Dolly van Robbe, bouwverslag online + foto

Hoi,

een aankoop van in Dortmunt, deze avond klaar.

afb19976.jpg

meer foto's en commentaar op :

http://verretdeprest.be/RCDOLLY/index.html#inleiding

ik sukkel nog wel een beetje met de aandrijving, misschien is de batterij niet goed meet want na enkele minuten in de badkuip testen zakt het motorvermogen in elkaar (en trekt ie maar 7A). Ik hoop althans dat het de batterij is....

mijn amperemeter doet het momenteel niet goed, dus ik heb niet de stroom bij volle vermogen kunnen meten.

Patrick

7 ampere? Is dat je motorverbruik? Dat klinkt alsof er ergens iets niet helemaal in lijn staat...
motor - schroefas bijvoorbeeld...
Of je amperemeter is inderdaad ernstig op weg naar het Walhalla.
Een motortjevan zo'n scheepje mag nooit zoveel amps trekken. Dat zou betekenen dat je met een 7 Ah accu een uurtje zou kunnen varen... 8O
Lijkt me stug. Even checken of je motor op een lijn zit met de schroefas, of je amperemeter inderdaad rijp is voor de eeuwige jachtvelden.

je kan spijtig genoeg niet echt de zaak goed uitlijnen, de vorm van de interne structuur geeft de uitlijning van de motor aan, geen keuze hier.

de rubberen koppeling help waarschijnlijk ook niet echt.

binnen een uurtje zijn de batterijen opgeladen en test ik nog eens.

maar, volgens mijn vliegtuigervaring kan een speed400 7.2v op 8.4 V kan gerust 8-9 A trekken.

ik vloog een 6V op 7-8 cellen aan 12 A.

ik laat seffens iets weten.

Patrick

Oke !

verdere testen. De amperemeter is in orde nu, batterij is opgeladen maar accepteerde maar 800maH (voor een 3300 batterij ??)

Ik denk dat die batterij niet in orde is, ik gebruikte ze niet echt meer voor te vliegen, ik had toen nooit het idee het volle vermogen te hebben in mijn zwever (wat ook enkele crashes heeft veroorzaakt).

brandmonitor : 0.56 A
sirene : 0.47 A
in rust : 0.04 A

uit het water - vol vermogen vooruit : 1.89 A

in het water -
vol vermogen vooruit : 9.2 A (verse bat)
vol vermogen vooruit : 8.6 A (na enkele testen)

de uitlijning is waarschijnlijk niet erg goed - gewoon per bouwkit.

maar... om een idee te geven wat 8.6A vooruit werkelijk geeft, hier het filmpje van de badkuip - opgelet 3.4Mb (dit zal geen weken blijven staan)

http://verretdeprest.be/FILM/dolly.AVI

je kan me horen de Amp tellen terwijl ik gas geef.
na de testen had de motor een beetje warm.

bij vol vermogen heb ik meer een speedboot dan een werkschip, (en nu een bubbelbad :-) )misschien ga ik er toch een cel afdoen....

Roel, wat denk je ervan? De boot is 1.67kg en op 1/3 gas moet het al goed vooruitgaan.

Patrick

Hoi Perk,

wat voor een schroef heb je erop zitten ??

als je er een met wat weiniger spoed en bladen op zet zal het gebruik omlaag gaan en het vaarbeeld wordt ook beter.

André

Andre,

De schroef is wat bij de kit kwam.

3 blad - 2.5 or 3cm ... ben niet echt zeker meer.
gewoon wat graupner ook bij zijn 2mm as verkoopt.

ik wou eigenlijk geen veranderingen doen aan de kit qua schroef of as. Mijn opinie is dat noch as, noch schroef van goede kwaliteit zijn (als je vergelijkt met Graupner wisselstukken).

maarja... dat kan je ook niet verwachten in een kit van 40-50 euro.

indien nodig kan ik wel eens iets anders proberen, maar wat 'speedboot' gedrag kan geen kwaad. (voor korte duur)

Patrick

mooi boot erg netjes gebouwd
en dat je motor zoveel amps trekt is niet goed die trekt meer dan een speed 600 met 35mm 3 blad in een van mijn boten die zit namenlijk op volgas op 6 volt op 6 a 7 ampere

Groeten Gerjan

Een kleine update.

Eerst, het blijkt toch dat mijn Sanyo batterijpack kapot is (niet leuk, dit was amper gebruikt)

Gisteren 2 x 7cel 1800mAh Ni-Cd gekocht, 12.5 Euro/stuk van een of ander merk met 'Kyosho' reclame erop. Goed genoeg voor deze boot.

