doe het zelf Hovercraft

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door michel pet, 13 okt 2005.

  1. WillemII

    WillemII

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Baarle-Hertog/Nassau
    Enkele bedenkingen: het lijkt me best een keer leuk om tijdens een indoorsessie enkele hovercrafts te demonsteren. Ik denk wel dat je ze aan de kleine kant moet houden, anders heb je gelijk ruzie met de vliegers.
    In Alphen hebben we namelijk een keer een meneer op bezoek gehad die een hovercraft van ca 80 cm lang, met 2 speed 500 of 600 motoren erop (1 lift en 1 voortstuwing), bij zich had. Of hij even een ''proefvluchtje'' mocht maken. Tuurlijk! Toch?
    Nou, een licht toestelletje dat op 2 m hoogte overvloog werd gelijk naar beneden gezogen en crashte ! Om zeker te zijn dat het niet om een stuurfout ging werd het ''experiment'' herhaald: en ja hoor, weer kwam een overvliegend toestel naar beneden. Je kunt je niet voorstellen hoeveel lucht deze omgekeerde stofzuigers naar beneden trekken!
    Daarbij moet ik niet denken aan de gevolgen van een niet op tijd stoppende hovercraft van 1 kg+ die de pits ingaat...
    Het beste lijkt me om uit te gaan van een maximum maat (grondplaat) en een maximum aan hardware. Als je dat bijv. stelt op 1 cd-rommotor, of 1 speed 280, of 1 Feigao of 2x GWS 050 krijg je ook gelijkaardige produkten. Vergeet ook niet de Graupner speed 250, met een GWS 4,5 x 4 prop en 2 cellen lipo.
    Een voorbeeldje: maximum 50 x 35 cm ( depron grondplaat, of body, rok niet meegeteld), 1 cd-rommotor met 2 cellen lipo of 7 (8?) cellen NiXX.
    Als je 1 klasse hebt kun je je ook beter met elkaar meten...

    Begint te kriebelen, moet er ook nog eens eentje bouwen...

    Groeten,
    Willem
     
  2. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Na een hoop brainstormen en informatie te hebben opgezocht ben ik weer aan een nieuw model begonnen. Bij het vorige model klopte de verhouding tussen de rok ed simpelweg niet waardoor het model het nooit over het water zou redden.

    Dit nieuwe model heb ik nu gestest in een aantal plassen en dat ging top. Echt het water op durfde ik nog niet want er stond vandaag veel te veel wind. De verhoudingen kloppen nu perfect, als ik hem met alleen de rok opgeblazen een duwtje geef dan zweeft hij zo 10 meter weg, totaal geen weerstand met de grond dus.

    Mijn conclusie voor een goede verhouding is dus om als maatstaaf aan te houden 2/8 van de breedte van je hovercraft moet de hoogte van je rok worden. Ik weet natuurlijk niet zeker of dit zo hoort maar dat zijn mijn bevindingen ;)

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. aviador

    aviador Guest

    ziet er heeel mooi uit :D
    ik denk alleen dat de cilinder voor de lift-motor te hoog is, hierdoor krijgt de andere motor minder lucht. ik kan het ook fout hebben hoor.
    en, hoe hard gaat ie? ik wacht zeker op een filmpje :) 8)
     
  4. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    heheh, een zwevende mixer. :) Kun je zo n vliegtuig in zuigen voor n lekkere depron shake. :lol:

    Maar et ziet er allemaal best goed uit! Ik wacht ook op je filmpje. :p
     
  5. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik snap zoiezo niet zo goed waarom die cilinder erop zit, om je moter te beschermen , maar beschermen waartegen?
     
