Donuts models elipsia

Discussie in 'F3P' gestart door raymon, 8 dec 2008.

  1. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Hi,

    Zondag komt mijn elipsia binnen, en vroeg me af of er al mensen zijn die er mee gevlogen hebben.
    Derk heeft hem, en zegt dat hij heel lekker vliegt,
    Henry heeft heb besteld.

    Mijn setup word het volgende.
    strecker 195.06
    3x C131 (op de regelaar)
    de 4 grams fast ontvanger
    yge08 regelaar
    en fp 300 lipo paketjes,

    de servo`s ontvanger en regelaar en accu zijn onder weg, de strecker en prop is afwachten op de mailtjes.

    Grt,
     
  2. hezik

    hezik Guest

    oesp.. twee die hetzelfde dachten.. ik zal even vragen of ze mijn draadje op slot willen gooien.

    Ik heb hem vandaag bij Aerobertics besteld en het pakketje staat nu al klaar, maar wegens verlof gaat hij 'm woensdag versturen, zou ik 'm donderdag moeten hebben!

    Waarom zet je die C131's niet op de accu met een diode?

    En FP 300 mAh, is dat noodgedwongen, of een bewuste keuze?

    Hier de tekst die ik had in het ander draadje:
    Nog geen draadje over dit toestel. Sinterklaas kwam hier nog met een verlaat cadeautje en dus kon ik er eentje bestellen. Deze zou donderdag op de mat moeten liggen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voordat iemand het zegt.. parels voor de zwijnen ik weet het ;).. maar de hobby is meer dan vliegen, het is ook bouwen etc.

    Mijn setup zal worden:

    1) bekende 19 grams motortje, nu wel op dieet gezet
    2) CC10 (oude versie software)
    3) 3x D47s met diode op 2s
    4) corona 35 Mhz ontvanger, gestript tot onder 4 gram
    5) in eerste instantie een naar 19 gram afgeslankt himodel 300mAh lipo, later keuze uit Fullriver 250mAh lipo (ca. 15 gram) en Zippy 230 mAh (ca. 12 gram).

    Draadje op rcgroups over dit toestelletje:
    Elipsia from Donuts Models - RC Groups

    Filmpje waar Benoit Dierickx vliegt met dit toestel:
    http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/FAI-F3P-A-2009-3.wmv

    Wat de mensen van Donut models er zelf over zeggen:
    Ik heb de mijne vandaag besteld bij AeroBertics, en die order heeft hij erg snel en adequaat afgehandeld.

    Dus.. verwachtingen, meningen, ervaringen met dit toestel?

    Over het gewicht durf ik niets te zeggen. Wel dat ik ga proberen het maximale te besparen met mijn budgetsetup, waarbij de motor natuurlijk de achillishiel zal zijn. De D47's zullen zoveel mogelijk gestript worden en alle bedrading vervangen door lakdraad. Ik heb inmiddels weer de beschikking over een niet denderende maar voldoende camera, zal foto's posten zodra ik er mee bezig ga.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Warom heb je eigelijk voor de elipsia gekozen? Niet de vega bv.?

    Maargoed, ben benieuwd hoe hij gaat vliegen.
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    de 131 komen inderdaat op de accu(regelaar)
    ik heb de 16grams strecker omdat die iets meer trekt kwa gewicht,
    De 300 is idd een bewuste keus,
    Ik ga max 7A treken, en de fullrivers kon ik nergens in 25C vinden.
    En de fp`s worden helemaal gestript uiteraard.

    ik zal zodra ik hem heb ook foto`s posten
    mijn ontvanger is als het goed is rond de 3.3gram:)

    @ nando,
    Deze schijnt beter te zijn, heb wel hard getwijveld
     
  5. hezik

    hezik Guest

    Voor mij was het omdat ik de elipsia gewoon mooier vind om te zien, en het op mijn niveau waarschijnlijk toch geen drol uitmaakt.
     
  6. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Vorige heb ik mijn Elipsia via Aerobertics gekregen. Ik heb hem vandaag afgebouwd.
    Ik heb gekozen voor de aanbevolen/standaard setup:
    Motor Axi 2203/52
    Servo's D47
    Kokam 2s 350 Mha
    Eerlijk gezegd heb ik (nog) niet echt naar het gewicht gekeken. Gewoon gebouwd zoals ik ook de Nexus had gebouwd.

    Donderdag vlieg ik hem in in. Ben benieuwd hoe hij vliegt. Ik schrok van het filmpje van Benoit Dierickx omdat het leek dat hij wel hard ging. Harder als een Nexus.
    Als hij goed genoeg vliegt vlieg ik er zondag mee in Emmeloord.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Ja het lijkt idd wel erg snel te gaan allemaal, maar verkijk je er niet op, het lijkt erop dat de cameraman er dicht op staat en op filmpjes ziet het er allemaal sneller uit dan in werkelijkheid.

    Ter vergelijk, hier Derk met de Nexus:
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/Carvin-2007-F3P-Derk.wmv

    Die cameraman staat verder weg, maar ik denk niet dat er gruwelijk veel verschil in de vliegsnelheid zit, alhoewel de Elipsia idd wel sneller gevlogen wordt, althans, zo lijkt het wel.