Vandaag de eerste echte testvaart gehouden.

wat ging goed :

- meer dan genoeg vermogen, de boot komt echt steil te liggen en accelereerd weg als een pijl (voor een werkschip he ...).
- heel leuk, brandmonitor is een success bij de kinderen.
- leuk voor varen, vaart wel OP de golven met amper 1.7 kg

niet goed

- balans moet meer naar links
- sirene is te zwak, niet echt indrukwekkend. Kleine moeite voor erop te zetten, maar niet verder dan 5-6 m hoorbaar.
- koord afgebroken van een kleine aanvaring, enkele verfstukjes er ook af.
- beetje water in de boot, er waren wel wat golven.

het ergste is eigenlijk de hitte van de motor. Oke, vandaag was het wel 32C maar toch... de motor is +60C gemeten na 30-40 minutes varen.

Ik denk morgen een koelingspiraal te gaan kopen en in de -mooi gespoten- romp enkele aanpassingen te doen :-(

nog erger... mijn vrouw wou er de hele tijd mee varen -:) Ik zal maar naar nog een andere boot moeten uitkijken voor mij.

Geen ramp... ik heb al een tijdje de Estelle van Robbe op het oog. :evil:

Patrick

wat een schattig bootje! ben van plan hem zelf ook te kopen. Maar daarmee moet ik niet samen met mijn smit nederland(1.44m lang) gaan varen!
Even niet kijken en hé waar is dolly nou?
Trouwens,prachtig gebouwd man!

groet Wouter

Patrick: Ja...errug leuk zo'n RC-bubbelbad!

Vind je het een probleem dat ik daar niet in ga zitten? (Ben een beetje bang voor m'n edele delen met zo'n snel ronddraaiend schroefje... Tenslotte hoeft het niet alleen op woensdag 'gehaktdag' te zijn... 8O )

Tja, die ampere's: Ik vind het nog steeds heel veel! 8,3 A bij een stilgehouden model en volgas; Dat haal ik nog niet eens met 2 x BB720 Torque-motoren met 45mm messing 5 bladsschroeven! Volgens mij gooi je nu erg veel Amps gewoon in het water weg. Als je op een of andere manier je toerental wat terug kan nemen (andere motor?) kan je veel langer varen met een mooie schaalsnelheid, terwijl je toch wel even 'full speed' kan geven als je ergens snel weg moet. Kan je een foto laten zien van haar ingewanden? Kan je wellicht wat advies krijgen over een alternatieve verbinding tussen motor en schroefas.

En wat ben jij kind-onvriendelijk zeg! Kleine kinderen natspuiten... ZOU IK NOOOOOOIT DOEN!! :wink: (ik doe dit liever met prettig uitziende jongedames... Die gaan tenminste niet huilen...

(Overigens wel een (serieuze) tip: op die afstand spuiten kan wel eens een reactie opleveren van een schep zand of plens water richting je model... Oppassen dus!

Tja...

de ingewanden :

150-5024_IMG.JPG

ik heb de bijgeleverde rubber koppeling gebruikt. Waarschijnlijk zou een gelede kruiskoppeling te lang zijn... ben niet zeker. Ik heb er nog een liggen die ik zou kunnen proberen, maar mijn ervaring is dat je (indien maar 2 stukken in de koppeling) beter zeer goed de motor in lijn hebt met de as. Anders moet je een 3 'stuk' koppeling hebben, en daar is echt geen plaats voor.

ik zou bij dit cellen aantal de stroom kunnen beperken door een speed400 - 8.4 V te gebruiken (als dit al bestaat), voor te varen gebruik je echt maar 1/4 -1/3 gas

Ik besef dat ik eigenlijk het motortje grof overbelast. 8.4v op een 7.2v

Er waren ook dames in bikini aanwezig die een goed doelwit waren, maar hun echtgenoten en mijn vrouw waren en ook..

