Dolphyn 1750 - Corel - 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Gerko511, 15 aug 2014.

  1. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Even een update na een tijdje het project opgeborgen te hebben...

    Binnenkort ga ik weer verder. Omdat het project door slecht voorgezaagd materiaal van Corel (bedankt :() vast liep en ik door het aanhoudende goede weer nog steeds veel outdoor activiteiten in de natuur heb (ben ook nog een vogelaar) is er wat weinig (of moet ik zeggen wijnig :celebrate:) tijd geweest voor modelbouw.

    Ik ga binnen een paar weken verder. Ik had al besloten alles zelf te gaan zagen en heb mezelf alvast een een figuurzaagmachine cadeau gegeven voor Kerst (ruim ervoor ;) dus).

    Na wat onderzoek op Internet en ook op dit forum ben ik uitgekomen op Proxxon DS 230/E die ik daarvoor al graag wilde hebben. Hij is besteld en zal komende week wel binnen komen.

    Deze week ga ik triplex bestellen, allemaal berkentriplex:
    2mm voor de dekplaten
    4mm voor de spanten
    5mm voor de kielplaat

    Dus eigenlijk gaat het hele project een nieuwe start krijgen en kan ik alles van voor af aan gaan doen maar dan met goed zaagwerk (hoop ik).
     
  2. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Oké, ik moest even terug lezen wat de problemen ook al weer waren, maar dat is duidelijk.
    Ik denk dat je een goede keuze maakt, alles van de grond (of kiel) af opnieuw maken. :cool:
     
  3. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Thanks ;)
    Tevens een eerste stap om een volgend project geheel van scratch zonder bouwkit te gaan doen. :cool:
     
  4. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Ahhhhh, je bent gegrepen hé ;)
    Goede oefening om de Dolphyn op nieuw zelf te doen, wellicht kom je tijdens de bouw zaken tegen die verbeterd kunnen worden, een soort "semi scratch"
    Lekker rustig aan doen, en het gaat goed komen.:D
     
  5. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja idd, gegrepen :p
    En een soort semi scratch idd. Ik heb al wat ideeën in mijn hoofd om een aantal dingen anders aan te pakken. Zo vind ik dat 'gouden' metalen ding dat op de achtersteven moet echt helemaal niets. Vooral ook omdat er geen 'goud' op mijn schip komt. Dat ga ik van hout maken, of van Fimo, moet wat proberen. Verder zal ik de spanten die onder de dekroosters komen anders zagen zodat ze niet zichtbaar zijn door de roosters en wil ik kijken of de ramen op de achterzijde een doorkijk krijgen. Ik heb misschien nog wel meer dingen...

    Suggesties zijn natuurlijk ook welkom natuurlijk.
     
  6. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Dapper!;) Al een idee hoe je de vorm van de spanten gaat bepalen? Dat was voor mij namelijk hét probleem. In combinatie met de aankoopsom het punt om te stoppen voor mij.:(

    Dat het model tot een goed einde te brengen is bewijst eagter natuurlijk, ik neem aan dat hij wel wat tip's heeft, zo nodig.:rolleyes:

    Het scratch idee gaat mij ook steeds meer aanspreken, als je ziet wat er in de huidige kit's bruikbaar is...
     
  7. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ga iig de spanten die in de buurt van dekroosters zitten dieper maken zodat ze onzichtbaar blijven. Misschien zelfs dat ik slechts de outline van alle spanten ga doen maar dat lijkt me vooralsnog niet echt nodig. Ik moet het me ook niet te moeilijk gaan maken, ben een beginner die misschien iets te veel wil. Aan de andere kant, van fouten leer je meer :rolleyes:

    Het verslag van Eagter was zeer nuttig en zelfs toch de aanleiding om alle waarschuwingen te negeren. De boot is te maken, helaas niet dankzij Corel zelf. Eagter heeft al nuttige aanwijzingen gegeven in dit topic en ik denk dat er nog wel wat zullen volgen.

    Jouw aanmerkingen over de slechte kwaliteit van de ze kit zijn ook nuttig voor me geweest.

