Dominance e-zwever aandrijving vraagje

Hallo,

Ik ben een Dominance zwever van fvk aan het bouwen (monteren). De meest pittige aandrijving welke wordt geadviseerd is:

Kira 600-20 met 6,7 op 1 vertraging
20x13 prop
4S lipo 2400 kokam h5

Helaas staat er geen advies voor de regelaar, dus ik heb kontronik gemaild m.b.t. het te verwachten stroomverbruik. Zij gaven als antwoord 38 ampere; iets wat mij gevoelsmatig aan de lage kant lijkt.

Echter ik heb een paar leuke elektrokisten, maar in dit soort zaken ben ik zeker geen expert; ik heb motocalc gedownload, maar ben ook direct weer afgehaakt omdat het me veel te complex lijkt voor deze (wellicht) eenvoudige vraag. Dus wie kan me helpen met een inschatting van het aantal amperes?

Tweede vraag: Freudenthaler verkoopt fraaie CFK propbladen met bijpassende spinners; sommige van die spinners zorgen ervoor dat de bladen niet in elkaars verlengde staan ('spinner mit versatz'); wat is daar het nut van: rendement? Dat de bladen beter langs de romp dichtklappen?

Alle hulp is welkom.

Met vriendelijke groet,

Marc

Hallo Marc,

Ik heb em even ingevoerd in Motocalc en kwam op 42A statisch.Vliegend wordt dat minder natuurlijk, bij 15m/s vliegsnelheid zo'n 33A.
Meteen even bij kontronik gekeken en dit is ook het maximum wat deze motor mag doen. Volgens opgaaf:500W bij 25.000rpm. Zit je statisch beetje overheen en vliegend beetje onder. Totaal rendement van motor en prop ligt mooi hoog, goede combinatie.

Als regelaar zou ik je een 50A type aanbevelen.
Let bij het instellen van de rgelaar op dat je de remkracht niet te hoog instelt. Bij een "harde" rem kon door de combinatie van hoge vertraging en grote prop de motor nog wel eens het spant uit de kist rukken of schade aan de gearbox maken.

Succes,
Gerben

Thanks Gerben; dat is de info die ik zocht.

De motor en prop/spinner zijn inmiddels onderweg; de eisen voor de regelaar zijn nu ook wat duidelijker;

wel nog even het gebruikelijke BEC-probleem er komen 6 servos in (4x hitec 125mg en tweemaal het digitale broertje van deze servo). Het liefst gebruik ik BEC omdat je dan geen gezeur hebt met het laden van ontvangeraccu's. Ik zelf zie 3 concrete opties voor de regelaar:

Kontronik Jive 80LV (duur, lomp ding voor in een slanke romp), en Kontronik beweert dat je eigenlijk toch maar beter nog een klein ontvangeraccutje erbij moet plaatsen, en elke maand moet je hem opsturen omdat kontronik weer bugs uit de software heeft gehaald)

Kontonik Jazz 80 (BEC heeft minder amp's, ook hier het advies voor de extra ontvangeraccu)

Jeti Spin 55 of 66 (is volgens mij een goede keuze ware het niet dat er geruchten zijn dat de combinatie met kontronik motoren niet super is)

Wie weet meer?

Thanks,

Marc

Hoi Marc,

Die "offset" spinners geven meer spoed en zijn er inderdaad voor dat de prop beter tegen de romp ligt. Nu is dat bij 13" spoed niet direct een probleem.

Ik denk dat de keuze van een regelaar vooral een kwestie van smaak is. Mocht je toch een externe BEC nemen dan is iedere goedkope chinees met OPTO vaak prima. Tegenwoordig heb ik een externe geschakelde BEC met lipo (3s, 300ma, wat overeenkomt met zo'n 600mAh aan penlites). Dit bevalt prima en omdat het lipo's zijn weet je na het vliegen altijd precies hoeveel je moet bijtanken.

Groeten,
Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks Marc,

Wat weegt de 3s lipo en de BEC-voorziening? Wat is het merk van de BEC-voorziening?

Ben je nog steeds de enige elektrofanaat bij de grondpiloten?

Groeten,

Marc

eflight eMotor Calculator** (c) by Markus Müller

In deze prop calculator kan je kontronik 600 etc invullen (speciaal voor gemaakt) snap er eigenlijk niks van met 20x13 prop trek je toch veel te veel amp

Ook kontronik adviseerd deze waarde heb deze bij een motor ingevuld die ik op het oog heb en kreeg veel te grote waarde

KIRA 600-30 gear drived (3000 kv) F5b advies ,prop advies RFM 16x16 dit geeft 4Kw output beetje te veel voor een 1000 watt motor.
Ik heb kontronik ook gemaild met deze vraag

p.s had de vertraging verkeerd ingevuld

Laatst bewerkt:
Back