doffe plekken in spuitwerk

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door KapteinIglo, 21 aug 2008.

  1. KapteinIglo

    KapteinIglo Guest

    Ik ben op dit moment bezig met een tamiya vrachtwagen chassis te spuiten en dat wil helaas niet echt lekker lukken.

    Ik spuit buiten (omdat ik binnen geen ruimte heb) en ik spuit op momenten dat het niet koud is en niet regent. Maar ondanks de voorzorgs maatregelen van niet te koud niet te warm, en niet vochtig wil het mij de laatste week niet lukken om een mooie laklaag te krijgen.

    Ik gebruik spuitbussen autolak (glimmend zwart) en primer (glimmend) (allemaal van hetzelfde merk en dezelfde serie).

    De eerste paar keer kreeg ik mooie laklagen, maar de laatste week komen er steeds meer doffe plekken op mijn gespoten werk. Ik ga morgen naar de verfwinkel waar ik de spullen heb gekocht om advies te vragen, maar hebben jullie nog tips aan de hand van dezelfde ervaringen?
     
  2. Xanox

    Xanox Guest

    Mischien kans dat er tijdens het drogen zonlicht op komt?

    Had ik laatst ook toen ik iets metallic zwart aan het spuiten was dat het grijs/wit uitsloeg op sommige plekken.

    Was dus omdat er zon scheen opeens :p

    iig heb ik het binnen gelegt na het spuiten en geen last meer van gehad
     
  3. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Dof slaan laklaag

    Dof slaan van een verse laklaag heeft toch bijna altijd te maken met een te lage temperatuur en/of een te hoge luchtvochtigheid.

    Een verdunning die te lang in een wat dikkere laklaag achterblijft en niet op tijd kan ontsnappen kan ook dofslaan veroorzaken.

    Laten doorharden, zachtjes wat schuren of matteren en overspuiten is wat je kunt doen.
    In technische zin is een doffe laklaag geen slechte ondergrond, alleen ziet het er als eindlaag niet uit natuurlijk.

    Succes,
    Frank
     
  4. KapteinIglo

    KapteinIglo Guest

    Het spuitwerk slaat onmiddelijk dof uit, en het was gisteren +/- 20 graden bij ons. Wat kan ik uit het eerste afleiden? Want ik kan uit het tweede afleiden dat het niet een te lage temperatuur geweest kan zijn, tenminste 20 garden moet kunnen gok ik.

    Ligt de sleutel dan bij luchtvochtigheid? want een verdunning die te lang aanwezig blijft zie je dat ook onmiddelijk?

    Ik ga vanmiddag een proefstukje spuiten in de berging, kijken of dat verschil uit maakt.

    Bedankt voor de info tot nu toe.
     
  5. Vliegeniertje

    Vliegeniertje

    Lid geworden:
    4 dec 2006
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Eindhoven NB
    Is het toevallig een chroom/zilver lak die je aan het spuiten bent?
     
  6. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    Kleur

    Chroom Silver staat niet in z'n bericht Vliegeniertje.....
    Ik denk dat hij met hoogglans zwart bezig is zo te lezen ;-)

    Greetz,
    Frank
     
  7. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Nou, het kan als je bv Hardhat gebruikt, daar heb ik ervaring mee. Met glanszwart dat is, de verwerking is ofwel dik in één laag spuiten of voldoende tijd aanhouden tussen elke laag als je meerdere dunne lagen wilt opbrengen. Ik dacht zeker 24uur drogen. Met een grondlaag van hetzelfde merk (hechtgrondlaag voor blank metaal) is het ook van belang voldoende tijd te houden tussen grondlaag en kleur spuiten. Dof uitslaan heb ik meegemaakt in 1 van deze situaties. Mss kun je er wat mee. Succes met bouwen.
     

Deel Deze Pagina