Don't reduce ESC over-current with partial throttle, very bad.

ron van sommeren

Forum veteraan
Waarom het een zeer slecht idee is om te hoge motor/regelaar stroom te beperken door middel van uitslag-begrenzing op gas-kanaal. Bijvoorbeeld 66% gasgeven bij een 20A regelaar en een combinatie die 30Ampère wil trekken. Dit werkt niet, averechts zelfs, regelaar zal sneller uitfikken.Het draadje is zeer informatief, met medewerking van wat elektrotechnici aldaar en een Castle Creations faq:
Using 3s when i shouldn't use more than 2s - RC Groups

De topicstarter is een riante eersteklas ondankbare eikel, zie ook andere draadjes van hem, bezorgt moderators handenvol werk denk ik.

Laatst bewerkt:
Hoi Ron,
ik ben een leek op dit gebied.

Nu heb ik een CC Ice 50 ESC.
Daar wordt de throttle stick uitslag, full en low throttle, ingesteld met hulp van de end points.

Dit wordt zo door de fabrikant geadviseerd.

Begrijp ik het goed dat dit heel iets anders is dan waar het, in het door jou ge-quote topic, over gaat.:confused:

Ja, Catweazle, dat is t calibreren van de endpoints, niks mis mee!!

Wat ron bedoeld is feitelijk dit:

met de auto
50 rijden in zn 3, zoals normaal en met de motor rond de 2500 toeren, wat oké is en mag, of 50 rijden in zn 5, waarbij de motor 1250 toeren draait, weinig power heeft, snel heet zal worden en wat slecht is voor hem.

Ik moet toegeven, die TS in dat rcgroups draadje is briljant, 10 keer afraden en toch proberen!

Anko, bedankt voor je antwoord.

Ik schrok al even, vanwege mijn onervarenheid op dit gebied.

Dacht al dat ik verkeerd bezig was.

Maar na jou uitleg is het mij volkomen duidelijk.

Je hebt het goed bedgrepen Ruud. Dit staat los van het inleren van de regelaar waarbij hij de maximale uitslagen (endpoints) detecteert. Dit betreft minder dan 100% gasgeven zodat de max. stroom overschreden wordt. Dat werkt niet, regelaar zal zelfs sneller uitfikken.

Ik heb openingberichtje uitgebreid met voorbeeldje.