Patrick[/img]

Nou... ja... Wat moet ik hiervan zeggen?
Oke, even een lijstje wat je zou kunnen doorlopen om te kijken waar dat grote verbruik nu vandaan komt.
1 Koppel je motor los van de koppeling en de koppeling van de schroefas.
Loopt de schroefas soepel? Zit er vet in de schroefaskoker? Zo ja: er uit halen en de schroefas nogmaals testen op soepele loop. Je moet de schroef bijna met je adem rond kunnen draaien. ('t is hard blazen, maar goed...) Als dat goed is: nieuw vet in je schroefaskoker (ik gebruik gele vaseline, bevalt me prima en is goedkoop) Ik zag dat je een vetnippel er op had,dus da's geen probleem. Niet teveel vet er in persen, geeft alleen maar meer weerstand.
2 Koppel de koppeling weer aan de schroefas en herhaal de test hierboven. De schroefas moet net zo soepel draaien als zonder koppeling.
3 Zit er een knik in je koppeling? Zo ja, probeer die er uit te krijgen door de motor te verplaatsen. Je hebt weinig ruimte, maar volgens mij kan hij nog een paar millimeter naar achteren. Een paar plaatjes ABS tussen je motor en je motorschot ... even experimenteren!
4 Laat je motor zonder gekoppelde schroefas lopen en neem het amperage op. Noteer dat. Koppel nu de motor aan de koppeling (en schroefas) en neem nogmaals het amperage op. Dit mag niet veel boven het amperage zonder gekoppelde schroefas liggen! Probeer een stand te vinden waarbij de amperemeter de kleinst mogelijke uitslag heeft.
5 Haal een cel van je pakket af. Dat is iets wat ik je, los van het bovenstaande, sowieso aanraad. Je sloopt langzaam maar zeker je motor als je hiermee door blijft varen. Best kans dat de snelheid niet eens veel scheelt; je model vaart op 8,4V waarschijnlijk al op z'n 'rompsnelheid' (de maximale snelheid waarop deze romp kan varen) het zou best kunnen dat zij op 7,2V dezelfde snelheid heeft.
Ik hoop dat ik je hiermee wat verder heb geholpen... :|

Roel,

bedankt voor je antwoord.

voor punt 1 : ik gebruik lagervet van SKM. Dit is toch behoorlijk dik en niet echt vloeibaar.

Zou je gele vaseline soepeler zijn? Ik denk van wel, dat lagervet is nogal stroef.

de as zelf loopt nogal soepel - ik zeg nogal want het is geen hoge kwaliteit van as en 'bus'. (waar de as in loopt). Die 'bus' lijkt me goedkoop dun messing dat wat dichtgenepen is aan de uiteinden.

punten 2-4 moet ik proberen

punt 5 : ik had graag bij de 8.4V gebleven voor de sirene (9v in principe) en de brandmonitor toch wat pit te geven. Ik ben er zeker van dat je wel gelijk hebt ivm die maximum snelheid, je merkt dat de boot gewoon niet gebouwd is of trims heeft voor dit vermogen.

die 7 cellen geeft ook een iets lagere vaartijd - bij verstandig gebruik van de gas. je hebt 1 cel meer energie bij...

dus, zou je die rubber koppeling dumpen en een kruiskoppeling erin zetten?

Patrick

Vandaag ben ik met mijn zoontje ook begonnen aan de "Dolly". Houtbouw gewend zijnde is deze kit (volledig ABS) toch wel een "ervaring" op zich, en ik heb hier nog wat vraagjes over. De delen heb ik gelijmd met "Ruderer L530". Dit was het eerste waar ik aan moest wennen, de lijmverbinding bleef lang gummi-achtig, na een paar uurtjes weggeweest te zijn en onderweg het voornemen gemaakt "die onderdelen ga ik in triplex maken" blijkt na thuiskomst het toch wel een stevig geheel te zijn geworden, maar nu de verdere afwerking.... hoe word dat over het algemeen gedaan, kan ik naadjes ook "dichtplamuren" met bijvoorbeeld polyester plamuur ??, wat wordt er als voorbewerking gedaan??, word het gladde ABS zo gehouden ? of word het geschuurd en in de kunststof primer gezet ? of werk ik gewoon niet netjes genoeg en moet er normaal niets meer geplamuurd te worden ?

Graag wat tips voor een beginnend ABS'er.

goh...

ik heb niets geplamuurd aan de boot. De ABS is ZEEER krasgevoelig dus dingen afschuren heb ik ook niet echt veel gedaan. Dan kreeg ik meer krassen dan het waard was.

dek is vastgezet met superlijm, bijna alles trouwens.

Mijn Dolly is nu op pensioen, ik had continue problemen met de uitlijning van de motor. Dat systeem van robbe is niet echt goed. Ik zou het niet gebruiken maar een voetje van triplex ofzo maken en een echte defige koppeling.

Patrick

Hoi Patrick,

ik heb niets geplamuurd aan de boot.
Als voorbeeld de hoeken van het kastje waar het stuur aan zit. Hier blijf je na het lijmen een naad zien. Of ben ik een te grote z**kerd dat ik dat wil wegplamuren ?? :?

Back