Hi, Zondag komt mijn elipsia binnen, en vroeg me af of er al mensen zijn die er mee gevlogen hebben. Derk heeft hem, en zegt dat hij heel lekker vliegt, Henry heeft heb besteld. Mijn setup word het volgende. strecker 195.06 3x C131 (op de regelaar) de 4 grams fast ontvanger yge08 regelaar en fp 300 lipo paketjes, de servo`s ontvanger en regelaar en accu zijn onder weg, de strecker en prop is afwachten op de mailtjes. Grt,
oesp.. twee die hetzelfde dachten.. ik zal even vragen of ze mijn draadje op slot willen gooien. Ik heb hem vandaag bij Aerobertics besteld en het pakketje staat nu al klaar, maar wegens verlof gaat hij 'm woensdag versturen, zou ik 'm donderdag moeten hebben! Waarom zet je die C131's niet op de accu met een diode? En FP 300 mAh, is dat noodgedwongen, of een bewuste keuze? Hier de tekst die ik had in het ander draadje: Nog geen draadje over dit toestel. Sinterklaas kwam hier nog met een verlaat cadeautje en dus kon ik er eentje bestellen. Deze zou donderdag op de mat moeten liggen. Voordat iemand het zegt.. parels voor de zwijnen ik weet het .. maar de hobby is meer dan vliegen, het is ook bouwen etc. Mijn setup zal worden: 1) bekende 19 grams motortje, nu wel op dieet gezet 2) CC10 (oude versie software) 3) 3x D47s met diode op 2s 4) corona 35 Mhz ontvanger, gestript tot onder 4 gram 5) in eerste instantie een naar 19 gram afgeslankt himodel 300mAh lipo, later keuze uit Fullriver 250mAh lipo (ca. 15 gram) en Zippy 230 mAh (ca. 12 gram). Draadje op rcgroups over dit toestelletje: Elipsia from Donuts Models - RC Groups Filmpje waar Benoit Dierickx vliegt met dit toestel: http://airtoimedia.nl/web/upload/JurgenHeilig/FAI-F3P-A-2009-3.wmv Wat de mensen van Donut models er zelf over zeggen: Ik heb de mijne vandaag besteld bij AeroBertics, en die order heeft hij erg snel en adequaat afgehandeld. Dus.. verwachtingen, meningen, ervaringen met dit toestel? Over het gewicht durf ik niets te zeggen. Wel dat ik ga proberen het maximale te besparen met mijn budgetsetup, waarbij de motor natuurlijk de achillishiel zal zijn. De D47's zullen zoveel mogelijk gestript worden en alle bedrading vervangen door lakdraad. Ik heb inmiddels weer de beschikking over een niet denderende maar voldoende camera, zal foto's posten zodra ik er mee bezig ga.
Warom heb je eigelijk voor de elipsia gekozen? Niet de vega bv.? Maargoed, ben benieuwd hoe hij gaat vliegen.
de 131 komen inderdaat op de accu(regelaar) ik heb de 16grams strecker omdat die iets meer trekt kwa gewicht, De 300 is idd een bewuste keus, Ik ga max 7A treken, en de fullrivers kon ik nergens in 25C vinden. En de fp`s worden helemaal gestript uiteraard. ik zal zodra ik hem heb ook foto`s posten mijn ontvanger is als het goed is rond de 3.3gram @ nando, Deze schijnt beter te zijn, heb wel hard getwijveld
Voor mij was het omdat ik de elipsia gewoon mooier vind om te zien, en het op mijn niveau waarschijnlijk toch geen drol uitmaakt.
Vorige heb ik mijn Elipsia via Aerobertics gekregen. Ik heb hem vandaag afgebouwd. Ik heb gekozen voor de aanbevolen/standaard setup: Motor Axi 2203/52 Servo's D47 Kokam 2s 350 Mha Eerlijk gezegd heb ik (nog) niet echt naar het gewicht gekeken. Gewoon gebouwd zoals ik ook de Nexus had gebouwd. Donderdag vlieg ik hem in in. Ben benieuwd hoe hij vliegt. Ik schrok van het filmpje van Benoit Dierickx omdat het leek dat hij wel hard ging. Harder als een Nexus. Als hij goed genoeg vliegt vlieg ik er zondag mee in Emmeloord.
