Dolphyn 1750 - Corel - 1:50

...
Als ze af is, kijk je er met mooie (bouw) herinneringen naar terug;)

En zo is dat Klaas :)
't Is nu al een leuke herinnering. En misschien wordt het eindresultaat een amorf gedrocht, dan kan ik nog altijd zeggen dat ik het Anton-Pieck-achtig wilde maken ;)
 
Ik heb nog even gekeken en het is niet dat er schokkende afwijkingen in het tekenwerk zit. Eentje die in het oog sprong was 0,75mm. Die zijn wel te gebruiken. Uitknippen en dubbelvouwen en je zie op welke punten ze niet helemaal gelijk liggen (Ook controleren of de sleuf voor de kiel goed in het midden zit). Die kan je gelijk maken. Als je ze dan doormidden knipt en het stukje waar de kiel nu zit weghaalt of omvouwt, dan kan je die stukken op je spanten plakken. Ik gebruik daar pritt stift voor. Plakt goed genoeg om te blijven zitten en je kan het daarna zonder resten weer verwijderen. Hopelijk zie je dan waar de spanten bewerkt moeten worden en de symmetrie niet verloren gaat. Ik heb hier en daar ook wat moeten prutsen om het naar m'n zin te krijgen.

Bedankt Erik, goeie tip!
Ik denk dat ik carbonpapier ga gebruiken om de originele tekening van de spanten over te trekken en die dan doormidden knip langs de sleuf zoals je zegt.

Ik heb vooraf niet de zuiverheid van de valse kiel vergeleken met de tekening. Jammer, maar nu te laat. Van het dek wel en die was niet helemaal lekker en heb ik bijgevijld maar de sleuven aan de zijkant zaten echt schots en scheef. De ene dieper dan de ander... Ik heb dat bijgevijld, maar nu het vast zit, kan ik beter corrigeren. Als het goed is, valt het niet meer op als de 1e beplanking er op zit. Ik kan dan ook nog een hoop corrigeren denk ik.
 
Ik heb er maar eens een mailtje naar Corel in Italië aan gewaagt om historisch achtergrondinformatie te krijgen e.d. of dat ze me doorverwijzen naar de juiste adressen.
De autoreply gaf aan dat ze tot 22-8 met zomervakantie zijn. Ben benieuwd of ik hier iets nuttigs op geantwoord krijg.

Ok, bovenstaande was op 17-08. Geen reactie ontvangen, jammer.

Ik ben gevoelig voor goede service maar daar is bij Corel geen sprake van en dan ben ik teleurgesteld.

Ik kan het dan niet laten om een misschien ietwat dramatisch mailtje te sturen, maar het is wel gemeend ;)

Dus stuurde ik onderstaande mailtje vanavond naar info@corel-srl.it:

Thank you very much for not answering my email.
Along with the many complaints about the poor quality of Corel's ships models that I have read about in Dutch forums, your lack of service convinced me that your poor service matches the poor quality of your models.
I myself have experienced how bad the quality of your model Dolphyn is, and assume that the other models are of the same poor quality.
I regret that I have invested so much money in a model of your company.
The word will be spread.

For your convenience, below is a translation into Italian via google translate.
------------
La ringrazio molto per non aver risposto alla mia e-mail.
Insieme con le molte lamentele circa la scarsa qualità delle navi modelli di Corel che ho letto circa in forum olandesi, la tua mancanza di servizio mi ha convinto che il servizio scadente corrisponde la scarsa qualità dei vostri modelli.
Io stesso ho sperimentato quanto male la qualità del modello Dolphyn è, e assumere che gli altri modelli sono della stessa qualità scadente.
Mi dispiace che ho investito così tanto denaro in un modello della vostra azienda.
La parola verrà diffuso.
 
Maar goed... ik ga gewoon door hoor :D
Ik had afgelopen week geen tijd kunnen vinden, maar heb er nog steeds zin in hoor ;).

Zondag ga ik verder met de tips die ik hier eerder al gekregen heb en ik heb het gevoel dat ik alles wel herstellen kan.

To be continued... :D
 
Mischien had je ook/beter de importeur een mail moeten sturen?
Die reageerde bij mij wel, althans, in de vorm van een vertegenwoordiger. Meneer had alvast de foutieve spanten op "mijn" schip gelijmd!!:vamp:
 
Mischien had je ook/beter de importeur een mail moeten sturen?
Die reageerde bij mij wel, althans, in de vorm van een vertegenwoordiger. Meneer had alvast de foutieve spanten op "mijn" schip gelijmd!!:vamp:

Misschien een goed idee, heb je een e-mailadres van de importeur?
Vraagje, is die bij je langs geweest om spanten te lijmen?
 
Ik weet niet of zo'n toon in een email werkt hoor. Ik had zelf eerst een herinnering gestuurd waarna ik een soortgelijk mailtje had gestuurd. Dan heb je ze ook meer omdat je niet na 1 mailtje dit stuurt.

Ik hoop dat je snel antwoord en een oplossing krijgt.