    Mijn conclusie:
    • De Corel Dolphyn kit s*cks
    • Een kit voegt niet al te veel toe:
      - zoek bouwtekeningen van een gewenst schip/model (koop ze!!)
      - zoek de historische achtergrondinfo
      - kijk wat je voor materiaal nodig hebt zoals hout en beslag etc... koop dat ook​
    • Begin met bouwen
    • Wat fout gaat, is jouw fout. Herstel het, probeer opnieuw. Leermoment!
    • Het kost je minder geld, en kost je alleen in het begin meer werk

    Volgens mij is het enige voordeel van een kit dat je minder voorbereidingen hebt. Je hoeft niet uit te zoeken wat voor kanonnen of lantarens je nodig hebt en dat soort dingen, hoeveel touw, mogelijk niet zelf te zagen en nog meer...

    Maar als je eenmaal alles hebt wat je nodig hebt, dan maakt het niet meer uit en gaat het net zo moeizaam of soepel als met zo'n kit. Misschien wat kort door de bocht??

    Hoe dan ook, deze kit van Corel is een complete afrader. Maar ik was echt meer dan goed gewaarschuwd dus "my bad" dat het mis ging (als beginneling).

    Maar het blijft een mooi schip en ik wil het graag bouwen en dat gaat gebeuren ook :-D
    Semi scratch dus ;)
     
  8. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Alle kits hebben hier en daar een tekortkoming Gerrit, zelfs Caldercraft.
    De Dolphyn van Corel is inderdaad een duidelijk mindere, maar we hebben hier ook een "Friesland" van Mamolie, en daar klopt ook niet veel van. Dat is níet de schuld van de bouwer.

    Elke kit kun je naar believen aanpassen op historische correctheid, ik doe dat momenteel ook, en daar liggen meer dan voldoende uitdagingen.

    Een kit wordt ontworpen om, als het model klaar is, een representabel model te hebben zonder ál te moeilijke of nauwlijks zichtbare details.
    (wat je niet ziet hoef je niet te maken)
    Dat is het doel van de fabrikant, als het model dan netjes is, is de consument bereidt om een volgend model van die fabrikant te kopen.
    Dat is (in een notendop) de filosofie van de ontwerper.

    Het leuke is dat je zelf aan een kit door héél veel zoekwerk de kit duidelijk kunt verbeteren, ik geloof dat men dat "kit bashen" noemt, en je bent er jaren mee bezig.
    Kijk naar mijn Agamemnon en de "Walvisvaarder" van Erik (Eagter) en er zijn er méér.

    Ach, het is maar wat je wilt, de één bouwt OOB (Out Of the Box) en is zeer tevreden met een uiteraard prachtig model.

    De ander past de boel compleet aan, en anderen gaan volledig scratchen.
    Voor alle methoden is iets te zeggen.....

    Je hebt i.i.g. nu een mooie uitdaging, en onderzoek en de bronnen raadplegen is ook zeer uitdagend hoor;)

    Succes.
    (en ik hou je in de gaten:D)
     
  9. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Caldercraft zal idd ook niet overal perfect zijn, is een heel stuk duurder maar ziet er mi ook wel erg verzorgd uit. Dat kan ik niet goed genoeg beoordelen omdat ik nooit een Caldercraft gehad heb, maar jij weet waar je het over hebt.

    Over de Friesland had ik ook veel gelezen (hier) en dat weerhoud mij om die kit te kopen. Het is namelijk wel een heel erg schitterend schip maar er is van alles mis met die kit. Met alleen de tekeningen zou het ook moeten lukken.

    In dat licht, zie ik niet in waarom je een kit zou kopen als je ook door uitzoekwerk een paar honderd euro kunt besparen. Die paar honderd euro kun je besteden aan nuttig gereedschap voor je modelbouw.

    Maar ik zal nog wel eens een kit kopen hoor ;), zeker nu ik nog een beginner ben.
    Eerst maar eens bewijzen dat ik deze Dolphyn tot leven kan brengen :-D

    Tot nu toe heb ik er al aardig wat lol mee gehad mede door dit forum en alle info van hoge kwaliteit die hier gedeeld wordt, zowel technisch als historisch. Dat alleen al is erg de moeite waard voor mij.

    Leuk dat je me in de gaten gaat houden (big brother is watching me ;))
     
  10. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Je hebt helemaal gelijk Gerrit, op één puntje na: ik denk dat van scratch bouwen niet per definitie goedkoop is. Als je mooie materialen koopt, dan hangt daar ook een prijskaartje aan. Verder zijn de sculpturen een probleem, tenminste, voor mij, ik zal daar aan moeten werken maar zal daar denk ik de nodige hulp bij nodig hebben.

