Don't reduce ESC over-current with partial throttle, very bad.

ron van sommeren

Forum veteraan
Waarom het een zeer slecht idee is om te hoge motor/regelaar stroom te beperken door middel van uitslag-begrenzing op gas-kanaal. Bijvoorbeeld 66% gasgeven bij een 20A regelaar en een combinatie die 30Ampère wil trekken. Dit werkt niet, averechts zelfs, regelaar zal sneller uitfikken.Het draadje is zeer informatief, met medewerking van wat elektrotechnici aldaar en een Castle Creations faq:
Using 3s when i shouldn't use more than 2s - RC Groups

De topicstarter is een riante eersteklas ondankbare eikel, zie ook andere draadjes van hem, bezorgt moderators handenvol werk denk ik.

Laatst bewerkt:
Hoi Ron,
ik ben een leek op dit gebied.

Nu heb ik een CC Ice 50 ESC.
Daar wordt de throttle stick uitslag, full en low throttle, ingesteld met hulp van de end points.

Dit wordt zo door de fabrikant geadviseerd.

Begrijp ik het goed dat dit heel iets anders is dan waar het, in het door jou ge-quote topic, over gaat.:confused:

Ja, Catweazle, dat is t calibreren van de endpoints, niks mis mee!!

Wat ron bedoeld is feitelijk dit:

met de auto
50 rijden in zn 3, zoals normaal en met de motor rond de 2500 toeren, wat oké is en mag, of 50 rijden in zn 5, waarbij de motor 1250 toeren draait, weinig power heeft, snel heet zal worden en wat slecht is voor hem.

Ik moet toegeven, die TS in dat rcgroups draadje is briljant, 10 keer afraden en toch proberen!

Anko, bedankt voor je antwoord.

Ik schrok al even, vanwege mijn onervarenheid op dit gebied.

Dacht al dat ik verkeerd bezig was.

Maar na jou uitleg is het mij volkomen duidelijk.

Je hebt het goed bedgrepen Ruud. Dit staat los van het inleren van de regelaar waarbij hij de maximale uitslagen (endpoints) detecteert. Dit betreft minder dan 100% gasgeven zodat de max. stroom overschreden wordt. Dat werkt niet, regelaar zal zelfs sneller uitfikken.

Ik heb openingberichtje uitgebreid met voorbeeldje.

Goede verduidelijking/analogie/illustratie Anko :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je antwoord Ron.

Maakte me een beetje zorgen mede omdat je wel eens verneemt dat er een CC Ice uitfikt.

Had de inbreng van CC niet helemaal goed begrepen in dat topic en werd even van de wijs gebracht.

Hou me dus maar met een gerust hart vast aan de aanwijzing van Castle Creations.

En na jullie uitleg kan ik weer rustig slapen zo.:mrgreen:

heb geprobeerd het te visualiseren. Please correct me if I am wrong.

Uitgangspunt is een vliegtuig dat 500Watt vermogen trekt bij een bepaalde luchtsnelheid.
Voor het rekengemak is setup 1 een 10V lipo die op 80% pwm draait en setup 2 een 20V lipo die op 40% pwm draait.
Zoals te zien trekt setup 1 gemiddeld evenveel ampere als setup 2 maar het verschil zit hem in de amperage pieken, 78A tegen 156A.

imag0077m.jpg

Voor de beeldvorming ook nog Setup 1 op 40% PWM en dit geeft gemiddeld 125A en pieken van 312A.
En ook onderaan dit plaatje mijn interpretatie van hoe de partial throttle werkt bij de Jive. Ipv op het pwm rate maar 40% te schakelen zou je ook 80% kunnen schakelen maar maar op de helft van de keren. Is dit een enigszins juiste veronderstelling?
imag0078s.jpg

Als laatste nog een vraag.
De pieken zijn op een PWM rate van minimaal 8000Hz. Heeft de regelaar wel last van deze pieken? Ik neem aan dat als een regelaar geschikt is voor 70A continu dat pieken van 78A geen probleem moeten zijn? Maar zijn pieken van 156A dan wel een probleem?

Zijn leuke links Ron maar ik krijg er niet echt antwoord op mijn vraag, of mijn vraag was niet duidelijk.

Klopt het hoe ik het verband tussen geleverd motorvermogen en pwm U(V) en I(A) schets? En geeft het dus ook correct weer waarom I hoger wordt voor de regelaar in deellast?

Hallo Danny,

dit klopt niet. Echter wel in theorie.
Je motor trekt 500 W vermogen. Dat doet hij bij een bepaalde spanning. Als je de spanning de helft verlaagt, dan zal je motor aanzienlijk minder vermogen trekken.
Als je twee verschillende motoren hebt, waarbij de ene motor op 20 Volt en 40% deellast 500 W trekt, en de andere motor op 10 Volt 80% deellast 500 W trekt, dan klopt het als een bus. Echter dit plaatje is met exact dezelfde motor absoluut niet haalbaar.

Vriendelijke groeten,
Aldert

Ja het ging mij om het theoretische geval dat beide situaties 500W vermogen zouden vragen. Hoe je dat in de praktijk zou bereiken??? verschillede props oid...
Maar goed, als dus idd beide 500W vermogen trekken dan kloppen de getallen (grofweg)

Heeft iemand enig idee hoe de deellast werkt bij een Kontronik regelaar?

Waardoor is het overigens voor helis vaak problematisch om op deellast te vliegen. Terwijl bij vliegtuigen niet anders wordt gedaan? Wellicht doordat deellast vliegen ook meestal verminderde vermogen output betekent? En je bij een heli gewoon nog steeds maximaal pitch erop kunt gooien.

Back