Doeltreffend leren heli vliegen, wat zijn jullie tips?

• Topicstarter Topicstarter nosmo
  • Startdatum Startdatum
N

nosmo

Guest
Hallo,

Ben nog redelijk nieuw met heli vliegen en heb nog een hoop te leren. Gelukkig heb je tegenwordig een hoop middelen om het heli vliegen (sneller) onder te knie te krijgen. Onze voorvaderen moesten het doen met crashen en opstaan :P
Wij hebben de luxe van simulatoren, FixedPitch heli's, coaxiale heli's en vlieglessen.

Sinds ik een Ark X400 heb gekocht wil ik het heli vliegen wat serieuzer aanpakken om de kneepjes van het vak te leren. Natuurlijk heb ik FMS al geprobeerd maar deze is wel oersaai. Ten eerste vliegt de heli perfect en ten tweede heb je niet echt een doel, beetje hooveren of rond vliegen gaat snel vervelen.
Ik verwacht van een sim eigenlijk dat het je in stapjes de vliegbewegingen bij brengt en ook verteld waarom je iets fout doet en hoe het bv wel zou moeten. Ook is het erg iritant als je vliegt je heli al snel een stipje is omdat deze te ver weg is.

Opzich wil ik best geld uitgeven aan een goede simulator, laten we wel wezen, sims kosten gewoon een hoop geld, ook al scheelt het in het aantal crashes.
Men zegt dat Reflex XTR de sim is, deze kost echter wel 200+ euro. Een nieuwkomer waar men ook wel enthausiast over is, Phoenix RC http://www.phoenix-sim.com. Deze heeft wel wat leer onderdelen erinziten, zoals bv leer hoveren. (reflex misschien ook wel?)
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze sim? Eventueel winkel suggested waar je deze kan kopen tegen een mooie prijs.

Ook heb ik zitten denken aan vlieglessen, maar helaas ben ik niet in het bezit van een auto en die is toch wel handig voor zoiets, de vlieglessen liggen meestal in de middle of nowhere. Dus is niet echt een optie.
Ook zou een coaxiale heli wel iets kunnen zijn, die dingen zijn zeer stabiel van wat ik er van heb begrepen, dus goed om het orientatie gevoel en zender/stick controle onder de knie te krijgen.

Dus nu mijn concrete vraag, hoe hebben jullie leren heli vliegen (tips) en heeft iemand hier ervaring met phoenix rc (+eventueel winkel tips waar te halen)?

Groet

Ido

Ido,

Ten eerste.. alles wat ik hier schrijf, is tweedehands informatie. Daarmee bedoel ik dat ik zelf geen helipiloot ben of ervaring heb. Onderstaande info heb ik verkregen door te luisteren en te kijken naar de wel ervaren helipiloten bij ons op de club.

Dan het eerste punt.. wat jij wilt, is vliegles. Voor zover ik weet, doen sims daar niet aan. Die laten je vliegen en that's it. Voor les kun je het best op zoek gaan naar een club bij je in de buurt.

Punt twee is je heli. Voor wat ik ervan begrepen heb, kun je je huidige heli beter nog even in de kast zetten. Hoewel leren vliegen met een 'kleine' heli prima kan, zijn ze moeilijker en schadegevoeliger. Je zou er verstandiger aan doen om een RTF raptor te kopen. Die is groter (daardoor stabieler) en schade is minder duur (los van dat e.e.a. gewoon steviger is).

Wat sims betreft heb ik begrepen dat FMS wel leuk is, maar niet echt realistisch. Reflex is op heligebied toch wel een beetje de sim, althans, als ik de piloten op de club moet geloven.

Dus, mijn tips:

1) zoek een club en neem daar vliegles
2) schaf een brandstoftrainer aan
3) koop reflex
4) have fun :)

Ja inderdaad, drie dingen die geld kosten (club, raptor, reflex) maar je zult er geen spijt van krijgen..

ido hezik het het op een paar punten goed.
maar ook met een kleiner formaat heli kun je best goed leren sturen.
dit is uit ervaring met mensen die ik help.
met help bedoel ik bij staan met tips en als ze het zelf willen wat lessen.
de sommigen beginnen met een fp micro en somigen met een cp midi heli zo als de ark400 of trex of df36.
met de 400/450 formaat heb je iets duurdere crash kosten dan met een fp micro.
zodra je groter gaat is lessen eigenlijk echt een pre.
om je zelf en je omgeving geen groot risico op schade/letsel aan te doen.
met een micro size heli kun je ook op meer indoor meetings terecht. natuurlijk bepaald de organisatie tot hoe ver het mag gaan.

bedankt voor jullie reacties,

Lessen nemen is de beste optie ja, maar ja, valt af, is meestal in de middle of nowhere, zonder auto lastig te bereiken.

Ik ga het met een sim proberen, Phoenix RC, deze is overal wel beetje dezelfde prijs. In deze sim zitten ook wat training modi...

Gelukkig zijn er ook vele indoor flight events, ook altijd leerzaam.

