Domping E-motor

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Zo langzamerhand heb ik voldoende moed verzameld om de neus van mijn zwever te zagen. Ben benieuwd hoe jullie denken over de hoek waaronder de motor moet komen te staan. Beetje naar rechts (1 tot 2 graden) en beetje naar beneden (1 tot 2 graden)?

Ik was eigenlijk van plan hem er gewoon recht op te zetten.... :?:

'k Weet niet wat voor zwever je hebt maar ik heb zelf eens het idee gehad om een speed 400 recht op z'n drager (MPX Panda) te zetten, was een leuk idee maar de motor trok zowat mijn lieftallige zwevertje in een looping. Toch maar iets motordomp geven lijkt mij, hoeveel? ... geen idee :( ... 'k Heb hiermee wat aangeklooid en op een gegeven moment was het goed :) Ik was toch al nooit goed in exate wetenschappen.

Groet van Ben

Bij een E-zwever heb je stijgen en zweven. Met stijgen meestal anders, dus trimmen. Je kan het ook met je zender bij mixen.
Beetje domping (zoals je noemt 1-2 graden) kan geen kwaad.
Zijwaartsstelling voor een zwever niet zo nodig.

Zelf bouw ik recht en trim of mix met de zender.

Op Tilt! (harold wel bekend) heb ik vanwege de krachtige motor toch al gauw een 6 a 8 graden domping...

Let wel dat de (gemiddelde) electro zwever op zijn vleugels stijgt door toegenomen snelheid, niet al melkend armetierig aan de prop hangend.
Dus met redelijk horizontale romp door de vleugels zelf in de lift omhoog gebracht wordt...
Heel anders dan die dure overvoltige remschoenloze motor zware glasbakken.

Tilt is een vliegtuig met verstelbare domping :wink: (draaibare vleugels dus). Die is dus wat kritischer op hoekjes dan een "normaal" vliegtuig.

Bij de meeste (schaal)zwevers is de neus naar beneden geknikt, zadat die precies "in de wind" zit bij een invalshoek die bijv. hoort bij de snelheid voor beste glijhoek.

Kortom: Meeste neuzen van zwevers hebben al domping t.o.v. de vleugel.

Back