    Een kit kopen en aanpassen, zoals Klaas beschrijft, heeft ook wel wat en blijft ook een mooie uitdaging.
     
  11. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, misschien is het niet goedkoper... hoewel sommige kits wel heeeel erg duur zijn. De kwaliteit van het materiaal is dan misschien wel erg goed maar dat kun je ook zelf kopen denk ik. Sculpturen lijken mij ook erg lastig, soms kun je die ook los kopen. Misschien dat met Fimo dat makkelijker te maken is. Ik moet dat allemaal nog gaan ontdekken natuurlijk.

    Een kit naar je eigen hand zetten is zeker een goed idee.

    Ik zal me na dit project beraden over een nieuwe kit of scratch bouw. Ik heb nog even om na te denken.
     
  12. Riksgewijs

    Riksgewijs

    Lid geworden:
    3 sep 2014
    Berichten:
    189
    Barkman,

    Een kit is per definitie duurder. En modelbouwen kan echt met alles. Als je een zeilschip bouwt wat geschilderd word al helemaal. Denk maar eens aan blokbouwen. Dan heb je een masieve romp. Die zal je dan goed kunnen schilderen. Hout kan dan afval zijn. Ik heb echt juweeltjes gezien op deze wijze. En qua kosten nihiel.

    De ornamenten is wel een punt. Maarrrr... als je de rest goedkoop hebt, kun je de ornamenten in delen doen. Zo valt het nog altijd mee.

    Wat betreft kitbouw. Ik ken een paar mensen die stoppen elke keer als ze wat geld over hebben wat in een pot. Het liefst elke maand of elke week. En doen dit tijdens de bouw van het huidige schip. Omdat ze vaak meer dan een jaar bezig zijn, hebben ze tijdens de bouw al voldoende gespaard om een nieuwe aan te schaffen als ze klaar zijn met de huidige. Misschien een idee.
     
  13. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Goeie tip, bedankt!
    vwb ornamenten, ik zag dat er diverse sites waren waar je van bekende kits wel losse ornamenten kunt kopen. Dus als je een schip bouwt die ook als kit verkrijgbaar is en in dezelfde schaal natuurlijk, is dat nog een optie.

    Dus gewoon bouwplannen kopen, al het materiaal zelf inslaan en bouwen maar :)
     
  14. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Heb je gelijk aan, lijkt mij ook een sport om het low budget te doen met middelen die voorhanden zijn.
    Ik doelde meer op de materiaal keuzes die wel eens wordt voorgesteld, met name de "edele" houtsoorten. Dán wil het wel aardig in de papieren lopen. En goeie tekeningen zijn vaak ook niet goedkoop.

    En een schip van scratch bouwen en de ornamenten kopen, dat vind ik dan weer lastig.
     
  15. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Als het schip niet geschilderd wordt dan heb je idd mooie houtsoorten nodig. Niet goedkoop. Goed beslag zal ook wel wat duurder zijn. Tekeningen zijn ook al gauw 50 of 100 euro denk ik (?).
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    dan moet er wel tekeningen van dat schip bestaan,

    schepen wat ik zou willen bouwen zijn er geen tekeningen van.
     
  17. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Zit je aardig goed. De NVM heeft een behoorlijk aanbod, ook wel goedkopere.
     
  18. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Dat werkt echt iets anders. Daar moet je je valse kiel en spanten zelf gaan maken aan de hand van lijnen plannen e.d. Er is een tussenvariant. Er zijn ook kit leveranciers die als alternatief alleen de tekeningen en bouwbeschrijving aanbieden.
     
  19. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Klopt...daar gaat het hier toch ook over? Of begrijp ik je verkeerd?:rolleyes:
     
  20. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    De levering van m'n figuurzaagmachine is vertraagd. Eerst was die niet op voorraad, en toen die binnen was, bleek dat ze 'm niet naar m'n postbusadres kunnen sturen. Jammer dat sommige webshops niet snappen dat hun bezorger DPD of UPS of DHL etc... niet aan postadressen leveren kunnen. Met PostNL is dat natuurlijk geen probleem dus nu bij Conrad besteld waar ik vaker bestel.
     

Deel Deze Pagina