen van de kogels.
- Aanbrengen van pakking in de pakkingbus van getwijnd teflon snoer.
- Overnemen van de afstand van de bevestigingsgaten van de oude pomp.

Hierna kan ik de pomp in het schip inbouwen.

De pomp zit samen met, aan de rechterkant, de condensaat membraanpomp op een apart in hoogte afstelbaar hulpchassis.

SAM_1211.JPG


Na losnemen kan ik ook de condensaatpomp voorzien van Grafi-Sil kunststof kogels.
Wordt vervolgd, Henk.
 
In mijn vorige bericht had ik het erover om de kogel terugslagkleppen te vervangen door Grafi-Sil.
Voor het monteren van de nieuwe voedingspomp heb ik het hulpchassis los genomen en de oude pomp verwijderd.
Bleef over de Membraanpomp.
Deze gedemonteerd om de nieuwe Grafi-Sil kogels te monteren,

SAM_4152verkleind.jpg


Aan de bovenkant de zuig- en aan de onderkant de persaansluiting.
En toen ontdekte ik, waarom de oorspronkelijke Viton kogels niet afdichten.
Door de dikke stoomolie in het condensaat bleven de kogels ergens plakken en vielen niet terug op de zitting.
Ik denk er nu over om als zuigklep een roestvaste kogel te gebruiken, in plaats van de kunststofkogel.
Deze roestvaste kogel is ca, 6 maal zwaarder dan de kunststofkogel.
Voor de persklep, denk ik aan de kunststofkogel onder een kleine veerdruk.
De afvoer naar de condensaat tank is praktisch drukloos en deze kleine veer zorgt voor een tegendruk aan de perszijde.
Soms is het probleem veel anders, dan dat je verwacht.
Wordt vervolgd. Henk.
 
Voor het plaatsen van de roestvaste kogel moest ik de zitting aanpassen.
De zitting van een kunststof kogel heeft een hoek van 90°, geen scherpe hoek, de kogel moet in de trechter afdichten.
Een stalen kogel moet afdichten op een scherpe rand, vlakke zitting.
Daarom heb ik in het klephuis, met een frees, een kamer gemaakt van ø5x2,5mm.
De kogel zit nu zo diep, dat de lichthoogte begrensd moet worden.
Hiertoe heb ik als aanslag een kolomschroef gebruikt, die de lichthoogte beperkt tot 0,5mm.

SAM_4155bewerkt.jpg


De persklep gaf geen probleem, ik heb een stukje veer uit een balpen gebruikt.
Over roesten van de veer maak ik mij geen zorgen, het condensaat is olie rijk genoeg.
Vervolgens de nieuwe pomp getest en op het hulpchassis geplaatst.

SAM_4156verkleind.jpg


Bovenaanzicht voor de indruk van de plaatsing van de beide pompen.

SAM_4161.JPG


De slangaansluiting aan de rechterkant is voor de aansluitslang op de condensaat afvoerleiding in het schip.
Wordt vervolgd. Henk.
 
Henk, Haal je de schroefdraad op dat boutje om de kogel tegen te houden nog weg? Of slaat de schroefdraad geen kerven in het kogeltje? Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Klaas,
Bedankt voor je opmerking.
Het is een RVS kogel, deze is harder dan messing.
Verder, de stromingssnelheid is laag, opbrengst 0,09cc/slag, ik verwacht geen grote botskrachten.
Henk.
 
Zou dan de schroefdraad van de bout op den duur niet beschadigen waardoor deze moeilijk te demonteren kan zijn?
 
Zou dan de schroefdraad van de bout op den duur niet beschadigen waardoor deze moeilijk te demonteren kan zijn?
Eigenlijk verwacht ik niet, dat de kogel de schroefdraad M2 zal raken.
De kogel ø4mm zit op een zitting met een boring van ø3mm en gezien het kleine doorstroomvolume verwacht ik, dat als de kogel enkele tienden van een millimeter licht, dat de doorlaat voldoende is.
Mocht de schroefdraad toch beschadigen, dan met de frees de de draadstift verwijderen.

Als de schroef afgedraaid wordt wijzigt de afstelling vlgs mij, of is dat geen probleem?
Dat klopt de lichthoogte van de kogel wordt meer dan 0,5mm.
Ik wil een kleine lichthoogte, daar dan de onderkant van de kogel nog in de boring van de zitting zit.
De kogel valt nu zonder "zoeken" terug op de zitting.
Groet, Henk.
 