Ja het lijkt idd wel erg snel te gaan allemaal, maar verkijk je er niet op, het lijkt erop dat de cameraman er dicht op staat en op filmpjes ziet het er allemaal sneller uit dan in werkelijkheid. Ter vergelijk, hier Derk met de Nexus: http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/Carvin-2007-F3P-Derk.wmv Die cameraman staat verder weg, maar ik denk niet dat er gruwelijk veel verschil in de vliegsnelheid zit, alhoewel de Elipsia idd wel sneller gevlogen wordt, althans, zo lijkt het wel. Teveel variabelen om er echt iets zinnigs over te zeggen.. van Derk is bekend dat de Nexus erg licht was en dit filmpje is van het oude programma. Mogelijk dat Benoit's elipsia zwaarder is en/of het programma een snellere vliegstijl vereist. Als laatste kan het natuurlijk ook nog zijn dat Derk indoor 'gewoon' beter is dan Benoit Wat mij positief opviel tov. de Nexus, is de rollrate.
Helaas, nog niet, anders hadden er ook wel al foto's gestaan Van Bert begreep ik dat hij hoogstwaarschijnlijk vandaag uit Belgie vertrokken is. Hoogstwaarschijnlijk omdat hij zelf de bestelling niet heeft zien vertrekken. Hij zal dus op z'n vroegst morgen hier zijn. Dat wordt dus vrijdagavond lang doorklussen
Of zaterdagochtend, vanuit Belgie duurde het op zijn kortst altijd 2 dagen richting NL.... (en Bert had altijd net toevallig verlof/druk werk/mijn pakje vergeten, etc.) Grt.
De elipsia is binnen, de Dymonds dus ook. Ga zo dadelijk beginnen, zal wat foto's schieten. 1 kleine teleurstelling die toch wel weer meeviel.. het blijkt de 'gouden editie' te zijn, dus wat op de normale geel is, is op deze goud.. had gele denk ik mooier gevonden, maar hoe langer ik hiernaar kijk.. het heeft ook wel weer wat.
Nou ja, nog steeds geen goede digicam.. foto van dinnetjes mobiel doet het het best, maar is nu niet beschikbaar.. dus daarom maar even dubieuze foto's: het kitje al het depron zit in plastic zak, er zit een zakje bij met kleindelen, wat carbon en een handleiding: beetje uitgestald: De eerste teleurstelling is ook binnen.. het geheel op het nieuwe supernauwkeurige weegschaaltje gelegd.. alleen de depron delen is al 62,9 gram! Dat is gewoon loodzwaar; ter verglijk; alleen de depron delen van het nexus-kitje was 44 gram.. Ik ga deze min of meer 'as-is' afbouwen. Ze willen nog een carbon achterlijst gebruiken en een beperkt vleugelkruis, dat ga ik veranderen, maar de rest wordt gebouwd zoals het kitje aangeeft. Oh.. de pull/pull op het rudder wordt waarschijnljik ook een stuurstang. Motortje wordt standaard 19 grammer, regelaar de CC10, 3x Dymond D47 en corona 4 kanaals ontvangertje. Vlieggewicht zal dan wel rond de 140 gram uitkomen vrees ik, gezien hoge eigengewicht van het kitje. We gaan het zien. Ik hoop 'm op 130 te kunnen houden. De clik die nog onderweg is, zal met CBM motortje uitgerust worden en zwaar mierengeneuk qua gewicht, maar dit kistje wordt een 'gewoon kistje'. In toekomst het kistje voor mijn AeroMusical denk ik (jaja ) Zo.. en nu.. moet ik het ding eerst voor een of andere halve zool overtrekken op een plaat depron.. en dan nog voor mijzelf op een plaat hobbytriplex.. en dan kan de bouw beginnen! Nog anderhalve dag bouw/invliegtijd
Nee idd.. ik denk dat ik geel wel mooier had gevonden, maar dit heeft ook wel wat. Misschien maar servo's bekleden met kleine kristalletjes enzo.. en dan zelf als Mr. T op wedstrijden verschijnen.. of landingsgestelletje op servo aansluiten zodat ie kan jumpen.. ja als je voor de bling gaat, moet je het goed doen he Een snelle berekening leert mij dat ik toch wel op 130 gram moet kunnen uitkomen. Streefgewicht zal 125 gram zijn, maar waarschijnljik eindgewicht tussen de 130 en 135 vrees ik. Nog steeds prima voor iemand met mijn vliegkunsten (of gebrek daaraan) natuurlijk
De mijne zit nu op 135 gram. Met het gewicht is niks mis mee, ik vindt zelf dat ie beter vliegt als m'n Nexus. Vliegt rustig, langzaam maar toch leuk.