Wat ik mis in je mail. Is jou oplossing, dus wat vraag je van ze. Wat wil je voor oplossing?
 
Misschien een goed idee, heb je een e-mailadres van de importeur?
Vraagje, is die bij je langs geweest om spanten te lijmen?

Volgens mij is Modelengeneer de importeur, heb geen mailadres.

De vertegenwoordiger kwam in de winkel waar ik het drama had achtergelaten, hij nam het scheepje mee en stuurde het later inelkaar gelijmd terug. Dat was zijn oplossing.
 
Ik weet niet of zo'n toon in een email werkt hoor. Ik had zelf eerst een herinnering gestuurd waarna ik een soortgelijk mailtje had gestuurd. Dan heb je ze ook meer omdat je niet na 1 mailtje dit stuurt.

Ik hoop dat je snel antwoord en een oplossing krijgt.

Wat ik mis in je mail. Is jou oplossing, dus wat vraag je van ze. Wat wil je voor oplossing?

Je hebt gelijk dat je met de mail van mij geen positieve reactie zult krijgen. Maar ik stuurde dit omdat ik al zeker weet dat ik überhaupt geen reactie zal krijgen. Zo zit dat bedrijf in elkaar. Geen interesse in de afnemer van hun product.

Mijn eerdere mail was eigenlijk enkel een verzoek om meer historische achtergrondinformatie over dit schip en ging dus niet over problemen waar ik een oplossing voor vroeg.

Normaliter probeer ik dit eerst tactischer te doen, maar omdat ik niets wil en verwacht van ze, en ik geen vertrouwen heb in ze, dan maar zo. :rolleyes:
 
Volgens mij is Modelengeneer de importeur, heb geen mailadres.

De vertegenwoordiger kwam in de winkel waar ik het drama had achtergelaten, hij nam het scheepje mee en stuurde het later inelkaar gelijmd terug. Dat was zijn oplossing.

Op zich aardig bedoeld denk ik, en dat is ook goede service van de importeur. Dat het dan niet goed gedaan is, is teleurstellend en daar kun je met recht ontevreden over zijn.
 
Op zich aardig bedoeld denk ik, en dat is ook goede service van de importeur. Dat het dan niet goed gedaan is, is teleurstellend en daar kun je met recht ontevreden over zijn.

Maakte mij witheet, je gaat toch niet andermans schip in elkaar zetten? Vond het nogal kleinerend en van weinig modelbouw kennis getuigen.
 
'k Heb antwoord gekregen van Corel zowaar.

Ze zeggen normaliter eindgebruikers altijd te beantwoorden maar dat ze mijn mail mogelijk niet ontvangen hebben en het spijt ze dat ik problemen met hun kit heb.

Ik stuurde ze de autoreply die bevestigde dat mijn mail was aangekomen.

Daarop legden ze me uit dat dit een autoreply was (wist ik toch!).

the answer you have received was an "automatic reply"
After one month of holidays we have so many email to answer...and the only thing we can say it was our mistake! We have forgotten , but it was not our intention !!!
Nevertheless all information we have are the one on the booklet of the instructions!

Goed, daar schieten we niets mee op. Vreemd want als je een kit gaat produceren dan doe je toch onderzoek en heb je toch bronnen?

Verder met de schuit dan maar. De zondag gisteren was te mooi om binnen te blijven en door de buitenactiviteiten was ik 's avonds te moe om wat te doen :sleepy:. En slechts 2 glazen wijn.

Hopelijk 's avonds deze week, meer tijd en fut :roll:
 
Vertraging

Mijn project schiet nu even niet op en zal nog langer vertragen. Druk met andere dingen en door het aanhoudende mooie weer, ben ik ook nog veel buiten actief.

Ik heb nog wel halve spanten uit papier geknipt om de spanten te controleren en het ziet er op de achterkant beroerd uit, dat is ook een reden waarom ik nog niet verder ben gekomen. Ik overweeg ernstig om de hele zaak opnieuw te maken en zelf te zagen, maar dan moet ik hout bij bestellen en zagen.

Ik kan natuurlijk al vast met andere zaken beginnen zoals de zeilen.
Wordt vervolgd...
 
Ik overweeg ernstig om de hele zaak opnieuw te maken en zelf te zagen, maar dan moet ik hout bij bestellen en zagen.

Weet je in elk geval hoe goed het dan wordt. Maar er gaat inderdaad wel het nodige aan triplex in zitten.
 
Ja, klopt. Het moet dan maar ;)
Hoe heet dat hout voor dat voor de valse kiel wordt gebruikt en die dunne platen die voor de valse dekken worden gebruikt? Triplex is neem ik aan de standaard die je bij de dhz kunt kopen?
 
Triplex is de algemene term. In modelbouw shops zie je nogal eens berken triplex.

Waarbij het berken triplex van modelshops van beduidend betere modelbouwmaakkwaliteit is dan het DHZ triplex.

Het berken triplex is ook in zeer dunne kwaliteit verkrijgbaar.
 
Back
Top