    Teveel variabelen om er echt iets zinnigs over te zeggen.. van Derk is bekend dat de Nexus erg licht was en dit filmpje is van het oude programma. Mogelijk dat Benoit's elipsia zwaarder is en/of het programma een snellere vliegstijl vereist. Als laatste kan het natuurlijk ook nog zijn dat Derk indoor 'gewoon' beter is dan Benoit :p

    Wat mij positief opviel tov. de Nexus, is de rollrate.
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Dat spreekt voor zich:teacher:
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    henry heb je hem al ontvangen?
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Helaas, nog niet, anders hadden er ook wel al foto's gestaan :)

    Van Bert begreep ik dat hij hoogstwaarschijnlijk vandaag uit Belgie vertrokken is. Hoogstwaarschijnlijk omdat hij zelf de bestelling niet heeft zien vertrekken.

    Hij zal dus op z'n vroegst morgen hier zijn. Dat wordt dus vrijdagavond lang doorklussen :)
     
  11. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Vindt het een leuk modelletje :)

    Ga dit zeker volgen !

    Groetjes
     
  12. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Of zaterdagochtend, vanuit Belgie duurde het op zijn kortst altijd 2 dagen richting NL.... (en Bert had altijd net toevallig verlof/druk werk/mijn pakje vergeten, etc.)

    Grt.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    De elipsia is binnen, de Dymonds dus ook. Ga zo dadelijk beginnen, zal wat foto's schieten.

    1 kleine teleurstelling die toch wel weer meeviel.. het blijkt de 'gouden editie' te zijn, dus wat op de normale geel is, is op deze goud.. had gele denk ik mooier gevonden, maar hoe langer ik hiernaar kijk.. het heeft ook wel weer wat.
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Kijk, dat is goed nieuws!

    En inderdaad;

    [​IMG]

    :cool:
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Nou ja, nog steeds geen goede digicam.. foto van dinnetjes mobiel doet het het best, maar is nu niet beschikbaar.. dus daarom maar even dubieuze foto's:

    het kitje
    [​IMG]

    al het depron zit in plastic zak, er zit een zakje bij met kleindelen, wat carbon en een handleiding:
    [​IMG]

    beetje uitgestald:
    [​IMG]

    De eerste teleurstelling is ook binnen.. het geheel op het nieuwe supernauwkeurige weegschaaltje gelegd.. alleen de depron delen is al 62,9 gram! Dat is gewoon loodzwaar; ter verglijk; alleen de depron delen van het nexus-kitje was 44 gram..

    Ik ga deze min of meer 'as-is' afbouwen. Ze willen nog een carbon achterlijst gebruiken en een beperkt vleugelkruis, dat ga ik veranderen, maar de rest wordt gebouwd zoals het kitje aangeeft. Oh.. de pull/pull op het rudder wordt waarschijnljik ook een stuurstang. Motortje wordt standaard 19 grammer, regelaar de CC10, 3x Dymond D47 en corona 4 kanaals ontvangertje.

    Vlieggewicht zal dan wel rond de 140 gram uitkomen vrees ik, gezien hoge eigengewicht van het kitje. We gaan het zien. Ik hoop 'm op 130 te kunnen houden.

    De clik die nog onderweg is, zal met CBM motortje uitgerust worden en zwaar mierengeneuk qua gewicht, maar dit kistje wordt een 'gewoon kistje'. In toekomst het kistje voor mijn AeroMusical denk ik (jaja :p)

    Zo.. en nu.. moet ik het ding eerst voor een of andere halve zool overtrekken op een plaat depron.. en dan nog voor mijzelf op een plaat hobbytriplex.. en dan kan de bouw beginnen! Nog anderhalve dag bouw/invliegtijd :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  16. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Ik vindt het goud er iniedergeval niet slecht uitzien ! :D
     
  17. hezik

    hezik Guest

    Nee idd.. ik denk dat ik geel wel mooier had gevonden, maar dit heeft ook wel wat.

    Misschien maar servo's bekleden met kleine kristalletjes enzo.. en dan zelf als Mr. T op wedstrijden verschijnen.. of landingsgestelletje op servo aansluiten zodat ie kan jumpen.. ja als je voor de bling gaat, moet je het goed doen he :)

    Een snelle berekening leert mij dat ik toch wel op 130 gram moet kunnen uitkomen. Streefgewicht zal 125 gram zijn, maar waarschijnljik eindgewicht tussen de 130 en 135 vrees ik. Nog steeds prima voor iemand met mijn vliegkunsten (of gebrek daaraan) natuurlijk :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 dec 2008
  18. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.056
    Locatie:
    Limburg
    Geel is inderdaad mooier :) maar goud is ook niet slecht !

    Veel succes met bouwen.

    Groetjes
     
  19. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    De mijne zit nu op 135 gram.
    Met het gewicht is niks mis mee, ik vindt zelf dat ie beter vliegt als m'n Nexus.
    Vliegt rustig, langzaam maar toch leuk.
     
  20. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Damn, kom ik je zondag wéér niet voorbij:p
     

Deel Deze Pagina