Hoi Nosmo,

ik ben sinds een maand begonnen met heli vliegen en ik ben er nog net niet aan verslaafd geraakt. Ik wil je graag vertellen hoe ik het heb aangepakt.

Ik ben eerst naar een club gegaan waar ik wel eens met mijn auto rijd. Daar is een clubje mensen ongeveer een jaar geleden begonnen met heli vliegen. Zij vliegen allen met een Piccolo in de naast het circuit gelegen kantine. Ik heb dus een Piccolo gekocht en ben daarmee aan de gang gegaan. Ik heb eerst twee avonden mijn oren en ogen open gezet voor tips/ hints/ goede websites/ webwinkels/ etcetera. Dat ging ook vrij makkelijk want ik ken die mesen al een jaar of 10... De rest van de week heb ik me georienteerd op internet en heb ik veel gelezen en gevlogen met de simulator (in mijn geval Aerofly Deluxe Pro). Dat laatste heeft mij enorm geholpen. Als je de beginselen van het heli vliegen weet, dan kan je in het programma best wat hooveren en later ook rondjes vliegen en op zijn kop wat stunts doen. Test daar dan ook veel mee. Je hoeft overigens niet die sim te kopen natuurlijk ;-).

Ik heb nu, na een maand dus, pas drie accutjes gevlogen. Vóór elke accu heb ik een van de ervaren jongens de heli laten trimmen zodat ik in ieder geval goed begon. De eerste accu ging nog tamelijk beroerd, maar dat lag ook aan de helicopter. Ik had een tweedehands gekocht die ik die dag probeerde. Op de tweede dag had ik een nieuwe ('oude' voor de onderdelen) en die vloog stukken relaxter. Beter in elkaar gezet en alles netjes uitgelijnd en afgesteld. Dat was de eerste keer anders. Toen verschoven mijn stuurpaddles iedere keer na een redelijk normale landing met tot gevolg dat de afstelling steeds verliep. Op de nieuwe had ik dit niet meer en kon ik normaal vliegen. Nou ja, hooveren met de staart naar me toe, vliegen is een te groot woord. :-)

Wat ik ook doe als ik het "niet meer weet", dan trek ik mijn gasknuppel naar beneden en land ik op de grond. Ik kom dan ook nooit hoger als een meter of 2 bij het hooveren. Door dit te doen staan de rotorbladen stil bij een eventuele crash met bv een tafelpoot en blijft de schade daaraan in ieder geval beperkt. Ik lees hier op het forum veel over zgn. escapes: acties die je doet als je het niet meer weet. Afhankelijk van hoe goed/ handig je bent met vliegen verandert de escape. Als je rondjes probeert te vliegen is bv je escape hooveren.

Morgen ga ik het weer eens proberen. Ik hoop wel dat de persoon er is van wie ik zijn zender iedere keer gebruik totdat mijn eigen zender eindelijk eens binnen komt! En anders kijk in de kunsten van de rest weer af. De eerste Piccolo Pro's zijn gesignaleerd, dus ben erg benieuwd.

Ik hoop dat je er iets aan hebt, en anders vond ik het sowieso leuk om er iets over te vertellen. :-)

m.vr.gr.
Michael Somerwil

in je onderschrift staat dat je in het bezit bent van een dragonfly04, dus ik neem aan dat je al wel wat kan hooveren in alle richtingen? wel dan is het toch ook weer niet ZO moeilijk om over te stappen op een cp? ik denk zelfs dat die gemakkelijker te vliegen is als de DF04.

en als je meteen denkt aan inverted vliegen ja dan zorg je best dat je in het bezit raakt van een simulator. nuja, ik heb ook een dragonfly waar ik rondjes mee kan vliegen en hooveren, en zelfs de stap naar inverted is maar klein. op aerofly pro deluxe kon ik na een uurtje oefenen toch inverted hooveren en wat halsbrekende toeren uithalen met die helicopter lukt echt veel sneller dan je denkt. een maat van me heeft reflex xtr en een dragonfly, na 2 weken simulator vliegt hij nu inverted rondjes met trex450 (op de simulator, volgende maand schaft hij een echte aan).

en alles wat niet inverted is kan je volgens mij zelf geleerd krijgen, als je maar rustig genoeg probeert en overal je tijd voor neemt.

Misschien een wat late reactie, maar wel al gelezen, super reply somerwil en djorkaef.

Ik ben nu in het bezit van Phoenix RC, ga daar lekker mee aan de slag en als het weer weer wat beter is, mn dragonfly 04

Ook heb ik zitten denken aan vlieglessen, maar helaas ben ik niet in het bezit van een auto en die is toch wel handig voor zoiets, de vlieglessen liggen meestal in de middle of nowhere. Dus is niet echt een optie.

Als je later denkt les nodig te gaan hebben om snel vorderingen te maken kun je mij altijd even PBen. Ik geef al jaren les en woon in de buurt. Ik vlieg meestal gewoon wild, maar ben ook bij een paar clubs lid.