Voordat de pomp ingebouwd kan worden moest ik een nieuwe verdeelaansluiting maken voor de luchthelm en de aansluitingen naar de voedingspomp en bypass afsluiter.

SAM_4163bewerkt.jpg


Na het maken van nieuwe aansluitleidingen is de volgende stap het inbouwen van de nieuwe stoommachine.
Wordt vervolgd. Henk.
 
De oude stoommachine heb ik uit het schip gehaald.
De stoommachine zit ook op een horizon- en verticaal verstelbaar hulpchassis.
Hierdoor kan ik de machine eenvoudig uitlijnen op de schroefas.
Onder, links de oude en rechts de nieuwe met de proefmontage van de voedingspomp.

SAM_4174verkleind.jpg


Op het machine chassis zit ook de servo voor de verstelling van de schaar.
De volgende stappen zijn, de tandwieloverbrenging naar de pomp afstellen en het geheel onder stoom testen.
Na succesvol testen kunnen de machine met de pompen in het schip worden ingebouwd.
Wordt vervolgd. Henk
 
Indrukwekkend, deze machines.

Je zal het vast een keer gezegd hebben: wat was de beweegreden om een compleet nieuwe machine te bouwen?
Ogenschijnlijk zijn ze weinig verschillend........
 
Inderdaad, ze lijken op elkaar.
Beperkt door de ruimte in het schip ben ik uitgegaan van in principe dezelfde tekening.
De oude machine was de tweede stoommachine, die ik gemaakt heb.
De eerste was de stoompomp uit het handboek Modelstoommachines van Rob van Dort en Joop Oegema.
De tweede, de oude stoommachine, had ik destijds uitgerekend voor het benodigde aandrijfvermogen van het schip.
Echter ik had de veillogheidsfactor te groot genomen, waardoor de machine te veel vermogen levert, maar als grootste nadeel, stoom vreet.
De oude machine heeft een boring van ø14mm, de nieuwe ø13mm, ofwel een cilinderinhoud, die ca. 14% kleiner.
Dat het vermogen overeenkomstig lager is, is geen probleem het schip liep toch tegen de rompsnelheid.
Naast het vervaardigen van het cilinderhuis uit één stuk, het oude bestond uit 6 onderdelen, heb ik de kruishoofdgeleiding en ook de schaarsturing aangepast.
Destijds bij de bouw van de oude machine had ik geen ervaring en beperkte kennis.
In de nieuwe machine heb ik de verworven kennis en ervaring toegepast.
Groet. Henk.
 
De aseinden van de krukas heb ik aangepast voor de aansluiting op de schroefas en voor de montage van het aandrijfrondsel voor de voedings- en condensaatpomp.
Alvorens de beide pompen aan te sluiten, heb ik de machine weer onder stoom getest.
Ik kwam twee problemen tegen, een verwachte en een onverwachte.
De verwachte was het losdraaien ven de pakkingdrukker uit de pakkingbus.
Bij de oude machine was dit ook zo en ik heb toen de pakkingbus iets vervormd.
Dit wilde ik bij de nieuwe machine niet.
De pakkingbus en -drukker zijn gemaakt uit zeskant 6mm.
Ik heb nu een klem gemaakt, die het verdraaien van de pakkingdrukker tegengaat.

SAM_4176 bewerkt.jpg


Het onverwachte probleem was de optische toerenteller.
Op het vliegwiel zit het reflexietape, maar het vliegwiel glimt zodanig dat door het felle zonlicht, de toerenteller geen verschil ziet.
Testen doe ik buiten in de tuin.
Wordt vervolgd. Henk.
 
Op het vliegwiel zit het reflexietape,
maar het vliegwiel glimt zodanig dat door het felle zonlicht,
de toerenteller geen verschil ziet.

Mat Zwarte duktape over de hele omtrek en daarop een wit plakkertje?
Pakkingdrukkers borgen met een prikboutje of een contramoer.
Beide suggesties uit eigen ervaring.

upload_2022-8-28_18-10-30.png

Foto w.p. 8-2022 De brorgmoer.

Mooi dat de machine verder naar tevredenheid was.
Compliment Henk.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Back
Top