  6. Amstel76

    Amstel76

    Lid geworden:
    20 mei 2005
    Berichten:
    940
    Locatie:
    Emmeloord
    Hier dan maar een filmpje.
    Helaas waren de lipo's leeg en kon ik dus geen vol gas geven, het stotteren van de motor wat je af en toe hoort komt dus ook omdat de lipo leeg was. Verder niks aan de hand hoor want op de regelaar zit een lipo cut off maar de lipo leverde net te weinig. Toch nog maar een rondje gedaan zodat ik een filmpje kon schieten.

    De cilinder zit erop om de motor te beschermen bij het over de kop gaan, dat kan nog wel eens voorkomen het is tenslotte maar depron. De motor zou wat lager kunnen maar de tunnel is berekend op een hat propje en ik had alleen nog maar een ingekort hat propje. Vandaar dat de motor wat hoger zit anders zou er geen lucht in de rok komen. Zodra ik weer nieuwe propjes heb kan de motor dus omlaag en de cilinder dus zo hoog worden als de motor, dit puur ter bescherming bij het over de kop slaan.

    Hier nog een foto van de laatste aanpassingen. De motor steun is aanpast, de oude was te zwak. Daarnaast zit er ook een andere prop op aangezien we door onze hat propjes heen waren.

    [​IMG]
     
  7. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik kon niet achter blijven natuurlijk:)
    jamara 480hs met een graupner 5x2 propje en 3 lipo`s:p
    ik wilde net even volgas de bocht door maar niet met suc6 hij VLOOG:p
    maar hoe hebben jullie dat ruder goed vast?
     
  8. aviador

    aviador Guest

    [​IMG]
    [​IMG]
    niet echt mooie fotos, maar ik denk wel dat je kunt zien hoe ik hem gemaakt heb :) gewoon mer een 90 graden gebogen stukje metaal en een rudder met secondelijm opgeplakt :p
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    tja ik heb er een 9 gram servo op dat zal wat moeilijker gaan
    net even met lampjes door de straat geracet
    volgas komt hij los :?
    oplosing :?:
     
  10. IJsbrand

    IJsbrand Guest

    Niet volgas glijden(vliegen?)
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Die motor n beetje dompen zodattie zn kont optilt, want ik heb et idee dattie bij jou zn neus omhoog smijt en een hap lucht neemt? :p
     
  12. IJsbrand

    IJsbrand Guest

    Zoiets ja,of de accu meer naar voren plaatsen.
     
  13. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    zorg dat de balans klopt het kussen moetvlakbijkven andes krijg je een lek .
    de bedoeling is dat de overdruk eegaal weg stroomten dat de hoverkraft daar op drijft.
     
  14. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    dus meer rewicht aan de voorkant
     
  15. aviador

    aviador Guest

    je kan natuurlijk ook de hoeveelheid lucht die naar de rok gaat verminderen, dit zal je dan helaas ook merken bij lagere snelheden. maar meer gewicht aan de voorkant is denk ik wel voldoende.
     
  16. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik heb de inblaas tunnel omlaaggehaald naar 1,5 cm en met 1/4 gas is de zak al hard en hij gaat een stuk harder.
     
  17. wieland

    wieland Guest

    ik heb het ok wel eens gemaakt is wel lachen :lol:
     
  18. wieland

    wieland Guest

    maar toen vatten ik nog niet hoe het luchtkussen werkt en nu ok niet echt :roll:
     
  19. aviador

    aviador Guest

    De allereerste hovercraft had zelfs ook geen rok :eek:
    de SR.N1
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. aviador

    aviador Guest

    om nog even antwoord te geven op @wieland

    je hebt eigenlijk 3 echte soorten rokken voor en hovercraft:

    de eerste is de ''C'' skirt:
    [​IMG]

    de tweede is de ''B'' skirt of Bag skirt:
    [​IMG]

    en als laatste heb je ook nog de rok met losse segmenten.
    die wordt veel gebruikt bij race hovercrafts, voor rc hovercrafts niet echt geschikt.
    hier een beetje een vage foto:
    [​IMG]

    de bag skirt werkt het best 8)
     

Deel Deze Pagina