Zorg eerst dat je heel goed met de sim kan vliegen, daarna is het van groot belang dat je helicopter goed is afgesteld en kan wat jij wil. Dit kun je moeilijk zelf als beginner en zelfs bij veel clubs in onze omgeving is de kennis op gebied 3D en gevorderd vliegen bijna nihil. Als je heli goed is afgesteld kun je les nemen en de figuren die je op de sim al perfect kan vliegen oefenen, je zal zien dat als je eenmaal over deze drempel bent gestapt dat het daarna gemakkelijk is.

Bij de meeste beginners die verder willen zijn er die 2 problemen, heli niet perfect afgesteld en bang om over die drempel te stappen.

Cheers,

Richard

En welke clubs ken je die hier in de buurt zitten?

Bij het kanaal zit iets en in Rozenburg de EMCR. Beide hebben wel helivliegers, maar weinig ver gevorderde.. alleen het standaard rondjegevlieg zeg maar :wink:

Als je een keertje samen wil gaan vliegen ergens, of gewoon een keer wil kijken moet je ff PBen. Jammer dat het voorlopig telkens zulk rotweer is. Misschien kunnen we een keertje ergens ff gaan vliegen samen met Alexzzzz.

Cheers,

Richard

Hoi Nosmo,

Ik ben wel benieuwd naar je vorderingen !

Ik ben ook sinds een maandje of 3 aan het klussen met heli vliegen Smile Eerst gewoon geprobeert te hoveren met een piccolo.
Nu heb ik een Real Flight Sim sinds een paar dagen, dus kan ik proberen zijwaards en inverted te vliegen

.....erg lastig....

gr

Sebas

Hoi Nosmo,

Ik heb ook de sim Phoenix RC en voor zover het mij aan gaat bevalt mij die prima.
O ja, ik ben ook een groentje. :oops: in heli vliegen :lol:
Men eerste heli is een Twister Bell 47 (co-axial heli) dit om coördinatie op te doen.
Dan ruilde ik men Calmato sport voor een ARK X400.
Omdat ik niets van heli afwist heb ik deze in een winkel binnen gedaan om te chekken of deze oké was + men zender laten afstellen en heeft deze mooie gedemonstreerd hoe doe vloog. Ging van zelf bij de winkelier, maar tja deze heeft ook al jaren ervaring.
Toen ging ik zelf eens proberen op een voetbalveldje bij ons in de buurt met kruis.
Pfff dat ding kreeg ik geen 30 cm hoog week telkens uit naar links. :cry: ( je ziet ervaring is vereist )
Het plezier was snel op dit was geen toestel om verder te gaan.
Ik hoorde op de forum zeggen hoe groter hoe beter, dus men geldbeugel moest er aan geloven en kocht me bij de winkel waar men ARK werd nagekeken een T-Rex 600 - zie deze Topic T-Rex 600
Dit gebeurde in schijven februari 07 de T-Rex 600 met motor + bec + esc + servo +ontvanger
Maart 07 de Gyro 401 met bijhorende servo
En nu wachten dat er weer wat geld over is om een Flightpower batterij te kopen + houten blades.
Ondertussen staat de ARK X400 te koop, want dit is op dit moment geen spek voor men bek. :lol:

Als ik tijd heb zit ik even te simmen met de T-Res 600, maar zal nog veel moeten leren...

Aiki, ik volg je heli evolutie pad al een tijdje, verbaasde me al zeer dat iemand zonder al te veel heli ervaring een x400 kocht, grote klasse natuurlijk, want die heb ik ook :) en daarna meteen een trex 600. Zijn best grote uitgaven, dat merk ik al met mijn x400. Jammer dat ik er al 1 heb, je hebt een mooie prijs, anders had ik em wel genomen ;)
Heli vliegen kost wel tijd ja, maar ik zie bij mezelf wel al vorderingen met mijn dragonfly 04, dat maakt het wel leuk.

Relaxteb: het is natuurlijk een tijdje slecht weer geweest, maar nu het mooier begint te worden vlieg ik ook weer wat meer met mn dragonfly 04. Waar het eerst veel crashen was, steeds weer onderdeeltjes bestellen, kan ik nu een accu pack leeg vliegen zonder schade.
Hoveren lukt al goed, echter alleen nog met de staart naar mij toe, volgende stap is sideways en nose-in.

Met mijn grotere heli, de x400 heb ik nog niet gevlogen, ik ben van plan in binnenkort te gaan kijken bij de club bij mij in de buurt. Zit zelfs les te overwegen, is qua prijs nog best te doen. En voor 3D les kan ik altijd bij Raptor Rulezzz terecht :p

En simmen, tja, ik heb Phoenix RC, maar vlieg er bijna nooit mee, simmen is wat saai, niet echt een doeltreffend iets, doelloos. Hopelijk bouwen ze dat er ooit nog in, de phoenix makers stonden toen wel open voor mijn suggesties via de email, dus wie weet.
En met doelloos bedoel ik, je kan rond vliegen, en dat is t, geen doe nu dit... correct/fout, doe nu dat...

Back