Dode accucellen constateren?

Ik heb allemaal accupacks opgekocht waar vast en zeker nog goede cellen tussen zitten :)

Alleen... hoe kan ik constateren welke cellen nog goed zijn?

Gewoon alles los solderen, en steeds een losse cel laden en kijken of deze laad of niet?

Of is er nog een andere manier...

Hoop op wat tips :D

En wat dan? Van de goede cellen weer pakketten maken? Dat is niet echt aan te raden. Cellen die in verschillende pakketten hebben gezeten hebben een verschillend leven achter de rug. Daar weer pakketten van maken is vragen om problemen.

Ik heb verschillende pakketten van dezelfde cellen..
Dus lijkt me sterk dat je daar geen goede pakketten van kunt maken.

Het is allemaal hetzelfde merk en hebben allemaal dezelfde mAh.

Het zijn allemaal accupacks geweest die voor hetzelfde doeleinde gebruikt zijn en ook allemaal ongeveer dezelfde ladingen gehad hebben.

En het waren allemaal pakketten voor een koopje dus daar zit echt geen miskoop in ;)

Dus heeft een van jullie tips om het snel/gemakkelijk te constateren?
(moet wel goed gebeuren natuurlijk)

Um.. gewoon gebruiken en kijken welke cellen snel inkakken en dus 0 volt bereiken?

Hoezo denk je eigenlijk dat er dode cellen tussen zitten?

Het bepalen of Ni-** cellen stuk zijn is makkelijk. Laadt een pakket met een langzaamlader met 1/10 C gedurende 14 uur. Als je met een Voltmeter de cellen individueel meet zal de celspanning zo ongeveer tussen de 1,2 en 1,4 Volt liggen. Defecte cellen zijn 0 Volt.
De werkende en echt defecte cellen zijn nu gescheiden.

Het selecteren van goede- en mider goede cellen is een stuk lastiger en is zonder kostbare meetapparatuur eigenlijk niet te doen. Fabrikanten die pakketten met gematchte cellen op markt brengen hebben deze meetapparatuur ter beschikking, maar voor een hobbyist is dat onbetaalbaar.

Als de cellen uit b.v. een noodstroomvoorziening komen en heel lang onder bufferlading hebben gestaan, dan moet je je teleurstellen. Het is dan onmogelijk deze cellen nog succesvol in een hoogstroomtoepassing te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Met bepaalde laders kun je toch de interne weerstand meten en dus kijken hoe goed een cell is?

En zodra een lipo rond de 1,3 volt zit (onder de 3 volt) dan is hij kapot en kun je dus alle cellen afschrijven of heb ik dat nu mis?

Ging er van uit dat het Ni-** betrof. Als Li-Po cellen onder de 2,5 Volt per komen dan mag je er van uit gaan dat de cel is overleden, uitzonderingen daargelaten.

Sommige laders kunnen de inwendige weerstand berekenen. De inwendige weerstand is echter maar één van de waarden die kwaliteit van de cel bepalen.

Mocht het echt om Li-Po's gaan dan zou ik het samenstellen van nieuwe pakketten maar vergeten. Niet alleen zijn Li-Po's veel gevoeliger voor gebruik in het verleden, maar het risico op ongelukken (brand, explosie) is veel groter.

Li-Po's zijn geen dingen waarmee je moet gaan experimenteren. Daarvoor zijn ze veel te gevaarlijk.

Voor alle zekerheid, je weet dat Li-Po's geladen moeten worden met een speciale Li-Po lader en een balancer? Als je die niet gebruikt, zoek dan de polis van de brandverzekering maar alvast op. Dat is trouwens ook een goed advies als je besluit toch te gaan experimenteren met Li-Po's.

Laatst bewerkt:
Hmm.. heb je inderdaad gelijk mee dat het niet gezegd was of het nixx of lipo is, was er zelf vanuit gegaan dat het lipo was omdat de nimh tijd ver achter me ligt...

Experimenteren met lipo's zou ik sowieso niet doen, of het moet gecontroleerd zijn op een brandveilige plek (buiten ofzo).

Sorry, vergeten te vermelden... het zijn NiMh cellen :)

Orion 5200's om precies te zijn

Bedankt voor het meedenken zover al! ben nu al een stuk verder

Alleen is het nogal flink irritant om de gesoldeerde plaatjes die de plus en de min verbinden los te krijgen, zijn daar ook nog tips voor? :p
Want het is toch al tin die er ongeveer een half jaar/ jaar op zit

Laatst bewerkt:
Alleen is het nogal flink irritant om de gesoldeerde plaatjes die de plus en de min verbinden los te krijgen, zijn daar ook nog tips voor? :p
Want het is toch al tin die er ongeveer een half jaar/ jaar op zit

Je bout is te klein , het plaatje is na5 sec er af bij een grote bout .

Ook als het tin er al 10 jaar op zit . :mrgreen:

Mvg Johan

Ja heb idd zo'n goedkoop troep ding -,-

Moet me echt een betere bout gaan kopen
Voor een goede bout betaal je even veel als een lipo.
Die lipjes krijg je misschien wel los maar vast maken straks is wat lastiger.
Heb je een goede lipo lader?
Zo ja gewoon op laden en kijken wat de resterende capaciteit is.
Zo niet eerst daar in investeren.
Volgens mij verspil je je enargie maar misschien moet je daar wel even mee door gaan om daar achter te komen.
Denk ook nog even aan de gevaren die aan lipos verbonden zijn.
Ik heb het ook wel eens geprobeerd met nicads maar ben er toen snel mee gestopt.:);)

Laatst bewerkt:
Op zich heb je gelijk, ik ben normaal ook iemand die gewoon alles nieuw koopt zodat ik er zeker van ben dat 't allemaal werkt.

Ondertussen ben ik een 5 cellen pack aan het laden, tot nog toe ziet deze pack er in ieder geval goed uit :D alleen moet ik er dan toch een cel bijvoegen zodat het de 6-pack wordt die ik wil.

Lipo's is geen probleem idd, maar die koop ik dan bij Hobbycity, 4000mah hardcase dingen.. lekker goedkoop en tot nog toe best wel leuke dingen over gehoord.
Natuurlijk niet zo goed als een lipo van 80/100 euro maar ok ;)

Sowieso heb ik toch 'n beter soldeerstation nodig, want dit ding heeft me €18,- gekost.. dus je kunt wel nagaan wat voor een troep het is ;)

Dat is nou een goede tip! :)

Ik wilde nu net gaan vertrekken naar de elektronica zaak hier, dus zal ik daar ook meteen ff om vragen.

Trouwens, 1e accupack met 5 cellen geladen, deze blijkt het nog perfect te doen! :D
Alleen nog 1 cel bij solderen & dan heb ik alweer een pack erbij

Deze zijn zo te zien niet gepuntlast, of het zou erg onvakkundig gedaan zijn.
Ziet eruit dat het gewoon allemaal gesoldeert is.

Hadden helaas geen 100W bout voor me, wel een ander station erbij genomen, want mijne is gewoon flut.

Nouwja, even kijken hoe ik dan nog 1 losse cel bij deze ga krijgen.. natuurlijk ook de andere controleren maar dat doe ik morgen wel. Nu flinke hoofdpijn opgelopen opeens.

Back